2014-01-05, 20:51
Medlem
Vissa fonder har som mål att slå index, går index ner är dem "nöjda" med en mindre ned gång än index.
Men om det står "Målet med fonden är att den ska ge kapitaltillväxt", då borde det vara så enkelt att pengarna ska öka oavsett index? (deras mål är åtminstone det).

Sen skulle jag vilja se det här indexet, MSCI Frontier Markets Index, som man kan se andra index, alltså så man kan ställa in dag, månad, år osv. Kan man det?

Sen en fråga om hur man ska tolka avgifter:
På avanza står det att nedanstående fond har en Förvaltningsavgift på 1,50 %, då tolkar jag det som en årlig avgift på 1,5 av innehavet. Men när man läser faktabladet står följande:

Citat:
Engångsavgifter som debiteras före eller efter investeringstillfället
Teckningsavgift 5,00%
Inlösenavgift ingen
Följande maximibelopp kan tas ut av dina pengar innan de investeras.
Avgifter som debiteras fonden under året
Årlig avgift 2,23%
Avgifter som debiteras fonden under särskilda omständigheter
Resultatrelaterad avgift Följer principen om högvattensmärke
med 15,00% av aktiekategorins resultat
över MSCI Frontier Markets Index TR.
Mer information finns i prospektet.
Under fondens senaste räkenskapsår
var den resultatrelaterade avgiften
0,00% av fonden

Startavgiften känns ganska självklar, men årliga avgiften är inte samma som den (som jag tolkar som årsavgift) på avanza. Sedan avgiften på vinsten över index är förståelig också. Och med tanke på att den avgiften var 0 förra året, slog fonden alltså inte index (?).

Jag skulle alltså vilja jämföra den här fondens resultat med just MSci frontier markets index, men hittar inte det på avanza. Finns det ett likvärdigt index som man kan använda istället på avanza kanske?

Faktabladet finns här om nån orkar/vill läsa. https://secure.msse.se/se/SimplifiedProspectus/generate_pdf.aspx?u=aciuDiPYm3A=&ip=F00000LNS6
2014-01-05, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Jo, jag menade förstås kommande vårtermin. Låter ju lovande att det skall vara möjligt att utöka. Känner du till några detaljer angående detta?

Utlandsstudier kan först bli aktuella HT 2014. Problemet är att det på csn:s hemsida (http://www.csn.se/utomlands/krav) står att man tidigare måste ha klarat av sina studier med studiebidrag. Eftersom detta är ett allmänt krav för att beviljas studiemedel, misstänker jag att det innebär att man inte får ha misslyckats någon gång med att bli godkänd på tillräckligt många poäng, men är inte helt säker.

Jag vet mycket väl att det är 2014. HT 2013 avser ju höstterminen år 2013, som pågår tre veckor in i januari 2014.
Nej, inte direkt. Du får vänta på att någon mer insatt hjälper dig i tråden om du inte vill kontakta CSN för att lösa det.

Jag skulle tro att de menar att du måste vara behörig att beviljas studiemedel, precis som du tror, men någon annan kanske kan bringa ytterligare klarhet i detta.

Nej, du kan inte bli antagen till en kurs som tillhör HT13, om den inte är på 3 HP eller lägre.
Citat:
Löpande antagning innebär att du kan påbörja kursen när du vill under terminen, dock inte senare på terminen än att de veckor som poängtalet i kursen anger återstår. Detta innebär att en 7,5 högskolepoängskurs (hp) inte kan påbörjas senare än fem veckor innan terminens slut.
2014-01-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, inte direkt. Du får vänta på att någon mer insatt hjälper dig i tråden om du inte vill kontakta CSN för att lösa det.

Jag skulle tro att de menar att du måste vara behörig att beviljas studiemedel, precis som du tror, men någon annan kanske kan bringa ytterligare klarhet i detta.

Nej, du kan inte bli antagen till en kurs som tillhör HT13, om den inte är på 3 HP eller lägre.
Okej, tack för hjälpen!
2014-01-06, 00:56
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Dreamer
Hade själv tänkt mig liknande:
1. Avanza Zero - ISK är det bättre alternativet än depå?
2. 5-10 aktier, long term view men kommer att sälja och köpa några gånger under året, ISK?
3. Gamble aktier med inte mkt kapital och short term, Depå?

Kan någon shed some light och hjälpa mig här?

PS. Sedan undrar jag, om man till exempel kör ISK, första kvartalet har man 100k i insättning, har ökat i värdering till 120k till andra kvartalet och då tar man ut allt från kontot, när man sedan räknar fram schablonskatten, delar man då 240/4 även fast man inte har haft pengarna där i ett år? Blir ju enormt lite i skatt då?

I stort handlar det om ifall du tror att du kommer att få en årlig avkastning större än statslåneräntan (dryga 2%). Får du det kommer du att få lägre skatt med ISK. Skall du sitta på ett innehav som t.ex. Avanza Zero riktigt länge t.ex. ca 20 år kan det dock löna sig att ha depå eftersom du då bara får skatta en gång om 20 år när du säljer och inte årligen som med en ISK. Den årliga skatten kommer ju då liksom en hög fondavgift att äta upp en stor del av avkastningen eftersom den bromsar en del av ränta-på-ränta effekten.

Svaret blir alltså som följer.

1. Depå om du skall behålla 20 år innan du säljer annars ISK.
2. ISK.
3. ISK.

När det gäller skatteberäkning för ISK tar du beloppen som finns på kontot vid början av varje kvartal och summerar och lägger sedan dessutom på summan av alla insättningar du gjort under året. Detta tal delar du med 4. I ditt exempel borde det bli:

(Belopp kvartal 1 + Belopp kvartal 2 + Belopp kvartal 3 + Belopp kvartal 4 + Insättningar) / 4

(0+120k+0+0+100k)/4 = 220k/4

Detta multipliceraras sedan med statslåneräntan och blir den schablonintäkt som du skall betala 30% skatt på.
2014-01-06, 06:23
Bannlyst
Hjälp!

Jag ansökte om studiemedel för 2 kurser som pågick från september till december. Jag angav då "30HP" istället för "15HP" av misstag, och har fått ut ca 2800 i månaden i studieBIDRAG, alltså inget lån. Nu har jag fått ett meddelande att endast 15HP av dom 30HP jag angett är godkända, vilket innebär att jag kanske inte får fortsatt bidrag för nästa termin. Hur ska jag förklara detta? Jag angav fel siffror, och detta är ju bidrag, blir man tvungen att betala tillbaka detta?

Har inga pengar att betala tillbaka nämligen...
2014-01-06, 08:39
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Utdelningar från indexfonder, yttrar de sig som så att man får fler antal i sitt innehav?
2014-01-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Utdelningar från indexfonder, yttrar de sig som så att man får fler antal i sitt innehav?

I stort sett alla svenskregistrerade fonder (undantag fonder skapade för ex stiftelser) har slopat sina utdelningar efter att fondskattelagstiftningen ändrades för ett par år sedan. Utdelning bränner av skatt för de som har fonden i en naken depå och skapar administration för fondbolaget, depåbanken och för den som äger fonden.

Istället återinvesteras de underliggande värdepappernas utdelningar i fonden. Skillnaden för dig som investerare är att fondens NAV-värde blir högre i jämfört med om fonden skulle dela ut pengarna.
2014-01-06, 09:47
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Istället återinvesteras de underliggande värdepappernas utdelningar i fonden. Skillnaden för dig som investerare är att fondens NAV-värde blir högre i jämfört med om fonden skulle dela ut pengarna.

Ok fondens kurs ökar alltså. Tack.
2014-01-06, 12:55
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voo
Hjälp!

Jag ansökte om studiemedel för 2 kurser som pågick från september till december. Jag angav då "30HP" istället för "15HP" av misstag, och har fått ut ca 2800 i månaden i studieBIDRAG, alltså inget lån. Nu har jag fått ett meddelande att endast 15HP av dom 30HP jag angett är godkända, vilket innebär att jag kanske inte får fortsatt bidrag för nästa termin. Hur ska jag förklara detta? Jag angav fel siffror, och detta är ju bidrag, blir man tvungen att betala tillbaka detta?

Har inga pengar att betala tillbaka nämligen...
Var du registrerad på 30hp så kommer du inte behöva betala tillbaka bidraget, men du får inget mer förrän du klarat tillräckligt med poäng. Det behöver finnas en riktigt bra anledning (synerliga eller särskilda skäl är orden de använder) för att du ska få dispens.

Skulle det däremot vara så att du enbart varit registrerad på 15 hp, då sitter du rejält i skiten. Du har fått ut för mycket studiemedel än vad du hade rätt till (du hade bara rätt till för motsvarande 15 hp), och när (inte om) csn upptäcker detta så kommer du få ett återkrav på hela beloppet + ränta.

För ett felaktigt bidrag är fortfarande ett felaktigt bidrag.
2014-01-06, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Var du registrerad på 30hp så kommer du inte behöva betala tillbaka bidraget, men du får inget mer förrän du klarat tillräckligt med poäng. Det behöver finnas en riktigt bra anledning (synerliga eller särskilda skäl är orden de använder) för att du ska få dispens.

Skulle det däremot vara så att du enbart varit registrerad på 15 hp, då sitter du rejält i skiten. Du har fått ut för mycket studiemedel än vad du hade rätt till (du hade bara rätt till för motsvarande 15 hp), och när (inte om) csn upptäcker detta så kommer du få ett återkrav på hela beloppet + ränta.

För ett felaktigt bidrag är fortfarande ett felaktigt bidrag.
Helvete. Borde dom inte sett det? Alltså dragit ut information från högskolan och se om mina påståenden stämmer?

Pengarna jag beräknats få har jag ju lagt in i en budget och anpassat mina utgifter efter dom. Jag har alltså inga pengar att ta ifrån för att betala tillbaka min skuld. Alltså helvete!
2014-01-06, 19:58
Avslutad
Citat:
Helvete. Borde dom inte sett det? Alltså dragit ut information från högskolan och se om mina påståenden stämmer?

Pengarna jag beräknats få har jag ju lagt in i en budget och anpassat mina utgifter efter dom. Jag har alltså inga pengar att ta ifrån för att betala tillbaka min skuld. Alltså helvete!
Varför skulle de kontrollera det [i förväg]? Det är ditt fel att du ansökt om för mycket studiemedel.
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-06 kl. 20:08.
2014-01-06, 20:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det är vad de kommer göra. Men studiemedlet är uppbyggt så att du får det först och sedan kontrollerar de efteråt. Också därför som de är väldigt medgörliga om du kontaktar dem själv och presenterar och berättar när situationen förändras (som att du ändrar vad/hur mycket du studerar). Alternativet är att du får skicka in intyg efter varje termin på hur mycket du studerat, och då få ut studiemedlet i en klumpsumma som "belöning".
Citat:
Det är inte på något sätt CSNs fel eller problem att du skrivit fel i ansökan. CSN har mycket frikostiga regler, men kompenserar för detta genom att vara riktigt anala nazister när folk ändå bryter mot dessa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in