2014-01-04, 15:31
Medlem
Så kan det gå när man inte klarar av att välja en bra partner för att skapa nya människor med.
Citera
2014-01-04, 15:31
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Ehm jo lagen om vårdnad skiljer på kön helt och hållet.
Visa mig lagen där det står att en skild man MÅSTE träffa sitt barn.
Vägrar han träffa sitt barn så kommer det poliseskort som tvingar honom till barnet och sen observerar för att se så han leker med ungen?
Visst så har han ett ansvar när dom har kommit överens om att dela lika, men han kan lika gärna säga "jag skiter i detta nu, ni får bara underhållet, jag ska flytta"
Dum fråga, tar ingen hand om ungen så blir den såklart tvångsomhändertagen.

Visa mig lagen där det står att en skild kvinna MÅSTE träffa sitt barn.
Vägrar hon träffa sitt barn så kommer det poliseskort som tvingar honom till barnet och sen observerar för att se så han leker med ungen?

Visst så har hon ett ansvar när dom har kommit överens om att dela lika, men hon kan lika gärna säga "jag skiter i detta nu, ni får bara underhållet, jag ska åka till Mallorca och sola"
Citera
2014-01-04, 15:33
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Hade du verkligen 'brytt dig om din son' så hade du inte skiljt dig till att börja med, alternativt visat lite mer ansvar och använt kondom tills du hittat "partnermaterial." Nu är det dock som det är och eftersom ni inte ens är tillsammans så är han fri att göra som han vill.

Han behöver inte anpassa sig efter dig, han behöver inte bry sig om dig över huvud taget. Den enda som han ännu har ansvar för och behöver bry sig om är eran gemensamma son. Ni befinner er inte i någon form av relation längre, ni är skiljda.
Nja så enkelt är det ju inte.
Blir man misshandlad av sin partner eller något annat allvarligt som otrohet så är det såklart att man borde lämna.
Men ja, skilja sig när man har barn för att "vi känner inte för varandra som förut, gnistan har försvunnit", ja då har man verkligen tänkt egocentriskt och oansvarigt.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2014-01-04 kl. 15:35.
Citera
2014-01-04, 15:34
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Visa mig lagen där det står att en skild kvinna MÅSTE träffa sitt barn.
Vägrar hon träffa sitt barn så kommer det poliseskort som tvingar honom till barnet och sen observerar för att se så han leker med ungen?

Visst så har hon ett ansvar när dom har kommit överens om att dela lika, men hon kan lika gärna säga "jag skiter i detta nu, ni får bara underhållet, jag ska åka till Mallorca och sola"
Fattade du inte vad jag skrev?
Skiter en mamma i att ta hand om sitt barn och ungen bokstavligt sitter på golvet utan någon som finns där så blir han/hon TVÅNGSOMHÄNDERTAGEN.
Citera
2014-01-04, 15:37
Medlem
Querls avatar
Varför låter du inte helt sonika mannen ta hand om ert barn precis som förut? Ni har ju delad vårdnad så han får helt enkelt lösa sin "vecka" på något sätt. Varför accepterar du att att han bara ska komma varannan helg?
Citera
2014-01-04, 15:39
Medlem
Authixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vickyd
Blir galen på sådana människor! Har man barn ska d barnet sättas som prio ett oavsett "om man vill börja om på nytt".
Som man bäddar får man ligga! Att skaffa barn är inte som att skaffa en katt!!
Men barn är så gulliga! De är som en kul grej liksom
Citera
2014-01-04, 15:42
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Fattade du inte vad jag skrev?
Skiter en mamma i att ta hand om sitt barn och ungen bokstavligt sitter på golvet utan någon som finns där så blir han/hon TVÅNGSOMHÄNDERTAGEN.

Och föräldrarna kommer att få ett helvetes skit för det därför att att dom är skyldiga att ta hand om sina barn.

Han/hon blir omhändertagna inte därför att föräldrar inte behöver ta hand om sina barn utan för att dom skett i sitt ansvar och sina skyldigheter.
Citera
2014-01-04, 15:47
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Och föräldrarna kommer att få ett helvetes skit för det därför att att dom är skyldiga att ta hand om sina barn.

Han/hon blir omhändertagna inte därför att föräldrar inte behöver ta hand om sina barn utan för att dom skett i sitt ansvar och sina skyldigheter.
Läs på lite om lagar och utredningar så kan vi prata sen.
Att män flyr fältet och inte träffar sina barn är långt ifrån ovanligt.
Blir det några konkreta konsekvenser av detta? Nej.
Att du säger att lagen inte gör skillnad på kön när det kommer till vårdnad är bara fånigt och visar att du borde plugga lite.
Citera
2014-01-04, 15:51
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-aint
Skapade tråden för att höra folks åsikt. Jag har totalt snöat in på detta dem senaste dagarna och vill väl egentligen bara se om det är nån som har nån vettig lösning på det hela.

Mitt förslag jag har gett honom är att han kan få flytta vart han vill, men jag vill att han är mer delaktig i sin sons utveckling än att komma på nån lekdate var 14e dag. Jag vill att han ska ha en fadersgestalt och detta är fullt möjligt om hans far bara kan sätta sig själv åt sidan en aning mer än vad han har tänkt. D är pappans totala oförmåga att kompromissa som jag inte godtar. Han försvårar vårt samarbete radikalt genom att flytta 60 mil bort.

Det går inte att lösa det på det sättet som någon föreslog, att ni fortsätter med schema varannan vecka (eller varje 2 veckor etc). Där barnet är en vecka i Göteborg med dig och sen åker du till Stockholm och lämnar det till honom så det är där en vecka och sen åker han tillbaka osv. Eftersom barnet är såpass ungt borde det gå att ordna med dagis och liknande om ni förklarar situationen (svårare med skolgång senare men det problemet då).

Jag hoppas att du förklarat det noggrant för honom att du inte tycker att det räcker med att träffa sin son en gång varannan helg utan att du vill att det ska vara lika delar hos dig och lika delar hos honom. Det är egoistiskt av honom och han beter sig som en skitstövel men det är ju ändå bara att göra det bästa av situationen.
Citera
2014-01-04, 15:56
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Så kan det gå när man inte klarar av att välja en bra partner för att skapa nya människor med.
Kort och gott. En oansvarig mor och en oansvarig, skitstövel till farsa som drar iväg redan efter tre år. Jag ser sådana här fall hela tiden, där kvinnan horat runt sedan tonåren, går ut varje helg på klubben och sen tillslut hittar en jämlike att föröka sig med. Givetvis är mannen av samma skrot och korn, lever för tillfälliga lustar. Barn kommer till och farsan beslutar sig för att lämna rodret, alternativt visar sig vara någon helt annan än vad krogludret trodde.

Hela TS skrivsätt visar på vilken sorts människa hon är, så att tro att pappan skulle vara av bättre rang vore nog naivt. Och en intellektuell person över 12 år skulle nog aldrig skriva "d" istället för "det".

Som man bäddar får man ligga.
Citera
2014-01-04, 16:05
Medlem
S-aints avatar
Det senaste jag sa var att vi har 15 dagar i månaden var, hur/var han spenderar sina dagar får han rodda i själv. Problemet är väl att jag, för min sons skull, inte vill att han ska behöva ha två dagis. Det va ett litet helvete att skola in honom på hans nuvarande dagis. Så att utsätta honom för vad jag tror, kommer bli en stressig siuation till, liknande den vi nyss ridit ut känns orättvist mot ett barn.

Sen att OM d nu blir så, kommer jag att kräva att farsan får sätta sig på tåget och komma och hämta honom och åka tillbaka till sthlm och på samma sätt lämna honom är en annan sak. Krånglar han för oss så får han åtminstonde gå med på det..
Citera
2014-01-04, 16:14
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-aint
Det senaste jag sa var att vi har 15 dagar i månaden var, hur/var han spenderar sina dagar får han rodda i själv. Problemet är väl att jag, för min sons skull, inte vill att han ska behöva ha två dagis. Det va ett litet helvete att skola in honom på hans nuvarande dagis. Så att utsätta honom för vad jag tror, kommer bli en stressig siuation till, liknande den vi nyss ridit ut känns orättvist mot ett barn.

Sen att OM d nu blir så, kommer jag att kräva att farsan får sätta sig på tåget och komma och hämta honom och åka tillbaka till sthlm och på samma sätt lämna honom är en annan sak. Krånglar han för oss så får han åtminstonde gå med på det..
Kräva och kräva.
Annars...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in