2014-01-04, 12:43
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlin
Det är uppfattat, tusen tack!

Jag bor i Danmark, därför intresset för danska indexfonder.

Men nu när jag tänker efter, så visst, varför hålla sig till Sverige/Danmark bara för att jag har en personlig koppling till dessa länder?

Så nästa fråga vore väl: Finns det överhuvudtaget några motsvarigheter till Avanza Zero utanför Sverige, varsomhelst i Europa eller världen? Det vore väl (kanske?) en vettig riskspridning att lägga hälften av sina pengar i Avanza Zero, och hälften i en motsvarande (dvs. gratis) indexfond i Tyskland, Frankrike, USA, Kina, Japan, ja vad faan vet jag? Just på grund av den större riskspridningen...?

SEB Euroland finns ju om du vill ha en bredare exponering.
http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-EURGRATLA

Kolla annars på http://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?cb=on och ranka dem efter avgift så kanske du hittar något ytterligare.
2014-01-04, 22:23
Medlem
Sandtags avatar
Pluggar Basår och har klarat en kurs hittills (börjar t2 nu om några veckor), missade matte C men tror jag kommer klara av den vid omtentan nästa vecka. Nu är min fråga: Vad kollar CSN vid vårterminen har en * på utbetalningen, har 3 tentor nu i januari som då en omtenta och två ordinarie alltså. Kollar de bara att jag är registrerad eller kollar de alla resultat?

Alltså för att försöka lätta min tentaångest lite, vad kollar de och vad behöver jag klara? Kommer plugga som ett odjur och har redan börjat men det skulle vara skönt att veta exakt hur det ligger till.

TLDR: Pluggar basår, har * på utbetalningen i vår, kollar de betyg eller bara registrering? OM de kollar betyg, kollar de på bara avslutade kurser (De två andra kurserna har omtenta i mars)?

Har följande
7,5hp klart
7,5hp, 6hp tenta -Omtenta 1.5hp klart
7,5hp 1,5hp klart Tenta kvar
2014-01-05, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Pluggar Basår och har klarat en kurs hittills (börjar t2 nu om några veckor), missade matte C men tror jag kommer klara av den vid omtentan nästa vecka. Nu är min fråga: Vad kollar CSN vid vårterminen har en * på utbetalningen, har 3 tentor nu i januari som då en omtenta och två ordinarie alltså. Kollar de bara att jag är registrerad eller kollar de alla resultat?

Alltså för att försöka lätta min tentaångest lite, vad kollar de och vad behöver jag klara? Kommer plugga som ett odjur och har redan börjat men det skulle vara skönt att veta exakt hur det ligger till.

TLDR: Pluggar basår, har * på utbetalningen i vår, kollar de betyg eller bara registrering? OM de kollar betyg, kollar de på bara avslutade kurser (De två andra kurserna har omtenta i mars)?

Har följande
7,5hp klart
7,5hp, 6hp tenta -Omtenta 1.5hp klart

Vad jag förstår så har du beslut om studiemedel klart för våren 2014. Så det du lämnar in är din studieförsäkran. Det är först nästa gång du söker studiemedel på gymnasiell nivå som CSN kollar dina resultat, kravet är 100% avklarade då. Så studieförsäkran och registrering ska finnas så...katching.
2014-01-05, 10:34
Medlem
Jag började studera nu i höstas och tar inget studielån utan endast studiebidraget. Behöver jag söka studiebidrag nu igen för VT14 eller kommer det fortsätta automatiskt?
2014-01-05, 14:39
Medlem
Hur många veckor kan man söka minst för? Vore det exempelvis möjligt att få studiemedel för bara 1 månad under en hel termin?
2014-01-05, 15:27
Medlem
Av olika anledningar blev det problem med studierna i höstas, och jag kommer förmodligen att landa på 20 klarade HP (hade sökt studiemedel för heltidsstudier ā 30 HP).

För det första undrar jag om jag retroaktivt kan ändra ansökan till att omfatta ett helt läsår, dvs inklusive kommande hösttermin. Jag skulle nämligen utan problem kunna leva upp till kravet på 45 klarade HP för studiemedel för ett års heltidsstudier.

För det andra undrar jag vad som händer vid eventuella utlandsstudier om ovanstående ej är möjligt. Kommer det ej att vara möjligt att få studiebidrag?

För det tredje undrar jag om den finns tips på någon kurs för HT 2013 man kan hoppa på (väldigt!) sent.

Tack på förhand!

EDIT: Kan tilläggas att jag under perioden HT 2012 - VT 2013 läste 105 HP. Kan man ta hänsyn till att jag under denna period läst 45 HP utöver heltid, för att uppväga för ovannämnda misslyckande?
Senast redigerad av Hydrargyrum 2014-01-05 kl. 15:42.
2014-01-05, 16:31
Medlem
Sillberskys avatar
Såg C Hemberg på TV4, han sa att USA är ett land att satsa på, men aktiekurser speglar väl förväntad avkastning. Är inte den förväntade boomen redan intecknad i dagens all time high kurs?
2014-01-05, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
För det första undrar jag om jag retroaktivt kan ändra ansökan till att omfatta ett helt läsår, dvs inklusive kommande hösttermin. Jag skulle nämligen utan problem kunna leva upp till kravet på 45 klarade HP för studiemedel för ett års heltidsstudier.

För det andra undrar jag vad som händer vid eventuella utlandsstudier om ovanstående ej är möjligt. Kommer det ej att vara möjligt att få studiebidrag?

För det tredje undrar jag om den finns tips på någon kurs för HT 2013 man kan hoppa på (väldigt!) sent.

Tack på förhand!

EDIT: Kan tilläggas att jag under perioden HT 2012 - VT 2013 läste 105 HP. Kan man ta hänsyn till att jag under denna period läst 45 HP utöver heltid, för att uppväga för ovannämnda misslyckande?
Vad menar du med det fetstilta? Menar du kanske kommande vårtermin? Ett läsår är HT+VT, inte HT+HT. Om du menar HT+VT vill jag minnas att det ska vara möjligt att utöka ansökan till att omfatta båda terminerna.

Eventuella utlandsstudier när? Om ovanstående (utöka ansökan till HT+VT och därefter klara av 45/60 HP) ej är möjligt behöver du bara läsa upp 2 HP för att återigen beviljas studiemedel.

HT2013? Det är 2014, människa.
2014-01-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad menar du med det fetstilta? Menar du kanske kommande vårtermin? Ett läsår är HT+VT, inte HT+HT. Om du menar HT+VT vill jag minnas att det ska vara möjligt att utöka ansökan till att omfatta båda terminerna.

Eventuella utlandsstudier när? Om ovanstående (utöka ansökan till HT+VT och därefter klara av 45/60 HP) ej är möjligt behöver du bara läsa upp 2 HP för att återigen beviljas studiemedel.

HT2013? Det är 2014, människa.
Jo, jag menade förstås kommande vårtermin. Låter ju lovande att det skall vara möjligt att utöka. Känner du till några detaljer angående detta?

Utlandsstudier kan först bli aktuella HT 2014. Problemet är att det på csn:s hemsida (http://www.csn.se/utomlands/krav) står att man tidigare måste ha klarat av sina studier med studiebidrag. Eftersom detta är ett allmänt krav för att beviljas studiemedel, misstänker jag att det innebär att man inte får ha misslyckats någon gång med att bli godkänd på tillräckligt många poäng, men är inte helt säker.

Jag vet mycket väl att det är 2014. HT 2013 avser ju höstterminen år 2013, som pågår tre veckor in i januari 2014.
2014-01-05, 20:08
Medlem
Big.Dreamers avatar
Tänkte ge mig in på det här med aktier. Har tänkt dela mitt kapital in i tre olika grenar.

Ena delen tänkte jag köra på Avanza Zero och SPP USA för att få en "säkrare" investering.

Den andra delen tänkte jag köra på en egen tillsatt koncentrerad portfölj med 5-10 value företag, denna portfölj kommer jag ändra om i (sälja och köpa nya om mina slutsatser ändras) men är tänkt att det ska vara långsiktigt (5-10 år).

Den tredje delen tänkte jag köra på high risk företag som jag ser potential i och är endast kortsiktigt, max 1 år.

Det jag behöver hjälp med från er eftersom jag aldrig sysslat med detta förut är frågan om jag ska köra aktiedepå på alla delar eller ISK.

Hade själv tänkt mig liknande:
1. Avanza Zero - ISK är det bättre alternativet än depå?
2. 5-10 aktier, long term view men kommer att sälja och köpa några gånger under året, ISK?
3. Gamble aktier med inte mkt kapital och short term, Depå?

Kan någon shed some light och hjälpa mig här?

PS. Sedan undrar jag, om man till exempel kör ISK, första kvartalet har man 100k i insättning, har ökat i värdering till 120k till andra kvartalet och då tar man ut allt från kontot, när man sedan räknar fram schablonskatten, delar man då 240/4 även fast man inte har haft pengarna där i ett år? Blir ju enormt lite i skatt då?
2014-01-05, 20:11
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Om man väljer att enbart ta bidraget från Csn och skippar lånedelen. Förbrukar man veckorna på samma sätt som om man tar fullt csn?
2014-01-05, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Om man väljer att enbart ta bidraget från Csn och skippar lånedelen. Förbrukar man veckorna på samma sätt som om man tar fullt csn?

Ja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in