Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Men när det handlar om människor som blir olyckliga på grund av samhällets tvingande förväntningar då?
Som när det gäller min hjärtefråga med pappor som inte får vårdnad om sina barn och som till slut inte får träffa dem om mamman inte vill samarbeta? Det bygger ju på en social konstruktion om att mammor är viktigare och bättre föräldrar och att pappor och barn inte behöver varandra, eller menar du att det är biologiskt givet att pappor och barn inte ska ha en relation efter en separation?
Det är viktigt för barn med båda föräldrar. Egentligen är 2 föräldrar inte bra, men bättre än ingenting. Människan är gjord för storfamilj och nätverk. Kärnfamiljen saknar förebilder och den kärlek och trygghet ett barn behöver. Människan är som sagt gjord för storfamilj.
Återigen: jag tror att vi har olika syn på social konstruktion.
För mig är social konstruktion tex när idioter som Magnus Bétner säger att alla människor föds bisexuella.
Vem som helst som vet hur evolution fungerar vet att det är feministiskt trams. Bisexuella individer hade konkurrerats ut i genspridningsracet. Heterosexuella hade fått mycket fler avkommor.