2014-01-06, 15:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag svarade bara på ditt påstående om att om kroppen styckats utomhus så skulle det inte finnas någon anledning att stycka den. Men som jag sa så beror det väl på varför man valt att stycka den? Jag vet inte om man konstaterat i vilket syfte kroppen styckats någonstans? Således vet vi fortfarande inte om den styckats för att bli lättare att hantera eller om den styckats av ren experimentlusta/nyfikenhet. Sen kan man ha åsikter om vad man tror om det ena eller andra scenariot, men vi vet inte.

Att ha AS och ADD är inte synonymt med att vara helt utan hjärna, bara att vissa saker inte funkar på samma sätt som för de flesta andra. Jag betvivlar inte en sekund att det finns massor av saker KJ klarar men där han utnyttjar sin position som "handikappad" också för att slippa undan.

Det här mordet har inte visat på någon överdriven förmåga att sopa undan spår eller någon oerhört smart förövare. Kroppsdelarna hittades, blod i bagaget hittades, det finns ett antal svävande svar, ett antal omständigheter som pekar på KJ osv. Att mordplats och vapen inte hittats vill jag mena kan bero på tur lika väl som något annat.

Huruvida ödehuset användes som sexplats av MB och VB vet jag inte, men nog kan jag tänka mig betydligt bättre ställen i närheten. Fast å andra sidan tyckte jag att det var märkligt att de åkt till Gruvberget och haft sex också för det är ju extremt välbesökt (och jo, jag tror definitivt de hade sex mer än några få ggr).
Men det är inte alldeles ovanligt att mördare gömmer sina offer på platser de känner till och känner sig trygga med. KJ har bott nära det här stället hela sitt liv och förmodligen varit där mängder med ggr.

Det är inte ovanligt, dock med tillägget att det brukar ligga längre bort, vad är det GW brukar säga, en timmes bilresa tur och retur eller några mil, jag minns inte. Gula huset ligger väldigt nära KJ föräldrahem och sommarstugan, han hade tid att köra längre, och till en mer undanskymd plats. Men visst, vi vet inte vad som rörde sig i mördarens hjärna vid tillfället.

Om KJ var alkoholpåverkad så kan det förklara varför han inte gav sig ut på de lite större trafikerade vägarna, risk för att stoppas av polis. Men inget mer än KJ vittnesmål tyder på att han var berusad den kvällen, åtminstone inte när han besökte sin bror i föräldrahemmet.
Citera
2014-01-06, 15:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag kan inte släppa det varför någon kollade KJs och hans pappas bilar i bilregister två gånger innan den 4/5? Det måste vara en tanke bakom det. Jag tror att någon ville vara säker om vilka bilar de två hade. Har någon kommit på annan anledning? Det är en viktigt pusselbit som polisen gått förbi ganska obemärkt.

Jag håller med dig, och jag förstår inte varför åklagaren åberopar det här som ett bevis i stämningsansökan, vad bevisar det, i vilken kontext?
Citera
2014-01-06, 15:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Varken KJ eller Berg har utfört något styckmord, de som styckmördade VB finns på annat håll, svårare än så är det inte.
Om Berg blev avförd som misstänkt, fanns det väl ingen orsak att börja riva upp hans kök och undersöka hans avlopp i resturangen
Vad jag har insett är att många tycks använda någon manual från 40-50 talet, den tiden när exempelvis ett kvinnligt mord begåtts, åkte de hem till gubben och sydde in honom, därför det var kan man säga alltid han som var den skyldige.
Idag är det något helt annat, vi lever i en global värld där människor kan förflytta sig mycket snabbt även mycket stora avstånd och därmed har brottsligheten också utvecklats av många olika skäl.
Ser man till brottslighetens utveckling i Sverige de senaste 10-15 åren är det en skrämmande utveckling.
Idag när det är ett mord kan man inte se det med skygglappar, utan man måste se det i ett bredd perspektiv.
Jag anser det viktigaste är att få fram motivet till mordet.
Om jag ställer frågan vad skulle motivet för KJ varit att styckmörda VB ? Det enda svaret är att det fanns inget motiv.

Det vet vi inte, finns flera tänkbara motiv, svartsjuka, utpressad/hot, sexuellt frustrerad, finns säkert mer. Dock tror jag mest på det förstnämnda, svartsjuka, han var olyckligt kär i VB och hon hade intensiv kontakt med MB tiden före försvinnandet, men även den kväll som hon pluggade hos KJ.
Citera
2014-01-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
En annan anledning för att man släppte såren på KJs armar var att man inte kunde tidsbestämma dem. En del kunde vara mer än ett år gamla.

Så var det. Och jag köpte det resonemanget tills jag såg bilden på sid 435 i FUP. Där finns en del äldre ärr, men de aktuella såren ser inte ut som typiska självskadeklösningar (som när KJ krafsade på armarna under häktningsförhandlingarna) utan det är tre distinkta, djupa klösmärken som är extremt svåra att tillfoga sig själv. Särskilt om man har naglar som är så nerbitna som KJs (på de bilder som finns i FUP)

Men jag accepterar ändå (motvilligt) att expertisen droppat detta indicium.
Citera
2014-01-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det vet vi inte, finns flera tänkbara motiv, svartsjuka, utpressad/hot, sexuellt frustrerad, finns säkert mer. Dock tror jag mest på det förstnämnda, svartsjuka, han var olyckligt kär i VB och hon hade intensiv kontakt med MB tiden före försvinnandet, men även den kväll som hon pluggade hos KJ.
Du måste inse om det funnits något motiv från KJ:s sida hade det kommit fram genom analysen av SMS trafiken och andra media de haft kontakt med varann och förhör med personer som KJ kände och personer som VB kände.
Det fanns inget motiv från KJ:s sida att ta livet av VB, absolut ingenting.
Vid mord på kvinnor finns det alltid ett motiv, jag anser att det har funnits ett motiv mot VB, men det kommer inte från KJ.
Citera
2014-01-06, 16:09
Moderator
OYs avatar
FUP s.298

Kökets bänkar och golv och nedre delar av väggar/skåp, samt vardagsrummets
parkettgolv, toalettens golv och tvättmaskinens tvätt trumma behandlades med BlueStar
resultaten visade ingen reaktion.

Märkligt att man inte har använt BlueStar på och i handfatet på toaletten samt i badkaret samt kaklet på väggen därikring. Verkar inte heller så att man har använt BlueStar på och i toalettstolen. Inga prover har tagits från handfatets och toalettstolens vattenlås.

EDIT;Med tanke på att man tror att kroppsdelarna har tvättats efter styckning borde allt som har med vatten att göra i KJ lägenhet ha undersökts in i minsta detalj med alla tillgängliga hjälpmedel.

Dock så kan regn och fukt ha skapat de ljusröda strimmorna på kroppsdelarna, tvättning är inte bevisat.
Senast redigerad av OY 2014-01-06 kl. 16:11.
Citera
2014-01-06, 16:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
FUP s.298

Kökets bänkar och golv och nedre delar av väggar/skåp, samt vardagsrummets
parkettgolv, toalettens golv och tvättmaskinens tvätt trumma behandlades med BlueStar
resultaten visade ingen reaktion.

Märkligt att man inte har använt BlueStar på och i handfatet på toaletten samt i badkaret samt kaklet på väggen därikring. Verkar inte heller så att man har använt BlueStar på och i toalettstolen. Inge prover har tagits från handfatets och toalettstolens vattenlås.
Blod brukar ge röda fläckar. Röda fläckar går att rengöra. Men det var inte rengjort...
Citera
2014-01-06, 16:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du måste inse om det funnits något motiv från KJ:s sida hade det kommit fram genom analysen av SMS trafiken och andra media de haft kontakt med varann och förhör med personer som KJ kände och personer som VB kände.
Vid mord på kvinnor finns det alltid ett motiv, jag anser att det har funnits ett motiv mot VB, men det kommer inte från KJ.

Nej, det måste jag inte alls inse, och att inte du inser att KJ och VB troligen var ensamma den där kvällen förbryllar mig. Motivet kan ha uppstått öga mot öga utan att kommunicera elektroniskt och utan att någon annan meddelades.
Citera
2014-01-06, 16:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Blod brukar ge röda fläckar. Röda fläckar går att rengöra. Men det var inte rengjort...

Du har själv postat exempel på hur det kan se ut med Bluestar efter det att man har rengjort och borde förstå vad jag är ute efter, tyvärr verkar du inte göra det.

Att handfatet inte är rengjort från synligt ingrott smuts betyder inte att det inte kan ha runnit färskt blod över ytorna och som direkt har spolats bort och blivit osynligt för blotta ögat. Det synliga ingrodda sitter kvar men det synliga blodet försvinner, men testa med BlueStar på en sådan yta så får du se hur det ser ut.
Citera
2014-01-06, 16:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du har själv postat exempel på hur det kan se ut med Bluestar efter det att man har rengjort och borde förstå vad jag är ute efter, tyvärr verkar du inte göra det.

Att handfatet inte är rengjort från synligt ingrott smuts betyder inte att det inte kan ha runnit färskt blod över ytorna och som direkt har spolats bort och blivit osynligt för blotta ögat. Det synliga ingrodda sitter kvar men det synliga blodet försvinner, men testa med BlueStar på en sådan yta så får du se hur det ser ut.
Det du nu säger är att blodet har blivit rengjort. Men rengöring syntes inte, alltså inte gjort.
Citera
2014-01-06, 16:26
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Det är inte ovanligt, dock med tillägget att det brukar ligga längre bort, vad är det GW brukar säga, en timmes bilresa tur och retur eller några mil, jag minns inte. Gula huset ligger väldigt nära KJ föräldrahem och sommarstugan, han hade tid att köra längre, och till en mer undanskymd plats. Men visst, vi vet inte vad som rörde sig i mördarens hjärna vid tillfället.

Om KJ var alkoholpåverkad så kan det förklara varför han inte gav sig ut på de lite större trafikerade vägarna, risk för att stoppas av polis. Men inget mer än KJ vittnesmål tyder på att han var berusad den kvällen, åtminstone inte när han besökte sin bror i föräldrahemmet.
Dock har det ju hänt fler än en gång att folk grävt ner offren på sin egen gård, i en brunn vid föräldrarhemmet osv så det är väl olika men som jag sa, inte ovanligt att de grävs ner/läggs på platser som gm känner väl till och har koppling till.

Ja om han druckit så kan jag tänka mig att han inte ville köra runt för mycket, men frågan är om han öht hade någon död kropp i bilen den kvällen/natten. Den kan ju lika gärna ha legat utomhus någonstans. Jag tänker om hon faktiskt lämnade lägenheten, han åkte efter och fick henne att hoppa in i bilen, de klev ut någon annanstans och något hände. Det skulle förklara varför man inte hittat mordplatsen också.
Det är svårt att bli klok på detta...

Citat:
Men om du tänker ett snäpp längre. Om KJ har en allvarlig psykisk störning så behövs det inte finnas ett motiv av det slag vi ser som bevis (svartsjuka,hämnd etc). Hon kan ha tittat fel på honom, sagt ett ord han uppfattade kränkande, han kan ha fått för sig något. Motiv finns alltid men de är inte alltid motiv i gängse mening.

Åleshovmannen=Motivet var att han trodde offren var troll
Lyckselemördaren= offret sa något som irriterade honom (men han minns inte vad)
Mamman som kvävde sitt spädbarn med koranen= hon såg horn växa ur barnets huvud.

Detta är alltså några GMs "motiv", motiv som är omöjliga för polisen att räkna ut eftersom de inte är rimliga. Så jo, KJ kan ha haft ett motiv, men det kan vara helt obegripligt för oss andra.
Citera
2014-01-06, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Enligt min mening finns svaret till att händerna saknas på sid 435 i FUP. Bilden som visar de djupa klösmärkena på KJs armar.

Jag vet att man släppte såren på KJs underarmar med hänvisning till att det inte går att utesluta att de varit självförvållade, precis som KJ uppgett. Men mot detta talar uppgifterna från hans stödassistent Bosse (FUP 1445) om att han reagerade på BFs uttalande om KJs självskadebeteende, för det var helt okänt för honom. "Kristoffer har aldrig rispat sig själv".

Jag tror nog att du skall tolka Bosses uttalande i FUPen som att boendestödjaren aldrig sett
KJ rispat sig själv, vad KJ gör när Bosse inte ser är en annan femma. KJ är väl inte typen som
springer runt i linnen.
Boendestödjarens yttrande "det som inte syns-finns inte" stryks ju av andra i
KJ:s närhet. Så stödassistenten Bosses spensliga uttalande är nog ganska diffusa att använda
sig av för att finna svaren på dom djupa klösmärkena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in