2014-01-07, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Mördarnas målsättning var att försöka få KJ som misstänkt och då gällde de att ge en lagom dos avledande spår, om dosen var för stor fanns risken att det blir bakslag. Vad man kan inse var det rätt dos, åklagarna gick på spåret med hull och hår och fick många medlöpare med sig också.
Sedan hamnade de i en återvändsgränd med det här blodspåret och sedan var fallet kört. Åklagarna har inte haft någonting annat att komma med än det här blodspåret.
Man måste också se i sammanhanget placeringen av kroppsdelarna, jag anser det var medvetet de placerades ut på olika ställen. Om alla kroppsdelarna hade placerats på ett ställe kunde det ha tagit lång tid innan de hittades, vad som gjordes var att vissa delar placerades ut i naturen och vissa i Gula Huset, som skulle medföra att de hittades snabbare.
Det som fanns i Gula Huset hade hittats förr eller senare och var en gardering.
Mördarna visste om att söket skulle ske i närheten av KJ:s bostad och mot Sävast där VB försvann, därför var det inte slumpen att kroppsdelarna placerades där de hittades.
Åklagarnas utredning passade bra in för mördarna, den kom relativt snabbt igång och gick sannolikt efter det spår som de stakat ut.

Jag kan inte ta till mig dessa konspirationsteorier. Det hade räckt att KJ haft alibi de närmsta dagarna så skulle han gå fri. Visste mördarna hur KJ skulle agera? Eller hade de en enorm tur?
Citera
2014-01-07, 11:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Jag kan inte ta till mig dessa konspirationsteorier. Det hade räckt att KJ haft alibi de närmsta dagarna så skulle han gå fri. Visste mördarna hur KJ skulle agera? Eller hade de en enorm tur?
Det gick inte att bedöma hur länge kroppsdelarna hade legat i ödehuset. KJ skulle ha behövt alibi för en lång tid. Hur många singlar har det?
Citera
2014-01-07, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gick inte att bedöma hur länge kroppsdelarna hade legat i ödehuset. KJ skulle ha behövt alibi för en lång tid. Hur många singlar har det?

Jag trodde att de kommit fram till att VB avled den 4-5 även om de inte kan precisera hur länge kroppsdelarna legat på sina platser? Har jag fel?
Citera
2014-01-07, 11:02
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Han har en personlighetsstörning, inte en psykisk störning. Han är med all sannolikhet psykopat. Diskutera inte inom områden du inte kan.

Men diagnosen psykopat existerar inte i någon diagnosmanual så det är väl tveksamt att det framkommit att han är psykopat?

Och om det nu är fritt fram för okunniga och icke existerande lekmanna diagnoser så känns det som att MB är psykopaten.

(Med det inte sagt han är GM, har absolut noll åsikt om det för jag har inte en aning vem som utförde mordet men jag anser att i en rättsstat så ska det till ett bra mycket högre bevisläge än som framkommit mot KJ och dessutom neutralitet hos utredare och åklagare )

/ FreeKribba.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2014-01-07 kl. 11:11.
Citera
2014-01-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Innan KJ blev misstänkt var MB misstänkt för samma brott. Varför var det inte lika självklart för åklagarna att fatta beslut om husrannsakan i MB:s bostad, bilar och lokaler som han hade tillgång till ?
Jag instämmer med dig båda personerna hade en relation till VB och därför borde båda personernas bostäder bilar och lokaler varit orsak för husrannsakan.
Nu är det åklagarna som fattar beslut om husrannsakan och de hade väl ansett att KJ var den skyldige och MB oskyldig, någon annan förklaring finns inte.
Citera
2014-01-07, 11:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag trodde att de kommit fram till att VB avled den 4-5 även om de inte kan precisera hur länge kroppsdelarna legat på sina platser? Har jag fel?
Dödsdatum är osäkert, men jag trodde du menade att KJ skulle ha alibi för utplaceringen av kroppsdelarna. Men han har knappast alibi för dagarna efter försvinnandet heller, hur många singlar har alibi för flera dagar i sträck? Mördaren kan ha sett KJ röra sig kring hemmet.
Citera
2014-01-07, 11:08
Bannlyst
Citat:
Dödsdatum är osäkert, men jag trodde du menade att KJ skulle ha alibi för utplaceringen av kroppsdelarna. Men han har knappast alibi för dagarna efter försvinnandet heller, hur många singlar har alibi för flera dagar i sträck? Mördaren kan ha sett KJ röra sig kring hemmet.

Om KJ haft alibi den 4-5 borde det räcka. Om han inte kan ha mördat bör han inte varit den som styckade och placerade ut delarna heller.
Citera
2014-01-07, 11:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om KJ haft alibi den 4-5 borde det räcka. Om han inte kan ha mördat bör han inte varit den som styckade och placerade ut delarna heller.
Men mördaren kan ha vetat att VB var hemma hos KJ på kvällen 4. Då har han alltså inte alibi.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-07 kl. 11:13.
Citera
2014-01-07, 11:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Men diagnosen psykopat existerar inte i någon diagnosmanual så det är väl tveksamt att det framkommit att han är psykopat?

Och om det nu är fritt fram för okunniga och icke existerande lekmanna diagnoser så känns det som att MB är psykopaten.

(Med det inte sagt han är GM, har absolut noll åsikt om det för jag har inte en aning vem som utförde mordet men jag finner det högst osannolikt att KJ begått brottet )

Från de kurser jag tillägnat mig kunskap inom disciplinen psykiatri har jag faktiskt stött på begreppet och diagnosen "psykopati". Du har inte kommit i kontakt med psykiatrin i meningen bevistat föreläsningar i ämnet ?

Beträffande Berg utesluter jag inte att även han uppvisar drag av psykopati, men Berg är en annan personlighetstyp än KJ. Vilket inte hindrar att de kan åsättas samma etikett.
Citera
2014-01-07, 11:15
Bannlyst
Citat:
Men mördaren kan ha vetat att VB var hemma hos KJ på kvällen 4-5. Då har han alltså inte alibi.

Frågan är om han behöver alibi för tiden när VB levde? Mordet och styckningen har tagit sin tid. Om KJ åkt hem till brodern vid 21 och stannat där ett par dagar tror jag inte att han blivit misstänkt. Mördarna kan omöjligt förutse hans planer.
Citera
2014-01-07, 11:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Frågan är om han behöver alibi för tiden när VB levde? Mordet och styckningen har tagit sin tid. Om KJ åkt hem till brodern vid 21 och stannat där ett par dagar tror jag inte att han blivit misstänkt. Mördarna kan omöjligt förutse hans planer.
Det tror jag att han hade blivit, möjligen i kombination med att brodern blev misstänkt för att ge falskt alibi. Blod och lukt i bilen hade räckt som bevis. Varför kunde MB misstänkas? Hans fru gav honom alibi.
Citera
2014-01-07, 11:20
Medlem
Det heter väl Antisocial Personlighetsstörning om jag inte blandat ihop det.

Personlighetsstörningar faller inte under psykiska störningar i rättssammanhang. Han kan mycket väl vara både psykopat och ha Aspergers utan att han anses ha en psykisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in