2014-01-02, 01:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du kan välja att tro mig om du vill, men jag har jobbat som bland annat kriminaljournalist i 25 år, har nog ett track record som de flesta tycker okej - och är i denna tråd på diametralt motsatt sida än Quarrel. Jag har därför inget uppenbart skäl att ljuga för att ge honom rätt.
Jag har flera gånger stött på begreppet gärningsmannastyrd utredning, så det finns. Däremot, vilket Q också hade med i slutet av mitt inlägg, konstaterar jag att detta absolut inte är en gärningsmannastyrd utredning. Jag är övertygad om att FS kommer att fällas, vilket är tur eftersom han är en mördare.

Fast kan du redogöra för begreppets innebörd rent konkret vad det handlar om?
Gärningsmannastyrd?
Citera
2014-01-02, 01:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Ja, det spelar roll eftersom advokaten skuldlägger polisen. Vilket enligt mig är så fel det kan bli.
Jag frågade ju om en trovärdig källa på begreppet "gärningsmannastyrd utredning". En fullt relevant fråga.
Du hänvisar till flashback.

Advokat Hanssons beskrivning är väl talande: Men åtalet hade fatala brister, den var helt gärningsmannastyrd. Man bestämde sig direkt för ett scenario och låste sig vid det. Man har inte kollat alla trådar, säger han.

Så nu måste HR på uppdrag av Högsta Domstolen tvätta polisens smutsiga byk. Tänk på skammen och ett skadestånd till MGM, vilken nesa blir inte det för polisen och vissa åklagare.
Citera
2014-01-02, 01:03
Medlem
KiaWs avatar
Skärpning i leden nu, tålamodet tryter!
Sluta tjafsa och upprepa samma tugg om och om igen.

/Mod
Citera
2014-01-02, 01:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Källa på att insättningar gjorts är väl det första vi ska titta på, så visa det gärna!

Finns så klart inte något sådant utan det har inte gått att sätta in så mycket kontanta pengar utan att behöva redogöra för var dom kommer ifrån. Det är så det ser ut, men för den som aldrig råkat ut för att bli ifrågasatt hos banken med mycket kontanter är det givetvis helt nytt.
Citera
2014-01-02, 01:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Måste inte vara kontanter, MJ kan överfört från lönekonto till fondkonto och köpt mat och resor med kontanter periodvis under åren.

Utredning saknas om fondpengarna, eller hur ?
Jo, det var precis det vi var inne på när det gällde köpet av flipperspelet. Att om hon nu hade stora belopp hemma med svarta pengar, så hade det varit naturligt att ta av dessa för att köpa flipperspelet. Istället för att ta ut pengar som hon dessutom fick straffavgift på. Men det var då Quarrel påstod att hon satt in de svarta pengarna på banken som kontantinsättningar. Hur ska ni ha det?
Citera
2014-01-02, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Och samma regler gäller i sverige, det är internationell praxis.
För att haveristerna ska bli nöjda:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:345:0001:0009:SV:PDF
Citera
2014-01-02, 01:08
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Advokat Hanssons beskrivning är väl talande: Men åtalet hade fatala brister, den var helt gärningsmannastyrd. Man bestämde sig direkt för ett scenario och låste sig vid det. Man har inte kollat alla trådar, säger han.

Så nu måste HR på uppdrag av Högsta Domstolen tvätta polisens smutsiga byk. Tänk på skammen och ett skadestånd till MGM, vilken nesa blir inte det för polisen och vissa åklagare.
Och framför allt för tilltron till svensk rättsväseende för åklagare som skall anses var objektiva.
Citera
2014-01-02, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Värderingen om alt.gm är densamma om man inte kan fastställa brottet till den 27/28e, annars får FS förklaringsbörda.
Det gjorde HD i ljuset av LJs vittnesmål, som nu verkar sågat...

Jag har svårt att förstå hur folk i tråden tror att HD har annan uppfattning än Friman eller HR om alt.gm ?
Var har ni läst det ?
HD har beviljat resning utifrån bedömningen att bevisningen räcker för fällande dom. De tror inte på alt gm.
Citera
2014-01-02, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du kan välja att tro mig om du vill, men jag har jobbat som bland annat kriminaljournalist i 25 år, har nog ett track record som de flesta tycker okej - och är i denna tråd på diametralt motsatt sida än Quarrel. Jag har därför inget uppenbart skäl att ljuga för att ge honom rätt.
Jag har flera gånger stött på begreppet gärningsmannastyrd utredning, så det finns. Däremot, vilket Q också hade med i slutet av mitt inlägg, konstaterar jag att detta absolut inte är en gärningsmannastyrd utredning. Jag är övertygad om att FS kommer att fällas, vilket är tur eftersom han är en mördare.

Tack. Med all respekt, jag läste ditt tidigare svar.
Det är mycket möjligt att det är ett vedertaget begrepp. Jag söker någon slags källa för att förstå vad stjärnadvokaten menar.

Det känns lite typiskt att just FS skall vara föremål i en utredning som kan beskrivas med ett begrepp som är så pass ovanligt så att det inte ens går att läsa nånstans vad det betyder...

Hur mycket otur ska stackars FS ha egentligen?
Citera
2014-01-02, 01:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo, det var precis det vi var inne på när det gällde köpet av flipperspelet. Att om hon nu hade stora belopp hemma med svarta pengar, så hade det varit naturligt att ta av dessa för att köpa flipperspelet. Istället för att ta ut pengar som hon dessutom fick straffavgift på. Men det var då Quarrel påstod att hon satt in de svarta pengarna på banken som kontantinsättningar. Hur ska ni ha det?
Jag påstod inte att Marina hade satt in svarta pengar på banken. Lägg inte ord i min mun.

Men, precis som Fnurra-pa-traden påpekade, kan Marina ha satt av av lönen till fonder och använt de svarta pengarna till att köpa falukorv mm. Jag förvånas över det lilla antalet kontantuttag i kontoutdragen.

Men just när det var läge att köpa flipperspelet så fanns inte kontanterna, de satt fast i en fond. Så då tog hon guldkortet. Otänkbart?
Citera
2014-01-02, 01:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
HD har beviljat resning utifrån bedömningen att bevisningen räcker för fällande dom. De tror inte på alt gm.

Därmed är han alltså dömd innan HR?
Citera
2014-01-02, 01:13
Bannlyst
Citat:

Mao. är slutsatsen om alt.gm som TR\HR gjord aldrig ifrågasatt av HD.

Vilket kriterie skall vara uppfyllt för att FS skall få förklaringsbörda enl. HD ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in