Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Bra analys. Men framtiden då, kommer det se likadant ut om 50 år?
Nu är jag ingen expert på detta (långt från faktiskt) men jag tror faktiskt att Kim Jong Un kommer vara den sista Kim som kommer leda landet. Som jag skrev tidigare så har Kina minskat bidragen till Nord Korea och det ger allvarliga effekter på deras ekonomi. Kina är ju handelspartnern som Nord Korea handlar mest med (Förutom ironiskt nog Syd Korea) så det ser verkligen inte bra ut.
Samt så tror jag att i framtiden så kommer det bli mer instabilitet. Kim Jong Un kanske tror att han bossar men ju mer generaler och släktingar som blir arkebuserade desto mer inser militären att situationen är dålig och rent av hotande mot deras egna liv. (Visst avrättades militärer i Kim Jong Ils styre men han tror jag inte var så himla frekvent med det.)
Det ser inte direkt ljust ut för Kim Jong Un. Korea har en kultur där man respekterar dom äldre (Precis som de flesta länderna i Asien.) Men vad är grabben? 28-31?
Ett scenario kan ju vara att tillslut så tröttnar militären och bokstavligen avrättar Kim. Dock så kan det vara rätt så osannolikt eftersom vad ska då folket dyrka? Ingen Kim inget Korea (Som i en Nord Koreansk propaganda låt:
http://www.youtube.com/watch?v=zmI2yDAyWYI )
Ett annat scenario kan ju vara att Kim Jong Un blir "sjuk" och dör och generalerna sätter dit en släkting? till Kim Jong Un som dom kan hålla i schakt. Så då kommer folket ha en ledare som dom kan dyrka och dom högre militärerna blir nöjda.
Men för att vara ärlig så tror jag Nord Korea kommer implodera inom 50 år. Antingen så gör Nord Korea en miss och råkar provocera Syd Korea för mycket (kanske som i bombningen av yeonpyeong fast grövre
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardment_of_Yeonpyeong) och det blir fullt krig.
Eller så kan det bli så att eftersom ekonomin går åt helvete så börjar militären tjata om vem som ska ha pengarna som kommer in i landet och det eskalerar och det blir ett inbördeskrig.
Men kom ihåg jag är knappast så insatt. Detta är bara gissningar...
/Koksan