2014-01-02, 23:14
Medlem
Nic78s avatar
Instämmer med föregående talare. Mycket bra doft och perfekt för just den här tiden på året.
Citera
2014-01-03, 03:47
Bannlyst
Intressant tråd!
Har läst igenom alla inlägg sen juni ungefär, började på s. 400 nånstans, så jag har numer rätt bra koll på vad ni "parfymrävar" ( ni vet vilka ni är) har för åsikter och gillar

har som så många andra genom åren kört på de pafymer man kommer över billigt eller får i present, så det har blivit en brokig skara med "skitparfymer" som står o dammar.
De senaste åren har jag kört genomgående med Boss bottled "no6" som jag faktist tycker doftar riktigt bra för sitt pris, ganska lång hållbarhet på mig dessutom.

Nu tänkte jag bevandra mig lite inom parfymvärlden o startade med att blindköpa PM, borde dyka upp imorn, och även ta hem ett gäng creed-samples ( startar lite fegt ) som borde dyka upp inom ett par veckor.

ska bli kul o se om man fastnar för nisch-parfymerna eller kan hålla sig till de betydligt billigare designerversionerna

hare gött
//Jonas
Citera
2014-01-03, 09:19
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Vad tycker ni om Pure Malt?

Man bör ju gilla hyfsat söta dofter. Jag köpte en flaska pga av hypen och bytte bort den nästan direkt.
Inte min grej men kan förstå om många gillar den, kanske kan dra en del komplimanger as well.

Citat:
Ursprungligen postat av xermi
Intressant tråd!
Har läst igenom alla inlägg sen juni ungefär, började på s. 400 nånstans, så jag har numer rätt bra koll på vad ni "parfymrävar" ( ni vet vilka ni är) har för åsikter och gillar

har som så många andra genom åren kört på de pafymer man kommer över billigt eller får i present, så det har blivit en brokig skara med "skitparfymer" som står o dammar.
De senaste åren har jag kört genomgående med Boss bottled "no6" som jag faktist tycker doftar riktigt bra för sitt pris, ganska lång hållbarhet på mig dessutom.

Nu tänkte jag bevandra mig lite inom parfymvärlden o startade med att blindköpa PM, borde dyka upp imorn, och även ta hem ett gäng creed-samples ( startar lite fegt ) som borde dyka upp inom ett par veckor.

ska bli kul o se om man fastnar för nisch-parfymerna eller kan hålla sig till de betydligt billigare designerversionerna

hare gött
//Jonas

Exakt så började jag för ett år sen. Hoppas du hittar några kul dofter, Creed är ofta väldigt bra
Citera
2014-01-03, 12:57
Medlem
Var i Paris och hittade Tom Fords Tobacco Vanille och måste säga att den luktar fantastiskt gott! Så den rekommenderar jag!
Citera
2014-01-03, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Man bör ju gilla hyfsat söta dofter. Jag köpte en flaska pga av hypen och bytte bort den nästan direkt.
Inte min grej men kan förstå om många gillar den, kanske kan dra en del komplimanger as well.

Exakt så började jag för ett år sen. Hoppas du hittar några kul dofter, Creed är ofta väldigt bra

Har ju ett stort antal av era rekommendationer att prova, så det kommer jag nog göra i sinom tid
Framförallt är man ju ute efter att inte dofta som var o varannan snubbe.

Lite synd att det inte är tillåtet att köpa/sälja här på FB, annars hade det varit riktigt intressant att kunna köpa samples/dekanter av folket här!

Kommer iaf följa tråden slaviskt.

//Jonas
Citera
2014-01-03, 15:55
Medlem
irrblosss avatar
Fick mina samples från LS idag, den första doften jag testade var Phaedon Tabac Rouge. Som folk säger så är den väldigt lik TF Tobacco Vanille. Hade jag mött någon som haft den på sig hade jag nästan vågat satsa pengar på att det var just TF TV . Den är inte lika tung som TF TV däremot, framförallt tycker jag vaniljnoten är lättare. Jag är inget jättefan av TF TV även om det är en fin doft, inte tillräckligt för att betala TF-priser. Minns ej vad Phaedon TR kostar men jag har för mig att den är bra mycket billigare, faktiskt så att man blir lite sugen på en flaska.

Doft nummer två jag testade var L'Antichambre Chocolat Ambré. Den doftar lite åt A*men-hållet, fast betydligt bättre. Faktiskt så bra att jag blir sugen på även denna. Choklad, vanilj och något "grönt" i öppningen, tycker även det finns spår av kaffe, men det kan vara kombinationen av de övriga noterna. Väntar på drydownen medan jag skriver detta . Eventuellt något söt.

Återkommer med mer åsikter om resten av proverna om någon är intresserad, när jag testat dem.
Citera
2014-01-03, 16:52
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fick mina samples från LS idag, den första doften jag testade var Phaedon Tabac Rouge. Som folk säger så är den väldigt lik TF Tobacco Vanille. Hade jag mött någon som haft den på sig hade jag nästan vågat satsa pengar på att det var just TF TV . Den är inte lika tung som TF TV däremot, framförallt tycker jag vaniljnoten är lättare. Jag är inget jättefan av TF TV även om det är en fin doft, inte tillräckligt för att betala TF-priser. Minns ej vad Phaedon TR kostar men jag har för mig att den är bra mycket billigare, faktiskt så att man blir lite sugen på en flaska.

Bra substitut till TV när den är slut känns det som av, kommentarer att döma, hur pass lättillgänglig är den dock?
Citera
2014-01-03, 17:06
Medlem
3rds avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Bra substitut till TV när den är slut känns det som av, kommentarer att döma, hur pass lättillgänglig är den dock?
Finns för 120€ här -> http://www.phaedonparis.com
Citera
2014-01-03, 18:18
Medlem
irrblosss avatar
Ojojoj! Nu testade jag L'Antichambre Le Tabac! DETTA är min piptobak som jag minns den från min barndom. Doftade alltid så gott när en släkting öppnade upp sitt tobakspaket och stoppade pipan. Detta är precis den doften, fast dessutom finns det äpple och lite vanilj. Len som bomull för näsan. Jag tror L'Antichambre just blev mitt favoritparfymhus. Har bara testat två av deras dofter än så länge och båda är nära på fullpoängare!
Citera
2014-01-03, 19:49
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Återkommer med mer åsikter om resten av proverna om någon är intresserad, när jag testat dem.

Har själv ett sample TV hemma jag inte riktigt är superimponerad av men det har nog till stor del just att göra med priset och tillgängligheten. Får kanske fundera på den här Phaedon till nästa vinter. Just nu tycker jag Tom Ford's vanliga herrsortiment är mer imponerande än det lilla jag testat i PB-serien. Noir, For Men Extreme och Grey Vetiver är alla helt suveräna.

Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Finns för 120€ här -> http://www.phaedonparis.com

Och dessutom 100ml, lite skillnad.

Citat:
Ojojoj! Nu testade jag L'Antichambre Le Tabac! DETTA är min piptobak som jag minns den från min barndom. Doftade alltid så gott när en släkting öppnade upp sitt tobakspaket och stoppade pipan. Detta är precis den doften, fast dessutom finns det äpple och lite vanilj. Len som bomull för näsan. Jag tror L'Antichambre just blev mitt favoritparfymhus. Har bara testat två av deras dofter än så länge och båda är nära på fullpoängare!

Kommer ihåg tidigare att du var inne på att sampla denna, låter helt klart intressant. Nåt som känns mer höst/vinter antar jag eller?
Citera
2014-01-03, 20:03
Medlem
NirvanAs avatar
För övrigt fick parfumdreams.de skicka om min order idag då den av oförklarlig anledning returnerades tillbaka till dem, återkommer om detta löser sig
Citera
2014-01-03, 20:06
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Kommer ihåg tidigare att du var inne på att sampla denna, låter helt klart intressant. Nåt som känns mer höst/vinter antar jag eller?
Ja det är absolut höst/vinter, möjligen vår också. Sommaren är nog helt uteslutet, inte ens svala sommarnätter tror jag den passar så bra.

Har nu även hunnit testa Neela Vermeire-dofter: Ashoka och Trayee. Första tanken om båda dessa direkt på huden var ungefär "WTF! Hoppas de går att tvätta bort...". Efter ett tag försvann dock de märkliga toppnoterna och det som återstod var riktigt bra. Dels extremt bra blandat (Bertrand Duchaufour är ju inte okänd i parfymvärlden ) och dels goda intressanta dofter.

Ashoka doftar ungefär som någon random newage-blandning som man häller i en aromaterapilampa först. Sedan efter ett tag försvinner det som känns lite "billigt" och kvar får man en riktigt fräsch doft som är mycket välkomponerad, dock fortfarande newage-vibbar (inte kvalitetsmässigt, utan doftmässigt). Påminner ganska mycket om Kenzo PH. Gillar man friskheten i den och noterna av "hav" så är Ashoka ungefär tusen gånger bättre. Jag gillade Kenzo PH, men den gav mig huvudvärk - det gör inte Ashoka. Känns kanske något feminin, men tror det skulle vara en utmärkt sommardoft heta dagar. Den känns så fräsch på något vis.

Trayee doftade riktigt skumt när man tog på den, sedan med tiden började den påminna om någon typ av tuggummi (fruktigt och lätt kryddigt). Den är också väldigt välkomponerad, men den doftar nästan precis som ett tuggummi, om än med mycket bättre "råvaror", jag tuggade som yngre. Kan ej komma ihåg vilket. Tror inte jag är så sugen på att gå runt och dofta tuggummi i parfymform .

Under tiden jag suttit och skrivit detta så måste jag säga att Ashoka är riktigt nice. Något jag absolut kan tänka mig att bära i sommar. Blundar man och sniffar på handleden drömmer man verkligen sig bort till sommarn och havet. Synd att den ska vara så dyr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in