2014-01-04, 22:42
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksan
frågar igen.

/Koksan

Det är ju högt osannolikt att de skulle stödja med trupper, möjligen mer förnödenheter beroende på omständigheter.

Dock är ju ett anfall på Nordkorea uteslutet ändå, det är i praktiken helt omöjligt om inte landet i någon form även iaf delvis kollapsar innefrån först. Då skulle möjligen Kina gå in och stödja sin "sida" i någon begränsad form, och den sidan är knappast Kim Jong Un.
Citera
2014-01-04, 22:56
Medlem
Men kan inte Nordkoreas hårdföra retorik göra att Sydkorea anfaller i förebyggande syfte, vilket ju inte är mot reglerna i vissa situationer. Att hota med kärnvapen som NK gör kan ju få vilket regering som helst att agera för att skydda sitt land och folk.
Citera
2014-01-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men kan inte Nordkoreas hårdföra retorik göra att Sydkorea anfaller i förebyggande syfte, vilket ju inte är mot reglerna i vissa situationer. Att hota med kärnvapen som NK gör kan ju få vilket regering som helst att agera för att skydda sitt land och folk.
Det är onekligen ett intressant perspektiv: om Sydkorea skulle slå ut Pyongyang först med ett massivt anfall, kanske med kärnvapen eller Sarin, och s a s hugga huvudet av ormen.
Citera
2014-01-04, 23:27
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

De kan inte anfalla i förebyggande syfte för de vet de inte kan vinna på något sätt, även om de teoretiskt krossar hela den politiska och militära ledningen i hela lander på 10 minuter så kommer försvaret bestå och kämpa till sista man. Hela landet är ett enda stor militärt läger där folk fostrats i två generationer att slåss till sista man med eller utan ledning.

Det finns ingen praktisk möjlighet för någon utomstående att största regimen, varken politiskt eller militärt.

Det mest realistiska är en maktkamp uppstår i landet och därmed kan externa krafter få in en fot i någon form, men det är ju regimen väl medveten om och det är därför kontrollen av och kraven på lojalitet är total inom regimens högre nivåer.
Citera
2014-01-04, 23:46
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Sydkorea har många Nordkoreanska avhoppare. Uppemot 25000. Men, många av nordkoreanerna klarar inte av att anpassa sig, precis som du säger. Det är även många nordkoreaner som blir mobbade just på grund av att de är nordkoreaner. De senaste siffrorna säger att cirka 8000 avhoppare, som flydde till Sydkorea, är försvunna. Man gissar att många befinner sig i Kina, men en hel har förmodligen åkt tillbaka till Nordkorea.
Det blev visst en nolla för mycket. 800 menade jag. Med andra ord så var det inte så farligt som jag fick det att låta.

http://www.seattlepi.com/technology/businessinsider/article/Why-North-Korean-Defectors-Keep-Returning-Home-5094635.php?
But there's a worrying figure likely to cause some embarrassment to Seoul. Of those 25,000, around 800 are currently unaccounted for, Chung Min-uck of the Korea Times reports. These 800 are largely believed to have fled to China and Southeast Asian countries, eventually planning to return home.
Citera
2014-01-04, 23:48
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Det finns ingen praktisk möjlighet för någon utomstående att största regimen, varken politiskt eller militärt.
Jang var en av de få som kunde ha gjort något med hjälp av Kina i ryggen. Nu när Jang är avrättad och alla affärsmän i Kina är hemkallade eller försvunna, så kan vi nog konstatera att det var sista chansen för något utomstående land att påverka Nordkoreas interna politik. Jag undrar om nordkoreanska affärsmän kommer att sätta sin fot i Kina igen. Är det något Kim vågar riskera?

Citat:
Ursprungligen postat av korp
Det mest realistiska är en maktkamp uppstår i landet och därmed kan externa krafter få in en fot i någon form, men det är ju regimen väl medveten om och det är därför kontrollen av och kraven på lojalitet är total inom regimens högre nivåer.
Jag tror, som jag tog upp tidigare, att om Kim börjar jaga fler och fler i eliten som hotar hans makt, och eliten börjar fly landet, så kan det gå väldigt snabbt till att folket i Nordkorea, och även andra lojala till Kim, börjar förstå att saker och ting inte står rätt till. Kriteriet för att vara lojal till Kim kommer att höjas hela tiden och absolut ingen kommer att ifrågasätta Kim och då kan det gå riktigt illa. Eller så är det redan så, att ingen vågar ifrågasätta Kim, speciellt nu efter Jangs död.
Citera
2014-01-05, 01:59
Medlem
Ja, jo det är ju spännande med ett land som NordKorea som inte följer vanlig anständighet när det gäller sitt förhållande till sina grannar.

Men har ni tänkt på det aandra alternativet - dvs att dödläget (eng stale-mate) fortsätter som det gjort förut ? Ibland kan det vara det bästa alternativet iställlet för att spekulera om X anfaller Y ellr vice versa ?

Även om det i sig är kontraproduktivt så kankse det är bäst så ?
Järnridån varade ju i 40+ år eller ngt sådant

Jag menar skulle NK anfalla med kärnvapen så har de just inte mycket tekniskt avancerade grejer att föra ett konventionellt krig att backa upp med. Kärnvapen ger ju bara begränsad skada just där de används, beroende på styrkan, magnituden, De är inte precis som de bombmattor som RAF och USA lade över Tyskland under 2a världskriget, med total förstörelse av all infrastruktur och byggnader, tex Dresden o Leipzig.

Sådana resurser tror jag verkligen inte att NK har, tex långdistansbombplan osv...

Jag tror att det är futilt att tro att NK skulle ha resurser att klara av att ockupera och kunna hålla stora delar av SK under lång tid. Var skulle de få bränsle till tanksen o lastbilarna ? Har de ngn olja elr stenkol ellr ens raffinaderier ? NK verkar lida brist på det mesta verkar det som. Ngn skriver att dte finns gott om ammunitionsfabriker, men har de ngn produktion att tala om ?

Dvs råvaror till sprängämnen och krut är ju inte så lätt att få tag, tex salpetersyra fabriker osv.

Lill-Kim är väl en drömmare, som drömmer om Ragnarök precis som Hitler och Khaddafi, Retoriken påminner om Khaddafis, dvs en galen hund som hotar till höger o vänster med mer eller mindre välriktade rallarsvingar. I NKs ledning förstår man kort o gott inte varför de är persona-non-grata i Västvärlden utan tror att skälla som en hund är ngt som imponerar.

Under Korea-kriget framkom ju med tydlighet att Korea är ett mkt svårt land att kriga om, bergigt med många gömställen för artilleri , svårframkomligt för stridsvagnar mm, osv.
Så det dödläge som föreligger nu kan måhända fortsätta under mycket lång tid. Kina är den part tror jag som kan aktivt mota NK till ett mer utvidgat samarbete, o tex lägga sina kärnvapen planer på hyllan.

En del andra länder, tex Cypern har varit delat under mkt lång tid, men är nu en säker zon , varken Grekland elr Turkiet verkar ha ngra territorriella pretentioner längre, annat än ganska vaga sådana...
Citera
2014-01-06, 04:26
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Det finns nog inte några direkta bevis på att Kuba levererar vapen till Nordkorea. I artikeln som jag länkade stod det ►Cuba has recently emerged as a North Korean arms supplier◄ vilket innebär de senaste året/månaderna.

För några månader sedans stoppades ett Nordkoreans fartyg i Panamakanalen. Fartyget var på väg till Nordkorea efter en vistelse i Kuba. Panamakanalpolisen misstänkte drogsmuggling och stoppade fartyget. På fartyget hittades flera vapen.
http://38north.org/2013/08/hgriffiths082713/#_ftn1

Det är dock långsökt att påstå att Kuba är Nordkoreas nya vapenleverantör. Den kubanska regimen sade i alla fall att Nordkorea skulle laga dessa vapen och sedan skicka tillbaka dem. Man vet aldrig. Men visst låter det lite suspekt att skicka vapen till Nordkorea för att få vapnen lagade.

Vad är fartygets fulla passage? En vistelse i Kuba säger inget. Att Kuba säljer lite gammalt skrot är heller inte bevis på något. Det torde vara tvärtom, att Nord Korea säljer vapen i till Kuba och det enbart efter faktum att Nord Korea har en större vapenindustri.

Förresten, vilken rätt har Panama att inspektera och kalla eventuella kubanska vapenleveranser för olagliga? Jo, de inspekterade fartyget för droger men när de väl fann vapen vilken rätt har de att stoppa fartyget? Eller gjorde de inte det utan bara tog lite bilder?
Citera
2014-01-06, 04:56
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Förresten, vilken rätt har Panama att inspektera och kalla eventuella kubanska vapenleveranser för olagliga? Jo, de inspekterade fartyget för droger men när de väl fann vapen vilken rätt har de att stoppa fartyget? Eller gjorde de inte det utan bara tog lite bilder?

De som vill köra runt sina båtar med smuggelvapen i Republiken Panamas vatten och nyttja Panama-kanalen får väl rimligtvis leva med gällande lagar och regler i landet de befinner sig?
Citera
2014-01-06, 17:39
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Vad är fartygets fulla passage? En vistelse i Kuba säger inget. Att Kuba säljer lite gammalt skrot är heller inte bevis på något. Det torde vara tvärtom, att Nord Korea säljer vapen i till Kuba och det enbart efter faktum att Nord Korea har en större vapenindustri.
Jag håller helt och hållet med. Inget tyder på att Kuba säljer vapen till Nordkorea. Att dra den slutsatsen efter lite trasiga och gamla vapen känns väldigt tvivelaktigt. Om det hade varit nya och moderna vapen så hade jag nog kunnat köpa en sådan slutsats, men nu känns det bara förstorad just på grund av att Nordkorea, men även Kuba, är inblandat.
Citera
2014-01-06, 18:07
Medlem
Pendeks avatar
Jang Song-thaeks änka, Kim Kyong Hui, som tidigare var försvunnen, sägs ha begått självmord.

http://www.nknews.org/2014/01/kim-jong-uns-aunt-likely-committed-suicide-former-sushi-chef/
On Monday, South Korea’s Chosun Ilbo also reported that an unnamed South Korean government source said that it was believed that Kim Kyong Hui was already dead – from either a heart attack or suicide.

Hon har inte setts publikt sedan 10 september. Jang blev avrättad cirka tre månade senare. Varför begick Kim Kyong Hui självmord? Var det på grund av att Jang blev avrättad? I så fall är det konstigt att hon inte har setts publikt de tre månaderna före hans död. Jag tror nog mer på "hjärtattacken". Det sägs ju även att hon har legat på sjukhus utomlands. Med andra ord så tror jag hellre, om hon är död, att hon har legat utomlands för t.ex hjärtfel.
Citera
2014-01-06, 21:56
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Jang Song-thaeks änka, Kim Kyong Hui, som tidigare var försvunnen, sägs ha begått självmord.

http://www.nknews.org/2014/01/kim-jong-uns-aunt-likely-committed-suicide-former-sushi-chef/
On Monday, South Korea’s Chosun Ilbo also reported that an unnamed South Korean government source said that it was believed that Kim Kyong Hui was already dead – from either a heart attack or suicide.

Hon har inte setts publikt sedan 10 september. Jang blev avrättad cirka tre månade senare. Varför begick Kim Kyong Hui självmord? Var det på grund av att Jang blev avrättad? I så fall är det konstigt att hon inte har setts publikt de tre månaderna före hans död. Jag tror nog mer på "hjärtattacken". Det sägs ju även att hon har legat på sjukhus utomlands. Med andra ord så tror jag hellre, om hon är död, att hon har legat utomlands för t.ex hjärtfel.
Det skulle definitivt göra det enklare att röja den ingifta farbrodern ur vägen om fastern redan var avliden, det kan förklara varför det hände just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in