2014-01-06, 18:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den står väl kvar?

Men det spelar antagligen ingen större roll. Den ende som man skulle kunna hitta bevis mot i lägenheten är bunden till brottet.

Vilket av dem, står åtalad för två brott?
Citera
2014-01-06, 18:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilket av dem, står åtalad för två brott?
Enligt stämningsansökan är han åtalad endast för mord.
Citera
2014-01-06, 18:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vad jag har förstått så menar åklagaren att det är KJ DNA som har hittats på ett av benen, stämmer det?

Y-kromosomalt, det anger inte att det är specifikt KJ DNA, bara att det är en man, därför bara +1, har jag fattat saken rätt?

Lägg därtill det här ur FUP.

När det finns extremt lite DNA på ett material är det oerhört viktigt att undvika
kontamination med annat DNA från omgivningen eller från den person som hanterar
materialet. Det bör finnas dokumentation angående vilka personer som kommit i kontakt
med materialet och i vissa fall behövs jämförelseprov från dessa personer för uteslutning mot
erhållna resultat. Möjliga källor till kontamination är:
· personer som är först på brottsplatsen
, exempelvis vittnen, räddningspersonal och poliser
· poliser/läkare som samlar in material/utför provtagningen
· andra undersökningsmaterial i samma ärende
· laboratoriehantering
I övrigt måste man beakta personer som tidigare har befunnit sig på brottsplatsen eller på annat sätt
kommit i kontakt med materialen. Vid beslut om ett material är lämpligt för LCN DNA-analys tas
hänsyn till hur materialet hanterats.

M*cha har vidrört fyndet med känga, men även en kniv som han enligt uppgift senare sanerade mycket noga. Varför han poängterade att det var mycket noga vet jag inte, men låter märkligt. Hur som helst så har den här mannen varit i kontakt med benen, det kan således inte garanteras att det är mördarens DNA som fanns på vristen, såvida inte upphittare och mördare är samma person.

Nej, du har inte fattat detta rätt. Sammanfattning: (Det finns flera belysande inlägg i tråden av bl.a. Hamilkar att söka fram)

- Y-kromosomalt DNA ges aldrig högre matchning än +1 på SKL:s värderingsskala
- Y-kromosomalt DNA överförs i ograverad form från far till son och är därför inte individunikt
- Dock finns en viss mutationsrisk i varje generation på ca 5%
- Det gör att sen den allra första mannen vi alla har som gemensam förfader i ordets verkliga bemärkelse (dvs den man som alla nu levande män härstammar ifrån) så har oändliga mängder av mutationer skett längst många linjer. Det är därför en mycket, mycket låg sannolikhet att två obesläktade personer skulle kunna få en matchning om tillräckligt många sekvenser i DNA:t kan jämföras
- Har vi däremot en gemensam förfader i rakt nedstigande led (obs, bara far till son-linje av uppenbara skäl!) så finns en varierande grad av sannolikhet att vi har likadana Y-kromosomer. Minns jag Hamilkars exempel rätt är vi om vi går 300 år bakåt i tiden ungefär 50%.

Man kan väl säga som så att det är osannolikt att en kontaminering skulle ha råkat göras av någon som råkar komma från samma, omuterade fädernelinje som KJ. Det mest troliga om det inte är KJ är att det är en nära manlig släkting på fädernet, dvs i praktiken hans far eller bröder. Skulle det verkligen förhålla sig så är det ju rätt uppenbart att besudlingen uppstått vid ett försök att hjälpa KJ att skaffa undan kroppen (Jag vill påpeka att jag finner ett sånt scenario osannolikt)
Citera
2014-01-06, 18:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Enligt stämningsansökan är han åtalad endast för mord.

http://img543.imageshack.us/img543/7489/8xh.pdf

Kan hända, men gärningsbeskrivning för brott mot griftefriden finns med i denna ansökan, om jag inte minns fel så handlar det om ett utvidgat åtal, har jag förstått fel?
Citera
2014-01-06, 18:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
http://img543.imageshack.us/img543/7489/8xh.pdf

Kan hända, men gärningsbeskrivning för brott mot griftefriden finns med i denna ansökan, om jag inte minns fel så handlar det om ett utvidgat åtal, har jag förstått fel?
Utvidgat åtal?

KJ kan dömas för vilket brott som helst inom gärningsbeskrivningen, men det brott jag avsåg var det brott han åtalades för.
Citera
2014-01-06, 18:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, du har inte fattat detta rätt. Sammanfattning: (Det finns flera belysande inlägg i tråden av bl.a. Hamilkar att söka fram)

- Y-kromosomalt DNA ges aldrig högre matchning än +1 på SKL:s värderingsskala
- Y-kromosomalt DNA överförs i ograverad form från far till son och är därför inte individunikt
- Dock finns en viss mutationsrisk i varje generation på ca 5%
- Det gör att sen den allra första mannen vi alla har som gemensam förfader i ordets verkliga bemärkelse (dvs den man som alla nu levande män härstammar ifrån) så har oändliga mängder av mutationer skett längst många linjer. Det är därför en mycket, mycket låg sannolikhet att två obesläktade personer skulle kunna få en matchning om tillräckligt många sekvenser i DNA:t kan jämföras
- Har vi däremot en gemensam förfader i rakt nedstigande led (obs, bara far till son-linje av uppenbara skäl!) så finns en varierande grad av sannolikhet att vi har likadana Y-kromosomer. Minns jag Hamilkars exempel rätt är vi om vi går 300 år bakåt i tiden ungefär 50%.

Man kan väl säga som så att det är osannolikt att en kontaminering skulle ha råkat göras av någon som råkar komma från samma, omuterade fädernelinje som KJ. Det mest troliga om det inte är KJ är att det är en nära manlig släkting på fädernet, dvs i praktiken hans far eller bröder. Skulle det verkligen förhålla sig så är det ju rätt uppenbart att besudlingen uppstått vid ett försök att hjälpa KJ att skaffa undan kroppen (Jag vill påpeka att jag finner ett sånt scenario osannolikt)

Tack för hjälpen. Jag tycker inte att det är osannolikt om man väger in pappans märkliga turer kring sophanteringen som jag har varit inne på, gäller tidsuppgifterna. Om jag tror det, nja, jag utesluter det iaf inte i nuläget. Familjen har gjort brandkårsutryckningar tidigare för att undsätta sonen i lägen där han har behövt hjälp.
Citera
2014-01-06, 18:36
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Direkt av en medhjälpare, indirekt, rivalens kärleksnäste(hämnd).

KJ verkar vara den badande typen, bevisligen har han badat minst en gång efter försvinnandet. Jag noterar tre flaskor ståendes på badkarskanten, coca-cola, någon typ av breezer samt en flaska, ska vi tippa på Norrrlands guld? samt en tändare. Om han brukade bada så kan det ju vara så att en hel del vatten har runnit genom avloppet efter försvinnandet.
I mordfallet jag tänker på så har man konstaterat att mördaren bör ha varit extremt blodig och att han duschade efteråt (det skedde i GMs bostad) då badhandduken var lite fuktig flera timmar efter mordet. Men man hittade inga som helst spår efter blod i vare sig badkar, eller där vid silen eller i rören ned. Det förklarades med att om man spolar ca 15 min (vill jag minnas) så är det sannolikt att alla blodspår försvinner.
Citat:
I FUP kan vi läsa om att ett sök med en hund genomfördes på stora ytor under en begränsad tid i KJ lägenhet, inte detaljerat på droppe eller molekylnivå och att man därmed kan ha missat något. Anledningen var att utredaren inte sökte något av droppe eller molekylkaraktär, ett taktiskt beslut.
Men visst hade hunden visat ett visst intresse för något ställe vid väggen vid sovrum/vardagsrum (eller liknande) ?
Citera
2014-01-06, 18:37
Medlem
Noterar symbolerna på vänstra trädet http://img46.imageshack.us/img46/8396/xonz.jpg
(Bild från Qs tidigare inlägg),
Zooma in trädet längst till vänster, ser ut som två bokstäver och ett vikingatiden-tecken typ
Vad betyder dessa?
Senast redigerad av Otherland162 2014-01-06 kl. 18:53.
Citera
2014-01-06, 18:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Varken KJ eller Berg har utfört något styckmord, de som styckmördade VB finns på annat håll, svårare än så är det inte.
Om Berg blev avförd som misstänkt, fanns det väl ingen orsak att börja riva upp hans kök och undersöka hans avlopp i resturangen
Vad jag har insett är att många tycks använda någon manual från 40-50 talet, den tiden när exempelvis ett kvinnligt mord begåtts, åkte de hem till gubben och sydde in honom, därför det var kan man säga alltid han som var den skyldige.
Idag är det något helt annat, vi lever i en global värld där människor kan förflytta sig mycket snabbt även mycket stora avstånd och därmed har brottsligheten också utvecklats av många olika skäl.
Ser man till brottslighetens utveckling i Sverige de senaste 10-15 åren är det en skrämmande utveckling.
Idag när det är ett mord kan man inte se det med skygglappar, utan man måste se det i ett bredd perspektiv.
Jag anser det viktigaste är att få fram motivet till mordet.
Om jag ställer frågan vad skulle motivet för KJ varit att styckmörda VB ? Det enda svaret är att det fanns inget motiv.

Du svarar inte på frågorna och inlägget har genomgående karaktären av goddag yxskaft ..
Citera
2014-01-06, 18:51
Medlem
Citat:
.

Kan det vara blod/likvätska från V eller annan i isen/vattnet?
Citera
2014-01-06, 18:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Kan det vara blod/likvätska från V eller annan i isen/vattnet?
I så fall kom det dit efter att räddningstjänsten tömde värnet, FUP sid 395.
Citera
2014-01-06, 18:59
Medlem
Citat:
I så fall kom det dit efter att räddningstjänsten tömde värnet, FUP sid 395.
Skumt det där värnet. Fattar inte hur du vågade gå ner där! Men tack för bilderna.
Vet du vad symbolerna är för något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in