2014-01-03, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Är det någon som kan länka till information om Sutoro ? Soria påstår att dom är pro-regim, men allt jag hittar tyder på det motsatta. Tex det här. https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_Union_Party_%28Syria%29

Det är nog delade meningar. Det finns syrianska/assyriska nationalister (ex. partierna SUP och ADO, SUP vet jag inte men ADO är förbjudet parti i Syrien) som redan innan kriget fängslats pga. deras politiska åsikter. Sedan finns det regimtrogna syrianer/assyrier. Majoriteten av de kristna är regim vänliga och många tjänstgör inom syriska armén. De kristna har haft det bra under Assad. I Sverige bland syrian/assyrier är de regim-vänliga i stor majoritet. Man har deltagit i pro-assad demonstratoner runt om i Sverige. Idioterna som stormade ambassaden är en liten minoritet. Syrianska organisationer och syriska ortodoxa kyrkorna har länge haft bra relation med syriska ambassaden, ex. "När den nya katedralen i Hovsjö invigdes fanns Syriens ambassadör på plats, på första bänkraden." http://lt.se/asikter/ledare/1.1148069-diktatur-visar-sin-sanna-natur. Dessa organisationer (representerar ca 60 000+) tog avstånd från stormningen http://bahro.nu/readArticle.aspx?id=836&catid=11

Hur som helst i Qamishli är de flesta av Sootoro regim vänliga. "Several sources confirm that regime-friendly elements are now running the show here." http://www.middle-east-online.com/english/?id=62667 (obs kurd vinklad artikel). I klippen och bilderna nedan kan man se den syriska regim flaggan hänga vid sutoro tillsammans med deras egna vapensköld samt den syrianska/arameiska flaggan.

Det finns inte så mckt information om Sootoro på nätet:
En svensk artikel om Sutoro http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kristet-motstand-i-syrien_8760326.svd

Äldre videoklipp och bilder som redan publicerats i tråden:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201859975399863&set=vb.3725832594823 94&type=3&theater

http://www.youtube.com/watch?v=K9Y-uPM1B9E

http://www.youtube.com/watch?v=Lq3mVbsFuN8

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=564365706970814&set=pb.372583259482 394.-2207520000.1387319597.&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=554295337977851&set=pb.372583259482 394.-2207520000.1388718154.&type=3&theater

En annan syriansk milis är Syriac Military Council, exakt vart dom står i konflikten eller vart dom opererar vet jag inte.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=701629879882443&set=a.4643913769396 29.110111.360775457301222&type=1&theater
Senast redigerad av aramaic 2014-01-03 kl. 04:51.
2014-01-03, 04:22
Medlem
Här är en liten redogörelse vilka sotoro är.

Huvud organ - Syriac union party, Assyrisk ideologi
Militära gren - Syriac Military Council , Mawtbo Fulhoyo Suryoyo, MFS, 6150 Soldater
Polisiär gren - Sotoro 1500 poliser

Man opererar i Qamishli - Qahtaniya - Melekiya
Skulle en liten mobilisering ske skulle den militära grenen kunna nå 50 tusen soldater väldigt snabbt.
Senast redigerad av shido 2014-01-03 kl. 04:28.
2014-01-03, 05:12
Medlem
Sootoro och Sutoro är tydligen två olika grupper.. Oj vad dum jag känner mig.. Sutoro är anti regim.
Sootoro pro regim. Lätt att missuppfatta dock
2014-01-03, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Sootoro och Sutoro är tydligen två olika grupper.. Oj vad dum jag känner mig.. Sutoro är anti regim.
Sootoro pro regim. Lätt att missuppfatta dock
Nej det är en grupp, en logga. Sen hur man stavar är ej så viktigt då Sotoro är ett assyriskt ord för polis.
Saken är den att man kör dubbel spel för att inte hamna i mitten. Man är pro SAA men samtidigt anti SAA. Man är pro för att hålla SAA borta, men man är anti SAA också för att hålla SAA:s fiender borta från sig sj också.
Lite som Ypg, Ypg är anti SAA, men kordinerar flyganfall samtidigt med SAA.
2014-01-03, 10:54
Bannlyst
Citat:
Alla gränsövergångar har varit stängda sedan början av konflikten. Turkiet, KRG och Irak. Det var bara för någon vecka sedan som KRG öppnade sin gränsövergång och släppte förbi humanitär hjälp och förnödenheter. I KRG har dom uttalat stöd från 34 partier, alltså alla förutom KDP. Men detta kan tyvär inte översättas till militärstöd. KDP kontrollerar nämligen den angränsande provinsen. Dom har varit totalt isolerade och då menar jag totalt. Inte en ända spänn av FN's eller västvärldens bistånd har nått Rojava.
Det är inte den bilden jag har fått, och hört, av exempelvis släktingar nere i Kamishli. Nu vet jag inte exakt hur det varit med militärt material, men jag vet att olja/bensin har kommer från irakisk-kurdiska delarna till exempelvis Kamishli.

Citat:
Sedan så har det cirkulerat ren skitsnack på nätet att dom fått stöd av regimen. Att dom fått massa moderna vapen som målsökande missiler. SAA slänger ner tunnor fyllda med dynamit och metallskrott på sina fiender, men däremot så langar dom över vapen för miljoner till YPG? Ett annat påstående utan bevis är att Iran skickat vapen eller att Israel hjälpt dom. Dessa påståenden stämmer inte och då har jag ansträngt mig och verkligen letat ordentligt. Dock så borde man redan förstå själv med tanke på att regionen som sagt varit totalt instängd av länder med ett annat intresse.
Är det verkligen skitsnack att YPG fått stöd av regimen? Nu hävdar jag inte att man fått moderna vapen/stridsflyg/helikoptrar eller något spektakulärt, men att kurder fått vapen är det väl ingen som säger emot?

Citat:
Jag tror du själv har hittat på det där sistnämnda. Påknullade? Grundad av turkar? Jag har inget att säga om detta. Vad tror du själv?
Nej, jag har inte hittat på det sistnämnda. Det var ett halvår sedan vi pratade om detta, men han sa något om vändningen mellan kurder/turkar i Turkiet och sa att någon (tror att det var från PKK-håll?) hade sagt att turkar och kurder var bröder (/muslimska bröder), vilket han var jävligt uppretad av. Kan ta reda på vad han sa och återkomma.

Jag tror ingenting då jag inte har så jättebra koll på PKK, även om jag tyckte att det lät rätt konstigt när han sa det.
2014-01-03, 12:37
Medlem
Janbanan74s avatar
Det sker för lite i denna tråden nu så jag måste piska upp er alla! Mer fart när Thunderterroristen var med minsann...
Hur går det i Aleppo? Det är väl där värsta striderna rasar nu eller har jag fel? Ser man filmer med YPG så är dem riktigt lugna och strukturerade. Så hur går det för SAA i Aleppo?
2014-01-03, 12:46
Medlem
sorias avatar
Citat:
Dom har alltså 350 000 man men ändå så är hela landet sönder bombat och det sker knappt någon förändring vad gäller positioner på kartan?
Använd hjärnan , tror du på fullt allvar om SAA hade 50000man skulle de klara att omringa en stor stad som Damaskus med två ringar? En inne ring runt Damaskus och en yttre ring runt stor Damaskus/al-Ghouta ?
Tror du verkligen att med 50000man kan man ha så många vägspärrar runt om i landet ?

Det går åt mycket resurser för att skydda statliga och andra strategiska byggnader

SAA har gått till offensiv sen mars/april 2013 , det är korkad att tro att 50000 man kan klara det mot en armen på 100-120000 som grävt ner sig i försvars ställning men du får tro vad du vill,alla andra självtänkande vet att 50000 siffran är bara för locka fler hjärntvättade idioter till Syrien

Citat:
Jag bygger mina påståenden på uppgifter som presenterats i tråden. Det finns 50 000 lojala alaviter och SAA's mark styrkor uppskattas vara 65 000 man. Hela armen med flygvapen, marin och allt annat är 80 000 man.
Vilka uppgifter ? Det är bara du som upprepat siffran som en jävla papegoja.

Citat:
Är YPG mediakåta eller är det dom som är i händelsens centrum?
Bara i din hjärna , hur ofta nämner din älskade SOHR kurderna då?
Haskah front är obetydligt för både Assad och för terroristerna ,alla koncentrerar sina krafter runt Damaskus och Aleppo och där mellan.

Citat:
Både regimen och terroristerna älskar att filma sina strider och lägger upp dom på Youtube så fort som möjligt.
Skit snack ,vi som har följt konflikten från början vet att SAA inte filmar sina strider .

Citat:
Dom var inte ens militär, dom bara fyllde ett propaganda syfte. Vad har du att säga om detta? Finns det i verkligheten ens 20 kvinnor i SAA? Och då vore det bra ifall inte alla hade kontorsuppgifter.
Tror det handlar om 21 kvinnor
Du visar en gång till din okunnighet , kvinnor och tjejer har funnits som frivilliga i Jaish al-Shaaabi sen 70talet .
I SAA finns det kvinnor t.o.m som officerare .
Senast redigerad av soria 2014-01-03 kl. 13:22.
2014-01-03, 13:03
Medlem
Citat:
Shido påstod innan att en assyriska milita grupp skulle bygga upp sig för att sedan angripa YPG. Av någon anledning så undersökte jag inte sanningshalten i detta påstående. Det kändes helt enkelt för för överdrivet för att vara sant. Idag så råkade jag av ren slump stöta på lite information om denna militant grupp. Dom heter Sutoro och har ett nära samarbete med YPG. Dom har bland annat varit med i vissa strider mot ISIS och regimen. https://en.wikipedia.org/wiki/Sutoro

Vart står det att det är anledningen för att en viss milis grupp ska bygga upp sig för just det syftet ?
Anledningen för att MFS,Sotoro finns är för att skydda sig själva punkt.

Men skulle te.x en seriös Assyriskt Armé dyka upp, Så hade man nog visat vem som bestämmer på sin egen mark(Hassake provinsen) som man har byggt med sina händer.

Citat:
Det verkar vara en ganska liten grupp. Dom har ett kvarter/distrikt i Qamishli. Tror det är den militära grenen av dom assyrisk/syrianska partierna som ingår i demokrati/autonomi projektet.
Just Sotoro ingen stor grupp, 1500+ pers, Kanske fler. Dom är polis styrkan till MFS, alltså motsvarigheten till Asayish. Dom strider väl någon gång här och där, Men inget spektakulärt.
2014-01-03, 13:05
Medlem
Citat:
Dom har alltså 350 000 man men ändå så är hela landet sönder bombat och det sker knappt någon förändring vad gäller positioner på kartan? Oppositionsstyrkorna uppskattades till 80-90 000 för 6 månader sedan. Alla som har hjärna vet att dom båda parterna har ungefär lika många mannar. Om den ena parten har 5 gånger mer så skulle kriget redan varit slut. Det är ren matematik och dessutom så har ni fler militära fördelar.

Jag bygger mina påståenden på uppgifter som presenterats i tråden. Det finns 50 000 lojala alaviter och SAA's mark styrkor uppskattas vara 65 000 man. Hela armen med flygvapen, marin och allt annat är 80 000 man.

När du lär dig tänka så fattar du att en STOR del av SAA och NDF används för att hålla mark och bevaka och en stor del av dessa är alltså till större delen "inaktiva". Den som på allvar tror att 80.000 man kan ha chans att ha hyfsad koll på läget i stora delar av landets befolkningscentra och samtidigt kraftsamla i ett par riktningar är dum i huvet. Den som ytterligare inte fattar att regeringen har tillgång till att sätta många fler soldater än 80.000 i vapen är ett mongo.
2014-01-03, 13:11
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorien
Efter det att Sorias illusion samt lögner om att YPG samarbetar med SAA brast i och med händelsen i al-Hasakah, så kunde han inte hålla sig från att börja smutskasta YPG. Då han är fullt medveten om att hans illusion att YPG samarbetar med SAA brast och att YPG utgör en militär konkurrent till hans kära SAA försöker han underminera YPGs legitimitet. Han talar om att dumma YPG minsann inte accepterar konkurrenter. Gör SAA det? Nej. Varför skulle det som är ok när det kommer till SAA vara icke ok när det kommer till YPG.

Ett samhälle som ska kunna fungera kan inte ha olika väpnade styrkor som leder till interna strider. Den interna arabiska konflikten mellan till exempel SAA samt FSA är ett bra exempel på detta. Alla ser hur Libanon samt Libyen ser ut idag på grund av existensen av flertalet militian. Ett säkert och tryggt samhälle kan inte bli spelplanet för militanta grupper. YPG är öppen för alla och det ser man när man ser att bland annat kurder, kristna samt araber verkar inom YPG för att försvara området och upprätthålla säkerheten. YPG är Rojavas enda försvarsstyrka och kommer fortsätta vara det. Snacket om att YPG samt Asayis har många politisk aktiva i fängelse är smörja. De som har arresterats är kurdiska individer från bland annat partiya Azadi som har deltagit i attackerna mot kurdiska orter i samarbete med FSA samt jihadisterna. Den kurdiska regionens högst församling röstade om att ge alla de som inte har attackerat samt dödat människor Amnesty och har redan släppt 300 personer. Att Soria försöker framställa de som står bakom hans källor mot YPG är oskyldiga individer säger mycket om vad Soria syfte är. Han verkar glömma att de som utgör hans källor mot YPG är individer med politiska intressen som de försöker implementera i den kurdiska regionen och att ge stöd till FSA samt jihadisterna samt skapa militian är en del av deras politiska agenda. Tror folk samt Soria att dessa kurdiska grupper ska skriva bra grejer om YPG när de har en egen politisk agenda.

Det komiska är ändå att Soria som är ivrig om att kalla all information som kommer från SNC/FSA samt jihadisterna för lögner mot regimen/SAA. Men drar sig inte från att upprepa vad vissa politiska intressen uttrycker mot Bland annat YPG som en absolut sanning. Denna dubbelmoral säger mycket om hans intentioner. Fortsätt du svartmåla YPG, men det kommer inte ändra det faktum att kurder inte accepterar FSA, SAA eller jihadisterna i den kurdiska regionen.

Citat:
Nu var en del av det här materialet lite tvivelaktigt. Dock är det inte så att jag påstar att YPG är änglar, däremot så är dom hästlängder från regimen. Bara det att det ingår 35 olika partier och organisationer i deras övergångsregering säger ju en hel del. Arabiska, assyriska och kristna med. Syrien har ett enpartisystem.

Det var ett möte mellan KNC/Syrian Coaltion och PYD. Där kom man överens om att det ska göras undersökningar kring händelserna kring fängslande och påstådda dödsfall. Så denna diskussion saknar egentligen betydelse. Det är dock viktigt att sätta allt detta i ett sammanhang och det är där du brister.

KNC är ingen fristående organisation utan ett projekt som en del intressen ligger bakom. USA, Turkiet och KDP. Redan där trillar polleten ner, men om den inte gör det så ska jag förklara. Dessa aktörer ville att kurderna skulle ansluta sig till den syriska opposition, delta aktivt i inbördeskriget och att YPG skulle inkorporeras i FSA. Utöver detta så fanns det inget utrymme för kurdiska krav eller autonomi. Då valde PYD/YPG att baka från detta förslag. Då var det ett gäng okända kurdiska partier som anslöt sig till SNC och detta trots att villkoren var så usla.

Dessa partier hade ingen förankring bland befolkningen. Dom flesta var nybildade och tillsammans hade dom 1500 medlemmar. Till och med idag är det ingen som vet ett dugg om dessa partier. Jag vet inte ifall du vet om det men syriska delen av Kurdistan är PKK-land. PYD/YPG har en historia och många medlemmar från detta område. Tidigare så var 1/3 del av PKK kurder från Syrien.

Det är alltså inte så som du försöker framställa det, att YPG kom till området och med våld tog över makten ifrån lokala partier, organisationer och militant grupper. Det fanns en liten skara barzani anhängare och dessa ville något som varken var bra för regionen och dess invånare eller för kurdfrågan. Vem vill aktivt delta i inbördeskriget och bil bombad till stenåldern? Det finns även oskyldiga människor som man måste ta hänsyn till.

Därefter så blev det tydligt för var och varenda själ i regionen att PYD/YPG gjort rätt beslut. Turkiet tog in ISIS/Al-nusra och tillsammans med FSA så anföll dom YPG. Om du påstår att KNC hade popularitet under den här perioden så vet du ingenting. Dom anses vara lurade besvikare och alla hatar dom.

Så det är detta som du glömmer att ta in i dina inlägg. Sammanhanget som förklarar varför KNC medlemmar blev tillfångatagna. Sedan så har jag för mig att 300 pers släpptes idag eller kanske var det igår. KNC har gjort en 180 graders vändning och medger att PYD hade rätt och dessutom beundrar dom administrationen av regionen och YPG's effektivitet.

Sedan så tycker jag man själv måste ha rent i sitt eget hus ifall man ska kritisera någon annan. Ska vi gå igenom alla brott mot mänskligrättigheter som begåtts av regimen på 50 år eller ska vi nöja oss med 3 år? Oavsett så blir det en högpapper som inte ens golvet kan hålla upp.

Tack för era svar och för alla källor som backar upp era påstående ,har märkt att jag behöver skriva ett sånt inlägg varannan månad bara för att hålla er på jorden

De flesta länkarna i mitt inlägg kommer från kurdiska sidor och ni skiter i de helt ,tragisk att ni skiter i era systrar och bröder nere i Syrien .

Ni identifierar er med YPG bara för de är starkast sen skiter ni i hur YPG behandlar kurder och hur YPG blev nr 1 , sanningen är att ni skulle heja på det vinnande parti ,vilket parti som helst som är starkast på marken .
2014-01-03, 13:12
Medlem
Citat:
Bara i din hjärna , hur ofta nämner din älskade SOHR kurderna då?
Haskah front är obetydligt för både Assad och för terroristerna ,alla koncentrerar sina krafter runt Damaskus och Aleppo och där mellan.
Vad tror du Soria ! tror du att SAA-Baath-Assad låter Hassake provinsen till Kurderna ifall SAA vinner kriget ?
2014-01-03, 13:14
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorien
Efter det att Sorias illusion samt lögner om att YPG samarbetar med SAA brast i och med händelsen i al-Hasakah
Menar du incidenten den 31?
Tyckete det var så löjligt att jag inte behövde kommentera det ,trodde du var smartare än så
Tror du verkligen om SAA vill anfalla kurderna och gör det bara på en enda jävla vägspärr? Hur dum får man vara ?

Det finns 10-20 facebook sidor som rapporterar från Hasakah ,det är både pro Assad och Anti Assad ,pro YPG och anti YPG ,finns ett par neutrala såna också och ingen har rapporterat exakt samma sak om denna händelsen , alla är överens att en eld växling har skett klockan två mellan beväpnade kurder och beväpnade araber , vilka dessa tillhör är oklart ,vissa skriver YPG , andra Asais ,NDF, säkerhetspolisen ......
Antalet skadade och döda stämmer inte heller,det växlar från 0 till 15.

Hur som helst ledarna för båda sidorna tog kontakt och löste upp det .

Citat:
Är det någon som kan länka till information om Sutoro ? Soria påstår att dom är pro-regim, men allt jag hittar tyder på det motsatta. Tex det här. https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_Union_Party_%28Syria%29
Jag påstår inte , jag skriver hur det ligger till

Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Som jag ser det nu är konflikten uppdelad i:
1. Shiiter
2. Sunnimuslimer
Nopp ,det är det vad salafisterna vill få det till men majoriteten i SAA är sunnimuslimer.

Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
ps Al party består av 100 pers.
Var det inte du som skrev att kurdjihadister som slog för en sharia stat var bara 10tal?
Om du kollar på bilderna från demonstrationer så märker du att det fattas en nolla på din siffra 100pers ,så det rimligt att det verkliga siffran är mycket mycket högre då ingen tänkande människa tror att alla anhängare till partiet var med på denna demonstration.

Citat:
Alla gränsövergångar har varit stängda sedan början av konflikten.
Nopp ,de har varit öppna till och från .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in