2014-01-02, 10:14
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Bombningen som dödade Mohammad Chatah i Libanon och random dödandet av kurder i kurdiska byar har ett gemensamt. Att göra regionen än mer ostabil. Finns bara en grupp som tjänar på det: AQ

.... vem står bakom AQ och alla dess undergrupper?

Är det inte dags att lägga ner dina låtsasanalyser snart?

Det kan finnas hur många som helst som tjänar på mannens död, allt ifrån politiska rivaler inom samma parti till Hezbollahmän inblandade i permiärministermordet, sanningen är att vi helt enkelt inte vet vem som låg bakom än.

Att då tvärsäkert gå ut och peka ut AQ understödda av USA (förmodar jag du menar) är inget annat än ren och skär antivästlig propaganda utan någon som helst stringent förklaringsmodell bakom sig.

Vad har du för konkreta indicier som ens pekar ut AQ?
2014-01-02, 10:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Varken USA eller Ryssland kan stänga ner kriget. Det är faktiskt KSA och Iran som är dom största finansiärerna samt även dom ända som förser sina allierade med vapen och ammunition. Det är inte i USA's intresse att en islamisk diktatur installeras, utan det är i KSA's intresse. USA har ju även prioriterat ner MÖ och fokuserar på östra asien.

Sedan får man inte tro att det enbart är dom allra högst upp som bestämmer över hur kriget ska bli. Det är även folk på marken som har sina mål och ambitioner. Förvänta er inte att detta är en enkel lek som kan ta slut när som helst. Det kommer med all säkerhet att pågå krig i flera år framöver.

Citat:
Precis det spelar ingen roll vad dom gör för dom gör ändå någon sur och det är oftast dom som får medialt utrymme.

Det är för många som övervärderar USA's makt och inflyttande. Dom har faktiskt tappat i makt sen 50-talet och den trenden har hållit i sig och börjar bli mer uppenbar nu när en rad länder börjar växa sig stora. Brasilen, Iniden, Kina, indonesien och en massa andra länder. Maktförhållandet blir bara jämnare och jämnare med tiden. Det är ett faktum.

Japp, förutom den vanliga hysterin och dumheten i Mellanöstern så är det hela ett proxy-krig mellan Iran och KSA.

Vad gäller Mellanöstern så får Iran stadigt ökat inflytande. Det USA kan göra är att sluta göda terrormonstret KSA och inleda, om inte ett varmt förhållande, så åtminstone ett konstruktivt samarbete med Iran. Detta är, förövrigt, på gång.

Kriget Syrien kommer säkert att hålla på minst ett och ett halvt år till. Det som avgör hur lång tid det kommer att ta är dels hur kraftfullt världen bestämmer sig för att bekämpa salafist-terrorismen. Det är redan klart att Genève mötet kommer, i mycket, att handla om hur terrorismen skall bekämpas. Ryssland, som av förståeliga skäl är extra taggade nu, kommer att tycka på maximal.

Och dels om SAA och SAF fortsätter att bara vara allmänt inkompetenta eller om de blir ännu mer värdelösa vad gäller krigföringen.

Slutet är dock givet: salafist-terrorismen kommer, i stort, att krossar globalt!

Sedan kommer säkert Assad, inom sin tid, att komma till ICC. Förhoppningsvis så kommer också det syriska folket att få en fungerande, sekulär demokrati. Huruvida Assadregimen, rent av, kommer att medverka till detta, frånsett att de bekämpar islamist/jihadist salafisterna, är oklart.

Tilläggas skall också att Iran, i sig, med sitt islamistiska system, kan på sikt komma att utgöra ett hot emot väst. Detta är dock en senare fråga. Det är möjligt att det persiska folket anpassar sig till en framtida verklighet med ultra intelligenta maskiner som de verkliga Gudarna.
2014-01-02, 11:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag har sett en jäkla massa youtube filmer från Syrien och det som slår mig är hur jävla usla nästan alla som slåss är på att sikta(om man bortser från en del regeringsförband och prickskyttar).
Det är legio att man på måfå tömmer ett magasin i önskad riktning dock utan att ha riktig koll på vart man kommer att träffa.
Skulle man sikta och avlossa väsentligt färre skott så skulle man antagligen träffa betydligt oftare.

Visst, det är fullständigt otroligt!

Detta gäller även SAA. Jag såg en film där de skulle återta något torg i Aleppo. En kille ställde sig mitt i gatan och brassade på med ett tungt eldhandvapen. Han klarade sig iof. Men sedan ser man hur de släpar bort en annan kille i bakgrunden som tydligen inte hade samma tur.

Herregud, man kikar möjligtvis snabbt nere vid marknivå om man inte har tillgång till tekniska hjälpmedel, och måste se vad som finns bakom hörnet vid strid i stadsbebyggelse.

Däremot så verkar shia-miliserna vara lite mer disciplinerade. Och kurderna verkar ha en helt normal uppfattning om vad kulor kan göra. Kurderna verkar dessutom arbeta utifrån en genomtänkt plan.
2014-01-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
De mest extrema terroristerna i Syrien avrättar alawiter och shiamuslimer. När det gäller kristna och kurder brukar de begära en lösensumma, de blir ofta mål för kidnappningar. Det förekommer även avrättningar på kristna respektive kurder, men det är vanligast mot alawiter.

Du ska nog släppa det där med sunnimuslim när det gäller kurder, i en diskussion om al-Qaida. al-Qaida och ISIS ser inte kurderna som muslimer, i deras ögon är de "kufar" d.v.s. otrogna. Därför spelar det ingen roll egentligen. Likaså ses många sunnimuslimer inom FSA som icke-troende.
Det där med avrättningar stämmer för jag har hört rebeller själva säga det. Det är inte bara extremisterna som tänker i sådanda här banor, även dom andra rebellerna. Det var ett gammal dokumentär jag såg där regimen bombade fel och missade hela ledningen för en rebelgrupp. Tror det bara var kvinnor och barn som dog/skadades i angreppet. Hursomhelst, så sa rebellgruppen att dom skulle hämnas på alaviterna. Yttrade något i still med: Ta kriget hem till dom. Tror det är många sunnimuslimer som vill hämnas på alaviterna, för flygbombningarna.

Dock så har jag väldigt sällan sett nyheter om att civila alaviter blivit avrättade. Inte heller kristna eller kurder. Att alaviterna inte bli avrättade så ofta kan ju dock bero på att rebellerna inte har kontroll över så värst många alavitområden.

Vad gäller kidnappningar mot kurder så finns det däremot i överflöd. Det har hänt vid flera tillfällen nu att 200 pers blir kidnappade åt gången. Det är inte alla dessa som blir fria till slut, många av dom är fortfarande försvunna. För en vecka sedan så hittade man kropparna på flera kurder som hade blivit kidnappade för länge sedan. Dom hade blivit torterade till döds.

Jag läser nyheter dagligen om Syrien och slutsatsen jag kan dra av det jag hittills läst är att kurderna blir oftare kidnappade jämfört med dom andra grupperna i landet. Då läser jag vanlig engelskspråkig media och engelskspråkig kurdisk media. Med vanlig menar jag det som kommer upp på newsnow.
2014-01-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Exakt, hur USA ska kunna få styr på detta debacle utan en större operation än i Irak övergår nog alla normalt tänkandes förstånd; det är för mycket intressenter för att bara USAs ord skulle kunna avgöra detta.

Misstänker att Ryssland har större inblandning i inbördeskriget än USA. Det verkar vara ryssvapen som skördar flest liv. Att strypa ryssvapnen till Assad vore en bra början så befolkningen fick lite andrum. Islamisterna är säkert överskattade på grund av sin brutalitet och utgör inget större hot mot landet misstänker jag. Men att Syrien förblir instabilt under flera år framöver är nog ingen djärv gissning.
2014-01-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, förutom den vanliga hysterin och dumheten i Mellanöstern så är det hela ett proxy-krig mellan Iran och KSA.

Vad gäller Mellanöstern så får Iran stadigt ökat inflytande. Det USA kan göra är att sluta göda terrormonstret KSA och inleda, om inte ett varmt förhållande, så åtminstone ett konstruktivt samarbete med Iran. Detta är, förövrigt, på gång.

Kriget Syrien kommer säkert att hålla på minst ett och ett halvt år till. Det som avgör hur lång tid det kommer att ta är dels hur kraftfullt världen bestämmer sig för att bekämpa salafist-terrorismen. Det är redan klart att Genève mötet kommer, i mycket, att handla om hur terrorismen skall bekämpas. Ryssland, som av förståeliga skäl är extra taggade nu, kommer att tycka på maximal.

Och dels om SAA och SAF fortsätter att bara vara allmänt inkompetenta eller om de blir ännu mer värdelösa vad gäller krigföringen.

Slutet är dock givet: salafist-terrorismen kommer, i stort, att krossar globalt!

Sedan kommer säkert Assad, inom sin tid, att komma till ICC. Förhoppningsvis så kommer också det syriska folket att få en fungerande, sekulär demokrati. Huruvida Assadregimen, rent av, kommer att medverka till detta, frånsett att de bekämpar islamist/jihadist salafisterna, är oklart.

Tilläggas skall också att Iran, i sig, med sitt islamistiska system, kan på sikt komma att utgöra ett hot emot väst. Detta är dock en senare fråga. Det är möjligt att det persiska folket anpassar sig till en framtida verklighet med ultra intelligenta maskiner som de verkliga Gudarna.
USA och Iran kanske har kommit varandra lite närmare i och med dom första förhandlingarna om kärnprogrammet, men Iran är fortfarande bojkottad av hela världen och det kommer dom vara långt fram över. Även om förhandlingarna lyckas i slutändan så handlar det om att dom lättaste restriktionerna upphävs och dom har knappt någon betydelse. Det finns inte mycket stöd bland amerikanska politiker att upphäva alla restriktioner.

Iran är trots allt en skurkstat som inte vet vad mänskliga rättigheter är för något. Korruptionen i landet är heltäckande och har nått den grad att det bara är ett par personer som äger allt, och då menar jag verkligen allt.

Jag minns inte namnet på honom, men det finns en betydelsefull person inom irans underrättelsetjänst och denna person anses vara en gigant inom terrorismen. Han ligger bakom uppstartandet av flera terrornätverk, har kontakt med nästan alla terrorgrupper i världen samt pekas ut för att ha legat bakom flera terrorattentat.

Nu har KSA's underrättelsechef samma dignitet som den iranska snubben och anses vara minst lika bra mastermind i den här världen. Både KSA och Iran är riktigt smutsiga länder. Förövrigt så är alla länder i MÖ smutsiga skurkstater. Det finns inte ett enda land som inte haft samröre med terrorister eller själv utfört statsterrorism. Det går alltså inte att hitta en bra samarbetspartner här. Varken Iran eller KSA är en bra samarbetspartner.

Det enda hoppet som den här regionen har är att utvecklingsstörda Turkiet lyckas utvecklas så att det verkligen blir en fullt ut demokratiskt land. Sedan så kanske detta kan spridas vidare till regionen.
2014-01-02, 11:55
Medlem
Hej alla i tråden!

Jag har varit en följare under längre tid men tänkte nu delta själv i diskussionen.

Som jag förstår läget så ser det nu ut som att Assad på att vinna?

USAs inblandning uteblev, det internationella stödet minskar i takt med att Jihadisternas andel av oppositionen ökar samt ökade interna konflikter mellan rebellgrupperna.

Jag menar inte att Assad kommer att vinna om en vecka eller kanske ens ett år. Det jag menar är att det nu ser ut som att det är troligt att när 2016 är till ända så kommer det att vara SAA som kontrollera hela landet igen.

Mycket tacksam för synpunkter!
2014-01-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 500-5000
Hej alla i tråden!

Jag har varit en följare under längre tid men tänkte nu delta själv i diskussionen.

Som jag förstår läget så ser det nu ut som att Assad på att vinna?

USAs inblandning uteblev, det internationella stödet minskar i takt med att Jihadisternas andel av oppositionen ökar samt ökade interna konflikter mellan rebellgrupperna.

Jag menar inte att Assad kommer att vinna om en vecka eller kanske ens ett år. Det jag menar är att det nu ser ut som att det är troligt att när 2016 är till ända så kommer det att vara SAA som kontrollera hela landet igen.

Mycket tacksam för synpunkter!
Detta är dock gammalt och kanske var aktuellt för 6 månader sedan. Idag så har det minst dött 7000 jihadister och dom var ursprungligen runt 10 000 man. Deras andel av rebellerna ökar inte utan det snarare minskar. Igår så intog YPG staden Tal Hamis. Detta skulle vara Al-Qaidas starkaste fäste i Syrien och dom gav upp efter 5 dagars belägring.

Om man går efter SOHR uppgifter så dör det några fler personer från rebellsidan än regimsidan, men det är fortfarande väldigt många på båda sidorna som dör dagligen. Just nu är det för jämt och det är även jämt ifall man kollar på parternas totala manskap. Personligen så har jag väldigt svårt att se det framför mig att någon av dessa två skulle lyckas vinna över den andra.

Det är dessutom brist på ammunition och vapen. Vi är i ett läge där alla aktörer tillverkar hemmagjorda vapen, bomber och även pansarvagnar/beplåtade bilar.

2016 är alldeles orealistiskt. Vad bygger du denna uppfattning på? Enligt mig så är det flera år kvar tills inbördeskriget är slut. Kanske 7-8 år kvar.
2014-01-02, 12:16
Medlem
Min uppfattning är att det kan ta slut inom betydligt kortare tidsperiod. Vid något tillfälle kommer rebell/terroristsidan kolllapsa och de individer som är med kommer se vilka alternativ som finns bortsett från att slåss för något som helt saknar poäng.
2014-01-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askochalm
Min uppfattning är att det kan ta slut inom betydligt kortare tidsperiod. Vid något tillfälle kommer rebell/terroristsidan kolllapsa och de individer som är med kommer se vilka alternativ som finns bortsett från att slåss för något som helt saknar poäng.
Detta gäller möjligen delar av FSA. Det finns inget som tyder på att någon islamist grupp kommer lägga ner verksamheten. Jihadistgrupperna kommer nog gå under på grunda av stora förluster i manskap. En del av dom kommer gå över till andra islamistgrupper och resten kommer dö.
2014-01-02, 12:26
Medlem
Citat:
Detta är dock gammalt och kanske var aktuellt för 6 månader sedan. Idag så har det minst dött 7000 jihadister och dom var ursprungligen runt 10 000 man. Deras andel av rebellerna ökar inte utan det snarare minskar. Igår så intog YPG staden Tal Hamis. Detta skulle vara Al-Qaidas starkaste fäste i Syrien och dom gav upp efter 5 dagars belägring.

Om man går efter SOHR uppgifter så dör det några fler personer från rebellsidan än regimsidan, men det är fortfarande väldigt många på båda sidorna som dör dagligen. Just nu är det för jämt och det är även jämt ifall man kollar på parternas totala manskap. Personligen så har jag väldigt svårt att se det framför mig att någon av dessa två skulle lyckas vinna över den andra.

Det är dessutom brist på ammunition och vapen. Vi är i ett läge där alla aktörer tillverkar hemmagjorda vapen, bomber och även pansarvagnar/beplåtade bilar.

2016 är alldeles orealistiskt. Vad bygger du denna uppfattning på? Enligt mig så är det flera år kvar tills inbördeskriget är slut. Kanske 7-8 år kvar.

När jag talar om att Jihadister blivit fler så utgår jag mest ifrån Wikipediasidan(https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Civil_War) om inbördeskriget. Där listas följande oppositionsgrupper:

"Free Syrian Army: 40,000[30] - 50,000[31][32](Den mest liberala och den som väst vill stödja)
Islamic Front: 45,000[33] - 60,000[34][35](Islamister)
Ahfad al-Rasul Brigade: 7,000–9,000[36](Islamister)
Al-Nusra Front: 5,000-7,000[37](Al-qaida kopplade islamister)[38]
Islamic State of Iraq and the Levant: 3,000-5,000[39]"(Al-qaida kopplade islamister)"

Den fria syriska armén har både blivit färre samt blivit utsatta för flera angrepp av andra grupper. Bland annat stals deras vapenlager, vilket är något som säkert oroar västmakter som inte vill att fel grupper ska få deras vapen som de skickar till Syrien.

Jag tänker som askochalm att oppositionen står inför en kollaps. När de öppet börjar strida mot varandra så är detta ett tecken på svaghet snarare än styrka. När det sedan talas om att det börjar bli brist på ammunition så är min uppfattning att armén faktiskt siktar innan de skjuter, något som verkar vara helt främmande för många av islamisterna.

Själv tänker jag(men här är jag väldigt osäker och helt öppen för att övertygas om annat) också att det kanske blir mest humant om Assad vinner då han förhoppningsvis kommer att mörda minst antal människor. För islamisterna så skulle det vara fullt möjligt att mörda/fördriva stora delar av sina fiender då de är så få(tex döda/fördriva alla Alawiter) i relation till de 60% sunnimuslimer som finns i landet.
2014-01-02, 12:27
Medlem
Citat:
Dom har ett kluster runt Tal Abyed och i Hasaka har dom dom allra sydligaste delarna runt Shaddade. Det finns några byområden söder om Tal Hamis, men dessa är inga större problem. https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_civil_war_detailed_map

Senast jag såg den kartan var i somras och det känns som att kartan har blivit rejält mycket rödare sedan dess?!

Hittade några fotbollsklipp om Syrien som är runt ett år gammalt.

Från västra asiatiska mästerskapen i Kuwait 2012, som Syrien vann, och en kille med FSA flagga är inte särskilt omtyckt!
http://www.youtube.com/watch?v=cBD_Zpt5boc

Stolta syriska supportrar inne i arenan och protester utanför.
http://www.youtube.com/watch?v=sziNaQ-42hI

Efter segern i mästerskapet träffas spelarna Assad.
http://www.youtube.com/watch?v=p-CVYP0XHqQ

I en landskamp mellan Irak och Syrien 2013 visar det irakiska fansen att man sympatisera med Syrien.
http://www.youtube.com/watch?v=X3PkcoQl-zU

Egyptiska fotbollsfans sympatisera med FSA.
http://www.youtube.com/watch?v=pU1RFLCDWeY

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in