2013-12-21, 21:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det är intressant att en rundtursöversättning svenska-engelska-svenska i G-maskinen ger idiomatisk svenska (min fetning).
... en generation som har satt en ära i att inte bry sig...
Det illustrerar anglicismen i fråga.

Emanuel Karlsten har fallit för en allitteration med vansklig semantik (min italisering):
... inte låta den typen av raljanta resonemang stå oemotsagda. ...
Den kritiserade är knappast raljant i idiomatisk svensk mening. AB-krönikören är möjligen lättsinnig och/eller osaklig när det gäller att beskriva internet-helvetet. Må vara att ordet »raljera« etymologiskt kan kopplas till löst prat kring Forum Romanum, men för mig är uttrycket »rackarns raljeri« ett erkännande att en text gisslar med elegans.
Detta är Karlsten långt ifrån ensam om. En vanlig beskyllning skribenter i Aktuella brott och kriminalfall emellan är att debattmotståndaren raljerar. Jag kan inte påstå att jag har förstått exakt vad skribenterna menar, men det handlar absolut inte om att driva gäck med någon eller något. Att raljera förefaller i dessa skribenters munnar innebära ungefär uttrycka sig orättvist och/eller osakligt om annan person, och det är helt och hållet något negativt att raljera.

Men är detta verkligen en anglicism, och, if so, vad är det för engelskt verb eller konstruktion som har lätt till betydelseglidningen på svenska?
Citera
2013-12-21, 22:31
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
... Men är detta verkligen en anglicism, och, if so, vad är det för engelskt verb eller konstruktion som har lätt till betydelseglidningen på svenska?
Sannolikt “rail” = vara ovettig etc.

Ref. http://www.ord.se/oversattning/engelska/?s=Rail&l=ENGSVE
Ref. http://dictionary.reference.com/browse/rail
rail² verb ... to utter bitter complaint or vehement denunciation
Ytterst är det tydligen en sentida konvergens av latin för prat, som i mellantiden divergerat via franska respektive engelska. I svenskan har vi småprat < raljeri < skitsnack.
Senast redigerad av egon2b 2013-12-21 kl. 23:18.
Citera
2013-12-22, 19:13
Medlem
MaxWalters avatar
"Det vackra folket" är en svensk beteckning på The beautiful people.

Det räcker nog inte med ett fagert yttre. Man skall förmodligen även
föra ett högt uteliv i sus och dus för att platsa i detta gäng.
Citera
2014-01-02, 22:10
Medlem
egon2bs avatar
På hockeyrinken i reklamfria SVT ser vi cashbuddy.se – här medvetet försvagat.

Det är illa att solka Moder Sveas juniorkronor med slik användning av domänen .se . Den råaste kommersen får gärna hålla sig till .com . Här handlar det om snabblån med målgruppen ungdomar. Med en sådan buddy behöver man inga fiender.
Citera
2014-01-02, 22:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På hockeyrinken i reklamfria SVT ser vi cashbuddy.se – här medvetet försvagat.

Det är illa att solka Moder Sveas juniorkronor med slik användning av domänen .se . Den råaste kommersen får gärna hålla sig till .com . Här handlar det om snabblån med målgruppen ungdomar. Med en sådan buddy behöver man inga fiender.

Vet inte om jag missförstår dig, men SVT kan väl inte göra något åt detta? Det kan väl för övrigt inte arrangörerna heller [i alla fall inte utan eftergifter]. Amerikainspirerade varumärken/-namn är ju dessvärre som ett virus.
Citera
2014-01-03, 00:06
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vet inte om jag missförstår dig, men SVT kan väl inte göra något åt detta? ... Amerikainspirerade varumärken/-namn är ju dessvärre som ett virus.
Så mycket statstelevision skulle vi kunna stå ut med, som att SVT och något etikministerium ställer ultimatum. Det torde vara tekniskt trivialt att sudda oetisk reklam under pågående sändning. När det är tekniskt möjligt att läsa bilnummer i hundratusental så kan man blockera cashbuddy.se om bara den politiska viljan finns. Vi ser ju inte reklam för tobak eller sprit i SVT.

Jodå, vi har ju WyWallet.se i alltför färskt minne. Där handlar det om att sätta sig på frivilliga depositioner som i bästa fall glöms bort av ägarna. Den oskäliga provision på överföring till den reella ekonomin har de visst fått dra tillbaka. Som sagt, firmanamnet är illa nog.
Citera
2014-01-03, 00:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så mycket statstelevision skulle vi kunna stå ut med, som att SVT och något etikministerium ställer ultimatum. Det torde vara tekniskt trivialt att sudda oetisk reklam under pågående sändning. När det är tekniskt möjligt att läsa bilnummer i hundratusental så kan man blockera cashbuddy.se om bara den politiska viljan finns. Vi ser ju inte reklam för tobak eller sprit i SVT.

Jodå, vi har ju WyWallet.se i alltför färskt minne. Där handlar det om att sätta sig på frivilliga depositioner som i bästa fall glöms bort av ägarna. Den oskäliga provision på överföring till den reella ekonomin har de visst fått dra tillbaka. Som sagt, firmanamnet är illa nog.

Jag har svårt att se en framkomlig väg i detta även om jag håller med dig i princip.
Citera
2014-01-03, 12:01
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Det skrevs en hel del om på förhand uppgjorda fotbollsmatcher under slutet av förra året. Innan dess var jag inte bekant med det "svenska" ordet matchfixning (exempel på former: "SvFF avstår utredning om matchfix", "Sex gripna i matchfixningshärva").

Varför duger plötsligt inte gamla hederliga läggmatch längre?

Användas verkligen ordet fix i svenskan i betydelsen mutad, som på engelska?

Hade inte matchriggning (jmf. match rigging) varit ett mindre dåligt alternativ? Rigga betyder ju åtminstone "manipulerad, uppgjord" på svenska.
Citera
2014-01-03, 12:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det skrevs en hel del om på förhand uppgjorda fotbollsmatcher under slutet av förra året. Innan dess var jag inte bekant med det "svenska" ordet matchfixning (exempel på former: "SvFF avstår utredning om matchfix", "Sex gripna i matchfixningshärva").

Varför duger plötsligt inte gamla hederliga läggmatch längre?

Användas verkligen ordet fix i svenskan i betydelsen mutad, som på engelska?

Hade inte matchriggning (jmf. match rigging) varit ett mindre dåligt alternativ? Rigga betyder ju åtminstone "manipulerad, uppgjord" på svenska.

Uppgjorda matcher är väl det begrepp som tidigare använts för sådant som haft att göra med ekonomiska oegentligheter och fusk. Läggmatch har väl oftast handlat om att ge sig ur ett sportsligt perspektiv för att få fördelar senare vid finalspel.

När det gäller sportens värld [och i synnerhet ishockey] så är ju anglicismerna snart oräkneliga. Tidigare talades det exempelvis om "målgivande passning", vilket numera heter assist. Spel i numerärt över-/underläge har blivit power-/boxplay. För att inte tala om att höger- respektive vänsterskyttar blivit rightare respektive leftare.
Citera
2014-01-03, 13:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När det gäller sportens värld [och i synnerhet ishockey] så är ju anglicismerna snart oräkneliga. Tidigare talades det exempelvis om "målgivande passning", vilket numera heter assist. Spel i numerärt över-/underläge har blivit power-/boxplay. För att inte tala om att höger- respektive vänsterskyttar blivit rightare respektive leftare.

*Ryser* Tittar inte på hockey, men vad jag förstår har målvakt/målis i princip ersatts av keeper, plural keeprar.
Citera
2014-01-03, 14:44
Medlem
egon2bs avatar
När myndighetspersoner talar om »quick fix« – ofta i frasen »det finns ingen quick fix« – då faller vederbörandes aktier härstädes. Nu räknar jag in ledarskribenter i kategorin myndighetspersoner, men vi har hört en och annan minister tala om att det inte finns någon quick fix. Därför har regeringen tillsatt en utredning som ska lämna sitt betänkande våren 2015. Så fungerar en »slow fix« – skjuta till efter valet hösten 2014.

Konktreta exempel, först Göteborgs-Posten på ledarplats (2008):
För detta utanförskap, som tenderar att gå i arv, finns ingen quick fix.
DN (Peter Wolodarski, 2013):
Någon enkel förklaring till varför vi halkar efter finns naturligtvis inte, och på motsvarande sätt existerar ingen quick fix som kan åtgärda problemen över en natt.
Jaha, eliten hånar gärna med anglicismer. Varför heter inte utanförskapet »outsidership«?

Ytterligare förvånad (läs förbannad) blev jag när Aftonbladet skriver "quick fix" som neutrum. Dét är för lågt att citera.
Citera
2014-01-03, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
När myndighetspersoner talar om »quick fix« – ofta i frasen »det finns ingen quick fix« – då faller vederbörandes aktier härstädes.

Vart försvann "snabb lösning"? Jag förlorar också förtroendet för den som talar om »quick fix« om annat än bilskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in