2013-07-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Schweizarna är rika som troll och raslagar har dom också. Inga jävla muslimer får bygga några minareter där, och moskéerna måste vara osynliga för allmänheten.
Vidare kan man säga att schweizarna kan mer om skjutvapen än vi. Man anses dum i huvudet om man inte kan skjuta ordentligt därnere. Hårda licenskrav, men dom som fått licens tvingas bevisa sin skjutförmåga varje år.

Sedan har dom kvar värnplikten och alpkarlarna kan jobba som osthandlare till vardags, för att direkt sadla om till fallskärmsjägare när det behövs. Stenhårda krav på invandrana som vill flytta dit, och landets ekonomi tycks vara "bergfast". (ursäkta vitsen)

"Raslagar"?! LOL!! Vad yrar hen om?

De har redan fem (?) minareter i landet. Vad schweizarna gjorde i den omtalade folkomröstningen för ett antal år sedan, var att de sade nej till ytterligare minareter. Dock är det tveksamt hur verkningsfullt ett sådant "förbud" är:

http://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_Minarettstreit.

Jag avser sista stycket i länken, om "schweizer Bundesgerichtsentscheid". Av allt att döma kan ytterligare minareter komma att tillåtas i CH - trots folkomröstningsbeslutet...so much for democracy..
Citera
2013-07-07, 23:25
Medlem
Nochillss avatar
Schweiz har väl inte mycket till skog, enligt de bilder som jag har sett på nätet så har de mycket ängar och berg så de måste importera en hel del trä från utlandet.
Citera
2013-08-20, 08:39
Medlem
mrtowlies avatar
Vi har butiker och restauranger som är öppna på söndagar samt bättre öppettider i största allmänhet. Den normala matbutiken stänger 18:30 på vardagar (förutom 21.00 på torsdag o fredag) samt 16.00 på lördag. Söndag stängt.

De har folkomröstat om detta men fölk verkar vilja ha det så. Landet ska vara dött på Söndagen.
Citera
2013-09-04, 15:19
Medlem
Schweiz ligger i topp i WEF:s ranking av konkurrenskraftiga länder:

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/schweiz/wettbewerbsindex-schweiz-vorn-das-wirtschaftsgeheimnis-32247314.bild.html.

Men hur tillförlitliga är WEF? Jag tror nog i och för sig, att Schweiz förtjänar att rankas högt. Lite förvånande finner jag det däremot, att Sverige ligger 6:a på listan. Tyskland klättrar upp till 4:a, efter 3:an Finland(!) och Singapore.
Citera
2013-09-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Vi har butiker och restauranger som är öppna på söndagar samt bättre öppettider i största allmänhet. Den normala matbutiken stänger 18:30 på vardagar (förutom 21.00 på torsdag o fredag) samt 16.00 på lördag. Söndag stängt.

De har folkomröstat om detta men fölk verkar vilja ha det så. Landet ska vara dött på Söndagen.

Ovan och att man saknar hav samt längre mamma-ledighet är det enda jag kan komma på som Schweiz saknar. Sen kan man göra en lång lista på vad Schweiz har men Sverige saknar, där riktigt demokrati/medborgarinflytande kommer på första plats. Efter att levt i Schweiz en längre tid skrattar man när svenskar pratar om demokrati och skäms lite samtidigt.
Citera
2014-01-01, 23:27
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Schweiz gör mig förundrad och jag kan inte låta bli att mina tankar går mot konspirationshållet när jag tänker på deras system.

De har europas lägsta skatter och trots det så har de ett välstånd på topp. Om man var en vettig politiker så hade man tittat på Schweiz och tagit landet som ett bra exempel och officiellt försökt sträva att ta efter Schweiz på många plan. I Europa ser vi noll av detta utan snarare tvärt om, Tyskland håller på att införa högre skatter och toklandet Frankrike med galningen Hollande håller på att brandskatta sitt eget land. Precis tvärt om mot mönsterexemplet Schweiz.

Sedan har vi deras invandringspolitik. Dessa valaffischer har man kunnat se i Schweiz.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/60/Spp-poster.jpg
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01289/svp_poster_birds_1289684c.jpg
http://assets.vice.com/content-images/contentimage/no-slug/b4bf993fc70b68316ea4310888276a0d.jpg

Tänk vilket liv det hade varit om dessa var svenska valaffischer. Schweiz lyckas alltså med konststycket utan någon nämndvärd internationell kritik ha dessa runt landet till skillnad mot t.ex. Grekland där Ronald S Lauder i egen person försöker göra anti-invandringspartier olagliga. Snacka om olika behandling.

Enligt somliga så var Schweiz skapat för att vara ett "safe heaven" för eliten och dess egendomar i oroliga tider. För några månader sedan hade schweiziska armén repövning där de skulle träna att säkra gränserna mot ett oroligt Europa som följd av multikulturen faller samman. Denna övning kritiserades inte alls i media och eventuella problem med multikulturen diskuterades inte alls med samband med detta.

Är det bara jag eller är det så att Schweiz har separata regler från resten av Europa och tillåts att ha det. Schweiz är hemmaplan för den globalistiska eliten och det är klart och tydligt att de inte vill leva i det system som de själva propagerar för.

Till sist och inte minst.
https://www.youtube.com/watch?v=OVTyeFP3_DI
Schweiz är full av dessa ockulta symboler som refererar till frimurare med mera.
Citera
2014-01-01, 23:58
Medlem
Schweiz ingjuter nog respekt hos alla. Står det Made in Switzerland eller Swiss Made så är det kvalitet. Det är en grundmurad renhetstanke som hämtar näring i natur och tradition, hantverkskunnande och långsiktigt ansvarstagande.
Citera
2014-01-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Schweiz gör mig förundrad och jag kan inte låta bli att mina tankar går mot konspirationshållet när jag tänker på deras system.

De har europas lägsta skatter och trots det så har de ett välstånd på topp. Om man var en vettig politiker så hade man tittat på Schweiz och tagit landet som ett bra exempel och officiellt försökt sträva att ta efter Schweiz på många plan. I Europa ser vi noll av detta utan snarare tvärt om, Tyskland håller på att införa högre skatter och toklandet Frankrike med galningen Hollande håller på att brandskatta sitt eget land. Precis tvärt om mot mönsterexemplet Schweiz.

Sedan har vi deras invandringspolitik. Dessa valaffischer har man kunnat se i Schweiz.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/60/Spp-poster.jpg
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01289/svp_poster_birds_1289684c.jpg
http://assets.vice.com/content-images/contentimage/no-slug/b4bf993fc70b68316ea4310888276a0d.jpg

Tänk vilket liv det hade varit om dessa var svenska valaffischer. Schweiz lyckas alltså med konststycket utan någon nämndvärd internationell kritik ha dessa runt landet till skillnad mot t.ex. Grekland där Ronald S Lauder i egen person försöker göra anti-invandringspartier olagliga. Snacka om olika behandling.

Enligt somliga så var Schweiz skapat för att vara ett "safe heaven" för eliten och dess egendomar i oroliga tider. För några månader sedan hade schweiziska armén repövning där de skulle träna att säkra gränserna mot ett oroligt Europa som följd av multikulturen faller samman. Denna övning kritiserades inte alls i media och eventuella problem med multikulturen diskuterades inte alls med samband med detta.

Är det bara jag eller är det så att Schweiz har separata regler från resten av Europa och tillåts att ha det. Schweiz är hemmaplan för den globalistiska eliten och det är klart och tydligt att de inte vill leva i det system som de själva propagerar för.

Till sist och inte minst.
https://www.youtube.com/watch?v=OVTyeFP3_DI
Schweiz är full av dessa ockulta symboler som refererar till frimurare med mera.

Jag anser det fel, att beskriva CH som ett mönsterland, väsensskilt från övriga Europa. CH har massor av invandrarrelaterade problem. Och CH är på väg att avskaffa banksekretessen helt - liksom övriga Europa.

Vad är det du pratar om "repövning" för armén mot mångkulturen? Det är nog bara du själv, som idealiserar landet och övertolkar vanliga militärmanövrer...
Citera
2014-01-04, 17:52
Medlem
Felstavarens avatar
Det schweiziska samhällssystemet är betydligt friare än det svenska. Man tillåter separatism (kantonerna fungerar som självständiga stater), individuella beskattningsbeslut (det händer att du själv får avgöra hur mycket du skall betala i skatt), ett starkt civilsamhälle (hemvärn istället för nationellt försvar t.ex.) samt lämnar näringslivet i fred så långt det är möjligt. På dessa punkter är Schweiz Sveriges direkta antites.

Och frihet fungerar. Schweizarna har inte någon ofantlig statsapparat som gödslar andras pengar på dubiösa välfärdsprojekt. Saker och ting sköts i huvudsak privat, utan att staten sticker in sina kladdiga rättviserekvisit i saker och ting.

Mängder med bolag etablerar sig där eftersom landet ger bra förutsättningar för långsiktiga affärsintressen att slå rot. Människor väljer själva hur de vill bo, bredvid vem vill bo och för vems räkning de skall spendera sina pengar.

Trot' eller ej, men decentraliserade samhällssystem fungerar alldeles ypperligt i längden.
Citera
2014-01-04, 17:53
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Jag anser det fel, att beskriva CH som ett mönsterland, väsensskilt från övriga Europa. CH har massor av invandrarrelaterade problem. Och CH är på väg att avskaffa banksekretessen helt - liksom övriga Europa.

Vad är det du pratar om "repövning" för armén mot mångkulturen? Det är nog bara du själv, som idealiserar landet och övertolkar vanliga militärmanövrer...

Det är denna militärövning jag syftar på

Citat:
In September, the Swiss military conducted exercises dubbed ‘Stabilo Due,’ with scenarios involving violent instability across the EU.

http://rt.com/news/switzerland-prepares-europe-unrest-263/
Citera
2014-01-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Schweiz har bättre standard på sin infrastruktur, större försvar och rättsväsende, fri utbildning, subventionerad kollektivtrafik, universal sjukvård, inte fler fattiga skitområden än vi i Sverige etc. Till råga på allt har Schweiz hälften så hög arbetslöshet som vi i Sverige och reallönerna är mycket högre.

Ändå så betalar de ungefär hälften i skatt jämfört med vad vi gör. Schweiz gör heller inte en Grekland och lever på lånade pengar utan de har låg statsskuld och budgetar som går ihop.

Är Schweiz det uppenbara beviset på att det är en enda stor myt att man måste ha svenska skattenivåer för att kunna upprätthålla en välfärdsstat?

Lite jämförelser:
Mariginalskattenivå på privat inkomst
Sverige 57 % (kan variera +-2 % beroende på kommun)
Schweiz 22,4-42,2 beroende på civilstatus, antal barn och i vilken kanton du bor. En gift akademiker med två barn betalar sällan mer än 30 % i skatt i vilken kanton han/hon än bor.

Moms
Sverige 25 %
Schweiz 8 %

Inkomstskatt för företag
Sverige 22 %
Schweiz 13-22 % beroende på kanton.

Kapitalinkomstskatt
Sverige 30 %
Schweiz 0 % för privatpersoner (För företag beror det helt på men aldrig över 20 %)

Arbetsgivaravgifter
Sverige 34 %
Schweiz 10,1 %

Varken Schweiz eller Sverige har arv/gåvoskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt. Skattenivåerna på punktskatter är ungefär lika förutom för alkohol där skatten är mycket lägre i Schweiz.
Du skriver Sverige har en skatt på 57% är det inkomstskatt du menar. I så fall är den 57% över ca 546000:- och då på beloppet över den summan.
Det. Som är intressant är det totala skattetrycket som i Sverige är ca 45%
Priserna är också betydligt högre i Schweiz och när jag besökta landet var nog gnället samma där som här.
Citera
2014-01-04, 20:38
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George-McCarntney
Du skriver Sverige har en skatt på 57% är det inkomstskatt du menar. I så fall är den 57% över ca 546000:- och då på beloppet över den summan.
Det. Som är intressant är det totala skattetrycket som i Sverige är ca 45%
Priserna är också betydligt högre i Schweiz och när jag besökta landet var nog gnället samma där som här.
Varför läser du inte inläggen du besvarar? pizza-face skriver ju uttryckligen "Marginalskattenivå". Och priserna i Schweiz är inte alls så mycket högre än i Sverige. Om du har en hyfsad inkomst, litet tillgångar av varierande karaktär och lever lagom utsvävande är livet mycket billigare i Schweiz om du räknar dina samtliga utgifter inklusive skatter. Försök inte inbilla oss något annat. Inte ens en skidsemester behöver kosta mer än en motsvarande i Frankrike, Österrike eller Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in