Varför envisas vissa med att ha en bakhjulsdriven bil?
Svaret är ganska lätt, skillnaden är enorm. Och beroende på ens körsätt väljer man drivning, förstår dock inte hur man inte kan ha förståelse för val
Jag prioriterar följande.
Sommar - Kör nu en turbokonverterad lexus vilken är bakhjulsdriven, får ner kraften i bakändan och tack vare att den är automatiskt så är den en dröm att köra. Jag håller oftast med en hand i ratten(kl 6) och eftersom bakhjulsdrivna bilar har XX antal gånger bättre styrning så är det väldigt behagligt. Sen understyr framhjulsdrivna utan dess like medan man knappt behöver sakta in i kurvor med en bakhjulsdriven. Så valet av sommarbilar är helt klart en bakhjulsdriven om man kan välja.
Vinter - Här blir det motsatsen på allt, gillar man att sladda och leka kan man fortsätta äga en bakhjulsdriven men jag gillar inte sånt utan prioriterar säkerheten under vintertiden. Väljer då att ha en framhjulsdriven vilka har bättre framkomlighet i låga hastigheter och sen behöver man inte oro sig för en plötslig bakhjulssladd. Styrningen skiter jag i då man knappast kan hålla samma hastighet pga vägbanan. Dubbdäck ska det också vara, kasta miljöpartiet i havet.
Bor man på landet vilket jag inte gör väljer man gärna 4x4 drift trots ökad bensinkostnad och högre servicekostnader. Om man vill känna sig trygg i alla väderförhållanden.
Vad som passar er kan inte jag avgöra