2014-01-06, 00:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Har du förstått hur stor byggnad vi pratar om? Bränslet i flyget är en liten skvätt mot vad som egentligen behövs

Har du förstått att det brukar finnas mer brännbart material i en stor byggnad än i en liten byggnad? Per kvm är det kanske ungefär detsamma men i wtc fanns troligen väldigt få väggar kvar som kunde förhindra att branden spred sig ännu snabbare än i normalfallet för en villa eller lägenhet. Dessutom hade wtc-branden extremt god syretillförsel och som sagt en hel massa flygfotogen...
100 grader
2014-01-06, 00:42
Medlem
Citat:
Rätt svar är att eld ryker när förbränningen är ofullständig. Det kan ske både när en brasa håller på att ta sig eller håller på att slockna

Det beror helt på VAD som brinner....
2014-01-06, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Har du förstått att det brukar finnas mer brännbart material i en stor byggnad än i en liten byggnad? Per kvm är det kanske ungefär detsamma men i wtc fanns troligen väldigt få väggar kvar som kunde förhindra att branden spred sig ännu snabbare än i normalfallet för en villa eller lägenhet.

Samtidigt finns bara möbler som kan brinna, en villa kanske är bygd i trä. har garderober, sängar. soffor mm Dessutom tänker man inte lika mycket på att skydda sig mot brand som man gör i en skyskrapa. Hade det varit risk för att en skyskrapa skall kollapsa av en brand tror jag nog man hade fått stänga en hel del
2014-01-06, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det beror helt på VAD som brinner....
Vad är det som ryker mycket i ett kontor?
2014-01-06, 01:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Samtidigt finns bara möbler som kan brinna, en villa kanske är bygd i trä. har garderober, sängar. soffor mm Dessutom tänker man inte lika mycket på att skydda sig mot brand som man gör i en skyskrapa. Hade det varit risk för att en skyskrapa skall kollapsa av en brand tror jag nog man hade fått stänga en hel del

Va? Papper, heltäckningsmattor, elledningar, isolering, möbler, färg, elektronik, gastuber, mattor, lister, dörrar, väggar, innertak, eldosor, kopplingsdosor, diesel, bensin, oljor, kläder, människor, tapeter, tavlor etc etc. Och i detta fall även riktigt mycket flygfotogen.

Men visst har du rätt i att man brukar försöka brandskydda stålet eftersom stål är så sårbart just för brand, dock anser tydligen utredarna att det är ytterst troligt att betongen (brandskyddet) runt pelarna slets loss av kraschen.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-01-06 kl. 01:35.
2014-01-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men visst har du rätt i att man brukar försöka brandskydda stålet eftersom stål är så sårbart just för brand
Haha, brandskyddar man stål i en stålbyggnad för att skydda stålet? Jag trodde det var för att skydda det i byggnaden. Speciellt viktigt är det med brandskydd i byggnader som kan vara svåra att evakuera
2014-01-06, 15:57
Medlem
Citat:

Citat:
Vad är det som ryker mycket i ett kontor?

Dum menar att det inte kan ha funnits något annat i WTC-husen som kan ha brunnit än möbler....? Du är helt från vettet eller sitter bara och toktrollar....

Fakta är att i så stora hus med den inriktningen de hade i WTC så finns det ALLT som finns i en vanlig villa/lägenhet, plus en hel del annat brännbart som det inte finns i en normal bostad.

Det fanns restauranger i husen, det fanns givetvis garderober, paneler för utsmyckning, kläder i massor, tonvis med papper, mattor, tapeter, golvbeläggning (trägolv, heltäckningsmattor etc) gasflaskor, matoljor, kemikalier för olika kontorssaker, batteribankar etc etc etc.... Fan så stora hus är ju nästan egna ekosystem.
2014-01-06, 16:40
Medlem
Citat:
Haha, brandskyddar man stål i en stålbyggnad för att skydda stålet? Jag trodde det var för att skydda det i byggnaden. Speciellt viktigt är det med brandskydd i byggnader som kan vara svåra att evakuera
Så dessa produkter är alltså inte nödvändiga?
Citat:
Brandisolering av stålkonstruktioner
http://www.brandteknikab.se/products.php?ca=8
http://www.brandex.se/page136140.html

Utan brandskydd måste stålelementen vara kraftigare, vilket ger en tyngre byggnad, vilket i sin tur gör att stålet måste vara ännu starkare.
2014-01-06, 17:28
Medlem
Citat:

Ja, för om stålet inte skyddas mot brand så riskerar det att snabbt tappa större delen av sin bärighet, och då kan det i värsta fall kollapsa och det är inget som ger några fördelar.

Innan du sitter och försöker spela lustig så ta för fan och läs på lite om saken, det är hur lätt som helst att hitta seriös info om att man lägger mycket energi på att just brandskydda stålet tillräckligt i stålbyggnader just för att minska risken för kollaps vid brand.

Här en svensk sida där man kan klicka sig runt och läsa på om en massa fakta om stålbyggnader och brand.

http://www.sbi.se/omraden/o_dokument.asp?mId=3&kId=64&subKId=0&mgrp=0&dId=17 6
2014-01-06, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Alltså var det inte en perfekt symmetrisk kollaps, som du tidigare hävdat. Du har påstått att den symmetriska kollapsen bevisar CD. Nu skriver du att den asymmetriska kollapsen bevisar CD. Oavsett hur den rasar är det enligt dig CD.

Haha eh vad fan yrar du om? Kollapsen är mer eller mindre i perfekt symmetri och jag har aldrig hävdat något annat utan du sa emot NIST officiella förklaring och det var det jag försökte förklara för dig så kolla igen: http://www.youtube.com/watch?v=Mamvq7LWqRU&noredirect=1 och bara fortsätt kolla tills det sjunker in.
Dina halmgubbar kan du dock även denna gång behålla för dig själv.
2014-01-06, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dum menar att det inte kan ha funnits något annat i WTC-husen som kan ha brunnit än möbler....? Du är helt från vettet eller sitter bara och toktrollar....

Fakta är att i så stora hus med den inriktningen de hade i WTC så finns det ALLT som finns i en vanlig villa/lägenhet, plus en hel del annat brännbart som det inte finns i en normal bostad.

Det fanns restauranger i husen, det fanns givetvis garderober, paneler för utsmyckning, kläder i massor, tonvis med papper, mattor, tapeter, golvbeläggning (trägolv, heltäckningsmattor etc) gasflaskor, matoljor, kemikalier för olika kontorssaker, batteribankar etc etc etc.... Fan så stora hus är ju nästan egna ekosystem.

Sluta tramsa nu. Det finns ingen brand utan eld och alla intervjuer och bilder på människor som står mitt i vad ni påstår är ett eldinferno borde för över 10 år sen ha fått er att fatta hur jävla tokfel ni har och att ni bara svamlar om strunt.
2014-01-06, 21:12
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Sluta tramsa nu. Det finns ingen brand utan eld och alla intervjuer och bilder på människor som står mitt i vad ni påstår är ett eldinferno borde för över 10 år sen ha fått er att fatta hur jävla tokfel ni har och att ni bara svamlar om strunt.

Vilka bilder visar dessa??? Jag har frågat om länkar som styrker påståeenden om människor som står där eller går ovanifrån där flygplanet kraschade, var är de?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in