2014-01-04, 11:05
  #1285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om man är en somalisk genomsnittsfamilj med 12 barn blir det svårt med familjefriden om man ska tränga ihop sig i ett studentrum.
Nu läste jag att du skrev ungdomar. Och en sådan borde klara sig själv i en lägenhet på 31 kvm, som första egna bostad.

Det är ganska långt ifrån en familj på 14 personer. Men det låter som ett asylärende och flyktingar. De låter väl du bo hemma hos dig. Eller saknar du helt människokärlek.

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om det inte vore för hyresregleringen skulle jag smälla upp en Turning Torso på tomten.
Ah, du har stort sparkapital.
Men då kan du väl använda det för att hjälpa stackars människor som står på gatan utan bostad. Det råder ju bostadsbrist.

Sedan förstår jag inte kommentaren om hyresregleringen. Är du en sådan där vedervärdig Alliansenmänniska som bara ska profitera på andras nöd.
Citera
2014-01-04, 11:09
  #1286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ingves sa i klarspråk att priset beror på utbud och efterfrågan och att detta är den största krisen sedan början på 90-talet. Priserna får inte öka enligt Sveriges högst uppsatta nationalekonom, då följer en ekonomisk kris som följd. Det går att reglera denna ekvation genom att minska efterfrågan, dvs invandringen. Vill man gå ytterliga ett steg framåt kan man decentralisera svenska statens myndigheter och ge skatteförmåner för företag som lägger huvudkontoret på annan ort än Stockholm.

Vi kan konstatera följande, trenden är dålig för nationen och människorna. Det finns för många surgubbar som sitter i skyddat bo och under inga omständigheterna vill se förändringar. Slutsatsen jag drar är att vi kommer gå ner till 0% ränta och bostadspriserna ökar 100% ytterligare under en 10-årsperiod för att sedan krackelera totalt likt Spanien. Sedan sitter vi där med skägget i brevlånan, 1 miljon arbetsföra människor som får söka skuldsanering och Sverige blir ett bananland.

Jo men så är det. Det otrevliga är att de som har dragit ner Sverige i detta moras nu möjligen kommer att dra med de som genom hederligt, ärligt, hårt arbete och sparande har undvikit detta ekonomiskt skadliga beteende.

Nåja, dålig ekonomi med lånade pengar går aldrig att runda med politiska utopier och tomma slagord. En dag måste räkningarna betalas men låt de som har orsakat eländet också betala. Om de svälter eller får gå från gård och hem rör mig faktiskt inte det minsta i ryggen.

Tack och lov lever vi en global ekonomi där pengar och värdepapper är lättflyttade. Värre är med de som har låst fast sin privata ekonomi i fastigheter som inte är lika lättflyttade men låt för Guds skull inte detta drabba hederligt folk liksom det gjorde under tidigt 90-tal.
Citera
2014-01-04, 11:27
  #1287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det finns väl inget ansvarigt kommunalråd som vill dra igång med byggnationer av hyresrätter när de vet vilka som i de flesta fall kommer att fylla hyresrätterna så snart de är färdigbyggda. Hyresräkningarna kommer givetvis att hamna på kommunens bord så småningom. Rena förlustaffären.
Många kommuner har kommunala allmännyttiga bostadsbolag. De skulle kunna bygga hyresrätter.

Problemet är att för att göra det skulle de allmännyttiga bostadsbolagen behöva amortera ned sina skulder, genom att ta in amortering över hyrorna. Och det går inte Hyresgästföreningen med på.

Allmännyttan kan mao inte expandera sitt fastighetsbestånd.

För att det kommunala allmännyttiga bostadsbolaget skall kunna bygga nytt skulle kommunen behöva höja kommunalskatten och ta in pengar den vägen som skall skänkas till bostadsbolaget. Och numera är inte ens (S)-styrda kommuner så tilltalade av det.



Privata skulle naturligtvis kunna bygga, men måste då också ha kapital för att göra det. Antag att ni vill bygga men saknar sparande. Då kan ni ställa er vid kön på El-Giganten och föreslå folk där att dom väntar med sitt köp av nya mobiltelefon/platt-tv/kyl/frys och i stället ställer upp med kapital till ditt bygg projekt.

Då kommer folket i kön på El-Giganten att vilja ha betalt för att vänta med sin konsumtion. Dom vill ha ränta. Eller VINST som man inom den rödgröna röran väljer att kalla det.
Och då kommer alla till vänster om Moderaterna att skrika av fasa över den exempellös egoism som Platt-TV köparna uppvisar. Och Hyresgästföreningen säger helt stopp för något sådant.

Ibland kan jag tycka att de till vänster om Moderaterna kanske saknar lite kontakt med verkligheten. Och borde inte vara så förvånade över att de som ska skjuta upp sin konsumtion i några år faktiskt vill ha någon slags ersättning för att göra det.
Citera
2014-01-04, 11:49
  #1288
Medlem
hazzos avatar
Allmännyttan i Stockholm sitter på många miljarder efter utförsöljningen av attraktiva lägenheter. De vill inte bygga för de vet vilka hyresgäster de får, dvs de som får gå före i kön. De vet att de är på väg mot att bli social housing företag.

Det som får dem att bygga är att politikerna har gett dem ett beting.
Citera
2014-01-04, 12:00
  #1289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Allmännyttan i Stockholm sitter på många miljarder efter utförsöljningen av attraktiva lägenheter. De vill inte bygga för de vet vilka hyresgäster de får, dvs de som får gå före i kön. De vet att de är på väg mot att bli social housing företag.

Det som får dem att bygga är att politikerna har gett dem ett beting.

Detta att man vet att det blir svaga grupper som inte själva kan betala hyran är nog väldigt avskräckande för ett privat företag att bygga många hyresrätter. Det blir nämligen väldigt svårt att få ut en vinst på investeringen och då avstår byggföretag och fastighetsägare från att bygga om de vet redan från början att det blir en förlustaffär.
Citera
2014-01-04, 12:36
  #1290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Detta att man vet att det blir svaga grupper som inte själva kan betala hyran är nog väldigt avskräckande för ett privat företag att bygga många hyresrätter. Det blir nämligen väldigt svårt att få ut en vinst på investeringen och då avstår byggföretag och fastighetsägare från att bygga om de vet redan från början att det blir en förlustaffär.

Så enkelt är det faktiskt. Vem vill bygga hyresrätter som kommer att "hyras" av ett klientel som kanske aldrig förut har bott i en bostad av svensk standard? De är bara att se historiskt vilka renoveringsbehov som finns bara efter några år med fel hyresgäster. Det finns ett flertal i tiden närliggande och avskräckande exempel.

Inte skulle jag då vilja satsa pengar i nya hyresrätter som, via specialköer, omedelbart kommer att fyllas med somalier etc. Skulle du?

Konstigare än så är det faktiskt inte.

Tack och lov att ekonomi finns. Ekonomi går inte att runda. Ekonomin finns där som en grå, 5 meter hög betongvägg. Återigen tack och lov för det!
Citera
2014-01-04, 22:30
  #1291
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Det vi diskuterar här är ett område som inte fungerar just för man underlåtit att avreglera, hur förklarar du det?
Du kan hyra en kontorslokal imorgon om du vill och den marknaden saknar regleringar, varför är en hyresrätt så svår att lägga vantarna på?
Hyresrätterna har väl försvunnit i en rasande takt och omvandlats till BR? Varför byggs inte nya bostäder om det fortfarande är så reglerat? Om det inte är en fri marknad så får väl politikerna verkligen styra upp det. Underbetyget på Alliansen blir ju bara än större om det är som du påstår...
Citera
2014-01-04, 23:06
  #1292
Medlem
infidels avatar
Apopå hyresreglering och boendekostnader: om vi avreglerar hyressystemet så bör vi för rättvisans skull också avreglera räntesättningssystemet, ROT och låntagarsubventioner i form av ränteavdrag. Detta är ju inget annat än en skattesubvention för de som bor i bostadsrätt och villa.

Det betyder att marknadsförvrängande mekanismer som riksbankens styrränta, riksbankens utlånande av pengar, ränteavdrag och insättningsskydd avskaffas. Det skulle betyda att alla bolånetorskar fick betala det riktiga "marknadspriset" på pengarna de lånat, och eftersom ingen skulle låna in pengar i en uppenbar bubbla utan att kräva rejält betalt så skulle bostadsbubblan i Sverige få ett kvickt slut.
Citera
2014-01-05, 00:12
  #1293
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Hyresrätterna har väl försvunnit i en rasande takt och omvandlats till BR? Varför byggs inte nya bostäder om det fortfarande är så reglerat? Om det inte är en fri marknad så får väl politikerna verkligen styra upp det. Underbetyget på Alliansen blir ju bara än större om det är som du påstår...

Det byggs inte hyresrätter på grund av att det är reglerat, fastighetsägaren FÅR INTE sätta hyran, det ser regleringen till.
Citera
2014-01-05, 00:48
  #1294
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Apopå hyresreglering och boendekostnader: om vi avreglerar hyressystemet så bör vi för rättvisans skull också avreglera räntesättningssystemet, ROT och låntagarsubventioner i form av ränteavdrag. Detta är ju inget annat än en skattesubvention för de som bor i bostadsrätt och villa.

Det betyder att marknadsförvrängande mekanismer som riksbankens styrränta, riksbankens utlånande av pengar, ränteavdrag och insättningsskydd avskaffas. Det skulle betyda att alla bolånetorskar fick betala det riktiga "marknadspriset" på pengarna de lånat, och eftersom ingen skulle låna in pengar i en uppenbar bubbla utan att kräva rejält betalt så skulle bostadsbubblan i Sverige få ett kvickt slut.

Det här är ju en intressant del. Alla boånetorskar är emot hyresreglering, undra om de känner likadant med räntan?
Citera
2014-01-05, 00:53
  #1295
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det stämmer att hyresregleringarna har orsakat bostadsbristen och bolånetorskarnas prekära situation. De länder som aldrig haft hyresregleringar eller generella bostadsbidrag har i stället ett överskott av bostäder, och det finns alltid en bostad till ett pris man har råd med.

Problemet är bara att om vi skulle ta bort hyresregleringarna och bostadsbidraget i Sverige skulle hyreskostnaderna explodera. Det finns nämligen inga lägenheter man kan flytta till om hyresvärdarna skulle höja hyran över smärtgränsen. Det skulle ta 50 år att komma ikapp med bostadsbyggandet så att konkurrensen om hyresgästerna skulle pressa hyrorna till marknadsmässiga nivåer. Under tiden skulle i princip vartenda svenskt hushåll få lägga vartenda öre på sitt boende. Bostadsrätter och villor skulle stiga ännu mer i pris, eftersom de som kunde skulle köpa bostad för att komma undan de höga hyrorna. I slutänden skulle det allmänna få stå där med Svarte Petter i alla fall, i form av gigantiska bostadsbidrag.

Det där är förstås inte sant. Istället skulle höjda hyror göra det lönsamt att bygga mer, särskilt om de blir så höga som du påstår. Jag skulle kunna göra mig en förmögenhet på att smälla upp villor och bostäder om priserna ökar på det sätt som du påstår.

Det man skulle behöva göra också är att låta bolagen bygga på höjden, så inte markpriset blir en så stor faktor i t.ex. innerstan. Jag menar, det är det enda logiska med höga, attraktiva markpriser, då måste man bygga på höjden, men inte i Sverige. Stockholm ska tydligen vara den enda efterblivna större staden utan högre hus, så folk faktiskt kan bo där.
Citera
2014-01-05, 01:04
  #1296
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Hyresrätterna har väl försvunnit i en rasande takt och omvandlats till BR? Varför byggs inte nya bostäder om det fortfarande är så reglerat? Om det inte är en fri marknad så får väl politikerna verkligen styra upp det. Underbetyget på Alliansen blir ju bara än större om det är som du påstår...

Nej, det är mycket enkelt. Det finns en gigantisk efterfrågan på bostäder. Man behöver inte bygga så mycket till ren försäljning eftersom hyresrätter i så hög grad omvandlats och sålts. Man möter således efterfrågan till viss del med försäljningen av bostäder, och resten syns som prishöjning.

Problemet är förstås att många inte kan eller vill köpa bostäder till dessa priser. Men hyresmarknaden har totalt havererat. Hyresrätterna försvinner, men det byggs inga nya eftersom det helt enkelt inte är lönsamt. Det är galenskap alltsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in