2014-01-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Problemet som uppstår när vi säger att man kan prata med sin granne är att det uppstår bråk, det kan du även se på tidigare inlägg i denna tråd. Istället för att låta hyresvärden ta hand om det så bankar man tillbaka, spelar lika hög musik eller lämnar arga lappar. Detta leder ingenstans då din granne bara kommer att påstå att det du säger inte stämmer, har du otur så kan även dina grannar gå emot dig med tanke på att du också stör när du "ger tillbaka". Vid kontakt med hyresvärd och störningsjour så dokumenteras varje gång en störning inkommer, vi tar därefter kontakt med hyresgästen som har blivit anmäld och förklarar hur det ligger. I vissa fall ges även varningar, om hyresgästen fortfarande stör trots vår kontakt kan flera varningar ges och efter 3 - 5 varningar kan hyresgästen riskera att bli vräkt.
Citera
2014-01-05, 12:20
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Tvärtom. Det är tillåtet att röka i lägenheten om det inte är ett helt rökfritt hus, vilket i princip bara finns vid nybyggen.

Nej det är inte sant...

Det är upp till fastighetsägaren som avgör hur man gör med inomhusrökning, min hyresvärd till exempel förbjudet det, det står klart och tydligt i kontraktet. Det är heller inget "allergihus" utan en äldre fastighet..

Jag skulle tänka mig att det är många hyresvärdar som också inte tillåter det just för att det blir så stor skada med röken.
Senast redigerad av MrRask 2014-01-05 kl. 12:30.
Citera
2014-01-05, 12:28
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Rökning inne i lägenheten är nästan alltid tillåtet sålänge det inte är allergihus och vissa nybyggen, rökning på balkong och gård brukar det kunna vara lite hårdare regler.

Som jag skrev ovan att det beror helt på vilken fastighetsägare du har. Den jag har förbjuder inomhusrökning men säger ingenting om balkongrökning. Jag har bott i ett flertal olika lägenheter med olika fastighetsägare och det har varit samma förbud hos dem.
Citera
2014-01-05, 15:50
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Problemet som uppstår när vi säger att man kan prata med sin granne är att det uppstår bråk, det kan du även se på tidigare inlägg i denna tråd. Istället för att låta hyresvärden ta hand om det så bankar man tillbaka, spelar lika hög musik eller lämnar arga lappar. Detta leder ingenstans då din granne bara kommer att påstå att det du säger inte stämmer, har du otur så kan även dina grannar gå emot dig med tanke på att du också stör när du "ger tillbaka". Vid kontakt med hyresvärd och störningsjour så dokumenteras varje gång en störning inkommer, vi tar därefter kontakt med hyresgästen som har blivit anmäld och förklarar hur det ligger. I vissa fall ges även varningar, om hyresgästen fortfarande stör trots vår kontakt kan flera varningar ges och efter 3 - 5 varningar kan hyresgästen riskera att bli vräkt.

Fast nu pratar vi ju inte om rave i lägenheten utan sådana ljud man som granne egentligen helt enkelt får stå ut med.

Jag lämnade min personliga åsikt att man gärna får vänta till senare på dagen. Att man även om man "har rätt att" så kan man visa hänsyn.

Inget mer med det.
Citera
2014-01-05, 15:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Som jag skrev ovan att det beror helt på vilken fastighetsägare du har. Den jag har förbjuder inomhusrökning men säger ingenting om balkongrökning. Jag har bott i ett flertal olika lägenheter med olika fastighetsägare och det har varit samma förbud hos dem.

Tror ändå inte att en fastighetsägare ensidigt kan förbjuda rökning i sin bostad. Värden kan testa att skriva in det i kontraktet, men tar hyrestagaren det till hyresnämnden är det inte säkert att villkoret går igenom.

http://www.friskadvokatbyra.se/7.fastighetsratt.html
Citera
2014-01-05, 16:34
Medlem
Citat:

Du talar emot dig själv hela tiden, först säger du att du inte vill att grannen ska städa förrän tolv, därefter är det okej så länge som grannen inte har hög musik. Eller som du säger, "rave". Städning är ju något man som granne kan stå ut med, samtidigt är det inte okej?
Citera
2014-01-05, 16:47
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror ändå inte att en fastighetsägare ensidigt kan förbjuda rökning i sin bostad. Värden kan testa att skriva in det i kontraktet, men tar hyrestagaren det till hyresnämnden är det inte säkert att villkoret går igenom.

http://www.friskadvokatbyra.se/7.fastighetsratt.html

Eftersom jag inte är juridiskt utbildad så kan jag inte gå in på detaljer jag inte vet om.
Men om det står i kontraktet att fastighetsägaren förbjuder rökning inomhus, och jag sen undertecknar det, då har jag svårt att se att jag skulle kunna komma undan ...

Men personligen får folk röka inomhus, bara jag slipper ta den lägenheten sen.

Balkongrökning är ju trots allt ett riktigt otyg som ger obehag för många, speciellt människor med astma eller andra som har andningssvårigheter.
Citera
2014-01-05, 16:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom jag inte är juridiskt utbildad så kan jag inte gå in på detaljer jag inte vet om.
Men om det står i kontraktet att fastighetsägaren förbjuder rökning inomhus, och jag sen undertecknar det, då har jag svårt att se att jag skulle kunna komma undan ...

Men personligen får folk röka inomhus, bara jag slipper ta den lägenheten sen.

Balkongrökning är ju trots allt ett riktigt otyg som ger obehag för många, speciellt människor med astma eller andra som har andningssvårigheter.

Fast då är det dels en överenskommelse, dels står hyresnämndens beslut över vad värden tycker.

Vad balkongrökning beträffar finns det visst rättsfall från tingsrätt och miljödomstol där det fastslås att det är fritt fram att röka på sin balkong, oavsett vilka effekter det medför för ens grannar.
Citera
2014-01-05, 17:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Man kan alltid vända sig till hyresnämnden med begäran om att regeln ska tas bort eller ändras, sen får hyresgästen och hyresvärden tala för sig själva och sen tar hyresnämnden beslut i saken.
Citera
2014-01-05, 18:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Du talar emot dig själv hela tiden, först säger du att du inte vill att grannen ska städa förrän tolv, därefter är det okej så länge som grannen inte har hög musik. Eller som du säger, "rave". Städning är ju något man som granne kan stå ut med, samtidigt är det inte okej?

Nu är det faktiskt du som är lite bakom flötet.

Du börjar prata om att ringa störningsjouren, för att grannen städar? Vem fan gör det? Man får stå ut med att det låter lite för det är ju inte rave.

Fattar du?

Jag tycker fortfarande att man ska vänta med bökiga aktiviteter till senare inpå dagen. Problemet är?

Förstår inte riktigt vad du vill.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-05 kl. 18:42.
Citera
2014-01-05, 18:50
Medlem
Citat:

Fel, fel och fel. Du frågade varför man inte ska prata med grannen som stör och jag svarade dig hur det egentligen ligger till när man tillåter detta. Istället för att prata som två normala människor så hämnas man genom att göra detsamma tillbaka, banka, lämna arga lappar etc. Du säger även tidigare att du störs så mycket av dina grannars städning att du helst vill att grannarna städar efter tolv, nu talar du emot dig själv och säger att det är något man kan stå ut med.

Jag har inga problem, varken med dig eller någon annan. Jag svarade hur det fungerar vid störningar, anmälningar, etc, eftersom du faktiskt frågade.
Citera
2014-01-05, 19:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Fel, fel och fel. Du frågade varför man inte ska prata med grannen som stör och jag svarade dig hur det egentligen ligger till när man tillåter detta. Istället för att prata som två normala människor så hämnas man genom att göra detsamma tillbaka, banka, lämna arga lappar etc. Du säger även tidigare att du störs så mycket av dina grannars städning att du helst vill att grannarna städar efter tolv, nu talar du emot dig själv och säger att det är något man kan stå ut med.

Jag har inga problem, varken med dig eller någon annan. Jag svarade hur det fungerar vid störningar, anmälningar, etc, eftersom du faktiskt frågade.

Du får nog läsa om och läsa rätt. Jag märker inte när mina grannar städar. Däremot så sa jag i ett inlägg att jag störs av en granne som vaknar 4:30 på mornarna och verkar släppa saker i golvet, varje dag.

Det ändrar inte det faktum att jag tycker att man kan vänta med störande aktiviteter till senare inpå dagen. För som sagt, om inte han syftade på att det kommer att störa, varför skulle då frågan ens existera? Då tycker jag man kan vänta lite, framförallt på helgen.

Sedan senare delen var för att du pratade om störningsjouren. Jag skulle aldrig ringa dom för att grannen gör sina vardagliga aktiviteter inom (för en normal människa) rimlig tid. För det är sådana ljud man får stå ut med.

Du måste förstå att mina personliga åsikter inte påverkar min förståelse för vad man faktiskt får stå ut med när man bor i lägenhet. Jag tycker att man borde vänta samtidigt som jag förstår att jag får stå ut med det.

Tycker iaf inte det är någon ide att fortsätta på denna diskussion då den står still.

Men jag säger inte emot mig själv. Jag tycker att man bör vänta samtidigt som jag förstår att man får stå ut med ljud från grannar. Ok?
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-05 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in