2014-01-06, 00:04
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Var ska dessa 78.000 bostäder byggas om jag får fråga? Ska vi utöka "stockholmsregionen" till att innefatta mark norr om Dalälven också? Sverige består av en aning mer än bara Stockholm...

Dom skall tydligen bygga 9 nya tunelbanestationer finansierat med höjd trängselskatt. Längs med dessa sträckningar är det tänkt att byggas. Mer info i länk nedan:

Utbyggd tunnelbana ger 78.000 nya bostäder
Citera
2014-01-06, 00:05
Medlem
Citat:
Eller vid kartellbildning och korruption.
Har du något bra exempel på när brist uppstått vid kartellbildning?

Korruption handlar i huvudsak om när någon representant för staten kan dela ut något, och det inte går rätt till. Men i det här fallet skulle väl inte staten vara inblandad.

Citat:
Din idol, fru Lööf,
Vad du berättar här är att du har obefintlig grund för dina påståenden, och alla kan bortse från de som fira fantasier.
Var det verkligen det du ville uppnå.
Citera
2014-01-06, 00:22
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Dom skall tydligen bygga 9 nya tunelbanestationer finansierat med höjd trängselskatt. Längs med dessa sträckningar är det tänkt att byggas. Mer info i länk nedan:

Utbyggd tunnelbana ger 78.000 nya bostäder

Bara som ett ironiskt konstaterande så noterar jag nu att Stockholms Stads bild, som illustrerar denna bostadssatsning, är tagen i Kista och visar kontorslokaler under byggnation.
Citera
2014-01-06, 01:09
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Priser på borätter i Stockholm kommer att falla, eftersom det nu helt plötsligt finns hyresrätter att tillgå som alternativ. Tidigare har inte de funnits.

Nej, priserna på borätter kommer snarast att stiga, eftersom hyrorna kommer att stiga rejält, och det därmed kommer att bli såpass mycket relativt billigare per månad att bo i borätt eller villa att det kommer att bli mer prisvärt med en sådan än med hyresbostad.

Kom ihåg att det dels kommer att ta minst ett årtionde att bygga ikapp bostadsbristen om man börjar idag, och att det ingalunda är garanterat att man kommer att bygga bort den, eftersom det finns ett egenintresse hos såväl hyresbolag som privata bostadsägare att bristen på hyresrätter inte försvinner.
Citera
2014-01-06, 01:12
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Med marknadshyror skulle det finnas mer incitament för byggherrarna att bygga just hyresrätter och med en förändrad bostadspolitik skulle det absolut inte behöva ta 50 år.

Bostadsrätterna skulle snarare sjunka i pris eftersom det skulle finnas mer alternativ på hyresfronten för den som önskar det. Att priserna stigit så kraftigt på bostadsrätter beror till stor del på bristen på hyresalternativ och indirekt regleringen av hyrorna.

Att priserna stigit så kraftigt på bostadsrätter beror på lånesubventioner från statens sida. Folk kollar bara på månadskostnaden när det handlar om att bo. Som jag har skrivit tidigare, ta bort riksbankens styrränta och utlåningsmöjlighet, ta bort ränteavdraget, ta bort ROT, ta bort insättningsskyddet och låt alla bolånetorskar betala marknadspris på sina lån. Då kommer priserna på borätter och villor att rasa med 80% och stanna därnere.
Citera
2014-01-06, 03:07
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Staten kan förstås planera bäst den vill, bygga gigantiska lägenhetskomplex som på 60-talet, strategiskt nära de största arbetsgivarna - som Götaverken, Eriksberg o.s.v. - och sedan när varskrisen slår till och alla dessa företag går omkull så står man där. Idag är det slum i de kvarteren [...]

Menade du verkligen att Eriksberg är en slum idag (bild)?

Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Tänk om man skulle ha samma system i New York, det skulle vara totalt kaos i stil med förbudstiden [...]
"there are lots of cheap apartments in New York. You just can't get one of them, because they're rent controlled, and tenants with great rent controlled deals cling to their apartments until they die." (källa)
Citera
2014-01-06, 08:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej, priserna på borätter kommer snarast att stiga, eftersom hyrorna kommer att stiga rejält, och det därmed kommer att bli såpass mycket relativt billigare per månad att bo i borätt eller villa att det kommer att bli mer prisvärt med en sådan än med hyresbostad.
nej det kommer dom inte eftersom en av anledningarna till prisstegringen på BR beror på avsaknaden av hyresalternativ.

Citat:
Kom ihåg att det dels kommer att ta minst ett årtionde att bygga ikapp bostadsbristen om man börjar idag, och att det ingalunda är garanterat att man kommer att bygga bort den, eftersom det finns ett egenintresse hos såväl hyresbolag som privata bostadsägare att bristen på hyresrätter inte försvinner.
det är också ett av problemen , men med marknadshyror blir det mer incitament att faktiskt äga och förvalta hyresfastigheter.
Citera
2014-01-06, 08:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att priserna stigit så kraftigt på bostadsrätter beror på lånesubventioner från statens sida. Folk kollar bara på månadskostnaden när det handlar om att bo. Som jag har skrivit tidigare, ta bort riksbankens styrränta och utlåningsmöjlighet, ta bort ränteavdraget, ta bort ROT, ta bort insättningsskyddet och låt alla bolånetorskar betala marknadspris på sina lån. Då kommer priserna på borätter och villor att rasa med 80% och stanna därnere.

Att man får dra av för räntorna är inget nytt under solen. Det fick jag göra även när jag köpte min första bostadsrätt på 90-talet. För övrigt får man även dra av för konsumtionslån och vad tycker du om det?

ROT är en vinstaffär i långa loppet, eftersom många svarta jobb numera är vita istället och skattepengar går in till staten.

Ingen politiker skulle våga att gå in och pilla i ränteavdragen kan jag lova dig.
Citera
2014-01-06, 08:49
Medlem
infidels avatar
Citat:
Att man får dra av för räntorna är inget nytt under solen. Det fick jag göra även när jag köpte min första bostadsrätt på 90-talet. För övrigt får man även dra av för konsumtionslån och vad tycker du om det?

ROT är en vinstaffär i långa loppet, eftersom många svarta jobb numera är vita istället och skattepengar går in till staten.

Ingen politiker skulle våga att gå in och pilla i ränteavdragen kan jag lova dig.

Du vet väl om att ränteavdragen sänkts från 70% under sena 70talet till 50% under 80talet och till 30% i början av 90talet? Trenden motsäger dig. Dessutom kvarstår mitt påstående: låt bolånetorskarna betala marknadspris för pengarna de lånar - då ryker bolånebubblan direkt. Då kommer det ironiskt nog att bli mer lönsamt att bygga hyresrätter än att bygga borätter eftersom endast miljonärer kommer att ha råd med insatsen till en nybyggd bostadsrätt med dagens priser. Bankerna lär i ett sådant läge kräva 50% insats och amortering med en låneränta på över 10%. Det skulle ge ett prisfall på över 80% på borätts och villamarknaden.
Citera
2014-01-06, 08:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du vet väl om att ränteavdragen sänkts från 70% under sena 70talet till 50% under 80talet och till 30% i början av 90talet? Trenden motsäger dig. Dessutom kvarstår mitt påstående: låt bolånetorskarna betala marknadspris för pengarna de lånar - då ryker bolånebubblan direkt. Då kommer det ironiskt nog att bli mer lönsamt att bygga hyresrätter än att bygga borätter eftersom endast miljonärer kommer att ha råd med insatsen till en nybyggd bostadsrätt med dagens priser. Bankerna lär i ett sådant läge kräva 50% insats och amortering med en låneränta på över 10%. Det skulle ge ett prisfall på över 80% på borätts och villamarknaden.

Ja absolut, men det var under en annan konstruktion och kallades "räntebidrag", vilket inte riktigt är samma sak.

Det finns inte mycket politiskt stöd att medvetet sänka bomarknaden, eftersom det skulle kosta betydligt mer än det smakar och bidra till bland annat massarbetslöshet.
Citera
2014-01-06, 09:07
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ja absolut, men det var under en annan konstruktion och kallades "räntebidrag", vilket inte riktigt är samma sak.

Det finns inte mycket politiskt stöd att medvetet sänka bomarknaden, eftersom det skulle kosta betydligt mer än det smakar och bidra till bland annat massarbetslöshet.

Ja, det finns noll politiskt stöd för att peta i bomarknaden. Men tyvärr så går det inte att bota finansiell cancer genom att ignorera den. Det nuvarande bank och valutasystemet är dysfunktionellt på så vis att det med tiden kommer att orsaka kreditdriven hyperinflation. Det är inte någon osannolik förutsägelse givet att det är vad det gör idag.

Löner och bidrag kommer inte att hänga med vilket kommer att betyda att en etta i Solna med tiden kommer att kosta 20 miljoner, men två fattiga tjänstesektorhjon kan köpa och underhålla en sådan bostad eftersom låneräntan kommer att vara på 0.2%. Säljer de med 5% förlust är de skuldsatta resten av livet.

I princip allt som man kan låna till kommer att kosta en livstidsinkomst eller mer, och det enda svensson äger kommer att vara kläderna på kroppen. Resten har han tagit lån till. Svensson har då blivit en slav och inte en fri man, även fast han tror att han är fri. Det går inte att förstå bostadsbubblan och bristen på hyresrätter utan att förstå hur bank och valutasystemet fungerar. Det handlar om svårförståeliga obskyra samhällsfundamenta och det är lättare för FBs autistliberaler att ropa "avreglera hyresmarknaden" än att ropa "fixa bank och valutasystemet".

Det enda hoppfulla jag kan förutspå är att det kommer att ske en större politisk omvälvning i Sverige när systemet gjort tillräckligt många svenskar till arbetande fattiga.
Citera
2014-01-06, 09:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Säkert sjunker de 30% men det blir trångboddhet i stället. En återgång till 1920 talets utrymmesstandard.
Jag är säker på att sossarna kommer att återinföra den höga fastighetsskatten vi hade innan alliansen tog över och då kommer samma sak att ske, priserna sjunker kraftigt.
Stora villor blir billiga och köps upp av kommunerna och blir bostäder för stora flyktingfamiljer. Frågan är hur många som kommer att sitta kvar med lånen när de tvingats sälja sin bostad mycket billigare än de köpte den för.

Finns inga enkla vägar att lösa bostadsbristen. Jo det finns en väg, sluta släpp in 100 000 invällare per år som alla så småningom får en bostad utan att de betalt ett öre för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in