2014-01-02, 00:53
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vi vet inte hur insättningarna gjorts, utredning om detta saknas.
Källa på att insättningar gjorts är väl det första vi ska titta på, så visa det gärna!
Citera
2014-01-02, 00:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Okunnigheten hos dig saknar gränser. Du fick en länk, men brydde dig inte om att läsa att gränsen för insättningar "utan frågor" går vid 1000€.
Det där är en baggis att kringgå. Två insättningar om 5.000?
Citera
2014-01-02, 00:54
Avslutad
Citat:
Vi vet inte hur insättningarna gjorts, utredning om detta saknas.
Eh, hur brukar insättningar göras? Du tar ju priset i att försöka mystifiera allt!

Endera finns det kontantinsättningar på marinas konto och därpå följande köp av fonder, eller så finns det inte. Som jag har minns av FUP så finns det inte. End of story.

Återigen ett spekulationsspår som inte stöds av någon fakta.
Citera
2014-01-02, 00:54
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Du skickade en länk om Finland.
Och samma regler gäller i sverige, det är internationell praxis.
Citera
2014-01-02, 00:55
Medlem
Citat:
Exakt, det finns inte en bank i Sverige som inte ställer frågor om du kommer och ska sätta in 10.000 kronor.
De undrar varför och vill tex ha kvitto på om du säger att du sålt en bil och vill sätta in pengar.

Sant och riktigt.
Numer får man fylla i en blankett på banken till finansinspektionen om var man fått pengarna ifrån och lite annat.
Citera
2014-01-02, 00:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Ja, det spelar roll eftersom advokaten skuldlägger polisen. Vilket enligt mig är så fel det kan bli.
Jag frågade ju om en trovärdig källa på begreppet "gärningsmannastyrd utredning". En fullt relevant fråga.
Du hänvisar till flashback.
Spelar det fortfarande någon roll vem som har hittat på begreppet? Polisen har varit helt inriktad på en person ända från början, och det är det advokat Hansson menar. Och det är anledning att skuldbelägga polisen.
Citera
2014-01-02, 00:57
Avslutad
Citat:
Ja, det grundas väl på ett EU-direktiv om jag minns rätt.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Källa?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Ja, det spelar roll eftersom advokaten skuldlägger polisen. Vilket enligt mig är så fel det kan bli.
Jag frågade ju om en trovärdig källa på begreppet "gärningsmannastyrd utredning". En fullt relevant fråga.
Du hänvisar till flashback.
Du kan välja att tro mig om du vill, men jag har jobbat som bland annat kriminaljournalist i 25 år, har nog ett track record som de flesta tycker okej - och är i denna tråd på diametralt motsatt sida än Quarrel. Jag har därför inget uppenbart skäl att ljuga för att ge honom rätt.
Jag har flera gånger stött på begreppet gärningsmannastyrd utredning, så det finns. Däremot, vilket Q också hade med i slutet av mitt inlägg, konstaterar jag att detta absolut inte är en gärningsmannastyrd utredning. Jag är övertygad om att FS kommer att fällas, vilket är tur eftersom han är en mördare.
Citera
2014-01-02, 00:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Tack vare att HD beviljade resning så har mer fakta slipprat ut. Och den faktan som tillkommit ger mer utrymme till alt. g.m.

RÅ har lämnat in underlag till HD men inte haft riktigt koll på den tidsschema de själva utarbetat. Vilket nu gjort att åklagaren fått reducerat ett vittne som skulle stödja ett annat vittnes utsago.
P.K:s vittnesmål ska bli intressant att höra eftersom han hämtat in sin minnesbild utifrån det fakta som utkom från att HD offentliggjort resningsansökan.

Vi alla som är intresserade av fallet får med spänning invänta och se vad HR framkommer till de närmasye veckorna.

Jaha, det säger du. Och det som slipprade ut hade HD ingen kännedom om då menar du eller?
Var får du allt ifrån egentligen? Du har ju fel i varenda ämne, så hur är det med den sk tolkningsförmågan.

Vad jag vet och sett så har du i alla fall inte presenterat något alternativ som är rimligt.
Inte ens Hansson som har det som yrke att skapa rimligt tvivel har fixat den delen, och det beror helt enkelt på att man inte har alternativ som passar in. Det är kört förstår du.

Ännu intressantare att se Hansson enda vittne så som KH. Ett sant nöje ska det bli faktiskt.
Och det är bara att luta sig tillbaka och se på förhandlingen och invänta ett domslut som HD krattat för i sitt beslut. Adios Fredrik Svensson.
Citera
2014-01-02, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eh, hur brukar insättningar göras? Du tar ju priset i att försöka mystifiera allt!

Endera finns det kontantinsättningar på marinas konto och därpå följande köp av fonder, eller så finns det inte. Som jag har minns av FUP så finns det inte. End of story.

Återigen ett spekulationsspår som inte stöds av någon fakta.

Måste inte vara kontanter, MJ kan överfört från lönekonto till fondkonto och köpt mat och resor med kontanter periodvis under åren.

Utredning saknas om fondpengarna, eller hur ?

Du har en obesvarad fråga här
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-02 kl. 01:03.
Citera
2014-01-02, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen har varit helt inriktad på en person ända från början

Källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto