2014-01-08, 17:47
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Är det fler än jag som har problem att öppna länken till länkar, förkortningar, positioner i Sammanfattningen?
Citera
2014-01-08, 17:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Som Pacifiera skriver ovan så blir straffet lägre med tanke på hans ålder. Personligen tror jag även de ta tar hans menatala diagnos i beaktande och ger honom ett tidsbestämt straff. 8 - 10 år blir min gissning. Men har hans arrogans under hela processen någon inverkan så lutar det åt några år till.
När väntas domen bli offentlig?

8-10 år för mord?

Han har för länge sedan fyllt 21 år vilket innebär att det inte kommer bli någon strafflindring i hans fall på grund av åldern.

För detta mord kommer han fällas till sannolikt 16 års fängelse och inget annat.
Citera
2014-01-08, 17:52
Moderator
OYs avatar
Vet vi om KJ åt ångestdämpande mediciner? Sådant ges ibland mot tvångstankar. Kanske fick han några piller av ME när de träffades på airsoft eller på stan, han hade nämligen sådant hemma enligt egen uppgift.

Alltså, ME, den mannen är ett mysterium. Han tyckte att det var lugnt, har sett döda personer förr, de har somnat in fridfullt, likställer det med styckade kroppsdelar. Men det är kanske därför att han har varit med och sett hur slakt går till, vem vet.

Petar på benen med sin kniv som han sedan sanerade grundligt. Varför gjorde han det, petade ju bara lite med knivspetsen.

Flera andra känner på dörren och låset till huset, men inte ME som "älgar iväg" till baksidan och fönstret, dörren brukar ju vara låst säger han.

Först in, sist ut, brukade avvika från gruppen. Var det på känsliga platser som han gjorde så, skulle vilja veta mer om på vilka platser han avvek från gruppen.

Kan inte låta bli att tänka på airsoft och ghillies, ME spelade också airsoft, var han en sniper, det skulle jag vilja veta, finns det bilder eller annan information att hitta om det?

Har för mig att han röker Level, Pall Mall och Marlboro, hittade det på hans Facebook för länge sedan, hittar det dock inte nu, och i KJ bil fanns ett tomt paket Level, var det på passagerarsidan, jag minns inte. Vilka märken var det på fimparna som hittades kring fp 1?

Börjar med det här så länge, kommer mer.
Citera
2014-01-08, 17:53
Medlem
Jag har hela tiden haft en konstig känsla när det kommer till KJ som GM. Har tyckt att något inte stämmer. Nu spelar inte mina känslor någon roll utan det har ju kommit fram saker som pekar på honom och ingen annan. Men jag tror att en anledning till att jag tvivlar är att han innan det kom fram att hon var mördad gick omkring och sa till folk att han var "den sista som såg henne". Jag tycker att det uttalandet tyder på att han faktiskt trodde att hon försvunnit och inte dött..?
Citera
2014-01-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är rent nonsens. T ex så pekade Leif GW Perssons gärningsmannaprofil ut en polsk slaktare som CdC:s styckmördare pingsthelgen 1984, och därmed kördes den mordutredningen i diket.

Den mordutredningen kördes i diket av Karolinska sjukhusets ledning, som med lagen på sin sida vägrade tillåta ett DNA-test från en kvarleva från slaktaren. Hade det testet tillåtits och man fått den träff GW Persson misstänkte hade utredningen varit klar och de bägge läkarna helt friats från misstanke. Det är fortfarande fullt möjligt att göra detta DNA-test, men lagen sätter alltså stopp. Ett undantag har gjorts från den lagen och det var när man kollade upp vem som mördat landets utrikesminister Anna Lind. Skillnad på folk och folk alltså.
Citera
2014-01-08, 17:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var inte jag som föreslog att mördaren skulle ha tagit något ur bilen, så jag behöver inte ange källa.

Dessutom kan man anföra att mördaren kanske tyckte det räckte med planteringen, och han ville inte att KJ skulle upptäcka att något saknades. Blodet var knappast synligt med blotta ögat.

En snabb titt i KJ bil eller lägenhet, inte ens en normal person skulle märka om det fattades något i den misären, hur tänkte du nu?

Det här bygger på att GM känner KJ, för du menar väl inte att GM valde ett random offer?
Citera
2014-01-08, 18:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attitydinkontinent
Jag har hela tiden haft en konstig känsla när det kommer till KJ som GM. Har tyckt att något inte stämmer. Nu spelar inte mina känslor någon roll utan det har ju kommit fram saker som pekar på honom och ingen annan. Men jag tror att en anledning till att jag tvivlar är att han innan det kom fram att hon var mördad gick omkring och sa till folk att han var "den sista som såg henne". Jag tycker att det uttalandet tyder på att han faktiskt trodde att hon försvunnit och inte dött..?

Han har vad jag känner till iaf inte uttryckt något i stil med att det måste ha hänt något fruktansvärt, kanske INTE vid liv eller liknande. Tolkningen av det överlåter jag gärna.

Ser man mycket film, kanske kriminalare och forensikserier som jag tror att KJ gjorde så bör det vara elementärt för honom att inte berätta att han var den siste som såg offret vid liv, det är ju elementärt i de här sammanhangen tycker jag. Han har dessutom diskuterat det perfekta mordet, det här borde han vetat att man inte borde berätta om han tänker sig att undkomma polisens misstankar.
Citera
2014-01-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den ghillien som hängde i KJ förråd är konstruerad av nät, typ samma som Försvarsmaktens gamla kamouflagenät, den är troligen J*rgens, han uppger nämligen att han har lånat ut en sådan till KJ. Den typ av ghillie jag menar att fibern kommer ifrån är gjord av just detta material, konstruktionen är annorlunda än den som hängde i förrådet.

Jag menar att fibern inte nödvändigtvis måste komma ifrån en ghillie som KJ har disponerat, dock kommer fibern från en ghillie, helt övertygad. Just därför är airsoft och jaktutövande personer potentiella gärningsmän i det här fallet.

Eftersom att KJ ryggsäck saknas kan det misstänkas att kroppsdelar eller hjälpmedel har fraktats i den, och det är inte långsökt att en ghillie, vems den än var vid tillfället, och vem som än har använt den, har orsakat att den gröna fibern låg i ryggsäcken och sedan fastnade eller följde med kroppsdelen när den dumpades. T ex. när kroppsdelar hälldes ut ur ryggsäcken.

Men det kan lika gärna vara en plastsäck eller påse som ghillien har legat i innan kroppsdelarna lades däri.

ME är högintressant, men jag satsar en peng på att fibern har legat i KJ ryggsäck.
När KJs ryggsäck försvann? När sågs AJ med ryggsäcken sist?
Citera
2014-01-08, 18:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Som Pacifiera skriver ovan så blir straffet lägre med tanke på hans ålder. Personligen tror jag även de ta tar hans menatala diagnos i beaktande och ger honom ett tidsbestämt straff. 8 - 10 år blir min gissning. Men har hans arrogans under hela processen någon inverkan så lutar det åt några år till.
När väntas domen bli offentlig?

Hehe, med tanke på KJ:s låga ålder har han väl tid att sitta ganska länge och ändå inte ha framtiden helt bakom sig. Döms han i hovrätten till vad han förmodligen blir dömd för redan i tingsrätten handlar det om livstid på KVA och får dela öde med Ausonius. Jag tror KJ blir dömd till livstid även i hovrätten men får med tiden straffet tidsbestämt till 30 år, och med 2/3-principen inkluderat häktningstiden blir han en fri 42-åring, 2034.
Citera
2014-01-08, 18:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Den mordutredningen kördes i diket av Karolinska sjukhusets ledning, som med lagen på sin sida vägrade tillåta ett DNA-test från en kvarleva från slaktaren. Hade det testet tillåtits och man fått den träff GW Persson misstänkte hade utredningen varit klar och de bägge läkarna helt friats från misstanke. Det är fortfarande fullt möjligt att göra detta DNA-test, men lagen sätter alltså stopp. Ett undantag har gjorts från den lagen och det var när man kollade upp vem som mördat landets utrikesminister Anna Lind. Skillnad på folk och folk alltså.

Fetat: Det hade blivit fel i vilket fall. Problemet var att rättsmaskineriet inte lyckades skilja på den svenska kriminalhistoriens siamesiska tvillingar, obducenten och allmänläkaren - båda skyldiga, eller ingen av dem. Ett olyckligt och felaktigt antagande som Leif GW Persson bidrog till med sin gärningsmannaprofil. LGWP är oanvändbar i skarpt polisarbete.
Citera
2014-01-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hehe, med tanke på KJ:s låga ålder har han väl tid att sitta ganska länge och ändå inte ha framtiden helt bakom sig. Döms han i hovrätten till vad han förmodligen blir dömd för redan i tingsrätten handlar det om livstid på KVA och får dela öde med Ausonius. Jag tror KJ blir dömd till livstid även i hovrätten men får med tiden straffet tidsbestämt till 30 år, och med 2/3-principen inkluderat häktningstiden blir han en fri 42-åring, 2034.

GM till perrongmordet i Umeå, som var i samma ålder
som KJ, dömdes till fängelse i 14 år. En dom som kommer att överklagas till HR.
Citera
2014-01-08, 18:35
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet vi om KJ åt ångestdämpande mediciner? Sådant ges ibland mot tvångstankar. Kanske fick han några piller av ME när de träffades på airsoft eller på stan, han hade nämligen sådant hemma enligt egen uppgift.

Alltså, ME, den mannen är ett mysterium. Han tyckte att det var lugnt, har sett döda personer förr, de har somnat in fridfullt, likställer det med styckade kroppsdelar. Men det är kanske därför att han har varit med och sett hur slakt går till, vem vet.

Petar på benen med sin kniv som han sedan sanerade grundligt. Varför gjorde han det, petade ju bara lite med knivspetsen.

Flera andra känner på dörren och låset till huset, men inte ME som "älgar iväg" till baksidan och fönstret, dörren brukar ju vara låst säger han.

Först in, sist ut, brukade avvika från gruppen. Var det på känsliga platser som han gjorde så, skulle vilja veta mer om på vilka platser han avvek från gruppen.

Kan inte låta bli att tänka på airsoft och ghillies, ME spelade också airsoft, var han en sniper, det skulle jag vilja veta, finns det bilder eller annan information att hitta om det?

Har för mig att han röker Level, Pall Mall och Marlboro, hittade det på hans Facebook för länge sedan, hittar det dock inte nu, och i KJ bil fanns ett tomt paket Level, var det på passagerarsidan, jag minns inte. Vilka märken var det på fimparna som hittades kring fp 1?

Börjar med det här så länge, kommer mer.

ME visste ju att benen legat 4 dagar i huset....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in