Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Jag tycker inte att det är att "trolla bort": väljer man att definiera π efter arean så följer ju värdet av pi som en följdsats.
Fast en cirkels area är ju ännu mindre fundemental för cirkelns definition än dess diameter, som i sin tur är mindre fundamental för cirkelns definition än dess radie.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Hur menar du att det skulle finnas något tydligt samband mellan θ (som jag antar är parametern) och π?
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, jag menar bara att sambandet mellan θ och τ är tydligare än sambandet mellan θ och π. Återigen är det radianargumentet; att τ är ett helt var och π är ett halvt. Det är egentligen inte fristående argument, så det kanske var dumt att ta upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Motsvarigheten till Eulers- för τ är en följdsats till Eulers- för π, eftersom:
[;
e^{i\pi}+1=0 \iff e^{i\pi}=-1 \overset{\not\Leftarrow}{\Rightarrow} e^{i\tau}=(e^{i\pi})^2=(-1)^2=1 \iff e^{i\tau}-1=0
;]
Intressant, det har jag inte riktigt tänkt på. Jag måste nog tänka mer innan jag ger mig i kast med ett svar på det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Varför välja bort bekvämlighet under beräkningarna mot svarets estetik!? Rent allmänt jobbar jag hellre med en produkt än en kvot. Ponera att vi måste välja en gång för alla mellan π och τ; man får aldrig ändra sig. Då skulle jag hellre multiplicera med 2 här och där än dividera med 2.
Min poäng är väl snarare att om Euler och kompani inte hade hade populariserat förhållandet mellan cirkelns omkrets och dess diameter, π, som cirkelkonstant i början på 1700-talet, utan istället valt att använda förhållandet mellan cirkeln omkrets och radie, τ, så hade vi förmodligen inte tre hundra år senare haft en rörelse som tyckte att vi egentligen borde använda cirkelkonstanten π istället för τ. Man skall väl iofs aldrig säga aldrig, det finns ju
vissa som hävdar ett den mest fundamentala cirkelkonstanten egentligen är η, som motsvarar τ/4.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Vad menar du att en faktor [;\frac{1}{\sqrt{2}};] säger om uttrycket?
Jag vet inte, riktigt, och jag orkar inte riktigt sitta och tänka på det just nu, så jag tar väl tillbaka det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Hur menar du nu?
Vad jag menade var bara, är estetik ett självändamål?
Jag menar, om jag hittar på en storhet, vi kan kalla den hassa, som motsvarar en hälften av det vi kallar massa, så blir uttrycket för kinetisk energi mycket snyggare; E_k = hv², och och när jag skall beskriva massan hos någonting så är det ju bara att använda 2h istället. Man multiplicerar ju hellre med 2 här och där än dividerar med 2.
Är det inte bättre att bara använda den mer fundamentala storheten istället, och sen låta faktorerna komma och gå naturligt? Och nej, jag menar inte att π är en storhet, men jag tycker ändå analogin fungerar.