2014-01-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Min källa är studier inom området psykiatri samt erfarenhet av psykopater.

Läs mina tidigare inlägg. Där ger jag en översikt beträffande vad som karaktäriserar en psykopat. Inte den populärvetenskapliga förklaringen som jag förstått att några användare googlat fram och postat.
Vad är skillnaden på KJ och en psykopat enligt min okunniga bild av psykopater, jo: han är för trög.
Han är socialt avvikande medan psykopater är omtyckta och välanpassade
Han är utan arbete och klarar inte att sköta sitt hem och sin hygien, glömmer ta på strumpor om han inte blir påmind, ekonomisk katastrof, utan utbildning och så vidare..
En psykopat är helt tvärtom, ofta pedanter, välklädda osv.

Jag kan inte med 100% säkerhet säga att K är mördaren, men OM han är det så har jag väldigt svårt att tro att denne "man" planerat och utfört detta efter sin plan.
Nix nej aldrig
Det här är en impulshandling, det blev inte som han hade tänkt sig, V tyckte han var otäck och konstig och när han märkte det råkade han hugga henne med kniv i bröstet. Då blev det väldigt besvärligt, han vet att det var fel och försöker dölja det han gjort.
Oplanerat. Ur hans synvinkel var det kanske tom V som gjorde så att han råkade och det var nog en olycka men nu minns han det inte längre för allt blev ett blurr.
Mannen är inte kapabel att planera och de saker man funnit visar på att han inte var tillräckligt uthållig heller. Det blev inte fullbordat, inte slutfört. Skulle en psykopat göra sådana misstag?
Citera
2014-01-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Du tänker rätt du. Flera saker bidrar till att KJ anhålls. När de sedan hittar offrets blod i hans bil ska de mycket till innan polis släpper honom. Varför ska de i det läget undersöka andras bilar? Särskilt då de har alibi.

För att polisen måste undersöka alternativ GM i en mordutredning. För mig skulle det räcka att någon hade kollat KJ och hans pappas bilar i bilregisteret några dagar innan mordet men det fanns också andra omständigheter som borde man undersöka MB grundligt. De fick så mycket resurser och det fanns "bara två" misstänkta. Det är skandal!
Citera
2014-01-07, 13:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han måste då missta sig rätt ordentligt på tiden. Hur lång tid det nu kan ta att utföra detta? Ett par timmar?

Ja jag tror att polisen hade tittat mer på MB om KJ haft alibi efter 21.
Om KJ talar sanning kan han ha misstagit sig på på tiden.

Om han ljuger, och utförde mordet, är det ointressant vad ha sa för tid. Han hade, i så fall, åtminstone från kl 18:40 på sig för mordet och dumpningen. Ett alibi från kl 21 hade inte alls avfört honom. Så varför tror du polisen hade tittat mer på MB i så fall?
Citera
2014-01-07, 13:04
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Varför är det osannolikt att blodet var planterat? Om VB blev styckad i ett badkar, då, fanns mycket blod blandade med vatten i badkaret. Man kunde fylla en dunk med det och plantera det var man vill?
Det är inte helt omöjligt att det är planterat. Däremot så får man fundera på vad som är rimligt.

Som jag ser det så finns det saker som talar emot att det är planterat.

1. Det ser ut som att det hamnat där av misstag och sen torkats bort. Ok, det kan vara så att det är så med mening för att det ska se extra misstänkt ut men förklaringen att det är KJ som är skyldig till det känns som den enklare förklaringen.

2. Om det är planterat, varför har ingen tipsat polisen om det? Det planterade beviset var värdelöst fram tills det att KJ var misstänkt nog att plocka in hans bil. Det KAN vara så att gärningsmannen hade tur eller visste att den skulle undersökas, men igen blir den enklare förklaringen att det var KJ.

3. Den som planterade beviset tog en stor risk att bli upptäckt. Dels från grannar och KJ själv plus att KJ hade span på sig. Det kan, igen, röra sig om att personen hade stor tur eller visste när bilen var under uppsikt. Men samtidigt, enklaste svaret är att det var KJ som satte dit blodet den 4-5:e (eller senare).

4. Det har spekulerats mycket om det kunde vara så att det hade hamnat där tidigare, från någon skada VB fått på en träning eller liknande. Varför göra sig omaket att plantera ett spår som kan vara så vagt? Varför inte droppa lite i trappen upp till lägenheten eller öppna den aldrig låsta dörren och placera blod i hallen, på kläder/skor och i avloppet? Antingen så är det så enkelt att KJ klantade till det eller så har vi en förslagen GM som lämnar vaga planterade bevis.

Nej, det här är inte 100%-iga absoluta bevis för att det är KJ som är skyldig men försöker man lägga ihop pusslet så får man gå en ganska lång omväg om man försöker få det till något annat. Och då är det här ändå bara ett enda bevis, utan att fundera på varifrån skriken kom, eller var KJs verktyg och ryggsäck tagit vägen eller försöket att ringa 112, eller smsen från VB och pejligen som pekar på att VB och KJ befann sig i lägenheten, KJs beteende efter försvinnandet, osv osv....
Citera
2014-01-07, 13:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Fast blodet i bilen upptäcktes väl först EFTER att man misstänkte KJ?

Ett planterat spår hade varit rätt så värdelöst om polisen inte hade anhållit KJ och gått igenom bilen.

Så då blir frågan, är den som planterat blodspåret så korkad att hen tror att det räcker med att bara kleta dit lite blod och så löser sig allt eller är hen så smart att hen inser att KJs underliga beteende plus att VB var där på kvällen, räcker för att hans bil ska plockas in och undersökas.
Ja, blodet upptäcktes efter anhållandet, det var därför jag skrev starka misstankar. Men det var uppenbart att misstankar skulle väckas mot mannen som VB var hos på kvällen, och sannolikheten rätt hög för att bilen skulle undersökas.
Citera
2014-01-07, 13:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Vad är skillnaden på KJ och en psykopat enligt min okunniga bild av psykopater, jo: han är för trög.
Han är socialt avvikande medan psykopater är omtyckta och välanpassade
Han är utan arbete och klarar inte att sköta sitt hem och sin hygien, glömmer ta på strumpor om han inte blir påmind, ekonomisk katastrof, utan utbildning och så vidare..
En psykopat är helt tvärtom, ofta pedanter, välklädda osv.

Jag kan inte med 100% säkerhet säga att K är mördaren, men OM han är det så har jag väldigt svårt att tro att denne "man" planerat och utfört detta efter sin plan.
Nix nej aldrig
Det här är en impulshandling, det blev inte som han hade tänkt sig, V tyckte han var otäck och konstig och när han märkte det råkade han hugga henne med kniv i bröstet. Då blev det väldigt besvärligt, han vet att det var fel och försöker dölja det han gjort.
Oplanerat. Ur hans synvinkel var det kanske tom V som gjorde så att han råkade och det var nog en olycka men nu minns han det inte längre för allt blev ett blurr.
Mannen är inte kapabel att planera och de saker man funnit visar på att han inte var tillräckligt uthållig heller. Det blev inte fullbordat, inte slutfört. Skulle en psykopat göra sådana misstag?

Nu är inte KJ enda undantaget som bekräftar "regeln" - han verkar trög men spelar mer trög än han är.

Nej, KJ skulle inte kunna planera och genomföra detta av egen kraft och eget initiativ, inte en dorf - han är för lat och oföretagsam för detta. Jag tror att KJ haft MB till viss hjälp i det här - som initiativtagare, medplanerare och igångsättare, en person som jag tror delar störning med KJ.
Citera
2014-01-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Och med hjälp av en hand skulle man kunna få dit liklukt. Kanske inte helt sannolikt men fullt möjligt.
Hunden kan inte avgöra om det den markerar kommer från blodet som fanns i bilen, eller är annan liklukt.
Citera
2014-01-07, 13:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Visst tänker man att M plockat upp V på vägen, inledningsvis så tänker man så, men det finns alibi. Skulle frun fortsätta begå mened för hans skull (med risk för fängelsestraff) efter att ha läst i FUP om hans otrohet? Inte med en, utan med fler kvinnor.
Sannolikast är att K skulle köra V hem, alternativt att V blev huggen i lägenheten (två skrik) och sedan styckades och stoppades i en Kånken för transport till ödehuset/skogen.
V lades först i värnet där blod tvättades av, eventuellt levde hon då & dog samt styckades i värnet,
för att sedan flyttas. Alternativt så var hon redan död och förvarades där medan K åkte till bror för att elda upp hennes kläder eller liknande.
K åker hem och städar sitt badkar/golvbrunnen intensivt, han jobbar på som en iller utan hejd och med den koncentration en Asp kan ha när det behövs.
K har inte ätit eller sovit pga detta maniska städande och fixande,
Han åker ut i skogen för att flytta på V.
K tycker att ödehuset är en fin plats för Vs sista vila, han placerar benen som om hon låg där och vilade sig eller nåt. Han ska hämta torson..
Flytten av torson avbröts dock PUPP <när det blev jobbigt> och torson hamnade i skogen. Jag vet dock inte ur minnet var den hittades (om det var mellan värnet och huset?),
I detta skede är K utmattad, han börjar tappa i koncentration och motorik,
Nu tappar K helt fokus och hemma för att avsluta med att tvätta kläderna PUPP tömmer han fickorna och då sätter han en blodig tejprulle på badrumsskåpet när byxorna ska in i tvätten.
Vad tejpen öht gör i Vs hår? Kan vara så att hon stoppades i sopsäckar (lika hunden) och sedan pulades in i stora väskan. Tejp runt säcken? Huvudet uppåt=tejp fastnat på håret?

Blodet i bilen.. K är noga alltså, inget blod spills ut men PUPP när han brister i fokus och blir "autistisk" så hamnar blod på bilen och handskarna blir kvar i bilen.. K blir helt stirrig och får minnesluckor, K isolerar sig och minns sen inte riktigt.
Frun riskerade inte att begå mened. Hon behövde bara redogöra för vad MB gjorde om han var åtalad, och i så fall hade hon sluppit sanningsplikt.
Citera
2014-01-07, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om KJ talar sanning kan han ha misstagit sig på på tiden.

Om han ljuger, och utförde mordet, är det ointressant vad ha sa för tid. Han hade, i så fall, åtminstone från kl 18:40 på sig för mordet och dumpningen. Ett alibi från kl 21 hade inte alls avfört honom. Så varför tror du polisen hade tittat mer på MB i så fall?

Om KJ misstagit sig på tiden. När anser du då att VB lämnat hans hem? Hur lång tid tar en sådan procedur att stycka och placera ut kroppsdelarna? Går det ihop med MBs tider? Eller är hans restaurangbesök och taxiresa ett tillräckligt alibi? När han kom hem satt han vid datorn och svarade på mail något han säkert vet är kontrollerbart. Kan du förklara hur du tror att MB gått tillväga om han är skyldig?
Citera
2014-01-07, 13:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag läste senast igår att runt 70% av alla intagna i landets fängelser har någon form av psykiatrisk diagnos.

Jo, någon störning har man säkert när man klarar av att genomföra så brutala mord, men den verkar inte vara så pass allvarligt så att det krävs vård, eller rättare sagt kan förordnas vård.

Jag tolkar utlåtandet som att han är fullt medveten om sina handlingar och att dessa inte skett i form av någon psykos utan mer sannolikt i ett raseri. Att han har gömt liket och döljt spåren visar att han även är fullt medveten om konsekvenserna av hans handlande.

Därför anser jag att det är utmärkt att han även får det straff som han förtjänar.
Citera
2014-01-07, 13:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om KJ misstagit sig på tiden. När anser du då att VB lämnat hans hem? Hur lång tid tar en sådan procedur att stycka och placera ut kroppsdelarna? Går det ihop med MBs tider? Eller är hans restaurangbesök och taxiresa ett tillräckligt alibi? När han kom hem satt han vid datorn och svarade på mail något han säkert vet är kontrollerbart. Kan du förklara hur du tror att MB gått tillväga om han är skyldig?
Kroppen behöver inte ha styckats första kvällen.

Att han satt vid datorn och svarade på e-post är din gissning. Han säger inget sådant.

Om han är skyldig och frun ger falskt alibi hade han hela natten på sig, från det att han kom hem med taxin.
Citera
2014-01-07, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kroppen behöver inte ha styckats första kvällen.

Att han satt vid datorn och svarade på e-post är din gissning. Han säger inget sådant.

Om han är skyldig och frun ger falskt alibi hade han hela natten på sig, från det att han kom hem med taxin.

Jag har inte just nu tillgång till FUP men MB hade surfat runt på nätet. Svarat på mail, besökt facebook och skött restaurangens bokföring. Någon annan med FUP kan kanske kontrollera detta?

Resten då? Har MB smitit från restaurangen och mördat VB? När tror du att han mördade henne annars?
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-07 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in