2013-12-11, 17:29
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwarthree
Jasså min expertis är att Shia muslimer är som kristna katoliker och sunni är som kristna protestanter.

DVS shia är mer extrema som katolikerna och sunni är mer lugna som protestanterna.

Jag fattar inte varför det växt fram två olika tolkningar av Islam. Islam ska ju bara ha en tolkning...

Det är faktiskt tvärtom.
Citera
2013-12-15, 03:47
Bannlyst
Varför är sunnimuslimer så kritiska mot shiamuslimer?

Japp som rubriken låter. Den senaste tiden så har haten av sunnimuslimerna vuxit och vuxit mot shiamuslimerna trots att shiamuslimerna inte hyser hat mot sunni tvärtom shia ledarna uppmanar till shiamuslimerna att enas med sunnimuslimerna.
Vad kan detta bero på på enligt er?
Senast redigerad av shia-iran-irak 2013-12-15 kl. 03:52.
Citera
2013-12-15, 04:13
Bannlyst
Majoriteten är alltid rövhål, så är det bara.
Citera
2013-12-15, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Det är faktiskt tvärtom.

Nej det är det inte...
Citera
2013-12-15, 07:25
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shia-iran-irak
Japp som rubriken låter. Den senaste tiden så har haten av sunnimuslimerna vuxit och vuxit mot shiamuslimerna trots att shiamuslimerna inte hyser hat mot sunni tvärtom shia ledarna uppmanar till shiamuslimerna att enas med sunnimuslimerna.
Vad kan detta bero på på enligt er?

Jag tror att detta beror i mångt och mycket på Wahhabismens ökade inflytande över gemene muslim. Wahhabisterna och deras agenda genomsyrar det muslimska samhället och deras propagandamaskin går för högtryck gentemot "det iranska hotet".

I slutändan handlar det om vem som vill kontrollera det muslimska samhället och vara det officiella ansiktet utåt, en roll som Wahhabisterna gärna axlar.
Citera
2013-12-16, 03:28
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag tror att detta beror i mångt och mycket på Wahhabismens ökade inflytande över gemene muslim. Wahhabisterna och deras agenda genomsyrar det muslimska samhället och deras propagandamaskin går för högtryck gentemot "det iranska hotet".

I slutändan handlar det om vem som vill kontrollera det muslimska samhället och vara det officiella ansiktet utåt, en roll som Wahhabisterna gärna axlar.
vilka är wahhabisterna?
Citera
2013-12-30, 13:07
Medlem
Japhys avatar
Är det sunni eller shia som är problemet?

Jag såg en stor demonstration i Malmö för en dryg vecka sedan. Det var shiamuslimer som gick och hyllade någon Imam Hussein. På plakaten stod bland annat:
"Imam Hussein lärde oss om mänskliga rättigheter"
"Nej till terrorism"
Dessutom stod det en massa på arabiska som jag inte kunde förstå. Jag gick fram och fick ett infoblad (jag blev också bortmotad av en herre i lustig mössa, men det är en annan historia). I infobladet stod att Imam Hussein var emot våld, att han var den rättmätige efterföljaren till Muhammed och mycket mer. Jag kollade upp Imam Hussein på nätet och fick där lära mig lite mer.

Intrycket av demonstrationen var att de var relativt fredliga. Givetvis gick män och kvinnor för sig, men de skötte sig väl. Inga hemska slagord på svenska.

Det fick mig att fundera över konflikten mellan shia och sunni. Det verkar som om de flesta självmordsbombare är just sunnimuslimer.

Visst är Hizbollah shiamuslimer, men de har ju å andra sidan bildats för att försvara Libanon mot israelisk terror.

Kanske fb:s muslimer kan upplysa mig lite om de religiösa och ideologiska skillnaderna mellan dessa två grupperingar.

Vilka är mest våldsamma?
Vilka är i majoritet i Sverige?
Borde svenska staten försöka medla mellan dessa grupper, så vi slipper ett framtida religionskrig i Sverige, eller är loppet redan kört? Borde vi satsa på att ta in shia-, framför sunnimuslimer och i så fall varför?
Citera
2013-12-30, 13:10
Avslutad
båda bär lika mycket ansvar. Jag tycker det är fel säga vem som bär ansvaret, utan båda shia och sunni muslimer bär ansvaret för krig i Irak, Libanon och andra länder. Båda har terroristorganisationer , Hizzbollah bland shiamuslimer och Al Qaida & co bland sunnimuslimer.
Varför de egentligen bråkar om har jag inte fattat, men jag förväntar mig inte heller en bra förklaring.
Citera
2013-12-30, 13:21
Medlem
Pellejonsons avatar
Sunni är tyvärr problemet. Alla salafister och wahabister är sunni-muslimer. Al-qaida är sunni muslimer.

Sen är Hizbollah ingen terror-organisation, även om den har klassats som en av västvärlden. Hizbollah är en organisation bildad för att försvara landet, men den utför aldrig terrorattacker för att skrämma. Utan endast i form av självförsvar eller offensiv.

Shia-muslimer är mer oftast organiserade och inte lika barbariska av sig, iallafall inte mot oskyldiga. Det finns en anledning till varför Ryssland och Iran samarbetar med Shia-muslimer.

Självmordsbombning är även det förbjudet inom Shia-sekten.

Majoriteten av alla muslimer, cirka 90%, är sunniter.
Senast redigerad av Pellejonson 2013-12-30 kl. 13:25.
Citera
2013-12-30, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Sunni är tyvärr problemet. Alla salafister och wahabister är sunni-muslimer. Al-qaida är sunni muslimer.

Sen är Hizbollah ingen terror-organisation, även om den har klassats som en av västvärlden. Hizbollah är en organisation bildad för att försvara landet, men den utför aldrig terrorattacker för att skrämma. Utan endast i form av självförsvar eller offensiv.

Shia-muslimer är mer oftast organiserade och inte lika barbariska av sig, iallafall inte mot oskyldiga. Det finns en anledning till varför Ryssarna och Iran samarbetar med Shia-muslimer.

Så du säger att shiamuslimer inte gör självmordsbombning ? För jag visste inte det.
Om man ska ta ur ett muslimsk perspektiv är självmord de mest absoluta syndigaste du kan göra. Enligt koranen är det gud som ska avgöra när du ska dö ,inte du själv. Därför är självmordsbombning teoretisk förbjudet både inom shia och sunni. Men sunnimuslimska extremister kör sitt eget race.
Citera
2013-12-30, 13:27
Medlem
Pellejonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Så du säger att shiamuslimer inte gör självmordsbombning ? För jag visste inte det.
Om man ska ta ur ett muslimsk perspektiv är självmord de mest absoluta syndigaste du kan göra. Enligt koranen är det gud som ska avgöra när du ska dö ,inte du själv. Därför är självmordsbombning teoretisk förbjudet både inom shia och sunni. Men sunnimuslimska extremister kör sitt eget race.

Precis. Självmordsbombning är förbjudet. Det är ju det som är det sjuka, att ni verkar ha hittat små kryphål inom era extrema salafism- och wahabistsekter för att undgå dessa förbud. Sånt har jag aldrig hört talas om från Shiiter.

Påstår du att wahabister och salafister inte är sunniter?
Citera
2013-12-30, 13:29
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson

?

Det var hos shia den moderna självmordsbombningen började sedan spred sig "seden" till sunni.
Citat:
Islamic Jihad Organization's attacks in 1983 during the Lebanese Civil War are the first examples of the modern suicide terrorism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_attack

but best known as ‘Islamic Jihad’ (Arabic: Jihad al-Islami) for short, was a fundamentalist Shia group known for its activities in the 1980s during the Lebanese Civil War. They demanded the departure of all Americans from Lebanon and took responsibility for a number of kidnappings and bombings which killed several hundred people.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Jihad_Organization

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in