2014-01-03, 20:16
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
När det gäller Porsche och vissa andra sportbilar så ska man komma ihåg att de även har motorn monterad baktill, vilket gör att de har mycket bättre traction vid acceleration än exempelvis BMW.

Du är medveten om att BMW och Mercedes har genomtänkt viktfördelning?

Samt att svansmotor inte är bästa valet när vi pratar säkerhet och bra stabilitet.
Citera
2014-01-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, jag tror inte att Audin var framtung pga av fyrhjulsdrift/framhjulsdrift. Jag vet.

Att Audi har varit framtunga (och fått en del kritik för det) vet varenda en som kan stava till bil. Det gäller dessutom inte bara Audimodeller med stora motorer.

Nu förstår jag inte exakt vad du menar. Tror du att Audi är framtung pga fyrhjulsdriften eller inte?

I ditt första inlägg skrev du:
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
4-hjulsdrift är dock inte enbart positivt, dom Audi jag ägde blev framtunga och kändes inte lika smidiga som en renodlad fram- eller bakhjulsdriven bil.

Sedan skriver du
Citat:
"Nej, jag tror inte att Audin var framtung pga av fyrhjulsdrift/framhjulsdrift. Jag vet.

Vart efter du skriver något som kan tolkas som att alla Audimodeller oavsett är framtunga?

Är vi överens om att fyrhjulsdrift inte har någonting med viktfördelningen, definitivt inte att det gör en bil mer framtung utan snarare tyngre bak pga chassiförstärkning fördelningslåda och bakaxel.
DOCK så gör fyrhjulsdriften just audibilar ganska understyrda pga drivration de fastnat för, och att de då är svårare att ställa upp utan påtvingat förställ eller bromsvåg. Och kan därefter upplevas som med understyrda vid söndagskörning
Citera
2014-01-03, 20:27
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Tror det har med kostnader att göra. En framhjulsdriven bil har ju hela drivlinan inmonterad i ett steg = "LEAN production". Sedan har dom ju lyckats lura folk att framhjulsdrift är mycket bättre. Men problemet är understyrning och enorm vändradie.
Jag föredrar bakhjulsdrift, kör mycket med släp och tycker det är bra att man KAN häva en sladd.

Kan kan man väl med framhjulsdrift med, men med bakhjulsdrift gör man det hur smidigt som helst dessutom

Mycket mer kontroll med bakhjulsdrift tycker jag. Det är lätt att åka på äckliga överraskningar med framhjulsdrift, spec i snö och modd. Dessa är långt ifrån lika vanliga och obehagliga med bakhjulsdrift. Dessutom är det mycket smidigare att köra bakhjulsdrivet, bättre kurvtagningar och svängradie.

Min fråga är, varför envisas folk med att köra framhjulsdrivet? Enda som är bättre är väl en ytterst marginell billigare drift eftersom energisvinnet blir mindre och något bättre grepp när man startat på halt underlag. I övrigt ser jag inte ett enda argument för att köra felhjulsdrivet Juste, billigare i inköp!
Citera
2014-01-03, 20:33
Medlem
Katamanjarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Kan kan man väl med framhjulsdrift med, men med bakhjulsdrift gör man det hur smidigt som helst dessutom

Mycket mer kontroll med bakhjulsdrift tycker jag. Det är lätt att åka på äckliga överraskningar med framhjulsdrift, spec i snö och modd. Dessa är långt ifrån lika vanliga och obehagliga med bakhjulsdrift. Dessutom är det mycket smidigare att köra bakhjulsdrivet, bättre kurvtagningar och svängradie.

Min fråga är, varför envisas folk med att köra framhjulsdrivet? Enda som är bättre är väl en ytterst marginell billigare drift eftersom energisvinnet blir mindre och något bättre grepp när man startat på halt underlag. I övrigt ser jag inte ett enda argument för att köra felhjulsdrivet Juste, billigare i inköp!

Blir konfunderad över vad som skulle göra framhjulsdrift mer svårkört i snö? Obehagliga överraskningar?
Framhjulsdriften är överlägsen bakhjulsdrift i halt väglag och det är ingen nyhet. Jag hatade också framhjulsdrift när jag var 18 och åkte brett, men inte ens då påstod jag att det var bättre med balhjulsdrift. Roligare -ja, men det är en helt annan sak.
Citera
2014-01-03, 20:44
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Tror det har med kostnader att göra. En framhjulsdriven bil har ju hela drivlinan inmonterad i ett steg = "LEAN production". Sedan har dom ju lyckats lura folk att framhjulsdrift är mycket bättre. Men problemet är understyrning och enorm vändradie.
Jag föredrar bakhjulsdrift, kör mycket med släp och tycker det är bra att man KAN häva en sladd.
Där träffade du huvudet på spiken, klockrent, till största del handlar det om produktionskostnad, vore det billigare att tillverka bakhjulsdrivna bilar skulle alla bilar vara bakhjulsdrivna.

Att sedan alla biltillverkare försöker kalibrera sina chassin för att ge bilarna en bakhjulsdriven karaktär säger en del.

Hade själv för några år sen en skoda roomster som andrabil och meningen var att den skulle få rulla lite mer på vintern och Mercedesen lite mer på sommaren, faktum var att Mercedesen gick mycket stabilare och kändes säkrare i vinterväglag.

Hur kan nu det komma sig kan man undra?
Jo, ett väl konstruerat bakhjulsdrivet chassi är bättre än ett framhjulsdrivet chassi som är kalibrerat för att efterlikna ett bakhjulsdrivet, dock var skodan urkul på sommarväg vilket var en positiv överraskning, det var inte körglädje vi prioriterade när vi köpte en roomster.
Citera
2014-01-03, 20:52
Medlem
Pixelknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy

"kul att sladda" - ser jag inte som tillräcklig motivation att lägga 400.000 kr på en bakhjulsdriven bil.
Menar du att det kostar 400.000Kr extra om man väljer att köra bakhjulsdrivet?

Kan tillägga att jag känner mig säkrare i en bakhjulsdriven bil och de finns även möjlighet till lek om man så vill.
Citera
2014-01-03, 21:01
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes

Vettigt folk är ju för övrigt väl medvetna om att riktiga bilar driver på alla fyra

Exakt! Varför välja mellan wienerkorv eller mikromat till middag när man kan få marinerad filé?
Citera
2014-01-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag har inte gjort några beräkningar alls, och är på intet sätt något proffs på detta.

Min tanke är att det förmodligen finns ett skäl till varför man började med bakhjulsdrift istället för framhjulsdrift. Bakaxeln blir visserligen dyrare, men det borde gå jämnt upp med det som ska till för att sätta drivet på framhjulen. När man konstruerar framhjulsdrivna är det väldigt mycket mer som ska tryckas in på litet utrymme, och du ska få hjulen att både svänga och driva samtidigt.

Om det är billigare med bakhjulsdrift vet jag inte, men jag har väldigt svårt att inte se bakhjulsdriften som mindre avancerad.
Framhjulsdrift var en nymodighet när det slog igenom på 40- och 50-talet. Rent tekniskt är det svårare att konstruera en framhjulsdriven bil jämfört med en bakhjulsdriven. De första bilarna som konstruerades hade sitt ursprung från hästvagn, där framvagnen var den som svängde och bakvagnen var stel, så därför var det naturligt att få motorn att verka på bakhjulen och låta styrningen verka fram som tidigare.

Idag så har skillnaden mellan fram- och bakhjulsdrivning mer eller mindre eliminerats tack vare antisladd (ESP), men historiskt sett så har bakhjulsdrivna bilar varit otroligt instabila när effekten blev för stor eller det blev för halt. Med en framhjulsdriven bil kan man alltid parera en sladd genom att gasa, men med en bakhjulsdriven bil så får man frikoppla och hoppas på tur för att komma undan sladden.

Idag är den största skillnaden vid stillastående, där en framhjulsdriven kan upplevas lite ryckig, men när man väl kommer upp i hastighet, så krävs det effekter på 300-500hk för att man överhuvudtaget ska få framhjulen att spinna
Citera
2014-01-03, 21:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Varför kastar man inte en dartpil med fjädern först?

Det har då fan inte med drivning att göra i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Varför sitter en båtmotor bak

Här får du tre andra frågor som inte har ett skit med trådens frågeställning att göra.

Varför sitter propellern fram på ett flygplan?
Varför sitter dragkroken på husvagnen fram?
Varför är en gaffeltryck framhjulsdriven?
Citera
2014-01-03, 21:16
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktarTorsk
Med en framhjulsdriven bil kan man alltid parera en sladd genom att gasa, men med en bakhjulsdriven bil så får man frikoppla och hoppas på tur för att komma undan sladden.

Tvärtom. Det är bakhjulsdrivet man gasar sig ur en sladd. Du styr bilen med bakvagnen när du har sladd. Att bara frikoppla kan fungera, men att gasa sig ur går man oftare helskinnad ifrån om man hanterar ratten rätt.

Med en framhjulsdriven bil är det inte lika lätt om framhjulen tappar grepp för både drivning och styrning, det går att gasa och hoppas. Men att frikoppla brukar ge ett bättre resultat, ibland fungerar kryckan bra också om den är på bakhjulen.
Citera
2014-01-03, 21:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av NidoKing
Skönt att det finns framhjulsdrivet för de som inte har kunnandet att köra bakhjulsdrivet.

När man ex, kör en Volvo V70 i en rondell och råkar gasa något för mycket så skränar hela framvagnen och vill säcka ihop. Drivningen vill ta hand om styrningen och den blir blytung och seg som en stridsvagn. Idiotsäkert för de som nyss fått körkort och Svensson med familj.

När jag gör det i min BMW ser jag antisladdlampan blinka lite och styrningen känns lika mjuk och följsam som vanligt. Sen åkte jag helt utan problem genom hela förra vintern med massor av snö och is. Har man rätt däck och skills kommer man fram i vad som helst.

Köp det du klarar att köra säger jag bara
Du jämför en Volvo med en BMW? Du har uppenbarligen inte kört en bakhjulsdriven Volvo nån gång, de plogar kanske inte lika illa som en framhjulsdriven Volvo men mer än 90% av alla framhjulsdrivna bilar. Det har alltså inte med vilka hjul bilen driver på utan hur bilen är konstruerad.

Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Framhjulsdrivet är livsfarligt i halt väglag, det är en sak som är säker.
För den som har erfarenhet, kunskap och har kört båda sorterna i vinterväglag så framstår det precis tvärtom. När den bakhjulsdrivna bilen börjar ha problem med att köra rakt och ta sig fram så ligger det nån bakom med framhjulsdrift och kör om dig vid första bästa tillfälle eftersom kursstabilitet och drivhjulsgrepp är överlägset den bakhjulsdrivna bilen.
Citera
2014-01-03, 21:21
Medlem
Katamanjarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Tvärtom. Det är bakhjulsdrivet man gasar sig ur en sladd. Du styr bilen med bakvagnen när du har sladd. Att bara frikoppla kan fungera, men att gasa sig ur går man oftare helskinnad ifrån om man hanterar ratten rätt.

Med en framhjulsdriven bil är det inte lika lätt om framhjulen tappar grepp för både drivning och styrning, det går att gasa och hoppas. Men att frikoppla brukar ge ett bättre resultat, ibland fungerar kryckan bra också om den är på bakhjulen.

Jag hoppas verkligen jag slipper möta dig på en hal vinterväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in