Vissa fonder har som mål att slå index, går index ner är dem "nöjda" med en mindre ned gång än index.
Men om det står "Målet med fonden är att den ska ge kapitaltillväxt", då borde det vara så enkelt att pengarna ska öka oavsett index? (deras mål är åtminstone det).
Sen skulle jag vilja se det här indexet, MSCI Frontier Markets Index, som man kan se andra index, alltså så man kan ställa in dag, månad, år osv. Kan man det?
Sen en fråga om hur man ska tolka avgifter:
På avanza står det att nedanstående fond har en Förvaltningsavgift på 1,50 %, då tolkar jag det som en årlig avgift på 1,5 av innehavet. Men när man läser faktabladet står följande:
Startavgiften känns ganska självklar, men årliga avgiften är inte samma som den (som jag tolkar som årsavgift) på avanza. Sedan avgiften på vinsten över index är förståelig också. Och med tanke på att den avgiften var 0 förra året, slog fonden alltså inte index (?).
Jag skulle alltså vilja jämföra den här fondens resultat med just MSci frontier markets index, men hittar inte det på avanza. Finns det ett likvärdigt index som man kan använda istället på avanza kanske?
Faktabladet finns här om nån orkar/vill läsa. https://secure.msse.se/se/SimplifiedProspectus/generate_pdf.aspx?u=aciuDiPYm3A=&ip=F00000LNS6
Men om det står "Målet med fonden är att den ska ge kapitaltillväxt", då borde det vara så enkelt att pengarna ska öka oavsett index? (deras mål är åtminstone det).
Sen skulle jag vilja se det här indexet, MSCI Frontier Markets Index, som man kan se andra index, alltså så man kan ställa in dag, månad, år osv. Kan man det?
Sen en fråga om hur man ska tolka avgifter:
På avanza står det att nedanstående fond har en Förvaltningsavgift på 1,50 %, då tolkar jag det som en årlig avgift på 1,5 av innehavet. Men när man läser faktabladet står följande:
Citat:
Engångsavgifter som debiteras före eller efter investeringstillfället
Teckningsavgift 5,00%
Inlösenavgift ingen
Följande maximibelopp kan tas ut av dina pengar innan de investeras.
Avgifter som debiteras fonden under året
Årlig avgift 2,23%
Avgifter som debiteras fonden under särskilda omständigheter
Resultatrelaterad avgift Följer principen om högvattensmärke
med 15,00% av aktiekategorins resultat
över MSCI Frontier Markets Index TR.
Mer information finns i prospektet.
Under fondens senaste räkenskapsår
var den resultatrelaterade avgiften
0,00% av fonden
Teckningsavgift 5,00%
Inlösenavgift ingen
Följande maximibelopp kan tas ut av dina pengar innan de investeras.
Avgifter som debiteras fonden under året
Årlig avgift 2,23%
Avgifter som debiteras fonden under särskilda omständigheter
Resultatrelaterad avgift Följer principen om högvattensmärke
med 15,00% av aktiekategorins resultat
över MSCI Frontier Markets Index TR.
Mer information finns i prospektet.
Under fondens senaste räkenskapsår
var den resultatrelaterade avgiften
0,00% av fonden
Startavgiften känns ganska självklar, men årliga avgiften är inte samma som den (som jag tolkar som årsavgift) på avanza. Sedan avgiften på vinsten över index är förståelig också. Och med tanke på att den avgiften var 0 förra året, slog fonden alltså inte index (?).
Jag skulle alltså vilja jämföra den här fondens resultat med just MSci frontier markets index, men hittar inte det på avanza. Finns det ett likvärdigt index som man kan använda istället på avanza kanske?
Faktabladet finns här om nån orkar/vill läsa. https://secure.msse.se/se/SimplifiedProspectus/generate_pdf.aspx?u=aciuDiPYm3A=&ip=F00000LNS6