Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Familjen verkar vara medvetna om KJ:s personliga problem men även att han är självdestruktiv.
D*niel var väl bla till lägenheten i och med Grabbens död och gömde undan både knivar och
rakblad eftersom man var rädd för vad han kunde hitta på med sig själv.
D*niel säger detta om självskaderisken och att han städar undan knivar och rakblad vid förhör i JULI, då uppgifter om KJs ev självskadebeteende redan förts ut i pressen av hans advokat. Det första förhöret med D*niel, där hundepisoden berörs, är dock redan från slutet av maj. Vid denna tidpunkt sägs inget om några undanstädade knivar:
- - - -
F1. Han hade en hund som dog i februari, var du hem till honom efter det att hunden hade dött?
D. Ja det var ju jättehemskt för jag hade ju hört, han ringde ju till mig, jag kommer inte ihåg exakt datum, men jag kommer ihåg att han hade ringt till mig och så hade jag tryckt upptaget det var på morgonen han ringde och så hade jag tryckt upptaget för jag var så trött jag hade jobbat eller något sådant, jag kommer inte ihåg. Men i alla fall så ringde min pappa och så frågade han om jag hade pratat med Kristoffer. Jag sa nej, då sa han att han hade ringt, ja men alltså hans hund har dött. Och då kände jag chitt och då åkte jag dit direkt. Och så när jag kom dit så såg jag blod uppför trappan till hans lägenhet, jag tänkte om det var hans blod eller någon annans, så kom jag in i alla fall och då såg jag, jag väckte honom då han hade då burit ned den själv.
F1. Vart kom blodet ifrån?
D. Ja det är ju så att hunden hade bitit på någon kabel någon elkabel, så hade den väl dött. Och börjat blöda från munnen.
F1. Så du vet inte hur blodet kom i trappan?
D. Nej, det var väl det att han burit ned den själv.
F1. Ok så hunden var inte kvar där när du kom dit?
D. Nej.
F2. Hur såg det ut i lägenheten då när du kom dit?
D. Det var bara som lite blodspår så här.
F1. Var det något blod i lägenheten?
D. Väldigt lite. Man såg att det låg sådana här tryckförband eller något slags bandage så hade han blodat ner sin tröja.
F1. Städade ni bort blodet någon av er?
D. Nej jag vet inte det var väl, jag vet inte om det var snö fortfarande, jag kommer inte ihåg. Men det var………..
F1. Ja hur upplevde du hans sinnesstämning?
D. Då var han hemskt ledsen då har han helt förstörd.
F1. Kan du göra någon skillnad på hans sinnesstämning då kontra nu när Ploy nu är borta?
D. Det var en svår fråga, jag vet inte. Så klart att han är ledsen både när hunden hade gått bort.
- - - -
(FUP 1191-1192)
Anledningen till att jag har svårt att släppa detta är hur skadorna ser ut på bilden (FUP s 435). För mig är det där inga typiska nervösa självklösningar av en kille med nedbitna fingernaglar. Vad säger du?