2014-01-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saittammattias
fick inspiration utav soulsurfer och startade nu en blogg, http://studierochsadant.wordpress.com/. Fick ett uselt HP-resultat och kommer dokumentera pluggandet till nästa prov.

Intressant, skall kolla på den dagligen! (: (jag är seriös)

Läste att du kollat in memrise, vore Nice om du kunde länka de HP-ord du går igenom, ja - du förstår vad jag menar
Citera
2014-01-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yolomaster
Har någon koll på när det senaste högskoleprovet kommer dyka upp på studeravidare.se? Eller finns det att tanka någon annanstans?

Jag vet inte men det var en mycket bra fråga! Får hoppas någon annan har koll
Citera
2014-01-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholetthedogsout
0,55 då??????

Vad är det för utbildningar som kräver 0,55?
Citera
2014-01-04, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sunpocket
Vad är det för utbildningar som kräver 0,55?
Lärarutbildningen t.ex. har ju uppmärksammats för att ansökande antagits tack vare HP-resultat på imponerande 0,1.
Citera
2014-01-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Lärarutbildningen t.ex. har ju uppmärksammats för att ansökande antagits tack vare HP-resultat på imponerande 0,1.

Skönt att veta att framtidens lärare kan ha sovit sig genom gymnasiet för att sedan slarvigt kryssa i ett högskoleprov. Är väl dessvärre en följd av de ruskigt dåliga lönerna vilka skrämmer iväg de som kan komma in på andra utbildningar.
Citera
2014-01-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunpocket
Skönt att veta att framtidens lärare kan ha sovit sig genom gymnasiet för att sedan slarvigt kryssa i ett högskoleprov. Är väl dessvärre en följd av de ruskigt dåliga lönerna vilka skrämmer iväg de som kan komma in på andra utbildningar.

Sen ska du klara utbildningen också vilket är betydligt svårare än att exempelvis få 1.0 på HP.
Citera
2014-01-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Sen ska du klara utbildningen också vilket är betydligt svårare än att exempelvis få 1.0 på HP.
Källa på det? HT2013 var du tvungen att prestera lika bra eller bättre än endast 1.2% av alla provskrivare, för att få 0.10 eller högre. För att få 1.00 eller högre skulle du behöva prestera lika bra eller bättre än hela 62% av alla provskrivare. Låter en sådan höjning rimlig i det generella fallet med lärarstudenter, tycker du?
Citera
2014-01-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag skulle gärna se en intervju med den människan. Hur pluggandet gick etc.
Nu tror jag att Prins Daniel var sjuk när han skrev sitt klassiska resultat.
Vi behöver fler såna här listor http://www.fixahogskoleprovet.se/visa_info.asp?e=&PostId=6&Avdelning=007&Sidbruk=OM %20H%D6GSKOLEPROVET&Sidrubrik=K%E4nda%20svenskars% 20resultat som uppdateras eftersom.
Citera
2014-01-05, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Nu tror jag att Prins Daniel var sjuk när han skrev sitt klassiska resultat.
Var han medvetslös eller?

Att skylla ett resultat på 0,1 på att man var sjuk är löjeväckande.
Citera
2014-01-05, 19:32
Medlem
Pastmasters avatar
Kvantdelen är inga problem, där borde ju vem som helst pricka in 2,0.
Däremot är det verbala delen som brukar ställa till det för många.

Får du 2,0 på kvant och 1,2 på verbala så är det lugnt. Du ligger då på 1,6 och kommer in på de flesta utbildningar.

LÄS-delen bör man nog öva in. Det går inte att bara komma till provet oförberedd för det är ofta stressen som tar vid. Jag tänkte inte från början att man kunde dela in raderna i ordblock för att få hela sammanhanget över texten istället för detaljer som man vill försumma.

Dessutom måste man undvika att understimulera vänstra hjärnhalvan som måste hela tiden vara aktiv. Är den inte aktiv så väcks den fantasifulla högra hjärnhalvan i liv och du kommer på villovägar. Därför är det bra att träna ögats ergonomi för att slippa den visuella vandringen.
Citera
2014-01-06, 08:13
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Kvantdelen är inga problem, där borde ju vem som helst pricka in 2,0.
Däremot är det verbala delen som brukar ställa till det för många.

Får du 2,0 på kvant och 1,2 på verbala så är det lugnt. Du ligger då på 1,6 och kommer in på de flesta utbildningar.

LÄS-delen bör man nog öva in. Det går inte att bara komma till provet oförberedd för det är ofta stressen som tar vid. Jag tänkte inte från början att man kunde dela in raderna i ordblock för att få hela sammanhanget över texten istället för detaljer som man vill försumma.

Dessutom måste man undvika att understimulera vänstra hjärnhalvan som måste hela tiden vara aktiv. Är den inte aktiv så väcks den fantasifulla högra hjärnhalvan i liv och du kommer på villovägar. Därför är det bra att träna ögats ergonomi för att slippa den visuella vandringen.

Off topic: senare forskning tyder på att höger-, vänsterhjärnhalva-teorin är mer av en myt.
Men populärpsykologi och självhjälpsböcker har knappast minskat spridningen av den

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0071275
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130814190513.htm
Citera
2014-01-06, 22:02
Medlem
ShinyHighlanders avatar
Hej! Jag undrar ifall ni kan hjälpa mig med en NOG-uppgift. Jag vet att jag är tidigt ute, men jag har svårare för matematiken än för den verbala delen, så jag behöver mycket tid för förberedelser. Uppgift med medföljande förklaring finnes i den bifogade länken, men jag förstår den inte.

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/nog-vt09/uppgift-22

Tydligen är det rätta svaret D), i (1) och (2) var för sig, men jag gissade på A), i (1) men ej i (2). Jag kom fram till detta genom att helt sonika byta ut variablerna mot heltal och testa mig fram, men det är väldigt tidskrävande så jag vill gärna veta hur man löser uppgiften så tidseffektivt som möjligt. Sedan undrar jag varför informationen i (2) är tillräcklig. Man får ju bara veta att X är större än noll, inte huruvida x är större eller mindre än z och y. Varför räcker det med att bara veta att x är större än noll?

Tack på förhand.

Hoppas länken fungerar nu, om inte så är det uppgift 22 på NOG-delen våren 2009.
Senast redigerad av ShinyHighlander 2014-01-06 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in