2014-01-01, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Fast de värsta självmordsdåden har utförst av förhållandevis välställda herrar, inte sällan boendes i väst. 9/11 Madrid, London t ex.

Jo, men de herrarna var också väl-programmerade, så de räknas inte då det krävs en helvetes massa resurser för att producera sådana gubbar (det tar flera år att indoktrinera någon). De växer inte på träd precis. Hade de gjort det hade vi haft en Breivik i veckan i Väst istället för en var 10'e till 20'e år som vi har nu.
Citera
2014-01-01, 18:11
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann.Oying
Jo, men de herrarna var också väl-programmerade, så de räknas inte då det krävs en helvetes massa resurser för att producera sådana gubbar (det tar flera år att indoktrinera någon). De växer inte på träd precis. Hade de gjort det hade vi haft en Breivik i veckan i Väst istället för en var 10'e till 20'e år som vi har nu.
Men de verkar iaf växa oftare och snabbare i muslimsk miljö än alla andra kontigt nog. Dessa välutbildade herrar med 15 års studier och förberedelser drivs ju av religionen. Annars skulle de inte bli sådana människor. De uslaste och mest ondskefulla människorna som existerar.

Varför räknas de inte? Dummaste jag läst.
Senast redigerad av Golachab 2014-01-01 kl. 18:14.
Citera
2014-01-01, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Men de verkar iaf växa oftare och snabbare i muslimsk miljö än alla andra kontigt nog.

DET endast om du låser dig till en mycket kort observationsperiod.
Du hittar olika former av självmordsbombare genom hela historien, varav en av dem är de välkända Kamikaze-piloterna t ex. De drevs inte av religion utan av Ära och Plikt.
Citera
2014-01-01, 19:36
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann.Oying
DET endast om du låser dig till en mycket kort observationsperiod.
Du hittar olika former av självmordsbombare genom hela historien, varav en av dem är de välkända Kamikaze-piloterna t ex. De drevs inte av religion utan av Ära och Plikt.
De drevs av religiös propaganda även de. De intalades att amerikanerna var så usla och drog på sig så mycket karma att den gode kamakaze-piloten gjorde den individen en stor tjänst genom att döda denne innan denne hinner dra på sig änu mer karma. Kamakaze-piloten var övertygad att denne därför gjorde en god gärning med sitt offer och karma som resultat av handlingen. Galningar hittar ursäkter överallt oavestt religion eller politisk övertygelse. "Ära och Plikt" som du fint skriver.

Nu, varför är det bara muslimer som ägnar så många år åt studier i ett enda syfte, att smälla av om drivkraften inte finns inom religionen? Varför behövs det så oerhört mycket mer propaganda att få en jainist att smälla av än en muslim? Är det inte så att fundamentet i de båda religionerna skiljer sig fruktansvärt mycket åt?
Senast redigerad av Golachab 2014-01-01 kl. 19:38.
Citera
2014-01-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson

Sen är Hizbollah ingen terror-organisation, även om den har klassats som en av västvärlden. Hizbollah är en organisation bildad för att försvara landet, men den utför aldrig terrorattacker för att skrämma. Utan endast i form av självförsvar eller offensiv.

märks att någon bor under en sten.
Citera
2014-01-07, 04:13
Medlem
Att konvertera till islam. Väljer dessa personer sunni eller shia Islam?

Att konvertera till islam. Väljer dessa personer sunni eller shia Islam?

Syrien konflikten vill ju många definiera som en konflikt mellan sunni och shia muslimer. När man läser om en person som konverterat till Islam blir man ju nyfiken. Valde han sunni vägen eller shia vägen eller är han då varken eller?

Jag förstår inte utefter vad jag läst om Khim Efraimsson i artikeln nedan vilken variant av Islam han valt. Kan någon hjälpa mig förstå hur man väljer sunni eller shia och hur man resonerar när man vill konvertera till islam

http://www.dn.se/insidan/fran-klubbliv-till-koranen/

Citat:
Han var diskjockey, levde sitt liv om natten, på klubbar och dansgolv. Musiken var det största intresset, men samtidigt – *sedan tidiga tonåren – hade Khim Efraimsson sökt efter något annat. En dag för tretton år sedan blev han utmanad av en vän att läsa Koranen.

# Behöver man välja sida (sunni eller shia) när man konverterar?
# Vilken variant konverterar flest person er till shia eller sunni?

Varför?
Citera
2014-01-07, 08:11
Medlem
Xeliouss avatar
Det har jag också undrat över! Är det mycket baserat på kultur hos de som redan är muslimer? Finns väl bara en version av Koranen så ... Är det verkligen så många män som konverterar? Tror det mest är kvinnor och de lär bli det som männen är eller om de är lite upproriska kanske de blir shia om mannen är sunni ?

Lite OT men hur fungerar detta med shia/sunni i svenska moskéer? Är det skillnad i vad man säger/beter sig om man är shia eller sunni?
Citera
2014-01-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det har jag också undrat över! Är det mycket baserat på kultur hos de som redan är muslimer? Finns väl bara en version av Koranen så ... Är det verkligen så många män som konverterar? Tror det mest är kvinnor och de lär bli det som männen är eller om de är lite upproriska kanske de blir shia om mannen är sunni ?

Lite OT men hur fungerar detta med shia/sunni i svenska moskéer? Är det skillnad i vad man säger/beter sig om man är shia eller sunni?
Majoriteten konverterar till sunni, att konvertera till shia är extremt ovanligt, verkligen extremt.

Det är korrekt att det mest är kvinnor som konverterar pga äktenskap med muslimska män, men män som konverterar förekommer också.

Det finns skillnader mellan shia och sunni, man ber inte i samma moskéer, man gifter sig inte med varandra.
Shia gör saker i sina moskéer som sunni aldrig skulle acceptera. Shia har regler som sunni inte har, shia tror på saker som sunni inte tror på, det finns väldigt stora skillnader, grundläggande skillnader inom religionen.
Citera
2014-01-07, 09:38
Medlem
Fred-Asps avatar
Sunni, och förmodligen är konvertiter för ignoranta för att förstå de religiösa sekterna i muslimska världen.

Skulle inte förvåna mig om de flesta inte ens visste vad shiiter var för någonting.
Citera
2014-01-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nassia
Majoriteten konverterar till sunni, att konvertera till shia är extremt ovanligt, verkligen extremt.

Jag lägger ingen vikt i vilket som är mera rätt shia eller sunni. För mig är de precis lika bra företrädare för Islam MEN varför sker det bara konverteringar till sunni för? Det måste finnas en anledning till detta vad är den anledingen?
Citera
2014-01-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Sunni, och förmodligen är konvertiter för ignoranta för att förstå de religiösa sekterna i muslimska världen.

Skulle inte förvåna mig om de flesta inte ens visste vad shiiter var för någonting.

Hur kommer det sig då att en person som Khim Efraimsson väljer sunni varianten av Islam om han är intresserad av Koranen och läser den? Skulle nästan vilja höra Khim Efraimsson svara på detta
Citera
2014-01-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Jag lägger ingen vikt i vilket som är mera rätt shia eller sunni. För mig är de precis lika bra företrädare för Islam MEN varför sker det bara konverteringar till sunni för? Det måste finnas en anledning till detta vad är den anledingen?
För att Sunni är i väldigt stor majoritet, de flesta muslimer på jorden är sunni, de flesta muslimska länder är sunni. Shia-muslimer har dåligt rykte också av olika anledningar t.ex att vissa av de sysslar med att misshandla sig själva med kedjor, svärd och dylikt under Ashur högtiden vilket ter sig väldigt brutalt för omvärlden. Sen är det ju förekommande bland shia med män som gifter sig med en kvinna i 2 timmar eller något sånt för att kunna ha sex med henne och sedan skilja sig utan att så att säga begå en synd.

Jag tror sådana saker gör att folk, både sunni och icke-muslimer tar shia väldigt oseriöst, detta kombinerat med att shia är en väldigt liten minoritet är nog svar på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in