2014-01-02, 22:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag hittade en engelsk militär lågsko, har för mig att jag skrivit om det, minns dock inte vilken sko det var då jag inte fick respons så föll det i glömska.
Ok. Har du något förslag på det andra spåret? Lite rundare, grovmönstrade och diameter på 20 cm? Verkar ha gett spåret genom att ha flyttats flera gånger på en mindre yta. Sid 265.
Citera
2014-01-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker inte att man ska tidsuppgifter så bokstavligt på sekunden, minuten eller ens på timmen. Förmiddag eller eftermiddag, i det här fallet sen eftermiddag, det är helt rimligt att vittnet har sett VB på Lorvenvägen mht bekräftade tidsuppgifter tycker jag.

EDIT;Låt oss ponera att det var Bataljonsvägen som VB anlände till. VB har stalkat DM, ett bråk kan ha uppstått ganska omgående vilket gjorde att VB gav sig av på vift. KJ eller någon annan kan ha hämtat tillbaks henne och ett nytt bråk uppstår lite senare på kvällen vilket gör att VB åter flyr fältet, kanske i riktning mot MB, men med några killar i hasorna. De har inget körkort eller bil, är onyktra, där kommer KJ in i bilden, han har bil och har inte druckit, iaf inte om man frågar DJ.

Att KJ säger att han drack mycket tror jag har att göra med att vi inte ska tro att han körde bil. Att han senare tillstår det är en efterhandskonstruktion.
Just detta att han minns allt till sin fördel+ändr och ljuger för att skylla ifrån sig,visar
1 gång för alla att han inte=psyksjuk. Samma visa under hela utredn samt rättegång, finns
igt alt till livst-dom !
Citera
2014-01-02, 22:49
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Med risk för blödig naivitet, men man får ju verkligen bilden av Kj i sms-kontakten som en omhändertagande person, empatisk, stödjande, förstående osv. Rimmar så märkligt illa med ett bestialiskt styckmord.

Tror inte att det var ett styckmord för styckandets skull, utan ett sätt att gömma undan och få allt att försvinna. Gm sitter inlåst och mår väldigt dåligt, och han mådde dåligt under en lång tid före detta. Han gick ned i vikt, hade ingen mat hemma, hoppade av skolan, fick inte göra lumpen, levde i låtsasvärld, olyckligt kär i VB. Allt bottnar i det bevisade handikappet, han borde inte ha bott ensam utan fått mer omsorg. KJ hamnade mellan stolarna, i ett land där vi är bra på att både ta hand om oss själva och erbjuda hjälp, men där nedskärningar hos kommuner ibland leder till att människor hamnar fel.

Dessutom glömmer du att flera tjejer blivit "strypta" av honom, blivit rädda och att han har ett register av oförklarliga händelser där djur försvinnit, dött och där han gått runt med vapen, hjälm med mera utan någon anledning mer än att han kanske kände sig tryggare då.

KJ hade inte pengar till kakor åt VB, han levde på marginalen, och hur han fick tag på all utrustning fär krigslekarna med sådan skral budget kan man fråga sig.
Citera
2014-01-02, 23:07
Medlem
Undrar hur mycket MB behövde betala för att bli av med VB?
Jag är helt övertygad om att MB har ett finger med i spelet, men han skulle aldrig göra detta själv och riskera sin frihet, utan har anlitat andra till att utföra mordet på VB.
Bekanta till KJs som planerade att KJ skulle vara ett bra offer och syndabock.
Det är troligen väl planerat....
Citera
2014-01-02, 23:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Tror inte att det var ett styckmord för styckandets skull, utan ett sätt att gömma undan och få allt att försvinna. Gm sitter inlåst och mår väldigt dåligt, och han mådde dåligt under en lång tid före detta. Han gick ned i vikt, hade ingen mat hemma, hoppade av skolan, fick inte göra lumpen, levde i låtsasvärld, olyckligt kär i VB. Allt bottnar i det bevisade handikappet, han borde inte ha bott ensam utan fått mer omsorg. KJ hamnade mellan stolarna, i ett land där vi är bra på att både ta hand om oss själva och erbjuda hjälp, men där nedskärningar hos kommuner ibland leder till att människor hamnar fel.

Dessutom glömmer du att flera tjejer blivit "strypta" av honom, blivit rädda och att han har ett register av oförklarliga händelser där djur försvinnit, dött och där han gått runt med vapen, hjälm med mera utan någon anledning mer än att han kanske kände sig tryggare då.

KJ hade inte pengar till kakor åt VB, han levde på marginalen, och hur han fick tag på all utrustning fär krigslekarna med sådan skral budget kan man fråga sig.

Fyndplatserna visar tydligt på ett underskottsbeteende, man kan fundera på om det stämmer på KJ. Det är märkligt att KJ har varit så noggrann vad gäller tvättning av lik, undanskaffande av händerna, emballage osv., men missat blodet i bilen, det går inte ihop tycker jag.

Känns som en mix av underskottsbeteende och överskottsbeteende, tyder på minst två gärningsmän utan tydlig ledning och ansvarsfördelning tycker jag.
Citera
2014-01-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Undrar hur mycket MB behövde betala för att bli av med VB?
Jag är helt övertygad om att MB har ett finger med i spelet, men han skulle aldrig göra detta själv och riskera sin frihet, utan har anlitat andra till att utföra mordet på VB.
Bekanta till KJs som planerade att KJ skulle vara ett bra offer och syndabock.
Det är troligen väl planerat....

Definitivt. Så kan det vara. Men frågan är om han verkligen skulle överlåta det till "oerfarna kids"? vad vet jag- han kan ha anlitat en medhjälpare- absolut!
Citera
2014-01-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Svårt att säga, Polisen är övertygad om deras oskuld. Detta är inte detsamma som att de är oskyldiga eller utan inblandning. Ett antal saker gäckar fortfarande, exempelvis:

Varför AN mitt i natten (kring 04 tiden om jag minns rätt) skriver "kanske INTE vid liv!" - reagerade hon på CB facebook text och skrev av ren svartsjuka och hat, eller visste hon mer?,

Varför taxikvittot slumpmässigt/lämpligt? nog sammanföll med tidpunkten för då VB mobil var uppkopplad (20:38) - taxichauffören minns inte riktigt vare sig färdväg eller vem/vilka som åkte med i taxin. Det tar cirka 6 minuter att åka från Åberget Norra till MB bostad om man inkluderar stopp för betalning och få ett kvitto. Detta ger tidpunkt 20:32. Tidpunkten och ungefärlig plats råkar i så fall sammanfalla med VB mobil plats och tidpunkt då den går från 3-2-3 G. En slump?

Varför flyttade VB tidpunkten för att bli hämtad av KJ från 14-tiden till senare? Ett snabbt besök hos MB som var i baren för renovering hade möjligen förklarat detta. Hon kanske gick en sväng till baren för att prata med honom för att stämma träff vid Åberget Norra ca 2130?

Vad stod i SMS och varför 112*#, sedan SMS? - var det VB som trollade, KJ som ljög och skrev SMS själv med VB mobil? Kommer MB ihåg vad som stod i SMS? Var han förhindrad av AN att åka och möta VB vid Åberget Norra (om det var avsikten)?

Jag kan även tänka mig att MB fick kämpa för att behålla lögnen om att han inte vänsterprasslade något mer med VB för AN. Därav alla turer och ursäkter, dåligt minne, osv. Detta är sannolikt anledningen till allt märkligt kring MB/AN och behöver inte ha något att göra med VB död. Det hade även varit märkligt om MB hade åkt runt och letat VB. Vilka signaler hade detta sänt till AN?

MB kommer antagligen ihåg vad som stod i SMS men vill inte berätta det
. KJ misslyckades med att rikta misstankarna fullt ut mot honom på grund av att MB deletade dessa, samt inte kommer ihåg vad som stod i meddelandena. KJ måste vara mycket irriterad på detta, förutsatt att det var han som skrev SMS till MB efter 112*#. Varför då? Om det var så att VB och MB hade stämt träff, KJ visste om det samt att VB och MB skulle träffas vid Åberget Norra vid 2130 tiden så hade det funnits ett rimligt tvivel - "and KJ walks". Scenario: KJ säger i förhör att VB lämnade honom vid 21 tiden. Mötesplatsen är Åberget Norra, ett vittne ser henne gåendes där och det bekräftas med SMS mellan VB och MB. Nu gick inte detta hem. SMS borttagna, vittne osäker, 112*#, SMS, en massa smör och blodfläckar, tejp, osv kom i vägen.

Fan att förhörsledarna lät honom komma undan så lätt- pga korruption, rädsla eller inkompetens?
Citera
2014-01-02, 23:31
Medlem

KJ hade problem med att "komma sig för" att t.ex. får vardagen att fungera så t.ex. glömde han bort att äta, städa eller tvätta. Det var det boendestödjaren var till för att hjälpa honom med. Så hans viktnedgång som säkert varat länge (sedan han blev myndig troligen) tror jag primärt inte grundar sig i att han mådde psykiskt dåligt. Däremot mår ingen bra av att inte få i sig näring.

Hoppade av skolan? Han gick ju en asperger-linje i Övertorneå och hade en studentmössa i sin klädgarderob.

Det var en tjej som han tagit ett vagt stryptag på, I*a. Som det visade sig att det var hon som själv varit nyfiken på strypsex. En tjej som också hade "problem" bl.a. med självskadebeteende men som nu är på ett behandlingshem och mår bättre. Så vitt jag förstår.

KJ besökte henne i våras och bodde där ca en vecka.

KJ har haft en hund som har dött.

Att gå runt i militärkläder och soft-air gun finner jag inte heller särskilt märkligt om, än lite udda. Men KJ har nog betraktas som udda hela sitt liv.

Air-gun var hans enda intresse. Som han delade med sina andra "udda" kompisar.

Det gör honom inte till en brutal styckmördare.
Senast redigerad av Remark 2014-01-02 kl. 23:36.
Citera
2014-01-02, 23:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Fan att förhörsledarna lät honom komma undan så lätt- pga korruption, rädsla eller inkompetens?

Anledningen till att man praktiskt taget hoppade över MB/AN är lika obegripligt som oförsvarbart. JK borde yttra sig över det här om någon anmäler. Borde rendera någon form av åtgärd.
Citera
2014-01-02, 23:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag tror också på det vittnet, det är möjligt att vittnet såg VB. Jag tror att det är mycket möjligt att Vatchareeya hade med ganska stor sannolikhet avtalat ett möte med MB när familjemiddagen var överstökad och att hon var på väg i MB:s riktning. MB har ju vittnat om att han kan säga saker som VB vill höra för att hålla henne lugn.

Förhör
Hörd person
AU, , gymnasielärare för V.B,
F.d ämneslärare
AU underrättas om att han skall höras om sin bekantskap med VB som
anträttats mördad.
Förhörsledare
UJ
Förhörsdatum
2013-06-11
Förhörssätt
Telefonförhör
Förhörsvittne

Berättelse
AU berättar att han sedan många är arbetat som lärare men att han nyligen har gått i
pension. Han bor i Boden tillsammans med en kvinna och har två utflugna vuxna barn.
Han har innan pensioneringen arbetat många år som lärare. De senaste åren som ämneslärare
på gymnasiets teknikprogram inom området virtuell design.

Efter första året på teknikprogrammet på Björknäsgymn*siet kan eleverna välja inriktning på
programmet och det var då, under år 2 och framför allt år 3 som AU kom att ha många
lektioner med Vatchereeya Bangsuan fortsättningsvis benämnd V.B.
V. B började teknikprogrammet under höstterminen 2009 och tog sin examen våren 2012.
AU berättar att V. B tydde sig väldigt mycket till honom och han uppfattade att han nog
av V. B betraktades lite som en extra pappa.
Ibland brukade V.B. vänta kvar en lite stund på skolan på eftermiddagarna så att de kunde gå
tillsammans till Kungsb*on, en ca 10 minuters promenad. Där brukade de säga "hej då" och
AU promenerad ensam mot bostaden i B********d.
Anders vet väldigt lite om V.B. Han försökte få reda på lite om hennes privatliv men det var
svårt att få fram någonting. Egentligen vet han inget om henne förutom att hon berättade att
hon börjat träna på en karateklubb och att hon börjat motionera genom att springa. Hon
berättade också att hon "pluggade" mycket under sin fritid.

AU uppfattade att hon nog att hon led av någon "bokstavskombination".

Ibland skickade V.B. sms till honom och det var då frågan om råd då hon hade problem med
sin hårddisk eller dator.

AU fick också ett stort antal telefonsamtal under ca en månads tid för ca 3 år sedan.
Personen som ringde fnissade, eller sade ingenting. Vid något samtal hade dock uppringaren
frågat AU om "hör du vem det är". AU kände igen rösten på V.B.
Något dygn senare fick AU vid 03.30 på morgonen ett telefonsamtal med någon som
fnissade i telefonluren. AU fick då nog och tog upp samtalen med henne och uppmanade
henne att sluta, vilket hon då också gjorde.

AU säger att han vill ha en professionell relation med sina elever. Han har därför aldrig
träffat V.B. privat.
Efter att V.B. slutat på gymnasiet så har de inte haft kontakt.

Han träffade på henne i vintras,
som han tror, mars, april 2013 utanför Coop i Bod*n. Hon var då ensam och han frågade då
hur gick för henne i sin nya skola. Det var mer en artighetsfras och hon svarade då att hon
inte förstod "ett skit".
AU menare att så svarade V. B ofta, även om hon förstod.

AU berättar att eleverna på teknikprogrammet föreslog att de skulle använda facebook för
att konversera i frågor gällande skolarbetet. AU lade då upp sig själv på facebook och
finns kvar där än idag.
Han ibland tryckt på knappen "gilla" då han sett att V. B lagt upp någon bild. AU kände
att det kan V. B behöva för sitt självförtroende. De har dock aldrig kommunicerat i övrigt
med varandra via facebook, skype eller något annat medium efter hennes gymnasietid.
AU vill upplysa polisen om att det finn en svensklärare på Björkelundsskolan vid namn
PF som han tror hade mycket kontakt med V.B.
Förhöret uppläst och godkänt
Förhör med AU; 2013-06-11 15:15 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 1135

VB busringde ju till sin gymnasielärare.

Jag menar att det är möjligt att VB tänkt busringa då hon slog 112*, men kan ha ångrat sig och fullföljde inte, alternativt kan det även vara ett misstag, felringning/fickringning. Vad tror ni om det?

Tror inte alls på det. Detta var vid en tidpunkt ganska nära inpå när KJ skulle hämta VB och köra hem henne till sig. VBs tjuvringande ägde rum flera år tidigare, och mitt i natten, eller på kvällen. Då ringde hon även en specifik person. Jag tror att hon kände sig hotad och rädd på riktigt, och med facit är det den verklighet man måste förhålla sig till. Det här var ingen dag för "lek", utan en dag när KJ skulle hämta VB, utan att vara på plats när de bestämt det. Han hade flera gånger varit "sur" och VB hade frågat varför. Det kan man se på deras konversation. Dra gärna en sammanställning på det.

Att VB har aspergers är uppenbart efter alla beskrivningar av henne, från flera håll. Hon tyr sig till äldre, som uppfattar det som att hon söker en fadersgestalt, en feltolkning. Hon behöver social kontakt, men har svårt för jämnåriga. Hon är burdus, och frågar grabbarna om småpengar till resor, det är inte normalt för en flicka i hennes ålder, alla, både killar och tjejer, vill klara sig själva. VB dröjer sig kvar efter lektioner, efter karaten, hon är verkligen kontaktsökande och det slutar ofta med att hon får på truten, verbalt, både av sina lärare, och av MB. MB är dock den enda (?) som utnyttjat den handikappade flickan, ja, jag slår fast att hon var det och att det är anledningen till att hon sökte sig till KJ. De förstod varandra i någon mån, kunde kanske identifiera sig i varandra.

VB var, precis som många sagt, omtänksam. Hon grät för hunden, men det gjorde inte KJ. VB var också ledsen för en rad saker, men vad som rörde sig i KJs känsloliv vet man inte. Han var "deppad", men ingen klarhet bringas i detta genom deras konversation. Båda var dock vilsna själar, med många misslyckanden bakom sig. VB klarade inte sina studier, hade dåligt med pengar och likadant var det för KJ, fast på en lägre nivå. Något spetsades till denna dag mellan dessa, två personer som vill väl, men som inte kan tyda eller läsa signaler. Som blir avspisade av många och det blev en väldig kollision mellan dem, tror jag. KJ klarade inte av att bara vara vän med VB och hon avvisade honom en gång för mycket.

Ganska nyligen har flera trauman hänt. Hundens död påverkade båda, kanske tog VB upp frågor kring detta? Det var säkert en känslig sak att tala om. Hans känsla av att inte duga, vare sig för studier eller lumpen låg under ytan. Det är väldigt tråkigt att KJ inte hade något att göra vid den här tidpunkten, eller vad fanns i hans liv? Han hade som sagt inte bara gått ned sig psykiskt, utan även fysiskt. Han åt inte, sov på fel tider, och sådant kan skapa psykoser. KJ kan mycket väl ha varit en alien den här dagen, de här timmarna. Han har nogsamt gömt undan allt som hände i sitt medvetna, och vill inte minnas, ens om han försökte.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-01-02 kl. 23:53.
Citera
2014-01-03, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ok. Har du något förslag på det andra spåret? Lite rundare, grovmönstrade och diameter på 20 cm? Verkar ha gett spåret genom att ha flyttats flera gånger på en mindre yta. Sid 265.

Vet man var denna mindre yta är lokaliserad i förhållanden till benens placering?
Citera
2014-01-03, 00:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Jag är inte alls övertygad om att det inte är ett skoavtryck, varför skulle det inte kunna vara det?

Tittat runt en hel del, KJ far berättade att KJ hade sandfärgade(målat själv) kängor. Har för mig att det var Gore-tex material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in