Citat:
Ursprungligen postat av
korp
Det finns ingen praktisk möjlighet för någon utomstående att största regimen, varken politiskt eller militärt.
Jang var en av de få som kunde ha gjort något med hjälp av Kina i ryggen. Nu när Jang är avrättad och alla affärsmän i Kina är hemkallade eller försvunna, så kan vi nog konstatera att det var sista chansen för något utomstående land att påverka Nordkoreas interna politik. Jag undrar om nordkoreanska affärsmän kommer att sätta sin fot i Kina igen. Är det något Kim vågar riskera?
Citat:
Ursprungligen postat av
korp
Det mest realistiska är en maktkamp uppstår i landet och därmed kan externa krafter få in en fot i någon form, men det är ju regimen väl medveten om och det är därför kontrollen av och kraven på lojalitet är total inom regimens högre nivåer.
Jag tror, som jag tog upp tidigare, att om Kim börjar jaga fler och fler i eliten som hotar hans makt, och eliten börjar fly landet, så kan det gå väldigt snabbt till att folket i Nordkorea, och även andra lojala till Kim, börjar förstå att saker och ting inte står rätt till. Kriteriet för att vara lojal till Kim kommer att höjas hela tiden och absolut ingen kommer att ifrågasätta Kim och då kan det gå riktigt illa. Eller så är det redan så, att ingen vågar ifrågasätta Kim, speciellt nu efter Jangs död.