Citat:
Ursprungligen postat av
Zagrosi
Shido påstod innan att en assyriska milita grupp skulle bygga upp sig för att sedan angripa YPG. Av någon anledning så undersökte jag inte sanningshalten i detta påstående. Det kändes helt enkelt för för överdrivet för att vara sant. Idag så råkade jag av ren slump stöta på lite information om denna militant grupp. Dom heter Sutoro och har ett nära samarbete med YPG. Dom har bland annat varit med i vissa strider mot ISIS och regimen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sutoro
Det verkar vara en ganska liten grupp. Dom har ett kavarter/distrikt i Qamishli. Tror det är den militära grenen av dom assyrisk/syrianska partierna som ingår i demokrati/autonomi projektet.
Visst är det så att assyrier/syrianer och kurder samarbetar. Det fanns t.ex. en del som var med och stred emot islamisterna i Ras al-Ayn tillsammans med kurderna. Kurder i Kamishli/Hassake betalar även pengar till folk som patrullerar gator (gäller både kurder och syrianer/assyrier).
Sutoro är ganska nya, och inte alltför stora. Strax över 1000 pers kanske. Sen finns MFS också. Assyrier i Tel-Tamer m.m. är även dessa beväpnade. I andra städer blir assyrier/syrianer beväpnade av militären och krigar mot islamister, men det finns ingen stark centralstyrning, vilket skulle gynna vårt folk enormt.
Jag skulle uppskatta att vi totalt (väst- och östassyrier) är omkring en halv miljon i Syrien. Ställer vi upp en ordentlig armé på 30 000 kan vi spela någon roll i kriget. Just nu har vi ingen politisk makt överhuvudtaget, det är verkligheten. Men det är givetvis som så att "folk drar folk", precis som vanligt. Det är inte lika lockande att sluta sig till en ny, ganska liten, armé, i jämförelse med att ansluta sig till en armé som är stor, och som det går bra för.
Som jag ser det nu är konflikten uppdelad i:
1. Shiiter
2. Sunnimuslimer
Och sedan så är kristna/kurder "neutrala", fast om något så väger det mot regimhållet. De kristna i landet stöttar antagligen regimen mer i gemen än vad kurderna gör.
Som jag ser det är det bästa alternativet att kraftsamla ordentligt, och officiellt förklara krig emot skurkislamisterna. Sedan anser jag att det ligger i kurder och assyrier/syrianers intresse att sluta ihop gemensamt emot islamistisk terror. Detta sker redan i dag, men samarbetet kan bli större (och bättre).
Sedan tänkte jag bara ställa en fråga till
Zagrosi. Du nämnde att kurderna i Syrien inte blir sponsrade? Stämmer det verkligen? Jag är/var av uppfattningen att man har oerhörd sponsring från de irakisk-kurdiska delarna. Det kanske inte stämmer?
Hur är det med Peshmerga från Irak i denna konflikt? PKK? Har dessa anslutit sig till striderna, eller är det enbart YPG?
Vad är förresten kurders syn på PKK? Min kurdiska polare kallar dem för "påkn*llade kurder", och hävdar att PKK är grundade av turkar (??? inte helt säker på vad han sa).
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Såna incidenter sker över hela landet ,t.o.m bland olika pro-Assad grupper , ibland handlar det om en påse bröd,en dunk vatten eller bensin ,oftast löser man det fredligt men det har hänt att folk börjar skjuta på varandra :/
Stressade unga killar och vapen är en dåligt kombination
Stämmer säkert jättebra. Dessa personer i fråga var precis sådana du nämner: unga killar (inte Sutoro eller liknande, utan vanliga 18-20 åringar).