Citat:
Ursprungligen postat av
500-5000
När jag talar om att Jihadister blivit fler så utgår jag mest ifrån Wikipediasidan(
https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Civil_War) om inbördeskriget. Där listas följande oppositionsgrupper:
"Free Syrian Army: 40,000[30] - 50,000[31][32](Den mest liberala och den som väst vill stödja)
Islamic Front: 45,000[33] - 60,000[34][35](Islamister)
Ahfad al-Rasul Brigade: 7,000–9,000[36](Islamister)
Al-Nusra Front: 5,000-7,000[37](Al-qaida kopplade islamister)[38]
Islamic State of Iraq and the Levant: 3,000-5,000[39]"(Al-qaida kopplade islamister)"
Den fria syriska armén har både blivit färre samt blivit utsatta för flera angrepp av andra grupper. Bland annat stals deras vapenlager, vilket är något som säkert oroar västmakter som inte vill att fel grupper ska få deras vapen som de skickar till Syrien.
Jag tänker som askochalm att oppositionen står inför en kollaps. När de öppet börjar strida mot varandra så är detta ett tecken på svaghet snarare än styrka. När det sedan talas om att det börjar bli brist på ammunition så är min uppfattning att armén faktiskt siktar innan de skjuter, något som verkar vara helt främmande för många av islamisterna.
Själv tänker jag(men här är jag väldigt osäker och helt öppen för att övertygas om annat) också att det kanske blir mest humant om Assad vinner då han förhoppningsvis kommer att mörda minst antal människor. För islamisterna så skulle det vara fullt möjligt att mörda/fördriva stora delar av sina fiender då de är så få(tex döda/fördriva alla Alawiter) i relation till de 60% sunnimuslimer som finns i landet.
Jag tror inte FSA i dagsläget är mellan 40 - 50 000. Som max kanske 25 000. Det dör soldater från båda sidorna dagligen och dessutom så finns det tecken på att dom mer liberala delarna av FSA läger ner sin kamp.
Det samma gäller resten av den listan, för man måste räkna in antal döda. ISIS och Al-Nusra har förlorat 7000 man tillsammans. Jag la upp en rapport från SOHR. Du kan studera den här nedan.
Citat:
More than 130 thousand people killed so far in Syria
The Syrian Observatory for Human Rights has documented 130,433 casualties since the beginning of the Syrian uprising in 18/3/2011 with the first protestor shot and killed in Der'a, up till 30/12/2013.
The dead include:
46,266 civilians (including 7,014 children and 4,695 women).
19,937 rebel fighters.
2,233 defected soldiers and officers.
6,913 ISIS and al-Nusra fighters, the vast majority being non-Syrian. Some yet to be identified by name.
32,013 regular soldiers.
2,794 unidentified casualties (documented with pictures and footages).
19,729 combatants from the Popular Committees, National Defence Forces, Shabiha, and pro regime informers.
262 fighters from the Lebanese Hezbollah.
286 non-Syrian pro-regime Shi'ite militiamen.
---
The death toll does not include more than 17,000 detainees and missing persons inside of regime prisons, nor the more than 6000 regular soldiers and pro regime militants held captive by rebel fighters and the ISIS. Nor does it include kidnapped civilians.
We estimate that there are about 50,000 casualties from regular forces and rebel fighters and non-Syrian fighters that we have not been able to document, because both sides are discreet about the human losses resulting from clashes.
Dock så måste man även räkna in att det rekryteras soldater samtidigt, men det har jag ingen kunskap om. Jag vet att YPG soldater blir klara med sin träning och påbörjar sin tjänst. Det sker flera gånger i månaden och i samtliga områden dom kontrollerar. Antar att dom andra grupperna i den här konflikten gör samma sak.
Men vilken strid är det du syftar på rent konkret när du säger att dom strider sinsemellan? Det enda exemplet jag känner till är att ISIS stridit mot FSA. Sedan så är det helt omöjligt att undvika tillfälliga lokala konflikter. Det finns flera beväpnade grupper i många städer och då kan ibland ett litet tjafs utvecklas till 5 timmars strid. Detta är dock inget speciellt och dessutom något som är förväntat ska hända.
Som sagt jag tror ISIS och Al-nusra kollapsar. FSA kan kollapsa, förändras eller styckas upp i olika delar. En del kan gå över till Islamic front och en del kanske avslutar sin kamp. Men det är dock Islamic front som är övervägande största aktören inom oppositionen och hittills har jag inte sett något som tyder på att dom skulle kollapsa. Dessutom så är dom uppbackade av en stat som stenhårt håller sig till samma linje. KSA kommer knappast att ändra sin hållning i den här konflikten.
Sedan så tycker jag du har en naiv uppfattning vad gäller vem som kommer döda minst och mest ifall dom får makten. Det vi med hundra procent säkerhet vet är att oavsett vem som vinner kriget, så kommer dom döda och fängsla alla som misstänks ha haft samröre med deras fiender i kriget. I just den här saken så spelar det ingen roll vem som vinner.
Det finns stor risk för att alaviterna blir utsatta för etnisk rensning. Å andra sidan så är varenda sunniområde jämnat med marken idag.
Enligt mig så är dom båda sidorna lika efterblivna. Man kanske når en punkt i konflikten där man kommer överens om vapenvilla och det är väl den bästa lösningen. För den bästa lösningen är inte att en sida vinner över den andra. Den bästa lösningen är att båda sidorna överlever. Som sagt ifall någon vinner över den andra så blir det masslakt och marginalisering som följer.