Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Vad jag har förstått så menar åklagaren att det är KJ DNA som har hittats på ett av benen, stämmer det?
Y-kromosomalt, det anger inte att det är specifikt KJ DNA, bara att det är en man, därför bara +1, har jag fattat saken rätt?
Lägg därtill det här ur FUP.
När det finns extremt lite DNA på ett material är det oerhört viktigt att undvika
kontamination med annat DNA från omgivningen eller från den person som hanterar
materialet. Det bör finnas dokumentation angående vilka personer som kommit i kontakt
med materialet och i vissa fall behövs jämförelseprov från dessa personer för uteslutning mot
erhållna resultat. Möjliga källor till kontamination är:
· personer som är först på brottsplatsen, exempelvis vittnen, räddningspersonal och poliser
· poliser/läkare som samlar in material/utför provtagningen
· andra undersökningsmaterial i samma ärende
· laboratoriehantering
I övrigt måste man beakta personer som tidigare har befunnit sig på brottsplatsen eller på annat sätt
kommit i kontakt med materialen. Vid beslut om ett material är lämpligt för LCN DNA-analys tas
hänsyn till hur materialet hanterats.
M*cha har vidrört fyndet med känga, men även en kniv som han enligt uppgift senare sanerade mycket noga. Varför han poängterade att det var mycket noga vet jag inte, men låter märkligt. Hur som helst så har den här mannen varit i kontakt med benen, det kan således inte garanteras att det är mördarens DNA som fanns på vristen, såvida inte upphittare och mördare är samma person.
Nej, du har inte fattat detta rätt. Sammanfattning: (Det finns flera belysande inlägg i tråden av bl.a. Hamilkar att söka fram)
- Y-kromosomalt DNA ges aldrig högre matchning än +1 på SKL:s värderingsskala
- Y-kromosomalt DNA överförs i ograverad form från far till son och är därför inte individunikt
- Dock finns en viss mutationsrisk i varje generation på ca 5%
- Det gör att sen den allra första mannen vi alla har som gemensam förfader i ordets verkliga bemärkelse (dvs den man som alla nu levande män härstammar ifrån) så har oändliga mängder av mutationer skett längst många linjer. Det är därför en mycket, mycket låg sannolikhet att två obesläktade personer skulle kunna få en matchning om tillräckligt många sekvenser i DNA:t kan jämföras
- Har vi däremot en gemensam förfader i rakt nedstigande led (obs, bara far till son-linje av uppenbara skäl!) så finns en varierande grad av sannolikhet att vi har likadana Y-kromosomer. Minns jag Hamilkars exempel rätt är vi om vi går 300 år bakåt i tiden ungefär 50%.
Man kan väl säga som så att det är osannolikt att en kontaminering skulle ha råkat göras av någon som råkar komma från samma, omuterade fädernelinje som KJ. Det mest troliga om det inte är KJ är att det är en nära manlig släkting på fädernet, dvs i praktiken hans far eller bröder. Skulle det verkligen förhålla sig så är det ju rätt uppenbart att besudlingen uppstått vid ett försök att hjälpa KJ att skaffa undan kroppen (Jag vill påpeka att jag finner ett sånt scenario osannolikt)