2013-12-31, 00:21
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennartEricsson
1:a träffen på google:
http://allaboutmuhammad.com/allah-vs-jehovah.html

Länken visar väl, om du läser innehållet hellre än författarens skeva slutsats, att Allah i Koranen är samma Gud som judar och kristna menar att de tillber? Samma historier återges, samma personer (Abraham, Mose, Jesus, osv) sägs vara hans profeter, etc. Sedan återges historierna på ett annat sätt, och Gud beskrivs något annorlunda, än i judendomen eller kristendomen - vilket ju dock även är sant om judisk kontra kristen gudsbild och exegetik. Dock är ju den muslimska gudsbilden betydligt mer lik den judiska än den trinitarisk-kristna liknar varken islam eller judendom.

Allah betyder helt enkelt Gud på arabiska; Gud kallades Allah av kristna araber innan islam ens fanns, kallas än idag Allah av arabisktalande kristna, och kallas även Allah av arabisktalande judar. Det betyder helt enkelt Gud, och syftar inom judendom, kristendom och islam till Abrahams Gud - vilken enligt judar beskrivs i Tanakh och Talmud, vilken enligt kristna beskrivs i Tanakh och Nya Testamentet, och vilken enligt muslimer beskrivs i Tanakh, Nya Testamentet och Koranen.
Citera
2013-12-31, 00:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas

Jag skrev att inom de 3 stora religionerna så är det synd att begå sjäälvmord dessutom att döda oskyldiga.
Vilka tre stora?
Citera
2013-12-31, 00:59
Medlem
Ilimitados avatar
Jag sätter en tia på att det är shia. Båda sidor är annars lika goda kålsupare.
Citera
2013-12-31, 01:09
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Jag sätter en tia på att det är shia. Båda sidor är annars lika goda kålsupare.
Annars är ju de flesta muslimska terroristerna i välden av den sunnitiska sekten. Men de är också många gånger större. Varför ska shiiter ta den mesta skiten menar du?
Citera
2013-12-31, 12:21
Medlem
sanning05s avatar
Hej!

Jag har svårt att förstå Islam för att mycket död och elände är inblandat. Min kusin var i närheten av den misslyckade självmordsbombningen i centrala Stockholm för ca 3 år sedan. Han var i en butik när självmordsbombarens bil exploderade. Som tur var kom han inte till skada, men det jag inte fattar är varför självmordsbombaren vill ta oskyldiga människors liv?

Det som är problemet med Islam är det omänskliga som Islam förespråkar. Varför begick självmordsbombaren självmord? varför ville han ta oskyldigt liv med sig? varför är det bara muslimer som är självmordsbombare? Vem/hur ges legitimitet att döda oskyldiga människor?

Konflikten i Syrien är en humanitär katastrof i islams namn. Krypskyttar mördar fostren i gravida kvinnor. Människor halshöggs osv. Jag förstår inte, varför begår muslimerna brott mot mänskliga rättigheter i Islams namn? muslimer, hur försvarar ni detta?!?!?
Citera
2013-12-31, 13:05
Medlem
Fred-Asps avatar
har inte läst tråden, så förlåt om allt jag säger är upprepningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

Vilka är mest våldsamma?
Vilka är i majoritet i Sverige?
Borde svenska staten försöka medla mellan dessa grupper, så vi slipper ett framtida religionskrig i Sverige, eller är loppet redan kört? Borde vi satsa på att ta in shia-, framför sunnimuslimer och i så fall varför?

1. Sunni, utan tvekan. Förvisso är ju inte Iran världens roligaste land, men shia-muslimer är ju såklart överlag betydligt mindre våldsamma än wahabbi/salafi islamister. I övrigt är shia generellt sett offren för självmordsbombningar och tongklippningar som begås av sunnis.
2. svårt att säga, men jag skulle tro att det finns en stor närvaro av Shia-muslimer, eftersom en stor del av Sverige MENA-folk är från Iran och Irak. Men det känns mer troligt att sunni är majoritet.
3. De flesta muslimska organisationer för redan dialog, men det kan såklart tålas att svenska staten hjälper till att skapa stabilitet mellan grupperna.

Shiiter från Syrien borde prioriteras över sunni. Om rebellerna vinner kommer shiiterna, de kristna, alawiterna osv att mördas in i sista man. Dock verkar inte det speciellt troligt, eftersom Assad verkar hålla svinen på plats. Så vi får hoppas att Assad vinner, efter det borde man stenhårt uppmuntra att alla syrier ( shiiter, sunnis osv ) åker hem igen.
Citera
2013-12-31, 13:41
Medlem
Citat:
Jag såg en stor demonstration i Malmö för en dryg vecka sedan. Det var shiamuslimer som gick och hyllade någon Imam Hussein. På plakaten stod bland annat:
"Imam Hussein lärde oss om mänskliga rättigheter"
"Nej till terrorism"
Dessutom stod det en massa på arabiska som jag inte kunde förstå. Jag gick fram och fick ett infoblad (jag blev också bortmotad av en herre i lustig mössa, men det är en annan historia). I infobladet stod att Imam Hussein var emot våld, att han var den rättmätige efterföljaren till Muhammed och mycket mer. Jag kollade upp Imam Hussein på nätet och fick där lära mig lite mer.

Intrycket av demonstrationen var att de var relativt fredliga. Givetvis gick män och kvinnor för sig, men de skötte sig väl. Inga hemska slagord på svenska.

Det fick mig att fundera över konflikten mellan shia och sunni. Det verkar som om de flesta självmordsbombare är just sunnimuslimer.

Visst är Hizbollah shiamuslimer, men de har ju å andra sidan bildats för att försvara Libanon mot israelisk terror.

Kanske fb:s muslimer kan upplysa mig lite om de religiösa och ideologiska skillnaderna mellan dessa två grupperingar.

Vilka är mest våldsamma?
Borde svenska staten försöka medla mellan dessa grupper, så vi slipper ett framtida religionskrig i Sverige, eller är loppet redan kört? Borde vi satsa på att ta in shia-, framför sunnimuslimer och i så fall varför?
Det är sunni wahabiter och salafister som är problemet
Citera
2013-12-31, 13:47
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Jag har svårt att förstå Islam för att mycket död och elände är inblandat. Min kusin var i närheten av den misslyckade självmordsbombningen i centrala Stockholm för ca 3 år sedan. Han var i en butik när självmordsbombarens bil exploderade. Som tur var kom han inte till skada, men det jag inte fattar är varför självmordsbombaren vill ta oskyldiga människors liv?

Det som är problemet med Islam är det omänskliga som Islam förespråkar. Varför begick självmordsbombaren självmord? varför ville han ta oskyldigt liv med sig? varför är det bara muslimer som är självmordsbombare? Vem/hur ges legitimitet att döda oskyldiga människor?

Konflikten i Syrien är en humanitär katastrof i islams namn. Krypskyttar mördar fostren i gravida kvinnor. Människor halshöggs osv. Jag förstår inte, varför begår muslimerna brott mot mänskliga rättigheter i Islams namn? muslimer, hur försvarar ni detta?!?!?
På samma sätt som kristna "försvarar" korstågen.
Citera
2013-12-31, 15:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Att jag inte tror på någon Gud, men jag försöker följa dharma och dess bud, för jag tror det är bäst för mig och samhället och mänskligheten och djur och natur. Jag försöker minimera min skadliga påverkan på allt detta.

Dharma här syftas på den naturliga eviga vägen. Den är alltid där, har alltid varit där och kommer alltid vara där. Den beskrivs i lite olika perspektiv inom hiduism, buddhism, jainism, sikhism, men den är där ändå. Evig.

Den fanns också i europa innan abrahamismen tog över. Den finns i andra världsdelar på samma sätt. Vi talar olika språk, har olika ritualer och religioner och traditioner kan skilja sig, men dharma är eller var åtminstånde där på ett eller annat sätt.
Lustigt. Mitt nick kommer från dharma bums av Jack Kerouac.

Fred.
Citera
2013-12-31, 16:58
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Grundtanken är att i en demokrati har medborgarna med sin rösträtt valt regeringen som startar krigen och invasionerna i mellanöstern och därför är alla medskyldiga till vad som händer. Det finns inga oskyldiga i fanatikerns ögon.

Citat:
Lugn nu. självmord inom islam är totalt förbjudet. Den största synden. Men de vänder på detta och ser det som krigföring och att de dör martyrdöden, vilket automatiskt ger plats i paradiset. Givetvis kan man inte lura Gud på det sättet, men det är så de resonerar. Det finns andra självmordsbombare. Tamilska tigrarna (hinduer) har länge varit världsledande med detta, även om de höll sig i Sri Lanka. Även inom hinduism är självmord fel (förutom via sati och en del andra ritualer) men mord är helt fel. Även här är krig undantaget och det är vad terroristerna yrkar på.

Citat:
De kan inte försvara det i islams namn egentligen. Det är dock tillåtet enligt islam att vara hänsynslös i en krigssituation, men man ska också vara snabb att ta till fred så fort tillfälle ges.

Och, jag är inte muslim.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
På samma sätt som kristna "försvarar" korstågen.
Är få kristna som försvarar det idag. Iaf hur och vad som hände. Själva grundtanken att slå till innan det är fösrent kan jag förstå att de försvarar. Men det är få som skulle vilja med hela sitt hjärta att ett nytt korståg drar igång.
Senast redigerad av Golachab 2013-12-31 kl. 17:01.
Citera
2014-01-01, 02:21
Bannlyst
Citat:
Jag såg en stor demonstration i Malmö för en dryg vecka sedan. Det var shiamuslimer som gick och hyllade någon Imam Hussein. På plakaten stod bland annat:
"Imam Hussein lärde oss om mänskliga rättigheter"
"Nej till terrorism"
Dessutom stod det en massa på arabiska som jag inte kunde förstå. Jag gick fram och fick ett infoblad (jag blev också bortmotad av en herre i lustig mössa, men det är en annan historia). I infobladet stod att Imam Hussein var emot våld, att han var den rättmätige efterföljaren till Muhammed och mycket mer. Jag kollade upp Imam Hussein på nätet och fick där lära mig lite mer.

Intrycket av demonstrationen var att de var relativt fredliga. Givetvis gick män och kvinnor för sig, men de skötte sig väl. Inga hemska slagord på svenska.

Det fick mig att fundera över konflikten mellan shia och sunni. Det verkar som om de flesta självmordsbombare är just sunnimuslimer.

Visst är Hizbollah shiamuslimer, men de har ju å andra sidan bildats för att försvara Libanon mot israelisk terror.

Kanske fb:s muslimer kan upplysa mig lite om de religiösa och ideologiska skillnaderna mellan dessa två grupperingar.

Vilka är mest våldsamma?

Alltså, motiveringen till att bli självmordsskytt/bombare är ingenting man får från sin tro, utan den kommer från situationen man befinner sig i. Välmatade och nöjda individer blir sällan självmordsbombare medan i de länder där dessa massproduceras så är förhållandena väldigt annorlunda. Det är inte ovanligt att de fått en familjemedlem dödad i onödan p.g.a "whatever reason" t ex. Du skulle bara höra vad som kommer ur munnen på många palestinska småpojkar, och deras situation vet vi ju är rätt utsatt.

Så, hela din frågeställning är felställd och riktar in sig på helt fel ämnesområde. Du hittar inte orsakerna till självmordsdåd i en persons religiösa övertygelse. Ingen religion på jorden kan övertyga någon att ta sitt liv och andra med det. Sådant kräver dels en individ som befinner sig i en desperat situation, SAMT planerad programmering av någon som är professionellt kunnig inom retorik.
Citera
2014-01-01, 17:16
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann.Oying
Alltså, motiveringen till att bli självmordsskytt/bombare är ingenting man får från sin tro, utan den kommer från situationen man befinner sig i. Välmatade och nöjda individer blir sällan självmordsbombare medan i de länder där dessa massproduceras så är förhållandena väldigt annorlunda. Det är inte ovanligt att de fått en familjemedlem dödad i onödan p.g.a "whatever reason" t ex. Du skulle bara höra vad som kommer ur munnen på många palestinska småpojkar, och deras situation vet vi ju är rätt utsatt.
Fast de värsta självmordsdåden har utförst av förhållandevis välställda herrar, inte sällan boendes i väst. 9/11 Madrid, London t ex.

Många buddhister lever i samma förhållanden. Men de tenderar som värst att själva brinna upp snarare än att smälla av i ett café. Andra religiösa grupper också för den delen. De flesta hinduerna är urfattiga och har utsatts för enormt förtryck. Ghandi visade den hinduiska andan med sin fredliga revolt. Motiveringen har absolut med tro att göra. Annars skulle välden vara ett välfyllt fyrverkerilager av buddhistiska, hinduiska, jainiska, sikhiska självmordsbombare.

Man kan inte alltid skylla på "andra" som dessa bombbältesidioter gör.
Senast redigerad av Golachab 2014-01-01 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in