2013-11-29, 22:19
Medlem
dajevlars avatar
njaaa – jag tror danskarna har insett följande:

Innan massinvandringen till Sverige påbörjades, så fanns det bland svenskarna (och även bland danskarna) en sorts moral, ett sorts patos, där det skulle mycket till för att bryta gällande lagar. Därefter har mycket förändrats, vilket har dragit med i princip alla ungdomar till en otrygg tillvaro där tjejerna är de mest utsatta. (Det finns aktuella undersökningar som bevisar detta).

I ungdomskulturen som finns (på vissa ställen är den mer utpräglad än andra), ingår det att tjejen ska underkasta sig killar, och jag kan tänka mig att de danska föräldrarna insåg att deras små barn kunde ha införlivats i denna kultur tidigare än vad som var beräknat. (Både som pojke och tjej).

Vem låter då sin 12-13-åriga dotter/son sova över i ett raserat multikultisystem där risken att behöva uppleva något man inte är mogen för?

Klockrent svar Danmark. Bra val! Skitbra gjort!

Allt ungdomsutbyte som förut fanns mellan t.ex de nordiska länderna kommer mer och mer att urholkas (sport, scout, skola, you name it). Den tiden är numer förbi. Hello Multikulti.
Senast redigerad av dajevlar 2013-11-29 kl. 22:28.
Citera
2013-11-29, 22:24
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensocialidiot
Klart som fan att det är förståeligt, skulle aldrig skicka mina barn till malmö. Tror inte det handlar om rasism, för det finns ju ljusa stollar i malmö också. Det är bara en allmänt osäker stad.
Nu var det längesen jag var i Malmö men man har ju läst mycket och jag känner inte igen det Malmö jag besökte när jag var yngre. Tråkigt att blivit så.
Citera
2013-12-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
Jo men samtidigt säger kommentaren under:

Eller:

Eller:

Det är fortfarande så att de med starkast åsikter i den här tråden, och de som anser sig ha klarast bild av säkerhetsläget i Malmö, inte ens har varit i staden, bor långt upp i Sverige och vill att staden ska vara kriminell. Det är ju passande om man nu är ivrig i invandringskritiken.

En titt ovan i tråden så ser man dock att det finns Sverigedemokrater i Malmö som tycker det kan bli bättre, men det är långt ifrån så illa som bilden av staden har blivit hos gemene man längre upp i landet. Det är ungefär där jag är också. Det är för mycket brott, men det innebär inte en fara för en skolklass att vara i stan dygnet runt i 2 dagar..

De skjuts friskt i Göteborg i år, förmodligen flest antal döda i skottlossningar där i norden. Vågar ni inte skicka ungarna till Liseberg?

Lite skillnad på att skicka ungarna på en utflykt till Liseberg än på en flerdagars resa med övernattning intill ett gangsterområde. Särskilt då tonåringarna säkert ger sig ut i området under kvällen.
Citera
2013-12-01, 23:27
Medlem
Morgonrodnads avatar
Alla sidor verkar ju ballat ur i den här frågan. Men mest korkat av allt är nog att folk på allvar menar att tonåringar på utlandssemester bara går ut mitt på ljusan dag och sedan sitter hemma och läser läxan på kvällen.

Givetvis är det inte vad som händer dagtid som oron handlar om.
Citera
2013-12-02, 00:33
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Alla sidor verkar ju ballat ur i den här frågan. Men mest korkat av allt är nog att folk på allvar menar att tonåringar på utlandssemester bara går ut mitt på ljusan dag och sedan sitter hemma och läser läxan på kvällen.

Givetvis är det inte vad som händer dagtid som oron handlar om.

De mest korkade är att en hel del folk på allvar tror att det händer något på ljusa dagen. Tror att en dansk på nattligt äventyr riskerar mer stryk i någon håla i Norrland pga sitt språk/dialekt än i Malmö..
Citera
2013-12-02, 00:46
Medlem
thewellovedones avatar
Rent invandringsmässigt anser jag att det är nog nu, ur ren trygghetssynvinkel är debatten om Malmö en parodi, man blir varken skjuten eller rånad i Malmö oavsett vilken tid man ger sig ut. Visst, saker kan hända men det är mer regel än undantag att det inte gör det.
Citera
2013-12-02, 07:35
Medlem
Såg en kort debatt med bla Manu Sareen där både Pia Kjærsgaard och Jan Guillou - som ju var i debatt i veckan - sågades för att representera ytterligheterna i frågan. Nyanserat på ett sätt som inte förekommer i Sverige. Men en sak som togs upp var lite skrämmande: Antalet våldsbrott i Sverige ligger ungefär tre gånger så högt som i Danmark, justerat efter folkmängd!! Det ger ju onekligen intrycket av ett samhälle på väg att kollapsa. Och det är uppenbarligen något man är medveten om i Malmö, eftersom jämförelserna hela tiden styrs över mot svenska städer - "Det är lika illa i Sthlm/Gbg" - istället för att jämföra med det de danska föräldrarna jämför med, nämligen läget i danska städer. Malmö och Århus är nästan exakt lika stora - varför inte jämföra siffrorna där?

För övrigt får folk gärna lägga ner sin anekdotiska bevisning. Den leder ingenstans. Varken "jag har aldrig sett något under mina 12 år i Malmö" eller "vi flyttade efter att min son blev rånad för tredje gången". Håll er till statistik och presentera orsaker till mörkertal, om ni menar att de är högre i Malmö än i tex Århus.
Citera
2013-12-02, 12:58
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Rent invandringsmässigt anser jag att det är nog nu, ur ren trygghetssynvinkel är debatten om Malmö en parodi, man blir varken skjuten eller rånad i Malmö oavsett vilken tid man ger sig ut. Visst, saker kan hända men det är mer regel än undantag att det inte gör det.

Som förälder vill man ogärna att ens barn utsätter sig för risker. Inte ens undantag. Det är förälderns jobb att överdriva riskkalkylen lite. Men att risken inte alls finns som du påstår stämmer inte. Du ändrar dig t.o.m. i din nästa mening.
Citera
2013-12-16, 18:49
Medlem
HBOLLs avatar
Och här blir det bekräftat att fördomarna mot malmö stämmer
Herrejösses

http://www.expressen.se/kvp/har-ar-alla-109-skott--lossningar-i-malmo/
Citera
2014-01-06, 17:08
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Och här blir det bekräftat att fördomarna mot malmö stämmer
Herrejösses

http://www.expressen.se/kvp/har-ar-alla-109-skott--lossningar-i-malmo/
Samma i Malmö som i KPH under 2013 - gäng som skjuter på gäng. Står t. om rakt ut i artikeln. Hur är det fördomar menar du?
Citera
2014-01-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rastafaraii
Hmmm i Malmö bor de ca 307 600 personer och i Köpenhamn ca 559,440, behöver jag säga mer?
OnT: Tycker faktiskt inte Malmö är så farligt, har varit där några gånger och tycker de va riktit roligt

Köpenhamns kommun har cirka 570 000 invånare, medan Hovedstadsområdet, som motsvarar Köpenhamns tätort, har drygt 1,2 miljoner invånare (2013). Storstadsområdet har nästan 2 miljoner invånare.
Citera
2014-01-06, 22:24
Medlem
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Samma i Malmö som i KPH under 2013 - gäng som skjuter på gäng. Står t. om rakt ut i artikeln. Hur är det fördomar menar du?

Hur reagerade du när danskarna backade ur???Jag blev ganska arg först, sedan mera ledsen. Det handlar om en ledsamhet över att vi inte har kommit längre, att det fortfarande finns så mycket fördomar, säger Karolina Linse.

109 skottlossningar jag upprepar 109 skottlossningar,och det finns fördomar,mot att Malmö ska vara stökigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in