2014-05-29, 00:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Men jag köpte den för att den skulle vara den som luktade mest manligt. Om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag inte att den luktar som prislappen.
Jag tycker det är en trevlig doft som doftar dyrare än prislappen, samtidigt kan jag förstå att det är en lite omställning från designerdofter. Dock är mina favoriter Colonia och Colonia Assoluta, men du skulle säkert inte uppskatta dem heller om du inte känner något som helst för Essenza. Den som är mest safe är nog Assoluta.
Citera
2014-05-29, 00:16
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag tycker det är en trevlig doft som doftar dyrare än prislappen, samtidigt kan jag förstå att det är en lite omställning från designerdofter. Dock är mina favoriter Colonia och Colonia Assoluta, men du skulle säkert inte uppskatta dem heller om du inte känner något som helst för Essenza. Den som är mest safe är nog Assoluta.

Ska försöka förklara.

När jag sprutar på den, så luktar det starkt och bitter citrus som bara den. Vilket jag gillar. Avsaknaden av sötma är allt för påträngande. Vilket jag inte gillar. Sen efter ett tag så träder ju den riktiga doften in så att säga, då tycker jag bara att det luktar som en blandning av damfrissa och diskmedel.

Kan ju också vara så att den helt enkelt inte funkar med min naturliga kroppsdoft. Ska ge den några chanser till. Vänjer jag mig inte då, så får den stå i badrumshyllan.
Citera
2014-05-29, 06:31
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ska försöka förklara.

När jag sprutar på den, så luktar det starkt och bitter citrus som bara den. Vilket jag gillar. Avsaknaden av sötma är allt för påträngande. Vilket jag inte gillar. Sen efter ett tag så träder ju den riktiga doften in så att säga, då tycker jag bara att det luktar som en blandning av damfrissa och diskmedel.

Kan ju också vara så att den helt enkelt inte funkar med min naturliga kroppsdoft. Ska ge den några chanser till. Vänjer jag mig inte då, så får den stå i badrumshyllan.

Trist att den inte funkade, hade jag precis inte själv köpt en Essenza hade jag gärna köpt den utav dig. Misstänker att min hudkemi inte fungerar med Assoluta, den luktar suveränt på sticka men så fort jag testar den så blir den inte alls lika fräsch.

Jag köpte en 10ml dekant av Assoluta nyss som jag mer än gärna gör mig av med om du skulle vara intresserad av att testa den. Hojta till på PM isåfall.

Andra dofter att testa om du vill åt lite old school-citrus kan ju vara Parfums de Nicolai - New York eller den lite mer orientaliska Guerlain - Habit Rouge som går mer mot vanilj i drydownen. Guerlain hittar man ju dessutom löjligt billigt så den kan man nästan chansa på utan att bli ruinerad det minsta.

Angående att jag tycker att Essenza är den jag tycker luktar manligast (förutom Intensa) är med all säkerhet gamla minnen från barndom osv. Är ganska säker på att min morfar använde Acqua di Parma eller något väldigt likt.
Citera
2014-05-29, 15:15
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veilan
Tips på en parfym för en 22 årig kille som börjar högskolan till hösten?
Kan säga att jag är helt värdelös på parfymer och var flera år sen jag ägde någon. Jag tycker Diesel only for the brave luktar gott, men det kanske är lite mkt tonåring över den? Har en budget på 600 kr.

YSL l'homme
Chanel Allure Homme
Chanel platinum egoiste

3 bra dofter som har bra hållbarhet och doftar trevligt för vardagen(Inga starka vanilj dofter eller liknande "fest" dofter)

Är budgeten ett mindre problem så tycker jag du bör kolla in dessa

Creed Aventus
Creed Royal Oud(Sjukligt med komplimanger)
Creed Silver Mountain Water

Funkar lika bra till vardagen som de jag nämnde innan men är dyrare
Citera
2014-05-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veilan
Tips på en parfym för en 22 årig kille som börjar högskolan till hösten?
Kan säga att jag är helt värdelös på parfymer och var flera år sen jag ägde någon. Jag tycker Diesel only for the brave luktar gott, men det kanske är lite mkt tonåring över den? Har en budget på 600 kr.

Jag är som du i 20-årsåldern och ska börja på högskolan. Jag har bestämt mig för Yves Saint Laurent l'homme sport (doftar som vanliga l'homme men mer citrus). Man vill ju inte lukta för starkt och vara "parfymkillen" så därför är det ett bra val då den är mycket behaglig och alldaglig. En bra dagsdoft helt enkelt
Citera
2014-05-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
YSL l'homme

Är budgeten ett mindre problem så tycker jag du bör kolla in dessa

Creed Aventus
Creed Royal Oud(Sjukligt med komplimanger)
Creed Silver Mountain Water

Funkar lika bra till vardagen som de jag nämnde innan men är dyrare

Nu blev jag sugen på att testa Creed Aventus. Aldrig testat parfymer i den prisklassen förut och med tanke på vad man hört så är förväntningarna höga. Är dock lite rädd att det blir som Dior Homme Intense, hypen är galen och visserligen var den vid första sniff jättegod, men den har sjunkit sedan dess i mitt anseende även fast jag fortfarande gillar den

Ställer också frågan: är den en parfym som ALLA gillar (mainstreamdoft, tänk l'homme) eller tilltalar den mest parfymfantasterna?
Citera
2014-05-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Nu blev jag sugen på att testa Creed Aventus. Aldrig testat parfymer i den prisklassen förut och med tanke på vad man hört så är förväntningarna höga. Är dock lite rädd att det blir som Dior Homme Intense, hypen är galen och visserligen var den vid första sniff jättegod, men den har sjunkit sedan dess i mitt anseende även fast jag fortfarande gillar den

Ställer också frågan: är den en parfym som ALLA gillar (mainstreamdoft, tänk l'homme) eller tilltalar den mest parfymfantasterna?

Creed är ganska så "säkra". De skapar inga extrema dofter som bara de mest inbitna parfymnördarna uppskattar. Aventus är utan tvekan en av Creeds toppsäljare. En väldigt bra doft dessutom.
Citera
2014-05-29, 17:57
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:

Dior homme intense är överhypad!

Aventus har jäkla mycket hype MEN den lever seriöst upp till det, luktar något otroligt gott, rökig och fruktig som ändras med tiden.

Folk älskar denna parfym och man får blickar på sig med den!

Din andra fråga så kan jag helt klart säga att det är en mainstreamdoft även om den luktar som inget annat så behöver du inte va någon parfymnörd för tycka om den. Det är alltså inte i klass som Amouage eller andra niche parfymer som kan va svåra och gilla.

Vet inte någon som inte gillar Aventus!

Bäst stället och sampla den är på "Myperfumesample.com"
Citera
2014-05-29, 18:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:

Aventus är en av få parfymer jag någonsin fått komplimanger för. Samtidigt så tröttnar man på den efter ett tag, men det gör inget, för rätt vad det är så gillar man den igen .
Citera
2014-05-29, 18:18
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Vet inte någon som inte gillar Aventus!
Jag har testat Aventus och jag tycker den luktar vedervärdigt.
Det är ju helt sensationellt att det finns människor som inte hatar den.

Och min kompis hatar den också (när ett annat exemplar är applicerat på honom).
Så nu vet du i alla fall 2.

Att ritinkin skrev ovan att Creed är säkra.. är ju.. en intressant kommentar...
Eftersom jag hatar alla deras skitparfymer.
Senast redigerad av Anon2 2014-05-29 kl. 18:22.
Citera
2014-05-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2

När det kommer till nichedofter så skulle jag säga att Creed måste vara bland de absolut säkraste. De är enkla i sin utformning och de tar sällan några risker. Jag vet att jag får medhåll här och bland de största parfymforumen som Basenotes och Fragrantica. Jag kan säga som så att du är ensam, eller du och din vän, att tycka Aventus är en vidrig doft. Har fått otroligt många komplimanger på den.
Citera
2014-05-29, 18:27
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2

Du ska inte spraya tio gånger som du kanske gör med din Axe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in