2013-06-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Schweiz har ju ca 16% högre BNP, och ca 28% högre BNP/capita (2010 landguiden.se).
Det är ju ett delsvar. Men de har ju knappast 16-28% lägre skatter, utan verkar vara uppåt 50-70% lägre.

Schweiz är bergigt vilket ger dyr infrastruktur, men å andra sidan är det inte ens en tiondel så stort som Sverige, så infrastrukturen måste kosta mer i Sverige, och då tar kvantiteten på kvalitén.

Men ja, det är mycket pengar man undrar var de tar vägen. Hade Schweiz haft Sveriges skattesatser känns det som att gatorna hade varit utav guld.

I stort tror jag Schweiz demokratiska modell gör mycket av det, där tvingas politikerna lyssna på folket, och folket som lever i landet vet oftast vad som är bäst, i alla fall när det gäller inrikespolitiken.
I Sverige behöver inte politikerna inte lyssna, och en liten demokratur-elit gör valen åt oss.
Visst är det mycket pengar som man undrar var de tar vägen, men det är en hel del som är rätt uppenbart. Dagis kostar i runda slängar 20 000 per barn och månad i Schweiz, bara för att ta ett exempel. Vad betalar man i Sverige, max 2 000 per månad?
Citera
2013-06-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Alltså, jag har ju flera gånger utvecklat mitt resonemang i den här frågan! Du anser, att man rakt av kan sätta tilltro till uppgiften, att banksektorn i CH endast utgör ca 12% av deras BNP - och följaktligen har de stora utlandsinvesteringarna i CH ganska liten betydelse för schweizarnas levnadsstandard.

Observera, att enligt en av de källor du länkat till, är schweizarnas egna kapitalplaceringar i landet nästan lika stora som utlandets. Jag ställer mig skeptisk till de siffrorna. Varför är levnadsstandarden alltid så hög i alla dessa skatteparadis; Schweiz, Liechtenstein, Luxemburg m.fl? Jag kan bara inte acceptera påståendet, att av utlandet placerat kapital skulle ha marginell betydelse för levnadsstandarden i landet. Inte när det handlar om sådana kapitalvolymer.
Du får gärna tro och gissa hur mycket du vill, men i grund och botten så handlar det om att du hävdade att banksektorn var den tveklöst största (har jag för mig, orkar inte kolla exakt vad du skrev) anledningen till skillnaden i levnadsstandard mot Sverige. Jag erbjöd officiella siffror på banksektorns del av ekonomin både i Sverige och i Schweiz, då började dina bortförklaringar.

Citat:
Sedan nämnde jag, att turismen i CH till stor del beror på landets bankväsende, och de monegasker det attraherar. Det finns andra positiva sidoeffekter. Om du varit i en större stad i CH, t. ex. Zürich - och sett alla exklusiva uraffärer, som ligger vägg i vägg längs Bahnhofstraße - tror du, att det bara är i Schweiz boende personer, som handlar där? Listan kan säkert kompletteras med andra exempel.
Det är definitivt inte bara schweizare som köper exklusiva klockor i Schweiz, men det är å andra sidan högst osannolikt att banksektorn är anledningen till att schweiziska urmakare är så skickliga och deras mästerverk så eftertraktade. Inte heller tror jag att mängden klockor som säljs till utlänningar som befinner sig i landet på grund av deras banksektor (och alltså inte hade sålts alls om utländska tillgångar utgjort en mindre del av banksektorns totala tillgångar) har någon större inverkan på deras ekonomi...
Citera
2013-06-28, 14:01
Medlem
Schweiz lever rikt nu i goda tider och mycket utifrån sin förhållandevis stora banksektor. Men det finns även faror här och det krävs stor försiktighet när man bygger sin ekonomi kring banker. Banker kan som sagt plötsligt gå många många miljarder i förlust vid en krisig ekonomisk situation i världen.

Iallafall, Schweiz gynnas definitivt av att vara ett litet land. Det säger sig själv att man inte behöver lägga lika mycket pengar på infrastruktur eller andra kostnader som Sverige har genom sin stora yta.

Jag vet inte om schweizarna är duktiga på att förvalta sina pengar, men säkerligen hänger det ihop att man vet hur man sköter en ekonomi när man samtidigt är så framstående inom banksektorn.

Dessutom är ju deras andra stora varumärke klockor något som kännetecknar att man arbetar med mycket hög noggrannhet och precision, satsar på maximera kvalitet etc. Inte direkt att man gör hafsverk och undermåliga produkter.

Sverige är jämförelsevis inte lika petiga, har inte lika högt förtroendekapital. Vi flummar mer och kan på flera områden vara riktigt slösaktiga samtidigt som andra områden i ekonomin skärs ner. Vi har alldeles för dåligt självförtroende och säljer ut mycket av vår verksamhet. Vem har inte hört att kronan är instabil pga att vi är ett litet land? Eller att vår industri måste flyttas till Kina för att vi har inte råd betala våra egna löner?

Eller att vi inte är attraktiva som ett land för arbetskraftinvandring utan måste lita till flyktinginvandring.

Det är mycket som skiljer här och det gemensamma är nog att schweizarna är väldigt stolta över sitt land och vet sitt eget värde, medan svenskar skäms för sitt land och säljer ut sig för billigt.
Citera
2013-06-28, 14:29
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Schweiz lever rikt nu i goda tider och mycket utifrån sin förhållandevis stora banksektor. Men det finns även faror här och det krävs stor försiktighet när man bygger sin ekonomi kring banker. Banker kan som sagt plötsligt gå många många miljarder i förlust vid en krisig ekonomisk situation i världen.

Iallafall, Schweiz gynnas definitivt av att vara ett litet land. Det säger sig själv att man inte behöver lägga lika mycket pengar på infrastruktur eller andra kostnader som Sverige har genom sin stora yta.
De bygger en hel del tunnlar av förklarliga skäl och dessa är inte direkt gratis. Gotthard Base-tunneln har t.ex. en budget på 9,75 miljarder CHF.
Citera
2013-06-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Dagis kostar i runda slängar 20 000 per barn och månad i Schweiz, bara för att ta ett exempel. Vad betalar man i Sverige, max 2 000 per månad?
Menar du att föräldrarna betalar 20k per månad när du säger kostar?
Citera
2013-06-30, 18:32
Medlem
Svizzeras avatar
Vad Sverige har som Schweiz definitivt inte har i samma omfattning är PK vurmande politiker och medier som vinklar saker och ting så det tar extrema proportioner.

Häromdagen sa Schweiz' socialdemokratiska regeringsmedlem (fru Simonetta Sommaruga) under ett tal att när det gäller migration kan man inte se dess följder enbart svart eller vitt. Svenska politiker från vänster (v) ända fram till högerkanten (m) talar enbart väl om migration och verkar ha skygglappar på sig för att inte se verkligheten med de problem som uppstår, de ser enbart fördelarna.

http://www.news.ch/Sozialdemokraten+feiern+sich+selbst+in+Freiburg/591377/detail.htm

Skulle en socialdemokratisk regeringsmedlem i Sverige säga något likande så skulle det bli ramaskri och aftonbladet skulle dra igång "vi gillar olika" o.s.v. igen och se till att personens politiska karriär är över i ett nafs.
Citera
2013-06-30, 18:36
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Visst är det mycket pengar som man undrar var de tar vägen, men det är en hel del som är rätt uppenbart. Dagis kostar i runda slängar 20 000 per barn och månad i Schweiz, bara för att ta ett exempel. Vad betalar man i Sverige, max 2 000 per månad?

Vad är det för lyxdagis, dricker barnen champagne ur guldmuggar där? Mina barns dagis kostar runt 7 000 SEK per månad om de skulle vara där 5 hela dagar i veckan.
Citera
2013-07-01, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo

Sverige är ganska koncentrerat kring framförallt stockholm och göteborg

Våra storstäder är däremot platta, för i sverige får man inte bygga på höjden. Har för mig att både stockholm och göteborg rankas som mycket osmidiga städer just på grund av deras platthet. Bl.a. förbrukas onormalt mycket energi per person om man jämför med andra storstäder, mest på grund av alla transporter
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2013-07-01 kl. 05:29.
Citera
2013-07-01, 09:55
Medlem
ugglans avatar
Citat:

Det är lite väl tilltaget, brukar gå på 5-10k beroende på hur många timmar man har dom där. Kan bli dyrare om man kräver flerspråkig personal etc. Sedan finns ju givetvis statlig subvention om man tjänar dåligt.
Citera
2013-07-02, 07:16
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Vad är det för lyxdagis, dricker barnen champagne ur guldmuggar där? Mina barns dagis kostar runt 7 000 SEK per månad om de skulle vara där 5 hela dagar i veckan.

Schweizarna är rika som troll och raslagar har dom också. Inga jävla muslimer får bygga några minareter där, och moskéerna måste vara osynliga för allmänheten.
Vidare kan man säga att schweizarna kan mer om skjutvapen än vi. Man anses dum i huvudet om man inte kan skjuta ordentligt därnere. Hårda licenskrav, men dom som fått licens tvingas bevisa sin skjutförmåga varje år.

Sedan har dom kvar värnplikten och alpkarlarna kan jobba som osthandlare till vardags, för att direkt sadla om till fallskärmsjägare när det behövs. Stenhårda krav på invandrana som vill flytta dit, och landets ekonomi tycks vara "bergfast". (ursäkta vitsen)
Citera
2013-07-02, 15:42
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
De bygger en hel del tunnlar av förklarliga skäl och dessa är inte direkt gratis. Gotthard Base-tunneln har t.ex. en budget på 9,75 miljarder CHF.

Fast de tunnlarna kommer ju till stor del användas av angränsande länders fordon (och därmed finansieras av dessa - Schweiz ligger ju där det ligger, mitt i smeten (på gott och ont)
Citera
2013-07-02, 18:19
Medlem
Vireks avatar
Kan inte landets storlek ha med saken att göra? Här måste vi bygga hundratals mer mil järnväg och telefonledningar, ha ordentliga skolbyggnader på fler ställen och diverse annat som följer av att Sverige är glesbefolkat.

Jag tycker också det du tar upp är konstigt, men tänker att ovanstående kan vara en bidragande(men inte avgörande) orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in