2014-01-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarnageln
Tror att GW har rätt en erfaren närstridsexpert hade inte gjort halva jobbet rätt, han hade avslutat korrekt. Men det antagandet bygger på en erfaren närstridsexpert, mannen som gjorde det är välutbildad men det var troligen första gången han gjorde det på "riktigt" därför tappade han koncentrationen och gjorde kardinalfelet att inte hålla i offret och sikta mot bröstkorgen. Utan på det korta hållet när han möter Lisbeth´s blick lyfta revolvern och fyra av mot ansiktet.
Och ja jag tror att Lisbet kände igen honom.
Därför kommer hon aldrig att berätta vem det är.

Det finns en möjligheten att avsikten aldrig var att döda. Det kan mycket väl vara så att tanken bara var att skada. Kanske för att följa upp ett hot, eller för att visa att man menar allvar.
Citera
2014-01-05, 11:31
Medlem
hehehos avatar
I min foliehattsvärld noterar jag att de "allmänna galenskaperna" och osannnolika "flame-wars" tilltagit ordentigt sista dagarna i tråden.

Vad är det som vi inte fick diskutera?

[Kjällström?, livvakterna?, nåt annat?, ???]
Citera
2014-01-05, 11:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
JP är övertygad att hans mamma inte vittnar falskt och han var inte den enda som tyckte att bevisningen mot CP var ganska stark. IC däremot, förlorade sin trovärdighet i frågan när han tre dagar efter mordet kontaktade Ulf Adelsohn och sa:
" - När nu detta har hänt hade det varit bättre om det varit en enstaka galning. Men det verkar vara mycket väl planerat lång tid i förväg. Det är ett tecken på att det finns en grupp som inte drar sig för något för att skada det svenska samhället."
Ulf Adelsohn, 'Partiledare: dagbok 1981-1986'
Jag utesluter att familjen Palme försökte sätta dit CP mot bättre vetande.

LP hade råd att vittna falskt eftersom hon inte vittnade under ed. Det är knappast förvånande att JP uttalar sig i samma riktning som LP och tror på vad mamma säger, dessa människor är ju bekännande socialdemokrater och svaret har därför inte så mycket med sanning och verklighet att göra utan är ideologiskt motiverat eftersom högersossar med allra största sannolikhet var involverade i mordet på Olof Palme. Det är jag övertygad om att Lisbet Palme vet och därmed också hennes söner.

Här tror jag Adelsohn har fel. Stämmer mitt antagande, dvs att Lisbet Palme var medveten om att hon felaktigt pekade ut Christer Pettersson, har LP gjort sig skyldig till försvårande av utredning och skyddande av brottsling.

Edit: Adelsohns uttalade låter lika trovärdigt som Hans Holmérs: Dt här är inget politiskt mord ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-05 kl. 12:33.
Citera
2014-01-05, 11:38
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du är verkligen en svammelpelle. Proffs vad fan är det. Hämtat från mytiska hollywoodfilmer?

Du har läst hit och dit. Visst jag har läst att jorden är platt! Det är ett totalt ickeargument!

Det är precis tvärt om. Lennons baneman tömde sitt magasin från nära håll men missade med alla skott utom ett som var det dödande. Det finns många faktiska exempel så detta att tömma magasinet är amatörmässigt

En med yrkesmässig träning vet att man skall säkerställa verkan i målet, exponera sig minimalt och gärna ha kulor kvar om man hamnar i trubbel under flykten.
Hur troligt är det att GM laddar fullt magasin under flykten ?( tänker på den patronhylsa som hittades i närheten av mordplatsen efter en vecka, och som PU vägrar lämna ut uppgifter om )
Senast redigerad av natteknik 2014-01-05 kl. 11:44.
Citera
2014-01-05, 11:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
I min foliehattsvärld noterar jag att de "allmänna galenskaperna" och osannnolika "flame-wars" tilltagit ordentigt sista dagarna i tråden.

Det vore ganska smart om "Säpo" krigade med "KSI" i tråden och skyllde mordet på motståndaren. Det går att spinna vidare på hur mycket som helst och är säkert också ett ganska roligt fritidsnöje.

Men det handlar nog mest om att förstöra seriöst menade diskussioner - som ju alltid leder framåt, om än långsamt.
Citera
2014-01-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Hur troligt är det att GM laddar fullt magasin under flykten ?( tänker på den patronhylsa som hittades i närheten av mordplatsen efter en vecka, och som PU vägrar lämna ut uppgifter om )

Inte troligt alls. Huvudmålet är att skaka av sig ev förföljare utan att väcka uppmärksamhet. Regeln är att vika av i varje korsning och sedan promenera lugnt.
Citera
2014-01-05, 12:10
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Åtminstone på marginalen: PARTIETS och dess hantlangares roll i mörkläggningen
Citera
2014-01-05, 12:41
Medlem
mvagrippas avatar
Dan Hansén har för försvarshögsskolans gjort en studie på krishantering i samband med MOP. Både det akuta skeendet under mordnatten och de följande månadernas utredningsarbete.

I sitt arbete avslöjar DH den sensationella uppgiften att SÄPO-chefen Sven-Åke Hjälmroth är med Gösta Welander och regeringsmedlemmarna och besöker Lisbeth Palme ngn mellan 0150-0250 mordnatten.

"As the Stockholm Police Commissioner , Hans Holmér, was on vacation and not reachable, his deputy ,Gösta Welander , was called in. When he turned up at about 12:30 a.m., he took charge, but did not change the organisation of the search efforts.He prepared a nationwide alert that was sent out at 2:05 a.m., which indicated that there were two perpetrators, probably belonging to the Ustasja movement.
Before the nationwide alert was sent out, Welander and the head of Säpo (Sven-Åke Hjälmroth) went to Sabbatsberg’s Hospital, where they joined some of the governmental ministers and the
Palme family. Thereafter, the two followed the ministers to Rosenbad, the Chancellery, for a meeting with the Cabinet, which started at 3:07 a.m."

Vad jag har sett har det aldrig kommit fram tidigare att SÅH besökte Lisbeth Palme på SABB. Istället har uppgifter att LP ville prata med SÄPO på SABB men att de aldrig dök upp. I det som framkommit i bl a Jurkomm har Hjälmroths besök på SABB inte nämnts, kan iofs finnnas i den hemligstämplade delen.

Uppgiften om Sabbatsbergs-besökt understryker att SÅH är en central aktör under MOP-natten sedan han vid midnatt larmats äv den sävlige Tore Winberg på säpojouren. Vid halvetttiden är han , tillsammans med en ännu så länge anonym SÄPO-kollega, den förste som får ta del av kommissarie Åke Rimborns rapportering på LC, före öppna polisen.

Strax innan rikslarmet 0205 beger sig GW/SÅH till SABB och träffar där Ingvar Carlsson, Anita Gradin och Kjell-Olof Feldt från regeringen. På plats är även Birgitta von Otter, Ulf Dahlsten och Olof Palmes unge pressekreterare Kjell Lindström. Kl 0307 är GW/SÅH på Rosenbad och informerar statsråden om mordspaningarna.

Uppgiften visar att SÅH är fullt informerad om de uppgifter Rimborn fått av LP och som ligger till grund för rikslarmet 0205. SÅH är också kvar när rikslarmet ändras 0506, då Ustaja tas bort men uppgiften om två gärningsmän kvarstår.

Ovanstående visar att SÅH efter att talat med LP tror på hennes uppgift om två gärningsmän. Han gör inte heller några försök att ändra denna innan han går hem för att vila vid åttatiden på morgonen.
Står klart att Hjälmroth, Welander, Rimborn och Nisse Linder tror på rikslarmet och alltså ska unisont ska missförstå LP på en så avgörande punkt som antalet GM. Det är totalt osannolikt , för att inte säga omöjligt.

Allt talar också för att IC, KOF och AG fått samma info av LP då den lämnas på regeringssammanträdet 0307. Inget har framkommit att något statsråd ifrågasatt polischefernas rapport.

Frågan som återkommer blir: Hur kan alla som trodde på ríkslarmet under natten köpa att Holmér kan avfärda detta efter bara en dryg timme på polishuset. Något stämmer inte här. Min fasta övertygelse är att någon agerar på morgonkröken som gör att LPs ursprungliga uppgifter förkastas.
Citera
2014-01-05, 13:09
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Dan Hansén har för försvarshögsskolans gjort en studie på krishantering i samband med MOP. Både det akuta skeendet under mordnatten och de följande månadernas utredningsarbete.

I sitt arbete avslöjar DH den sensationella uppgiften att SÄPO-chefen Sven-Åke Hjälmroth är med Gösta Welander och regeringsmedlemmarna och besöker Lisbeth Palme ngn mellan 0150-0250 mordnatten.

"As the Stockholm Police Commissioner , Hans Holmér, was on vacation and not reachable, his deputy ,Gösta Welander , was called in. When he turned up at about 12:30 a.m., he took charge, but did not change the organisation of the search efforts.He prepared a nationwide alert that was sent out at 2:05 a.m., which indicated that there were two perpetrators, probably belonging to the Ustasja movement.
Before the nationwide alert was sent out, Welander and the head of Säpo (Sven-Åke Hjälmroth) went to Sabbatsberg’s Hospital, where they joined some of the governmental ministers and the
Palme family. Thereafter, the two followed the ministers to Rosenbad, the Chancellery, for a meeting with the Cabinet, which started at 3:07 a.m."

Vad jag har sett har det aldrig kommit fram tidigare att SÅH besökte Lisbeth Palme på SABB. Istället har uppgifter att LP ville prata med SÄPO på SABB men att de aldrig dök upp. I det som framkommit i bl a Jurkomm har Hjälmroths besök på SABB inte nämnts, kan iofs finnnas i den hemligstämplade delen.

Uppgiften om Sabbatsbergs-besökt understryker att SÅH är en central aktör under MOP-natten sedan han vid midnatt larmats äv den sävlige Tore Winberg på säpojouren. Vid halvetttiden är han , tillsammans med en ännu så länge anonym SÄPO-kollega, den förste som får ta del av kommissarie Åke Rimborns rapportering på LC, före öppna polisen.

Strax innan rikslarmet 0205 beger sig GW/SÅH till SABB och träffar där Ingvar Carlsson, Anita Gradin och Kjell-Olof Feldt från regeringen. På plats är även Birgitta von Otter, Ulf Dahlsten och Olof Palmes unge pressekreterare Kjell Lindström. Kl 0307 är GW/SÅH på Rosenbad och informerar statsråden om mordspaningarna.

Uppgiften visar att SÅH är fullt informerad om de uppgifter Rimborn fått av LP och som ligger till grund för rikslarmet 0205. SÅH är också kvar när rikslarmet ändras 0506, då Ustaja tas bort men uppgiften om två gärningsmän kvarstår.

Ovanstående visar att SÅH efter att talat med LP tror på hennes uppgift om två gärningsmän. Han gör inte heller några försök att ändra denna innan han går hem för att vila vid åttatiden på morgonen.
Står klart att Hjälmroth, Welander, Rimborn och Nisse Linder tror på rikslarmet och alltså ska unisont ska missförstå LP på en så avgörande punkt som antalet GM. Det är totalt osannolikt , för att inte säga omöjligt.

Allt talar också för att IC, KOF och AG fått samma info av LP då den lämnas på regeringssammanträdet 0307. Inget har framkommit att något statsråd ifrågasatt polischefernas rapport.

Frågan som återkommer blir: Hur kan alla som trodde på ríkslarmet under natten köpa att Holmér kan avfärda detta efter bara en dryg timme på polishuset. Något stämmer inte här. Min fasta övertygelse är att någon agerar på morgonkröken som gör att LPs ursprungliga uppgifter förkastas.

Det är rimligt att anta att en SÄPO-chef som får information på SBC och rimligen vet att delar av regeringen är på väg till SABB ger sig dit. Enl TT fanns också Sten Andersson och Thage G. Peterson där också.

Däremot finns det ett TT-telegram som motsäger att SÅH medföljde till Rosenbad direkt från SABB:

Citat:
860301-0337 TTA0844 2 i 3 mo sr palme 29

Chefen för säkerhetspolisen Sven-Åke Hjälmroth anlände kl 03.30 till regeringssammanträdet i Rosenbad.

Om TT är sann skulle vi kunna se följande förlopp för SÅH:

Larmas till SBC - Mottar ÅR rapport - Beger sig till SABB - Talar med Fru P och konfererar med regeringen på SABB - Åker till annan plats för att delge instruktioner till egen organisation - Ansluter till regeringens sammanträde
Citera
2014-01-05, 13:19
Medlem
Nej jag var inte med på svensexan men rykten gör gällande att han hämtades på kvällen för att rulla hatt i stan men ingen vet när han kom tillbaka. Väldigt tunt med information om detta, kanske någon på forumet som vet mer?
Citera
2014-01-05, 13:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är rimligt att anta att en SÄPO-chef som får information på SBC och rimligen vet att delar av regeringen är på väg till SABB ger sig dit. Enl TT fanns också Sten Andersson och Thage G. Peterson där också.

Däremot finns det ett TT-telegram som motsäger att SÅH medföljde till Rosenbad direkt från SABB:
Om TT är sann skulle vi kunna se följande förlopp för SÅH:

Larmas till SBC - Mottar ÅR rapport - Beger sig till SABB - Talar med Fru P och konfererar med regeringen på SABB - Åker till annan plats för att delge instruktioner till egen organisation - Ansluter till regeringens sammanträde

En SÄPO-chef borde antingen bege sig eller skicka betrodda medarbetare att prata med statsråd och framförallt Lisbeth Palme. Det märkliga är att uppgiften om Sven-Åke Hjälmroths besök på Sabb inte kommit fram tidigare, mig veterligen i alla fall.

Sten Andersson var i Idre och kom med rekvirerad militärhelikopter vid niotiden till Stockholm. Tror inte Thage G Peterson var där. Skriver ganska utförligt om hur han fick veta om MOP av Ingvar Carlsson och varför han kom till Rosenbad senare än IC. Minns inte detaljerna men finns som sagt i hans memoarer.

Att kunna fastställa kronologin för olika huvudaktörer hjälper till att skingra dimmorna ang MOP.
Citera
2014-01-05, 13:50
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En SÄPO-chef borde antingen bege sig eller skicka betrodda medarbetare att prata med statsråd och framförallt Lisbeth Palme. Det märkliga är att uppgiften om Sven-Åke Hjälmroths besök på Sabb inte kommit fram tidigare, mig veterligen i alla fall.

Sten Andersson var i Idre och kom med rekvirerad militärhelikopter vid niotiden till Stockholm. Tror inte Thage G Peterson var där. Skriver ganska utförligt om hur han fick veta om MOP av Ingvar Carlsson och varför han kom till Rosenbad senare än IC. Minns inte detaljerna men finns som sagt i hans memoarer.

Att kunna fastställa kronologin för olika huvudaktörer hjälper till att skingra dimmorna ang MOP.

Du har rätt om Andersson och Peterson, jag mindes fel. Här är telegrammet som jag placerade på SABB istf Rosenbad. I ett senare telegram framgår det att SA är i Norrland.

Citat:
860301-0106 TTA0744 2 i 11 mo boa palme 7

Vice statsministern anlände kl 00.45 till Rosenbad för att leda ett möte med utrikesminister Sten Andersson, industriminister Thage G. Peterson och finansminister Kjell-Olof Feldt. - Vi har bett dem vi kunde få tag på att komma hit. Det är fruktansvärt. Jag fick reda på det för en halvtimme sedan, sade Ingvar Carlsson när han kom.

Men, låter SÅH-kedjan rimlig? Delar du hypotesen att han isf efter SABB gjorde ngt annat och sen anslöt till regeringens sammanträde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in