2014-01-02, 12:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du har nu två "issues" där du hävdar att det skall vara svart eller vitt.
Gärningsmannastyrd och smygmobil.

Jag kan inte hjälpa dig att förstå att det finns skalor och situationer där grå är det rätta svaret.
är mer passande.
Jag håller med Hansson, den är delvis gärningsmannastyrd.
Delvis gärningsmannastyrd? http://www.expressen.se/gt/aklagaren-saker-exsambon-ar-skyldig/
Citat:
– Men åtalet hade fatala brister, den var helt gärningsmannastyrd. Man bestämde sig direkt för ett scenario och låste sig vid det. Man har inte kollat alla trådar, säger han.
Det har varit uppenbart från utredningens start att det är konstapel B. Guldfisks bevingade ord som har styrt utredningen.
Citera
2014-01-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Delvis gärningsmannastyrd? http://www.expressen.se/gt/aklagaren-saker-exsambon-ar-skyldig/Det har varit uppenbart från utredningens start att det är konstapel B. Guldfisks bevingade ord som har styrt utredningen.

Förvirringen är nu total.
Är utredningen helt eller delvis gärningsmannastyrd? Eller är det åtalet som är gärningsmannastyrt?

När inte ens ni kan ge en trovärdig definition på begreppet eller är överens om hur det ligger till, hur vill ni att vi andra ska tolka detta?

Rappakalja och total lögn, ligger närmast just nu.
Senast redigerad av Fin 2014-01-02 kl. 12:25.
Citera
2014-01-02, 12:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Förvirringen är nu total.
Är utredningen helt eller delvis gärningsmannastyrd. Eller är det åtalet som är gärningsmannastyrt?

När inte ens ni kan ge en trovärdig definition på begreppet eller är överens om hur det ligger till, hur vill ni att vi andra ska tolka detta?

Rappakalja och total lögn, ligger närmast just nu.
Jag ser fortfarande inget fel i smålandtintins definition. Gör du?
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gärningsmannastyrd är ett vedertaget begrepp, där man direkt efter ett mord bestämmer sig för vem som är gm. Bland annat anklagades Holmér för att Palmeutredningen var gm-styrd, då han ville hitta bevis som passade hans kurdiska gärningsmän.
Är Marinautredningen gärningsmannastyrd? Hell no!
Och jag ser inte heller någon förvirring. Vad är rappakalja och total lögn, enligt dig?
Citera
2014-01-02, 12:41
Medlem
Citat:
Jag ser fortfarande inget fel i smålandtintins definition. Gör du?

Stjärnadvokat Michael H drar alltså in ett begrepp i hans desperata situation som inte finns definierat någonstans, och som ytterst få känner till och kan tolka. Definitionen du hänvisar till finns på ett anonymt forum. Finns sanningen på flashback kan vi slänga in FS direkt, eftersom jag läst här att FS har mördat Marina.

Citat:
Och jag ser inte heller någon förvirring.

Förvirringen består i vad "gärningsmannastyrd" betyder och om utredningen och/eller åtalet är helt eller delvis "gärningsmannastyrd". Det är väldigt många bud nu.

Citat:
Vad är rappakalja och total lögn, enligt dig?
Enligt den något oklara definition som verkar vara gällande, ljuger advokat Hansson eftersom polisen visst vidtagit åtgärder och utrett saker som inte är kopplade till FS.
Citera
2014-01-02, 12:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Stjärnadvokat Michael H drar alltså in ett begrepp i hans desperata situation som inte finns definierat någonstans, och som ytterst få känner till och kan tolka. Definitionen du hänvisar till finns på ett anonymt forum. Finns sanningen på flashback kan vi slänga in FS direkt, eftersom jag läst att FS har mördat Marina.

Förvirringen består i vad "gärningsmannastyrd" betyder och om utredningen och/eller åtalet är helt eller delvis "gärningsmannastyrd". Det är väldigt många bud nu.

Enligt den något oklara definition som verkar vara gällande, ljuger advokat Hansson eftersom polisen visst vidtagit åtgärder och utrett saker som inte är kopplade till FS.
Nu säger smålandtintin att det är ett vedertaget begrepp, och jag ser ingen anledning att ifrågasätta hen. Men det spelar ingen roll, visst kan vi använda ett begrepp som bara finns, och är definierat i tråden?

Jag och Fnurra-pa-traden är oense om utredningen är helt eller delvis gärningsmannastyrd. Betyder det total förvirring? Är det inte trevligt med lite olika åsikter i en diskussion, så det inte blir ett kafferep bara?

De utredningsåtgärder som har gjorts åt annat håll har bara varit fasadputs. Utredningen har redan från början varit inriktad på FS bara.

- Tömma masten? Varför det, det räcker väl med att tömma FS och Marinas telefoner.
- Fingeravtryck på sängen? Kolla om det är FS, annars kan vi slänga det.
- Fingeravtryck i bostaden? Ingen idé, FS har satt sina avtryck överallt. Han bor ju här.
- Hjul- och fotspår på tomten? Samma sak, FS har säkert varit här i legitimt ärende också.
- Kolla andra bilar? Men FS hade bara tillgång till de här två.
- Planerade du att ha ett sexuellt förhållande med Marina när FS var borta? Men han var ju inte borta, det finns inget som visar det.
Citera
2014-01-02, 13:03
Medlem
Citat:
Nu säger smålandtintin att det är ett vedertaget begrepp, och jag ser ingen anledning att ifrågasätta hen. Men det spelar ingen roll, visst kan vi använda ett begrepp som bara finns, och är definierat i tråden?

Visst kan vi göra det. Om vi är överens om definitionen.

Citat:

De utredningsåtgärder som har gjorts åt annat håll har bara varit fasadputs. Utredningen har redan från början varit inriktad på FS bara.

Om det förekommit det du kallar "fasadputs" motsäger det att utredningen varit helt gärningsmannastyrd.
Citera
2014-01-02, 13:05
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Låter det som sunt förhållande?

Jag tycker det låter som att det är ett riktigt trasigt förhållande och kaos, där saker och ting håller på att gå åt helvete.

Det är precis sådär jag föreställer mig att det ser ut i ett förhållande där den kränkta mannen pucklar på sin kvinna, eftersom hon vill bryta.

Nej det låter inte som ett sunt förhållande. Det var ju slut mellan dom dessutom. En destruktiv situation för de båda skulle jag vilja säga. Men det har hänt i de "bästa" familjerna att man blir oense och en del tar en promenad då (bäst) andra kanske kastar en tallrik i golvet (jävligt onödigt) och en del misshandlar sin partner (så långt ifrån okey). Men det händer.

Men ingen säger att Marina upplevt rädsla, att Marina dykt upp med blåmärken på jobbet eller familjeträffar. Jag tror inte FS har fysiskt skadat Marina. Men jag är säker på att de båda mått dåligt mentalt pga den då rådande situationen som varade länge (att bo ihop trots att man brutit sitt förhållande) var säkert påfrestande med jämna mellanrum för de båda.
Citera
2014-01-02, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej det låter inte som ett sunt förhållande. Det var ju slut mellan dom dessutom. En destruktiv situation för de båda skulle jag vilja säga. Men det har hänt i de "bästa" familjerna att man blir oense och en del tar en promenad då (bäst) andra kanske kastar en tallrik i golvet (jävligt onödigt) och en del misshandlar sin partner (så långt ifrån okey). Men det händer.

Men ingen säger att Marina upplevt rädsla, att Marina dykt upp med blåmärken på jobbet eller familjeträffar. Jag tror inte FS har fysiskt skadat Marina. Men jag är säker på att de båda mått dåligt mentalt pga den då rådande situationen som varade länge (att bo ihop trots att man brutit sitt förhållande) var säkert påfrestande med jämna mellanrum för de båda.

Det var ju därför FS erbjudit sig att hålla sig borta.
Jag tror det är ganska vanligt i förhållanden där man går isär, men bostadsfrågan inte är löst ännu.
Man ger den andre "space".
FS valde att dra iväg till kyrkogården och röka på för att vara ifred från MJs åsikter om detta.
MJ fick sin egentid som hon skriver om i sitt brev.

Jag har svårt att förstå folk som drar på anklagandets högväxel i detta sammanhang.
Det är ju endast för MJ utsatts för ett brott FS misstänkliggörs för alla möjliga naturliga händelser:

- bankomatuttag m. fel kod (gjorts förut)
- sms som svar på telefonsamtal (gjorts förut)
- fordonsförfrågan (gjorts förut)
- ge MJ egen tid (har varit på tal förut)
- åka på dejt till Linköping (har gjorts förut)
- snorkla (har gjorts förut)
- köpa dragblock

Jag tror MJ levde den 28e på dagen, njöt av solen och planerade något trevligt för em-kväll.
Då utredningen varit gärningsmannastyrd, har vi ingen aning vad som kan ha skett 28/29e.
Citera
2014-01-02, 13:58
Medlem
Citat:
Då utredningen varit gärningsmannastyrd, har vi ingen aning vad som kan ha skett 28/29e.

Fast nu är det ju så att utredningen inte varit "gärningsmannastyrd". Det är en bara en lögn som advokat Hansson vill få oss att tro på.
Citera
2014-01-02, 14:09
Medlem
Citat:
Det är fritt att ha den åsikten, jag och fler med mig tycker tvärtom.

Det positiva är att du håller med mig om att det naturliga är att MJ levde den 28e.

Det är också fritt att påstå att stjärnadvokaten ljuger.

Jag tror Marina dog ett par timmar in på den 28:e. Det finns mycket som pekar på det.
Bl.a så slutade de flesta spår av att hon var vid liv då.

Det finns skäl att anta att det var FS som skickade de avledande sms:en till Marinas syster, fordonsförfrågan samt det förödande sms:et till sig själv.
Citera
2014-01-02, 14:23
Bannlyst
Citat:
Det är också fritt att påstå att stjärnadvokaten ljuger.

Jag tror Marina dog ett par timmar in på den 28:e. Det finns mycket som pekar på det.
Bl.a så slutade de flesta spår av att hon var vid liv då.

Det finns skäl att anta att det var FS som skickade de avledande sms:en till Marinas syster, fordonsförfrågan samt det förödande sms:et till sig själv.

Eftersom det varit fokus på FS, gärningsmannastyrt, är det lätt att falla till föga för det scenariot - jag förstår det.

Men ÅK vet inte vad MJ och Francois chattade eller kom överens om, eller hur MJ har haft kontakt med Linköpingsdejten, eller ens identifierat någon av dessa.
Vi vet bara att MJ sökte kontakt med flera män för en bdsm-dejt den 28e.

Du håller också med om att det finns skäl till att anta MJ levde den 28e ?
Citera
2014-01-02, 14:29
Medlem
Citat:
Du håller också med om att det finns skäl till att anta MJ levde den 28e ?

Det finns skäl att anta att Marina ville leva, hon hade bl.a planerat en resa till New York.
Det stod i den försvunna filofaxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in