Vi gick lite offtopic angående tau och pi i en annan tråd, så jag sökte i forumet efter en tau/pi-tråd att fortsätta i. Någon sådan hittade jag aldrig, så jag antar att det är hög tid att skapa en.
Vilka? I samtliga fall jag kan komma på på rak arm där π förekommer ensamt och det hade blivit τ/2 istället, t.ex. i formeln för en cirkels area (A = πr² eller A = ½τr²), så är det frågan om resultatet av en integrering (jämför med ½gt², ½mv² eller ½kx²).
Även Eulers identitet, e^(iπ) + 1 = 0, står sig: e^(iτ) = 1, eller om man prompt vill få med nollan någonstans; e^(iτ) - 1 = 0. Precis som i fallet radianer så blir rotationerna i det komplexa planet tydligare om man använder τ istället för π:
Att rotera en fjärdedels varv motsvarar att multiplicera med i: e^(iτ/4) = i
Att rotera ett halvt varv motsvarar att multiplicera med -1: e^(iτ/2) = -1
Att rotera tre fjärdedelars varv motsvarar att multiplicera med -i: e^(3iτ/4) = -i
Att rotera ett helt varv motsvarar att multiplicera med 1: e^(iτ) = 1
Det blir inte alls lika tydligt med π:
e^(iπ/2) = i
e^(iπ) = -1
e^(3iπ/2) = -i
e^(2iπ) = 1
Det där var ett lite förebyggande svar, men du kanske syftar på något annat?
Vilka egenskaper hos π var det som du syftade på?
Citat:
Nä, det beror på att man av någon konstig anledning valde att utgå från diametern och inte radien när man någon gång i antiken definierade pi, när man sedan använder sig av radien (som ju är halva diametern) för att definiera begreppet radianer så blir det "fel" med en faktor på två.
Om man vill kan man välja att räkna med tau istället, där tau defineras som förhållandet mellan cirkelns omkrets och dess radie, vilket alltså motsvarar 2π (6.28...). Ett helt varv blir då τ radianer, ett halvt varv blir τ/2 radianer och så vidare. Behöver man sedan kommunicera med någon som prompt vägrar använda τ istället för π så är det bara att substituera in 2π på alla ställen där det står τ.
Om man vill kan man välja att räkna med tau istället, där tau defineras som förhållandet mellan cirkelns omkrets och dess radie, vilket alltså motsvarar 2π (6.28...). Ett helt varv blir då τ radianer, ett halvt varv blir τ/2 radianer och så vidare. Behöver man sedan kommunicera med någon som prompt vägrar använda τ istället för π så är det bara att substituera in 2π på alla ställen där det står τ.
Citat:
Vilka? I samtliga fall jag kan komma på på rak arm där π förekommer ensamt och det hade blivit τ/2 istället, t.ex. i formeln för en cirkels area (A = πr² eller A = ½τr²), så är det frågan om resultatet av en integrering (jämför med ½gt², ½mv² eller ½kx²).
Även Eulers identitet, e^(iπ) + 1 = 0, står sig: e^(iτ) = 1, eller om man prompt vill få med nollan någonstans; e^(iτ) - 1 = 0. Precis som i fallet radianer så blir rotationerna i det komplexa planet tydligare om man använder τ istället för π:
Att rotera en fjärdedels varv motsvarar att multiplicera med i: e^(iτ/4) = i
Att rotera ett halvt varv motsvarar att multiplicera med -1: e^(iτ/2) = -1
Att rotera tre fjärdedelars varv motsvarar att multiplicera med -i: e^(3iτ/4) = -i
Att rotera ett helt varv motsvarar att multiplicera med 1: e^(iτ) = 1
Det blir inte alls lika tydligt med π:
e^(iπ/2) = i
e^(iπ) = -1
e^(3iπ/2) = -i
e^(2iπ) = 1
Det där var ett lite förebyggande svar, men du kanske syftar på något annat?
Vilka egenskaper hos π var det som du syftade på?
Senast redigerad av dxdt 2014-01-05 kl. 23:39.
Senast redigerad av dxdt 2014-01-05 kl. 23:39.