2014-01-03, 16:58
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
, men man behöver inte leta upp en bana bara för att kunna sladda lite.

Lite OT men, hur mycket bana finns det att leta upp om man vill känna på hur bilen kan uppföra sig? Allvarlig fråga, någon gång i livet skall jag sätta mig i bilen och köra ned till Nürburgring.

Varför har vi ingen Nordschleife i Sverige? Det måste finnas hur mycket plats som helst i landets djupa skogar att bygga ett par km asfalt.
Citera
2014-01-03, 17:16
Medlem
jamesbondes avatar
Tror det har med kostnader att göra. En framhjulsdriven bil har ju hela drivlinan inmonterad i ett steg = "LEAN production". Sedan har dom ju lyckats lura folk att framhjulsdrift är mycket bättre. Men problemet är understyrning och enorm vändradie.
Jag föredrar bakhjulsdrift, kör mycket med släp och tycker det är bra att man KAN häva en sladd.
Senast redigerad av jamesbonde 2014-01-03 kl. 17:18.
Citera
2014-01-03, 17:20
Medlem
IceEyess avatar
Detta ämne har vid ett flertal tillfällen debatterats flitigt på Garaget, och har alltid resulterat i en total urspårning med pajkastning till höger och vänster

Båda drivformerna har sina fördelar och för min del är jag inte allergisk mot någon av dessa. Framhjulsdrift är billigare att tillverka, har lägre effektförlust och bättre kursstabilitet, medan bakhjulsdrift har en mindre vändradie, har bättre accelerationsegenskaper, samt fördelar om man drar tunga släpvagnar.

Vettigt folk är ju för övrigt väl medvetna om att riktiga bilar driver på alla fyra
Citera
2014-01-03, 17:53
Medlem
Repeatzs avatar
Jag kör personligen volvo 740, och nej, jag är inte en "typisk 740-bonne", utan jag kör främst bilen för att den är billig i drift och pålitlig. Att ha bakhjulsdrift har sina nackdelar, precis som du sa, när man ska in i en rondell vid halt väglag t.ex. Men att kunna lägga upp bilen brett i en kurva vid halt väglag, om det så bara är en gång om året, väger upp nackdelarna! Och då är jag inte den som är ute och sladdar hela natten vid första snöfall!
Citera
2014-01-03, 18:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Tror du att din Audi var framtung för att den hade fyrhjulsdrift?
Vilken komponent i fyrhjulsdriften tror du orsakar denna framtunghet?
Du tror inte att det kan kan vara att bilen hade en V10a!

Nej, jag tror inte att Audin var framtung pga av fyrhjulsdrift/framhjulsdrift. Jag vet.

Att Audi har varit framtunga (och fått en del kritik för det) vet varenda en som kan stava till bil. Det gäller dessutom inte bara Audimodeller med stora motorer.
Citera
2014-01-03, 18:20
Medlem
zorb89s avatar
Varför envisas vissa med att ha en bakhjulsdriven bil?

Svaret är ganska lätt, skillnaden är enorm. Och beroende på ens körsätt väljer man drivning, förstår dock inte hur man inte kan ha förståelse för val

Jag prioriterar följande.

Sommar - Kör nu en turbokonverterad lexus vilken är bakhjulsdriven, får ner kraften i bakändan och tack vare att den är automatiskt så är den en dröm att köra. Jag håller oftast med en hand i ratten(kl 6) och eftersom bakhjulsdrivna bilar har XX antal gånger bättre styrning så är det väldigt behagligt. Sen understyr framhjulsdrivna utan dess like medan man knappt behöver sakta in i kurvor med en bakhjulsdriven. Så valet av sommarbilar är helt klart en bakhjulsdriven om man kan välja.

Vinter - Här blir det motsatsen på allt, gillar man att sladda och leka kan man fortsätta äga en bakhjulsdriven men jag gillar inte sånt utan prioriterar säkerheten under vintertiden. Väljer då att ha en framhjulsdriven vilka har bättre framkomlighet i låga hastigheter och sen behöver man inte oro sig för en plötslig bakhjulssladd. Styrningen skiter jag i då man knappast kan hålla samma hastighet pga vägbanan. Dubbdäck ska det också vara, kasta miljöpartiet i havet.

Bor man på landet vilket jag inte gör väljer man gärna 4x4 drift trots ökad bensinkostnad och högre servicekostnader. Om man vill känna sig trygg i alla väderförhållanden.

Vad som passar er kan inte jag avgöra
Citera
2014-01-03, 19:07
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Framhjulsdrift [..] bättre kursstabilitet

Vad menar du med det? Mina upplevelser är totalt tvärtom, att bakhjulsdrivet ger en bättre stabilitet på vägen, mindre spårkänsligt och går rakt när man ger fullt.
Citera
2014-01-03, 19:12
Medlem
Framhjulsdrivet är livsfarligt i halt väglag, det är en sak som är säker.
Citera
2014-01-03, 19:31
Medlem
Katamanjarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Framhjulsdrivet är livsfarligt i halt väglag, det är en sak som är säker.

Vad baserar du det på?
Citera
2014-01-03, 19:57
Medlem
När det gäller Porsche och vissa andra sportbilar så ska man komma ihåg att de även har motorn monterad baktill, vilket gör att de har mycket bättre traction vid acceleration än exempelvis BMW.
Citera
2014-01-03, 20:12
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katamanjaru
Vad baserar du det på?
Sina egna erfarenheter antagligen.

På hal vägbana har drivningen mindre betydelse om vi inte jämför i en kurva. Framhjulsdrift understyr extra mycket medan bakhjulsdriven överstyr, därför är det alltid bäst att frikoppla om man börjar tappa kontakt i kurvor. Och därför är det också alltid bäst att ha bäst däck fram då man kan styra sig till rätta.

Jag tror pEDDOBEAR kör på friktionsdäck om han nu upplever det livsfarligt med framhjulsdrift. Staten försöker lura er med att skillnaden är marginel mellan dubb och odubbat.
Citera
2014-01-03, 20:12
Medlem
Det är tio gånger bättre med bakhjulsdrift när du ska dra med släpvagn på vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in