2014-01-02, 17:22
Medlem
Ska göra HP för första gången nu i April, har ni några tips på böcker, hemsidor och sånt jag kan använda mig utav för att träna?

Självklart kommer jag läsa så mycket av denna tråd som möjligt men tar gärna emot lite snabba tips!
Citera
2014-01-02, 19:14
Medlem
Spargrizs avatar
Hur många av högskoleproven går under "nya högskoleprovet"?

Om ni vill ha tips om hur man ska plugga verbal del ska jag nog starta en pluggdagbok här (om mod inte säger nej), efter 20 januari. Måste höja min verbala del rätt mycket för att komma in på drömlinjen. Har tänkt att lägga ca 2-3 timmar om dagen på hpguidens verbala del.
Citera
2014-01-02, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spargriz
Hur många av högskoleproven går under "nya högskoleprovet"?
HT11 ändrades högskoleprovet till nuvarande utformning.

HT11, VT12, HT12, VT13, HT13. Högskoleprovet i vår är alltså det sjätte med den nya utformningen.

Citat:
Ursprungligen postat av pepsi.12
Ska göra HP för första gången nu i April, har ni några tips på böcker, hemsidor och sånt jag kan använda mig utav för att träna?
Hur mycket matematik läste du i gymnasiet? Vad siktar du på för resultat?
Citera
2014-01-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
HT11 ändrades högskoleprovet till nuvarande utformning.

HT11, VT12, HT12, VT13, HT13. Högskoleprovet i vår är alltså det sjätte med den nya utformningen.

Hur mycket matematik läste du i gymnasiet? Vad siktar du på för resultat?

Under gymnasiet så gled jag igenom matematik A och B med G i betyg, dock var jag under den tiden den personen som hellre satt och kasta sudd på folk därav bara G. Dock har växt upp och insett misstaget man gjorde då!

Det jag siktar på är minst 1,2! Eftersom jag nyligen blev arbetslös ( ) så kan jag utan problem lägga ner 5-8 timmar per dag till att plugga.
Citera
2014-01-02, 19:50
Medlem
Har någon koll på när det senaste högskoleprovet kommer dyka upp på studeravidare.se? Eller finns det att tanka någon annanstans?
Citera
2014-01-02, 21:27
Medlem
U-166s avatar
Utan några förberedelser fick jag detta resultat på HP i höstas

1.6 på den verbala delen.
0.3 på den matematiska delen

När jag gjorde provet blev ganska tydligt att jag glömt bort mycket av den grundläggande matematiska färdigheterna som krävs för ett bra resultat, i princip satt jag och gissade.

Med lite träning bör jag kunna höja den verbala delen till iaf 1.8. Dock är det den matematiska delen som jag kommer att fokusera på. Jag kommer att kunna avlägga 8-10 timmar per dag i detta syfte.

Hur skulle ni tacklat detta? Jag har köpt HP-guiden VIP. Kanske bör jag även skaffa en mattebok och repetera.

Mvh
Citera
2014-01-02, 21:38
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166

När jag gjorde provet blev ganska tydligt att jag glömt bort mycket av den grundläggande matematiska färdigheterna som krävs för ett bra resultat, i princip satt jag och gissade.

Med lite träning bör jag kunna höja den verbala delen till iaf 1.8. Dock är det den matematiska delen som jag kommer att fokusera på. Jag kommer att kunna avlägga 8-10 timmar per dag i detta syfte.

Hur skulle ni tacklat detta? Jag har köpt HP-guiden VIP. Kanske bör jag även skaffa en mattebok och repetera.

Mvh
Om du är hyfsad i engelska (vilket 1.6 vittnar om) så är https://www.khanacademy.org/ ovärderligt. Kör från början och se till att inte gå vidare förrän du förstår.
Citera
2014-01-02, 21:57
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166

Mvh
Gå igenom VIP-delens matematiska repetition. Öva på procent, promille, ppm, ekvationslösningar och funktioner från ma 1c-bok. När det gäller skalor, geometri och statistik så ska du öva på DTK-repetitionen och sedan göra DTK-övningar. Hör sedan med din handledare och fråga om pomodoro-schemat.
Citera
2014-01-03, 04:18
Medlem
Despiracys avatar
Hej!

Jag är intresserad i att skriva HP nu till våren.
Har skrivit gamla HP-prov och får nästintill maxpoäng på allting förutom matematik då jag är en sån person som fick slita röven av mig för att få VG i Matte B. Finns det något hopp för mig överhuvudtaget att nå 1.5 trots att jag förmodligen kommer få 90% fel på matten? :<
Citera
2014-01-03, 04:18
Medlem
Despiracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Gå igenom VIP-delens matematiska repetition. Öva på procent, promille, ppm, ekvationslösningar och funktioner från ma 1c-bok. När det gäller skalor, geometri och statistik så ska du öva på DTK-repetitionen och sedan göra DTK-övningar. Hör sedan med din handledare och fråga om pomodoro-schemat.

Vad är Ma 1c? Matte C?
Vad är det för nivå på HP-matten egentligen? Matte B? C? D?
Citera
2014-01-03, 11:53
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despiracy
Vad är Ma 1c? Matte C?
Vad är det för nivå på HP-matten egentligen? Matte B? C? D?

Matte A har delats upp i tre olika kurser och heter nu Matte 1a, Matte 1b och Matte 1c där Matte 1c är svårare och riktar sig mot naturvetenskapliga linjer.

Matten på högskoleprovet ska motsvara Matte A och lite Matte B och därför rekommenderar många att repetera med Matte 1c.
Citera
2014-01-03, 13:50
Medlem
fick inspiration utav soulsurfer och startade nu en blogg, http://studierochsadant.wordpress.com/. Fick ett uselt HP-resultat och kommer dokumentera pluggandet till nästa prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in