Citat:
Ursprungligen postat av
quality1939
Alltså, jag har ju flera gånger utvecklat mitt resonemang i den här frågan! Du anser, att man rakt av kan sätta tilltro till uppgiften, att banksektorn i CH endast utgör ca 12% av deras BNP - och följaktligen har de stora utlandsinvesteringarna i CH ganska liten betydelse för schweizarnas levnadsstandard.
Observera, att enligt en av de källor du länkat till, är schweizarnas egna kapitalplaceringar i landet nästan lika stora som utlandets. Jag ställer mig skeptisk till de siffrorna. Varför är levnadsstandarden alltid så hög i alla dessa skatteparadis; Schweiz, Liechtenstein, Luxemburg m.fl? Jag kan bara inte acceptera påståendet, att av utlandet placerat kapital skulle ha marginell betydelse för levnadsstandarden i landet. Inte när det handlar om sådana kapitalvolymer.
Du får gärna tro och gissa hur mycket du vill, men i grund och botten så handlar det om att du hävdade att banksektorn var den tveklöst största (har jag för mig, orkar inte kolla exakt vad du skrev) anledningen till skillnaden i levnadsstandard mot Sverige. Jag erbjöd officiella siffror på banksektorns del av ekonomin både i Sverige och i Schweiz, då började dina bortförklaringar.
Citat:
Sedan nämnde jag, att turismen i CH till stor del beror på landets bankväsende, och de monegasker det attraherar. Det finns andra positiva sidoeffekter. Om du varit i en större stad i CH, t. ex. Zürich - och sett alla exklusiva uraffärer, som ligger vägg i vägg längs Bahnhofstraße - tror du, att det bara är i Schweiz boende personer, som handlar där? Listan kan säkert kompletteras med andra exempel.
Det är definitivt inte bara schweizare som köper exklusiva klockor i Schweiz, men det är å andra sidan högst osannolikt att banksektorn är anledningen till att schweiziska urmakare är så skickliga och deras mästerverk så eftertraktade. Inte heller tror jag att mängden klockor som säljs till utlänningar som befinner sig i landet på grund av deras banksektor (och alltså inte hade sålts alls om utländska tillgångar utgjort en mindre del av banksektorns totala tillgångar) har någon större inverkan på deras ekonomi...