Jag började skriva här med en önskan om att få ökad förståelse för människor som är emot feminism. Jag ville se världen ur deras ögon, och var inställd på att lära mig en hel del. Jag blev själv feminist genom att hänga på feminetik en gång i tiden, och nu ville jag ge andra sidan en chans, och vidga mina vyer.
Resultatet har inte blivit som jg förväntade mig. Istället för ökad förståelse så ökade förbluffelsen. De flesta inlägg av personer som är negativa till feminism här inne gör mig mörkrädd. Ytterst få inlägg innehåller någon vidare argumentation, och de som gör det bygger ofta på felaktiga påståenden och konspirationsteorier.
De slutsatser jag kommit till efter min tid här inne är att de som är emot feminism antingen är ganska korkade och inte har förstått vad feminism är, eller att det är bittra individer med en i mina ögon vidrig människosyn.
Dessutom har det öppnat mina ögon för att feminismen fortfarande är högaktuell. Jag hade aldrig väntat mig att det faktiskt fortfarande finns så många antifeminister som tycker att medlemmar av det motsatta könet är lägre stående varelser. Som vill beröva kvinnor de mest fundamentala rättigheter, och uttalar dödshot mot dem som står upp för jämställdhet.
Hur har er bild av antifeminister påverkats av denna forumdel?
Hade du kommit hit med inställningen att lära dig någonting hade du gjort det. Du vill inte vidga dina vyer. Du vill att antifeminister egentligen ska vara extremfeminister som bara har lite små detaljer att klaga över när det gäller feminismen. Som att feminismen till 99% är perfekt men att några antifeminister kunde hjälpa dig att hitta de väldigt små pusselbitarna som saknas för att göra din ideologi perfekt i dina ögon.
När det visar sig att antifeministerna inte håller med dig om att det bara är små detaljer inom feminismen som behöver förändras stänger du ner och vill inte vidga dina vyer mer. Då kommer sekt-snacket fram om att alla som är kritiska till din ideologi inte förstår den. För att kunna kritisera feminismen måste man vara totalt insyltad i sekten, och även då är det bara detaljer som kan kritiseras.
Du tycker feminismen är högaktuell medan andra på flashback tycker raslära är högaktuellt.
Jag började skriva här med en önskan om att få ökad förståelse för människor som är emot feminism. Jag ville se världen ur deras ögon, och var inställd på att lära mig en hel del. Jag blev själv feminist genom att hänga på feminetik en gång i tiden, och nu ville jag ge andra sidan en chans, och vidga mina vyer.
Resultatet har inte blivit som jg förväntade mig. Istället för ökad förståelse så ökade förbluffelsen. De flesta inlägg av personer som är negativa till feminism här inne gör mig mörkrädd. Ytterst få inlägg innehåller någon vidare argumentation, och de som gör det bygger ofta på felaktiga påståenden och konspirationsteorier.
De slutsatser jag kommit till efter min tid här inne är att de som är emot feminism antingen är ganska korkade och inte har förstått vad feminism är, eller att det är bittra individer med en i mina ögon vidrig människosyn.
Dessutom har det öppnat mina ögon för att feminismen fortfarande är högaktuell. Jag hade aldrig väntat mig att det faktiskt fortfarande finns så många antifeminister som tycker att medlemmar av det motsatta könet är lägre stående varelser. Som vill beröva kvinnor de mest fundamentala rättigheter, och uttalar dödshot mot dem som står upp för jämställdhet.
Det är förmodligen mest min uppfattning om feminister som påverkats av att se vad feministerna på F&J skriver. Länge tänkte jag mig att feminister visserligen tänkte annorlunda än jag, men att de förmodligen hade goda grunder för det. Jag har även sett det som att män och kvinnor är någorlunda intellektuellt jämställda. Nu är jag inte lika säker längre på att så är fallet.
Sedan är jag man, någorlunda bildad och påläst så därför hamnar jag kanske lättast i facket "antifeminist". Alltså möter jag sällan korkade kommentarer från andra "antifeminister" utan de repliker jag möts av och läser kommer för det mesta från feminister. Jag har även noterat att det finns en hel del dumheter som skrivs av "antifeminister". Men på det stora hela så är min uppfattning att det är feministerna som står för de antiintellektuella utspelen. Och att då betänka att feminismen med sin pseudovetenskapliga gren "genusvetenskapen" ständigt flyttar fram sina positioner i samhället är djupt tragiskt och skrämmande.
Jag har blivit positivt överraskad av kvaliteten på många feministkritiska inlägg. Jag tycker precis som ts att mycket som kommer från anti-feministiskt håll är ren smörja och låter som något som bättre passar i en schimpansflock.
Men jag delar inte uppfattningen att det inte finns väldigt mycket saklig kritik mot feminism, och att det finns gott om väl underbyggda argument.
Bara för att man inte håller med i sak, är det inte nödvändigvis så att meningsmotståndarna är idioter. Jag tror dock att feminism har varit så självskrivet och så lite ifrågasatt att de ryggdunkande feminister som besöker detta forum blir skakade i sina grundvalar.
En del försöker då få folk att komma på bättre tankar, får mothugg, förlorar argumentationen, blir sura och börjar fokusera på all dårskap som också förekommer här.
Flashback har försämrat min bild av anti-feminister eftersom feminist-motståndare inte klarar av rent retoriskt att kritisera feminismen utan att framställa kvinnor som lägre stående varelser på alla sätt.
Flashback har försämrat min bild av anti-feminister eftersom feminist-motståndare inte klarar av rent retoriskt att kritisera feminismen utan att framställa kvinnor som lägre stående varelser på alla sätt.
Precis. Antifeminister som hatar feminister uttrycker kvinnohat istället för jämställdhet.
Det vanliga är att ni feminister hoppar över tio välskrivna inlägg och hoppar på det mest idiotiska inlägget i hela tråden så ni har er själv att skylla
Själv länkar jag sällan fakta längre eftersom feministen bara försvinner från tråden när de får se fakta som inte stämmer med deras världsbild. Ut och klippa gräs, laga mat eller bara blankt hoppar över det man lagt fram
Nivån på de få feminister som fortfarande finns här är mycket lägre numer
Well, det är nog svårt att vidga sina vyer om ens vyer är begränsade till att enbart acceptera det som är en del av rådande uppfattning eller kommer från någon som ger sken av auktoritet.
Rätt så menlöst att ens försöka vidga sina vyer om man redan är så begränsad, ungefär som en blind person reser runt i världen för att se på naturen och sedan klagar över att den fortfarande är blind och det är världen som kass eftersom den inte visar sig.