2014-01-02, 08:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej nu tror jag du spånar iväg. Dokument som lämnas in med personnamn öppnar inte för alternativa gm att undersökas. Det ska passa in också förstår du. Eller bestämmer du möjligen vad eller vilka som ska undersökas? Advokaten får väl jobba lite då anser jag och det har han ju inte gjort.

Sorry det finns inte ens minsta möjliga öppning för alternativ i dagsläget.

Ett identifierbart fingeravttryck gör det men tyvärr så har polisen inte ansträngt sig för att ta reda på vem som satt avtrycket där.

Kan det bero på att det inte passar in i den gärningsmanna styrda utredningen?
Citera
2014-01-02, 08:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Hur skulle en förundersökning gå till om man helt ignorerade någon som kan tänkas vara gärningsman?

Det är bara att kolla denna utredning så får du svaret.

Vem fann liket?
Vem fann blodet?
Vem fann bilen?

Det finns nog en och annan sak till som jag glömt.

Summan är att polisen sköt detta dåligt, mycket dåligt.
Citera
2014-01-02, 08:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu tror jag att det har snurrat runt under tomteluvan. Du har ju precis kört en lång argumentation om att banker inte kollar insättningar på 10000 kr, därav att marina kunde satt in svarta pengar på banken. Och nu vill du inte kännas vid detta? Är det detta som kallas cannabisminne, eller?

Hur kan du förvånas av få kontantuttag? Enligt omgivningen avskydde marina att gå omkring med kontanter, hon betalade alltid med kort. Hade hon betalat cash för det mesta hade de väl sagt det? Undantaget är väl när hon ska köpa något av en privatperson, då måste hon ha kontanter. därav kontantuttagen som görs för att köpa flipperspelet. Det tycker jag låter bra mycket rimligare än en konstruerad teori som inte stämmer överens med fakta eller vittnesmål.
Måste jag förklara allt in i minsta detalj? Om penningtvättsregeln är ett problem så kan hon ha löst det på det sättet. Men hon har inte många småköp heller på lönekontot, till mat mm. Däremot en massa pg-betalningar, är det till fonder?
Citera
2014-01-02, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

OM det FS gjorde var att slå näven i en vägg, så tycker jag inte att det är kraftigt överreagerat. Det är bättre än att slå folk. Vi vet inte vad dom bråkat om. Det har väl hänt att man dragit en näve i en vägg/dörr, kastat något i väggen eller ngt när man blivit rejält förbannad. Har det aldrig hänt dig?
Marina grät efteråt ja. Det brukar ske när folk blir ovänner.

Låter det som sunt förhållande?

Jag tycker det låter som att det är ett riktigt trasigt förhållande och kaos, där saker och ting håller på att gå åt helvete.

Det är precis sådär jag föreställer mig att det ser ut i ett förhållande där den kränkta mannen pucklar på sin kvinna, eftersom hon vill bryta.
Citera
2014-01-02, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Vem fann liket?
Vem fann blodet?
Vem fann bilen?

Finns mördaren bland dessa tror du?
Har du fantiserat ihop tre nya alternativa gärningsmän, eller vad är det du vill säga med detta?
Citera
2014-01-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ett identifierbart fingeravttryck gör det men tyvärr så har polisen inte ansträngt sig för att ta reda på vem som satt avtrycket där.

Kan det bero på att det inte passar in i den gärningsmanna styrda utredningen?

Låt säga att avtrycket som hittades på den icke avtorkade sängen visar sig tillhöra den man som Quarrel hängde ut med bild i tråden.
Är allt klappat och klart då?

Man kommer inte misstänka FS mindre för det. FS har fortfarande så pass mycket mot sig så att HD tycker det är värt en chans till i Hr.
Citera
2014-01-02, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du har rätt. MH beskriver den som delvis gärningsmannastyrd. Roligt att du tog till dig begreppet.

Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Hur skulle en förundersökning gå till om man helt ignorerade någon som kan tänkas vara gärningsman?

Citat:

Vem fann liket?
Vem fann blodet?
Vem fann bilen?

Vad betyder "delvis gärningmannastyrd" förundersökning?

Att man delvis undersöker folk som man inte tror är gärningmannen?

Jag förstår inte det här med "delvis"?

Är den som fann liket delvis (etc.) inte trolig gärningsman eller hur menas?
Citera
2014-01-02, 09:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Låt säga att avtrycket som hittades på den icke avtorkade sängen visar sig tillhöra den man som Quarrel hängde ut med bild i tråden.
Är allt klappat och klart då?

Man kommer inte misstänka FS mindre för det. FS har fortfarande så pass mycket mot sig så att HD tycker det är värt en chans till i Hr.
Låt oss säga att avtrycket som hittades på sängen visar sig tillhöra en man som sagt att han aldrig har varit hemma hos Marina. Är allt klappat och klart då?
Citera
2014-01-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Låt oss säga att avtrycket som hittades på sängen visar sig tillhöra en man som sagt att han aldrig har varit hemma hos Marina. Är allt klappat och klart då?

Jag tycker också man borde jämfört med virrpannan, för att utesluta och reda ut.
Hade fortfarande inte stoppat rättegången som börjar snart.
Citera
2014-01-02, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
"delvis gärningsmannastyrd".
Nu blev det om möjligt ännu svårare att förstå.
Antingen är den väl (enligt den något oklara definitionen) gärningsmannastyrd eller inte?

Du har nu två "issues" där du hävdar att det skall vara svart eller vitt.
Gärningsmannastyrd och smygmobil.

Jag kan inte hjälpa dig att förstå att det finns skalor och situationer där grå är det rätta svaret.
är mer passande.
Jag håller med Hansson, den är delvis gärningsmannastyrd.
Citera
2014-01-02, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Snälla Tulpanen jag har sett det mesta i detta fallet, och jag är övertygad.
Jag har alltså en fast ståndpunkt att det handlar om ett dödligt våld i nära relation det är uppenbart för den typen av mord. Att försöka förklara det enkla i det resonemanget ser jag som utsiktslöst eftersom du inte tar till dig den informationen. Jag är alltså inte ett dugg intresserad av några flyktiga chattbekanta utan rent konkret är det ett klassiskt exempel på fd pojkvän mördar sitt x.

Francois chattade sist med MJ, vad vi vet kan det vara ett klassiskt Idafall.
Morot hade träffat Ida 4-5 ggr innan han slog ihjäl henne.
Hur intensiv har chatten med Francois varit historiskt ?
Citera
2014-01-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du har nu två "issues" där du hävdar att det skall vara svart eller vitt.
Gärningsmannastyrd och smygmobil.

Jag kan inte hjälpa dig att förstå att det finns skalor och situationer där grå är det rätta svaret.
är mer passande.
Jag håller med Hansson, den är delvis gärningsmannastyrd.

Grå på skalan. Då förstår jag.
Till lika stora delar är utredningen utförd helt korrekt ur den synpunkten. Det köper jag.

Sen förstår jag om MH drar det mycket unika kortet "gärningsmannastyrd".
Han är ju försvarsadvokat, och vill skapa tvivel. Han har inte så mycket annat.
Det är dock bara hans desperata åsikt. Inte på något sätt sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in