2014-01-06, 17:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var ett exempel, jag utesluter inte badkaret som är den naturligaste platsen att stycka ett lik i det utrymmet.
Men polisen uteslöt det genom att testa golvbrunnen.
Citera
2014-01-06, 17:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, man tycker att det borde gå att hitta spår om det skett en styckning, men missar av blod har ju tyvärr skett förr, och kanske även i det här fallet på grund av lättja/förbiseenden.

Tänker på Marina där det fanns blod i sängen och en droppe under sängen som man missade för man ansåg att det inte var städat och att vid ett mord med skjutvapen borde det ha skvätt blod, vilket saknades på golv och väggar i övrigt.

Men om det inte förefaller vara rengjort och städat så finns det ingen anledning att undersöka med alla till buds stående medel(BlueStar), det verkar iaf vara Quarrels uppfattning. Jag vidhåller att teknikerna kan ha dragit fel slutsats, de agerade efter vad de ansåg vara sannolikt. Det jag har sagt hela tiden, skippa det där sannolikhetstjafset, det kan leda fel.
Citera
2014-01-06, 17:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men polisen uteslöt det genom att testa golvbrunnen.

Och det har andra skribenter ordat om, man kan missa, och jag är nästintill övertygad om att man gjorde det i det här fallet.
Citera
2014-01-06, 18:02
Medlem
Citat:
Och det har andra skribenter ordat om, man kan missa, och jag är nästintill övertygad om att man gjorde det i det här fallet.

En bra sak i sammanhanget är ju att lägenheten, avloppet etc finns kvar, så ytterligare undersökningar kan göras i framtiden om det skulle behövas.
Citera
2014-01-06, 18:03
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Det har hänt, men om du penetrerar de fallen så framgår det kanske att de platserna har varit insynsskyddade eller i övrigt sällan besökta med liten risk för upptäckt, det går inte att jämföra med det gula huset alldeles hur mycket platsen är känd för KJ sedan tidigare.

Frågan är om KJ har bestämt den här platsen själv, jag är inte så säker på det.
Som jag säger, det finns väl alla de slag av beteenden vid gömmande av kroppar, det är väl få som lägger dom helt öppet kan jag tro. Tanken är förstås i de allra flesta fall att de ska förbli oupptäckta. Göms de i all hast kanske gömstället blir sämre, kanske finns tankar att de ska flyttas (eller eldas upp) senare men något kommer emellan.
Jag tänker så här, om jag skulle gömma en kropp så skulle jag förmodligen åka någonstans där jag varit förut, främst för att slippa överraskningar (återvändsgränd, kaffestuga etc).
Det utesluter inte att en gm kan placera en kropp på ett helt okänt ställe, men det finns nog en anledning att man i många fall hittar kroppar på ett ställe som har någon form av koppling till gm eller som är känd av gm. Sen om det är 100 meter eller 20 mil från mordplatsen eller hemmet är detsamma, men ofta finns kopplingar mellan fyndplats och gm.

Och jag är helt med dig på att ödehuset är oavsett en helt idiotisk plats att placera en kropp och att KJ vet av betydligt bättre platser än så, men det kanske fanns en tanke bakom det även om inte vi kan se någon vettig sådan just nu. Menar du att någon annan ska ha föreslagit platsen för honom?

Ang att man inte undersökte lyan ordentligt för att det inte såg ut att ha blivit städat på länge kan jag säga att vissa jag gick hos när jag jobbade på boendestöd kunde få sin bostad att se ut som den inte var rengjord på ett halvår fast man varit där veckan innan och städat. Så jag anser att polisen gjort ett misstag där.
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Man tog prover från badkarets golvbrunn och testade för humant blod. Utan resultat. (FUP 287)
Spolar man vatten tillräckligt länge så kan spåren försvinna fick jag lära mig under en mordrättegång.
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror (minst) lika mycket på experimentlusta som transportbehov. Men när experimentlustan stillats blir bortforslandet behändigare - win/win ..

13-14 maj alltså. Tack !
Jag vet inte om jag tror på experimentlusta egentligen men det är en möjlig teori som allt annat. Jag kan inte säga datum, minns bara det där stycket.
Citera
2014-01-06, 18:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Exakt!
Att man kan missa och ibland rejält framgår ju inte minst av Marinafallet som det refererats till
i omgångar här. Där missade man ju något alldeles i hästväg - en stor fet blodfläck i sängen där
hon mördades med ett skott genom huvudet.
Här blir det ju inte fråga om miss av den väldiga dimensionen i fall det skett.
Poliser är människor de också och är inte felfria de heller.
Citera
2014-01-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror (minst) lika mycket på experimentlusta som transportbehov. Men när experimentlustan stillats blir bortforslandet behändigare - win/win ..

...precis den tanke som gav obehagliga associationer i förhöret med broderns flickvän: Kristoffer har även intresse av att plocka isär grejer för att se hur de fungerar, och får sedan inte ihop dem. Helen berättar att han är som ett barn som gärna river isär grejer. (FUP 1216)
Citera
2014-01-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
En bra sak i sammanhanget är ju att lägenheten, avloppet etc finns kvar, så ytterligare undersökningar kan göras i framtiden om det skulle behövas.

Lägenheten har avyttrats.
Citera
2014-01-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Visst. Men om vi nu ska prata om tidigare exempel, så är det inte något som omöjliggör nya fynd i framtiden
Citera
2014-01-06, 18:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Som jag säger, det finns väl alla de slag av beteenden vid gömmande av kroppar, det är väl få som lägger dom helt öppet kan jag tro. Tanken är förstås i de allra flesta fall att de ska förbli oupptäckta. Göms de i all hast kanske gömstället blir sämre, kanske finns tankar att de ska flyttas (eller eldas upp) senare men något kommer emellan.
Jag tänker så här, om jag skulle gömma en kropp så skulle jag förmodligen åka någonstans där jag varit förut, främst för att slippa överraskningar (återvändsgränd, kaffestuga etc).
Det utesluter inte att en gm kan placera en kropp på ett helt okänt ställe, men det finns nog en anledning att man i många fall hittar kroppar på ett ställe som har någon form av koppling till gm eller som är känd av gm. Sen om det är 100 meter eller 20 mil från mordplatsen eller hemmet är detsamma, men ofta finns kopplingar mellan fyndplats och gm.

Och jag är helt med dig på att ödehuset är oavsett en helt idiotisk plats att placera en kropp och att KJ vet av betydligt bättre platser än så, men det kanske fanns en tanke bakom det även om inte vi kan se någon vettig sådan just nu. Menar du att någon annan ska ha föreslagit platsen för honom?

Ang att man inte undersökte lyan ordentligt för att det inte såg ut att ha blivit städat på länge kan jag säga att vissa jag gick hos när jag jobbade på boendestöd kunde få sin bostad att se ut som den inte var rengjord på ett halvår fast man varit där veckan innan och städat. Så jag anser att polisen gjort ett misstag där.
Spolar man vatten tillräckligt länge så kan spåren försvinna fick jag lära mig under en mordrättegång.

Jag vet inte om jag tror på experimentlusta egentligen men det är en möjlig teori som allt annat. Jag kan inte säga datum, minns bara det där stycket.

Direkt av en medhjälpare, indirekt, rivalens kärleksnäste(hämnd).

KJ verkar vara den badande typen, bevisligen har han badat minst en gång efter försvinnandet. Jag noterar tre flaskor ståendes på badkarskanten, coca-cola, någon typ av breezer samt en flaska, ska vi tippa på Norrrlands guld? samt en tändare. Om han brukade bada så kan det ju vara så att en hel del vatten har runnit genom avloppet efter försvinnandet.
Citera
2014-01-06, 18:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den står väl kvar?

Men det spelar antagligen ingen större roll. Den ende som man skulle kunna hitta bevis mot i lägenheten är bunden till brottet.
Citera
2014-01-06, 18:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Exakt!
Att man kan missa och ibland rejält framgår ju inte minst av Marinafallet som det refererats till
i omgångar här. Där missade man ju något alldeles i hästväg - en stor fet blodfläck i sängen där
hon mördades med ett skott genom huvudet.
Här blir det ju inte fråga om miss av den väldiga dimensionen i fall det skett.
Poliser är människor de också och är inte felfria de heller.

I FUP kan vi läsa om att ett sök med en hund genomfördes på stora ytor under en begränsad tid i KJ lägenhet, inte detaljerat på droppe eller molekylnivå och att man därmed kan ha missat något. Anledningen var att utredaren inte sökte något av droppe eller molekylkaraktär, ett taktiskt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in