2014-01-06, 23:25
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det skulle definitivt göra det enklare att röja den ingifta farbrodern ur vägen om fastern redan var avliden, det kan förklara varför det hände just nu.
Ja, det är faktiskt inte någon dum förklaring. Jag har dock för mig att Kim Kyong Hui fick en ny maktposition just efter att Jang avrättades. Å andra sidan kan de ha varit något påhitt för att få bort uppmärksamheten från henne.
Citera
2014-01-06, 23:41
Medlem
rex144s avatar
vi har alla sett Kim inspektera den nya skidanläggningen, han åkte upp utan skidor...

men det är ett groteskt PR jippo, eftersom nordkoreanerna vet att det kommer inte gagna de,
det var inte för folket,
liftkortet kostar 50 dollar...

annan sak med stridsvagnar, raketer, det kan man säga gagnar folket och gör de stolta

hur förklarar man till folket att en neger med tattueringar och piercingar sitter bredvid deras ledare?
Citera
2014-01-07, 00:45
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
----text---

hur förklarar man till folket att en neger med tattueringar och piercingar sitter bredvid deras ledare?
Tja...men efter ryktet om avrättningen nyligen som bara var påhitt så....bara en konstighet bland många.
Citera
2014-01-07, 08:10
Medlem
Vad glad jag blir över bevis för revolutionär aktivitet i nordkorea

Citat:
They are from Jagang Province and had been listening to the radio station for five years with a home-made receiver and launched a pro-democracy group there, Kim said.
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2013/12/30/2013123001352.html
Citera
2014-01-07, 23:56
Medlem
Pendeks avatar
http://au.news.yahoo.com/world/a/20643621/worried-us-warns-north-korea-boosts-troops-to-south/

USA ökar sin närvaro i Sydkorea med 800 soldater. Nordkorea känns mer och mer instabilt och övergivet. Kina var med och diskuterade med Sydkorea och USA. Utöver Nordkoreas kärnvapenprogram så diskuterades Nordkoreas instabilitet. Med andra ord så kan detta betyda att Kina har tappat hoppet på Nordkorea.

Tror ni Kina har tappat hoppet på Nordkorea?
Har det tidigare varit samtal mellan USA, Sydkorea och Kina om Nordkoreas instabilitet?
Citera
2014-01-09, 15:09
Bannlyst
Jag har svårt att se Kina helt överge Nordkorea, först får man tänka på att ca 500 000 kineser dog under Koreakriget krigandes för Nordkorea. Det skulle alltså ses som ett svek mot dem att överge Nordkorea vilket kinesiska nationalister därför skulle motverka.

Dels skulle det bli en seger för USA rent geopolitiskt då USA då får ännu en allierad stat och en anti-kinesisk stat till i regionen och man kommer då ha militärbaser precis vid Kinas gränser. Kina gynnas inte av att USA:s makt över regionen förstärks och att fler Kina fientliga stater kommer till existens i regionen.

Allt pekar därför på att det är bevarandet av status quo som Kina föredrar när det gäller Korea-halvön framför det andra alternativet.
Citera
2014-01-09, 17:44
Medlem
Pendeks avatar
http://www.youtube.com/watch?v=eAprW14F-8k

Dennis Rodman sjunger "Happy Birthday" till Kim på hans födelsedag!

Och angående basketmatchen så vann Nordkorea mot de forna NBA-spelarna.
Citera
2014-01-09, 19:36
Medlem
Fris avatar
Koreaner vann över NBA-spelare i basket???
Trådens rubrik gör verkligen skäl för sig.
Citera
2014-01-11, 23:39
Medlem
Koksans avatar
Jag har svårt att tro att någon vill ha en återförening längre. (Förutom Nordkoreanerna kanske men det är ju mest bullshit från Kim och kompani)

Jag tror detta eftersom Nord och Syd har varit skilda så länge så försvinner känslan att man hör ihop. Yngre Sydkoreaner har svårt att känna att Korea borde återförenas eftersom dom aldrig har fått se att Koreaner från både nord och syd hade en viss relation med varandra.

Nu ser dom antagligen Nord Koreaner som dom otroligt jobbiga grannarna i norr snarare än dom förtryckta bröderna.

Det är synd men det är nog bäst att Korea inte återförenas. (Kanske inte för befolkningen i Nord Korea men för hela Öst Asien med tanke på att Kina och Syd Korea knappast vill ha 25 miljoner hungriga hjärntvättade flyktingar som knappast skulle kunna uppehålla ett vettigt jobb.)

Fettot som leder Nord Korea har säkert mycket väl insett att om dom skulle anfalla Syd Korea så skulle konsekvenserna vara en total dödsdom för ledarna och landet. Med tanke på att deras armé har utrustning mest från 60 och 70 talet. (Dock så är deras utrustning ändå rätt så cool. Fick mitt användarnamn därifrån )

Kina har ju börjat tröttna otroligt mycket på Nord Korea så bidragen blir mindre och mindre. Och Ryssland vill inte ens nästan ha något med dom att göra. Dom har dock en del små "allierade" tex: Burma, Laos, Syriska regeringen (Zimbabwe???) Dock är Nord Koreas enda riktiga allierade väl Iran men dom kan ju knappast hjälpa något i en eventuell konflikt med Syd Korea och USA...

Så det ser mörkt ut för Nord Korea.

/Koksan
Senast redigerad av Koksan 2014-01-12 kl. 00:02.
Citera
2014-01-12, 00:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksan
Jag har svårt att tro att någon vill ha en återförening längre. (Förutom Nordkoreanerna kanske men det är ju mest bullshit från Kim och kompani)

Jag tror detta eftersom Nord och Syd har varit skilda så länge så försvinner känslan att man hör ihop. Yngre Sydkoreaner har svårt att känna att Korea borde återförenas eftersom dom aldrig har fått se att Koreaner från både nord och syd hade en viss relation med varandra.

Nu ser dom antagligen Nord Koreaner som dom otroligt jobbiga grannarna i norr snarare än dom förtryckta bröderna.

Det är synd men det är nog bäst att Korea inte återförenas. (Kanske inte för befolkningen i Nord Korea men för hela Öst Asien med tanke på att Kina och Syd Korea knappast vill ha 25 miljoner hungriga hjärntvättade flyktingar som knappast skulle kunna uppehålla ett vettigt jobb.)

Fettot som leder Nord Korea har säkert mycket väl insett att om dom skulle anfalla Syd Korea så skulle konsekvenserna vara en total dödsdom för ledarna och landet. Med tanke på att deras armé har utrustning mest från 60 och 70 talet. (Dock så är deras utrustning ändå rätt så cool. Fick mitt användarnamn därifrån )

Kina har ju börjat tröttna otroligt mycket på Nord Korea så bidragen blir mindre och mindre. Och Ryssland vill inte ens nästan ha något med dom att göra. Dom har dock en del små "allierade" tex: Burma, Laos, Syriska regeringen (Zimbabwe???) Dock är Nord Koreas enda riktiga allierade väl Iran men dom kan ju knappast hjälpa något i en eventuell konflikt med Syd Korea och USA...

Så det ser mörkt ut för Nord Korea.

Bra analys. Men framtiden då, kommer det se likadant ut om 50 år?
Citera
2014-01-12, 01:05
Medlem
Koksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bra analys. Men framtiden då, kommer det se likadant ut om 50 år?

Nu är jag ingen expert på detta (långt från faktiskt) men jag tror faktiskt att Kim Jong Un kommer vara den sista Kim som kommer leda landet. Som jag skrev tidigare så har Kina minskat bidragen till Nord Korea och det ger allvarliga effekter på deras ekonomi. Kina är ju handelspartnern som Nord Korea handlar mest med (Förutom ironiskt nog Syd Korea) så det ser verkligen inte bra ut.

Samt så tror jag att i framtiden så kommer det bli mer instabilitet. Kim Jong Un kanske tror att han bossar men ju mer generaler och släktingar som blir arkebuserade desto mer inser militären att situationen är dålig och rent av hotande mot deras egna liv. (Visst avrättades militärer i Kim Jong Ils styre men han tror jag inte var så himla frekvent med det.)

Det ser inte direkt ljust ut för Kim Jong Un. Korea har en kultur där man respekterar dom äldre (Precis som de flesta länderna i Asien.) Men vad är grabben? 28-31?

Ett scenario kan ju vara att tillslut så tröttnar militären och bokstavligen avrättar Kim. Dock så kan det vara rätt så osannolikt eftersom vad ska då folket dyrka? Ingen Kim inget Korea (Som i en Nord Koreansk propaganda låt: http://www.youtube.com/watch?v=zmI2yDAyWYI )

Ett annat scenario kan ju vara att Kim Jong Un blir "sjuk" och dör och generalerna sätter dit en släkting? till Kim Jong Un som dom kan hålla i schakt. Så då kommer folket ha en ledare som dom kan dyrka och dom högre militärerna blir nöjda.

Men för att vara ärlig så tror jag Nord Korea kommer implodera inom 50 år. Antingen så gör Nord Korea en miss och råkar provocera Syd Korea för mycket (kanske som i bombningen av yeonpyeong fast grövre http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardment_of_Yeonpyeong) och det blir fullt krig.

Eller så kan det bli så att eftersom ekonomin går åt helvete så börjar militären tjata om vem som ska ha pengarna som kommer in i landet och det eskalerar och det blir ett inbördeskrig.

Men kom ihåg jag är knappast så insatt. Detta är bara gissningar...

/Koksan
Senast redigerad av Koksan 2014-01-12 kl. 01:57.
Citera
2014-01-12, 08:22
Medlem
bernad_laws avatar
Nu kommer den galne fläsksvålen få ytterligare ett av sina hissy-fits, årets övning mellan USA och ROK kommer tydligen handla om att slå ut ett nordkoreanskt anfall och sedan snabbt rycka fram och ockupera Pyongyang....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in