2014-01-01, 23:47
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Vad sägs om detta?
http://www.todayszaman.com/newsDetail_getNewsById.action?newsId=335503

Påminner mycket om hur palestinierna smugglar vapen i ambulanser, så det verkar inte otroligt. Frågan är dock vad Turkiet egentligen gör åt det hela; försöker man stoppa all smuggling eller bara lite för syns skull, eller arbetar olika myndighetsorgan emot varandra?
2014-01-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Påminner mycket om hur palestinierna smugglar vapen i ambulanser, så det verkar inte otroligt. Frågan är dock vad Turkiet egentligen gör åt det hela; försöker man stoppa all smuggling eller bara lite för syns skull, eller arbetar olika myndighetsorgan emot varandra?
Det finns ingen tvekan om hur mycket Turkiet visste och hur delaktiga dom var i det. Om iransk underrättelsetjänst kände till detta, så visste även dess motsvarighet i Turkiet. Det var för flera månader sedan som en iransk tidning uppmärksammade det och ifall man vet hur Iran fungerar så förstår man att det är underrättelsetjänsten som försåg dom med informationen.

Man måste sätta dessas saker i sammanhang för det blir lättare att förstå då. Just nu så pågår ett internt krig mellan Gulen rörelsen och Erdogan. Rörelsen är väldigt inflytelserik och har anhängare över allt i hela statsapparaten. Det var dom som sjösatte korruptions granskningen som resulterade i korruptions skandalen. Denna händelse som skedde idag är en del av den konflikten. Så svaret är: Ja, alla visste vad som pågick och man lätt det pågå för att det var i ens intresse att låta det pågå. Men när det blir intern maktkamp så skiftar ens intresse och blir något helt annat. Därför tipsades gendarmerna att kontrollera just den bilen.

Ofta när gendarmer eller polis tipsas så säger tipsaren att det är narkotika smuggling. Dom säger alltså inte att det är vapensmuggling till terrorister i Syrien. Så har det ialla fall varit tidigare när dom upptäckt vapensmuggling under konflikten i Syrien.
Senast redigerad av Zagrosi 2014-01-02 kl. 00:04.
2014-01-02, 00:16
Medlem
Det är på sin plats att fråga hur delaktig Turkiet är i Al-Qaidas angrepp på civila kurder i Syrien? Det går inte att ställa frågan på ett annat sätt för det är nämligen det enda som Al-Qaida håller på med. Det är det enda som dom kan göra framgångsrikt. Så därför kan man inte ställa frågan på ett annat sätt.

Frågan är relevant för det är nämligen övervägande kurder som blir kidnappade av Al-Qaida. Det är ytterst märkligt att en sunnimuslimsk extremist grupp kidnappar så många sunnimuslimer av en vis etnicitet. Gör dom det för att dom får betalt och tar emot beställningar från Turkiet eller gör dom det för att dom själva vill göra det?
2014-01-02, 02:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Det är på sin plats att fråga hur delaktig Turkiet är i Al-Qaidas angrepp på civila kurder i Syrien? Det går inte att ställa frågan på ett annat sätt för det är nämligen det enda som Al-Qaida håller på med. Det är det enda som dom kan göra framgångsrikt. Så därför kan man inte ställa frågan på ett annat sätt.

Frågan är relevant för det är nämligen övervägande kurder som blir kidnappade av Al-Qaida. Det är ytterst märkligt att en sunnimuslimsk extremist grupp kidnappar så många sunnimuslimer av en vis etnicitet. Gör dom det för att dom får betalt och tar emot beställningar från Turkiet eller gör dom det för att dom själva vill göra det?

De mest extrema terroristerna i Syrien avrättar alawiter och shiamuslimer. När det gäller kristna och kurder brukar de begära en lösensumma, de blir ofta mål för kidnappningar. Det förekommer även avrättningar på kristna respektive kurder, men det är vanligast mot alawiter.

Du ska nog släppa det där med sunnimuslim när det gäller kurder, i en diskussion om al-Qaida. al-Qaida och ISIS ser inte kurderna som muslimer, i deras ögon är de "kufar" d.v.s. otrogna. Därför spelar det ingen roll egentligen. Likaså ses många sunnimuslimer inom FSA som icke-troende.
2014-01-02, 05:04
Medlem
Citat:
Alla de allierade förlorade in alles 4.800 döda soldater, samt 1.500 privat anställda. Antalet soldater sårade (inte bara allvarliga) var runt 30.000, och antalet privata sårade 40.000.

Man dödade runt 30-35.000 rebeller och irakiska soldater.

http://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Iraq_War

Som tidigare skribenter påpekat så är du ett hopplöst autistisk psykfall med dina siffor och projektil banor. För att gå in dina banor så är den offciella siffran på döda i Irak 4802 och inte 4800 som du påstod ditt retard
http://edition.cnn.com/SPECIALS/war.casualties/

Angående sårade så skulle siffran på skadade soldater så är siffran för allvarligt skadade ingen som exakt vet ditt mongo. 30,000 är förmodlingen minst allvarligt skadade, allvarligt skadade skulle även kunna vara mycket högre. Enligt denna publicering så skulle det kunna vara 480,000 skadade USA soldater räknat både lätta och allvarliga skador.
http://www.huffingtonpost.com/dan-froomkin/iraq-soldiers-wounded_b_1176276.html
Citat:
The death count is accurate. But the wounded figure wildly understates the number of American servicemembers who have come back from Iraq less than whole.

Och 30-35.000 döda rebeller och irakiska soldater står du bara och hittar på som du tycker passar idiot, det existerar inga officella amerikanska eller andra siffror på dödade rebeller i Irak!! Det finns ingen som vet!! Bara vilda "estimations" och som vanligt överdriver USA sina "estimations". Dessutom syftade jag på antalet döda rebeller under upproret efter Saddam fallit retard, spelar ingen roll hur många soldater som dog i kriget mot Saddam.

Citat:

Är du helt från vettet? De som stod för det mesta av dödandet av civila var naturligtvis terroristerna som sprängde bomber och mördade civila, inte amerikanerna. Jag hoppas du skojar med oss, inte ens de mest kritiska skyller massdödandet på USA direkt, men däremot indirekt.

Du är helt från vettet din dåre, grova lässvårigheter har du också. Vart skrev jag att amerikanerna stod för de flesta civila dödsoffer?
Senast redigerad av panonia 2014-01-02 kl. 05:40.
2014-01-02, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det "ända" man vet är ganska exakt hur få amerikaner som dog ja, men jämfört med motståndarsidan är det väldigt låga siffror!

Det är för övrigt två krig, först Kuwaitkriget, sedan Irakkriget.

Kuwaitkriget: 379 dödade 776 skadade för USA, 20 000 - 35 000 irakier.

Irakkriget:

Totalt döda (irakier) (från krigets början till och med juni 2006):
392 979–942 636
Krigsrelaterade dödsfall (irakier) (från och med början av 2004 till och med november månad 2006):
100 000–150 000

SYRIEN: (icke regeringssoldater)
29,083–50,930 fighters killed
979 protesters killed
17,000–47,138 opposition fighters and supporters captured
130 000 saknade eller häktade (mars 2013)

....

Hade USA velat "utplåna" "rebellerna" (ack så förvirrat ordval av dig) så hade de gjort det, och som vi sagt flera gånger så var det självklart aldrig meningen att USA skulle stanna, tvärtom. Målet var som du borde ha vetat, att Irak skulle sköta sitt försvar själva.

Igen, nu går du utanför ämnet som vanligt. Vad har dödstalen under gulfkriget 91 och andra Irakkriget 2003 mot Saddam att göra med upproret mot USA som jag syftade på. Och sen att du räknar alla kills på alla irakier inkluderat civila som siffror på USAs framgång är lite korkat.
Och nej syftet med Irak kriget var inte att lämna över makten till en Iran influerad regim för att sedan lämna landet. Planen var att ha kvar permanenta baser likt man har idag i Tyskland/Japan för en lång framtid. John McCain talade alltid om att vi kommer att stanna i Irak så länge som det behövs även om det är 100 år.
Senast redigerad av panonia 2014-01-02 kl. 05:42.
2014-01-02, 06:26
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Som tidigare skribenter påpekat så är du ett hopplöst autistisk psykfall med dina siffor och projektil banor. För att gå in dina banor så är den offciella siffran på döda i Irak 4802 och inte 4800 som du påstod ditt retard
http://edition.cnn.com/SPECIALS/war.casualties/

Minsann, du skriver om ett av mod raderat inlägg som är fullspäckat med både imbecilla och tröttsamma förolämpningar, nästan enbart baserat på faktumet att dina dödstal anger två (2!) fler döda än mina. En skillnad på i runda slängar 0,04%?

Vet du, jag kan ge dig rätt för det där; jag erkänner här och nu att mina siffror var mindre än en halv promille fel. Är du nöjd nu? Jag hoppas jag slipper dina meningslösheter efter att ha erkänt mitt ödesdigra kardinalfel...
Senast redigerad av bernad_law 2014-01-02 kl. 07:09.
2014-01-02, 08:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Vad sägs om detta?

Hoppas Turkiets roll i mördandet får mer uppmärksamhet i pressen, vore sjukt om inte så händer när höga politiker och "välgörenhets-NGOs" är inblandade! Ser inga uppgifter vilken sorts vapen det var i denna leverans, om det till exempel var sprängämnen för tillverkning av bomber eller liknande.

"In another similar incident, a total of 935 rocket warheads seized from a truck in the southern city of Adana near the Syrian border in early November.

Turkish police are still investigating allegations that the truck carrying the seized rocket warheads and 10 launchpads was heading to al-Qaeda-affiliated groups in Syria, and Adana Governor Hüseyin Avni Coş said the seizure of the weapons disproves claims that Turkey is aiding extremist groups in its war-torn neighbor."

Man kan ju anta att det är vapensmugglare i Turkiet som tjänar grova pengar från till exempel Saudiarabien. De kan bli mångmiljonärer på en liten affär. Men var kommer vapnen ifrån? Hört något om Balkan-länderna, när ska dessa sättas dit?
2014-01-02, 08:48
Medlem
Flera av mina arabiska sunni vänner delar denna mycket talande bild som sammanfattar Syrien konflikten på ett belysande sätt:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153715487595438

Vem står bakom dem och ger dem muskler att göra så?
2014-01-02, 09:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Islamic Front i Ghouta - Dokumentär.

Jag skummade igenom en dokumentär som är cirka 1 timme lång. Den gav en bild av terrängen i denna del av Damaskus. Det är ganska öppna slätter och ett fåtal bostadsområden. Jag vet inte exakt vart i östra Ghouta materialet filmas, men det verkar som att det är i de östra delarna av området.

Jag lyckas räkna antalet rebeller i denna grupp till cirka 60 personer. Många gånger tar de onödiga risker, överdrivet onödiga. Det fanns en sekvens vid 0:33:15 då en rebell skrek Gud är stor, för att sedan blotta sig själv genom att tömma ett magasin mot en regeringsbyggnad. Det tog 7 sekunder för honom att tömma magasinet. Han blev dock inte skjuten, han hade tur att det inte fanns regeringssoldater i byggnaden. Efter hans blottning pustade alla ut av lättnad och man tackade Gud. Det såg nästan ut som att killen inte brydde sig ifall han skulle dö.

Vid minut 0:50:00 ser vi en intressant sekvens. Rebellgruppen samlas utanför en byggnad. I denna byggnad gömmer sig en regeringssoldat. En rebell, ledaren verkar det vara, står utanför byggnadens dörr, avfyrar några skott och går sakta tillbaka. Bakom rebelledaren står en yngre man. Den yngre mannen avfyrar ett skott mot dörren när rebelledaren står vid den, han är kanske 10 centimeter i från att träffa sin ledare. Ledaren blir förbannad och frågar honom vad han håller på med. Kamerakillen skrattar.
De sansar sig och försöker sedan tala med soldaten inne i byggnaden som de försökt döda. De säger åt honom att de inte kommer döda honom och att han "har deras ord". Efter ett tag kommer soldaten ut krypandes. De säger åt honom att inte vara rädd och därefter byter kameran scen. Jag vet inte vad som hände med den soldaten. Jag befarar tyvärr en avrättning.

I klippet ser man att de rör sig kvickt. De stannar inte upp och har ingen "bas" som de kan återvända till, utan de försöker ständigt gå framåt. Var ska de placera dessa krigsfångar? De har möjligtvis en bil de skulle kunna transportera de med, men detta framgick inte av klippet. Det kändes mer som att soldaten som lämnade över sig själv skulle bli en börda för de. Regeringen brukar agera utifrån baser och har fängelser i varje stad och militärbas. Det blir därför enklare att försäkra sig om att avrättade krigsfångar blir färre. Resurserna och möjligheterna är större för regeringen.

http://www.youtube.com/watch?v=Drc8CAwMEhI
Jag har sett en jäkla massa youtube filmer från Syrien och det som slår mig är hur jävla usla nästan alla som slåss är på att sikta(om man bortser från en del regeringsförband och prickskyttar).
Det är legio att man på måfå tömmer ett magasin i önskad riktning dock utan att ha riktig koll på vart man kommer att träffa.
Skulle man sikta och avlossa väsentligt färre skott så skulle man antagligen träffa betydligt oftare.
Senast redigerad av Svithjod 2014-01-02 kl. 09:18.
2014-01-02, 09:30
Medlem
Bombningen som dödade Mohammad Chatah i Libanon och random dödandet av kurder i kurdiska byar har ett gemensamt. Att göra regionen än mer ostabil. Finns bara en grupp som tjänar på det: AQ

.... vem står bakom AQ och alla dess undergrupper?
2014-01-02, 09:57
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Sen skämtade jag över din besatthet för siffror och detaljer därför tog jag upp felet med 2 döda soldater du angav ifall du inte förstod ironin.

Aha, då förstår jag. Ja, det torde vara tacksamt att skämta om mitt väl utvecklade sinne för både detaljer och sammanhang, det kan jag förstå. Lyckligtvis behöver inte du riskera bli utsatt för liknande hänsynslös behandling då du med all önskvärd tydlighet inte uppvisar samma noggrannhet när det kommer till fakta.

Nu visar det sig att uppgifterna om vapentransporter med humant stöd genom Turkiet kan vara falska nyheter:
Citat:
HH Humanitarian Aid Foundation has no links to false accusations proposed by the Radikal Newspaper under the signature of Fatih Yağmur. IHH teams within the area, proposed by the false accusations, have confirmed that no vehicle described that of in the article was present as also confirmed by the Kırıkhan Gendarmerie and government officials.

With the confirmation by the Kırıkhan Gendarmerie to IHH lawyers and legal personalle, it can clearly be seen that the false accusations by the Radikal Newspaper was done for degeneration and smearing of IHH Humanitarian Aid Foundation, it's works, and reputation.
http://www.ihh.org.tr/en/main/news/0/false-accusations-towards-ihh-humanitarian-ai/1998

En klassisk historia med falska anklagelser från regimtrogna element, något vi sett mycket av under det senaste året i Syrien. Texten har ändrats nu, så nu pekar man inte längre ut välgörenhetsorganisationen på samma sätt:

Gammal text:
http://pastebin.com/5xzb1v7W
Ny text:
Senast redigerad av bernad_law 2014-01-02 kl. 10:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in