2013-12-28, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flistyman
Fredrik Lindström hade fel när han raljerande sa att Mikael Wiehe översatt en massa låtar av Victor Jara i programmet På Spåret. Mikael Wiehe rättade honom nesligt att han bara skrivit en låt om Victor Jara.

Minns inget raljerande där inte.
Citera
2013-12-28, 09:17
Medlem
saagverks avatar
P1 sände på juldagen ett program med Lindstöm, Vinter i P1.
Ganska intressant faktiskt, och något som man kunde önska skulle ha nått fler lyssnare än den förmodligen rätt lilla skara som lyssnar på denna kanal.

Han gick in på vad som styr vårt agerande i olika situationer, bland annat just julhandel, och vilka belöningsmekanismer som kan ligga bakom våra val och beslut.

Citat:
"Jag kommer att prata om den ekonomiska världsbilden, om hushållning och värdet av olika saker, om tillväxt som något positivt eller negativt och om en av de största och mest spridda lögnerna i världen, nämligen påståendet att människan är rationell. Och varför den lögnen blivit så lönsam och viktig för oss att vi gjort oss helt beroende av att tro på den! Det blir en hel del om julen och Tomten."

Det hela var en ganska skoningslös genomgång av hur vi människor agerar, och jag skulle gärna höra honom göra flera liknande program.
Väl värt att lyssna på.

Länk
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/290911?programid=2071&playepisode=290911

Artikel på AB
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article18080651.ab
Citera
2014-01-04, 02:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
P1 sände på juldagen ett program med Lindstöm, Vinter i P1.
Ganska intressant faktiskt, och något som man kunde önska skulle ha nått fler lyssnare än den förmodligen rätt lilla skara som lyssnar på denna kanal.

Han gick in på vad som styr vårt agerande i olika situationer, bland annat just julhandel, och vilka belöningsmekanismer som kan ligga bakom våra val och beslut.

Det hela var en ganska skoningslös genomgång av hur vi människor agerar, och jag skulle gärna höra honom göra flera liknande program.
Väl värt att lyssna på.

Länk
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/290911?programid=2071&playepisode=290911

Artikel på AB
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article18080651.ab

http://www.expressen.se/noje/fredrik-lindstrom-usel-pa-att-halla-i-pengarna/

Jag har sedan många år tillbaka haft den tron att här vilar en riktigt obehaglig typ, ett snusko, något falskt och lurt. Tydligen fler som tycker det, eftersom denna artikel kom som ett brev på posten…

Är det ingen som märkt att i på spåret (de få gånger jag ids titta) väljer han orter och teman där han kan äckla sig? Han fastnade ständigt på snusk och snask i det gamla radioprogrammet på minuten, som jag vill minnas det. Han verkar fixerad, på ett jobbigt sätt.

Han valde usla lilla Mölle som ort i på spåret, antagligen för att han tyckte det var kul att det var syndens näste, så att han fick säga det. I ett annat avsnitt denna säsong ville han veta vad det heter att ta en kvinnas oskuld, och så där håller det på i familjeprogrammet. Jag är inte förvånad. Klart udda fråga. Han är ingen noggrann domare i på spåret heller, flera fadäser.

När kommer den stora skandalen, eller ska man nöja sig med att han är en sådan som skiter i parkeringsböter på 38.000? Hur tänker han när böterna tickar på? Varför tycker han att det är en bra fråga att ställa om vad det heter att ta en kvinnas oskuld när tusentals småungar tittar? Okej, det är ingen stor sak, men eftersom man i varje avsnitt hittar något på hans tema så...
Senast redigerad av Cinnabar 2014-01-04 kl. 03:00.
Citera
2014-01-04, 03:43
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://www.expressen.se/noje/fredrik-lindstrom-usel-pa-att-halla-i-pengarna/

Jag har sedan många år tillbaka haft den tron att här vilar en riktigt obehaglig typ, ett snusko, något falskt och lurt. Tydligen fler som tycker det, eftersom denna artikel kom som ett brev på posten…

Är det ingen som märkt att i på spåret (de få gånger jag ids titta) väljer han orter och teman där han kan äckla sig? Han fastnade ständigt på snusk och snask i det gamla radioprogrammet på minuten, som jag vill minnas det. Han verkar fixerad, på ett jobbigt sätt.

Han valde usla lilla Mölle som ort i på spåret, antagligen för att han tyckte det var kul att det var syndens näste, så att han fick säga det. I ett annat avsnitt denna säsong ville han veta vad det heter att ta en kvinnas oskuld, och så där håller det på i familjeprogrammet. Jag är inte förvånad. Klart udda fråga. Han är ingen noggrann domare i på spåret heller, flera fadäser.

När kommer den stora skandalen, eller ska man nöja sig med att han är en sådan som skiter i parkeringsböter på 38.000? Hur tänker han när böterna tickar på? Varför tycker han att det är en bra fråga att ställa om vad det heter att ta en kvinnas oskuld när tusentals småungar tittar? Okej, det är ingen stor sak, men eftersom man i varje avsnitt hittar något på hans tema så...

Men nu får du väl ge dig.
Snarare du som är sexfixerad, som lägger märke till alla "oanständigheter"
Citera
2014-01-04, 06:27
Medlem
Kan inte sätta fingret på vad det är, men jag har alltid stört mig på FL. Kom att tänka på det för jag kollade ett helt avsnitt av "På spåret" nyligen. Sjukt överskattad. Även dialektprogrammen tyckte jag var intressant gjorda men sakna akademiskt djup.
Citera
2014-01-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjuths
Kan inte sätta fingret på vad det är, men jag har alltid stört mig på FL. Kom att tänka på det för jag kollade ett helt avsnitt av "På spåret" nyligen. Sjukt överskattad. Även dialektprogrammen tyckte jag var intressant gjorda men sakna akademiskt djup.

Syftet med dialektprogrammen var väl att de skulle vara lättsamma, inte att de skulle ha ett akademiskt djup.
Citera
2014-01-04, 16:19
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjuths

Syftet med allt som Lindström gör är att belysa det faktum att vårt svenska språk är en levande organism som du och jag är med och påverkar. Detta gör han på ett oerhört bra och tilltalande sätt, tack vare sin egen akademiska bakgrund. Men då han samtidigt är en katt bland hermeliner i vissa akademiska kretsar (till synes), är där alltid någon som verkar vilja bli av med honom genom att slänga ut det gamla hundbenet "han sa något snuskigt!!". Fredrik Lindström har an barnslig fäbless för att att säga snuskiga ord. Det har han alltid haft. Och det är roligt, i min värld.
Citera
2014-01-04, 17:28
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Syftet med allt som Lindström gör är att belysa det faktum att vårt svenska språk är en levande organism som du och jag är med och påverkar. Detta gör han på ett oerhört bra och tilltalande sätt, tack vare sin egen akademiska bakgrund. Men då han samtidigt är en katt bland hermeliner i vissa akademiska kretsar (till synes), är där alltid någon som verkar vilja bli av med honom genom att slänga ut det gamla hundbenet "han sa något snuskigt!!". Fredrik Lindström har an barnslig fäbless för att att säga snuskiga ord. Det har han alltid haft. Och det är roligt, i min värld.

Just det, och då passar det väl utmärkt att i "På spåret" ställa frågan vad det heter när man tar en kvinnas mödom? Stört är det, skulle jag säga.
Citera
2014-01-04, 17:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Men nu får du väl ge dig.
Snarare du som är sexfixerad, som lägger märke till alla "oanständigheter"

Du menar att jag ska stänga öronen när domar-Fredrik får grotta ned sig i kvinnans mödom på bästa sändningstid? Faktum är att jag ska lyssna noga på kommande program, fast han fick kanske sitt lystmäte i programmet om "syndens näste" tillfredsställt? Att ens ha Mölle som "stad" är ju bara konstigt, men begripligt om man kan FLs intresse eller, tics.
Citera
2014-01-04, 17:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Syftet med dialektprogrammen var väl att de skulle vara lättsamma, inte att de skulle ha ett akademiskt djup.
Dessutom saknar han ju doktorsexamen.
Citera
2014-01-05, 00:56
Medlem
Cinnabars avatar
Ååååkej……….. tänkte att min spaning om att Lindström har snusk-tourettes (sedan många år, inget nytt så att säga) och peddovarning var överdriven och att frågan om kvinnans oskuld och valet av Mölle var ett "festligt" one-stop… men… i senaste på spåret hinner det inte ens gå fem minuter så har Lindström fått säga… petting, hångel, löpa linan ut… vad har detta med allmänbildning att göra? San Diego väljs för att det är en… dejtingstad…

Ska bli spännande att se om varje avsnitt ska öppnas på detta vis! (Så att Lindström får utgjuta sig om kvinnans blomma, sköte, petting med mera på bästa sändningstid! Resten av programtiden får de frågvisa barnen en del att tänka på!)

Till nästa säsong tycker jag att man knäpper ihop Fredrik Lindströms slips med gylfen och lämnar honom på toan! Häpp!

Noterar att Luuk döljer sig lite och tycker att situationen är besvärande, kolla svt.play om ni inte sett hur Luuk reagerar när Lindström utgjuter sig. Kul med alla ungar som frågar… pappa… vad är petting? Sexualundervisning på fredagskvällarna med chipsskålen behagligt nära!

Kom med förslag på vem som kan ersätta Lindström i domarrollen. Frågorna blir för fjantiga.

Slölyssnar på programmet… "spermie" säger Lindström när han beskriver grodyngel… dingding, "rumpetroll", dingding. Kan man ana varför det var viktigt för Lindström att ens ha med "rumpetroll" som fråga?
Senast redigerad av Cinnabar 2014-01-05 kl. 01:15.
Citera
2014-01-05, 14:54
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom saknar han ju doktorsexamen.

Men han har ju aldrig påstått att han är en akademisk forskare, till skillnad från exv Henrik Arnstad, som glatt kallade sig historiker utan att ens ha avlagt en akademisk grundexamen i ämnet.

Helt OT, gillar din "subtitle" väldigt mycket, herr flygpionjär! Så talar diktaturens kreatur med varandra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in