2014-01-02, 00:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
300000 under 3 år, det blir 100000 per år, nästan 10000 i månaden. Det tycker jag är större summor. Dessa summor måste ju synas på Marinas bankkonton. 10000 kr per månad i oförklarade insättningar. Jag är lite lat just nu o orkar inte kolla FUP men nog gick polisen igenom hennes bankkonton? Tror du inte att de hade reagerat på om hon haft oredovisade kontantinsättningar på 10000 kr varje månad i 3 år? Då hade man nästan kunnat misstänka utpressning och det hade ju varit ett mordmotiv.
10 000 kr i månaden är inget som banker lyfter på ögonbrynen åt. Pengarna kan ha kommit från fotografering under konståkningsuppvisningar, inte många under tiden som polisen har undersökt kontona.

Intressant att du tar upp utpressningsteorin igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Nåväl, här är ett utpressningsscenario.
Enjoy
Jag har visat en bild som kan användas i samband med utpressning, särskilt bilden på personens framsida. Den föreställer en politiker i Göteborg. Utpressningsmål? Är utpressning mordmotiv?
Citera
2014-01-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Spelar ingen roll vad du inte vill ta åt dig av vad som sägs i fallet. Fakta är att den utredning som är gjord är inte tillräckligt bred, och det kan frikänna FS såsom oskyldig.

Vilket epitet vill du sätta istället ?

Fakta är precis vad jag vill ha. Kan du svara?
Citera
2014-01-02, 00:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
"Gärningsmannastyrd utredning"?
Har du en definition för detta begrepp?
Google hänvisar bara till den häktades advokat samt till flashback, som inte är trovärdiga.
smålandtintin har lämnat en definition.
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gärningsmannastyrd är ett vedertaget begrepp, där man direkt efter ett mord bestämmer sig för vem som är gm. Bland annat anklagades Holmér för att Palmeutredningen var gm-styrd, då han ville hitta bevis som passade hans kurdiska gärningsmän.
Är Marinautredningen gärningsmannastyrd? Hell no!
Citera
2014-01-02, 00:26
Bannlyst
Citat:
Så du tror att du blir trovärdigare genom att hänvisa till kontakter i en gammal lur än nätkontakter? Inse fakta, för att polisen ska intressera sig för någon som alt gm krävs mer än att man chattat med BO på nätet.

Och citatet från TRs fröken Friman, i hans privata krig mot osedliga töser som får skylla sig själva när de går och blir mördade, var felaktigt från början eftersom karln är inkompetent. Mig veterligen hängde inte HR på. Det är dessutom Högsta Domstolens åsikt att FS, med den bevisning som nu föreligger, hade blivit dömd i HR.

Värderingen om alt.gm är densamma om man inte kan fastställa brottet till den 27/28e, annars får FS förklaringsbörda.
Det gjorde HD i ljuset av LJs vittnesmål, som nu verkar sågat...

Jag har svårt att förstå hur folk i tråden tror att HD har annan uppfattning än Friman eller HR om alt.gm ?
Var har ni läst det ?
Citera
2014-01-02, 00:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Vittnesförhör med Kia Häggqvist angående hennes iakttagelse i samband med möte med en bil på Svartedalsvägen förmiddagen den 28 juli 2010. Till styrkande av att hon då sett en bil liknande Marina Johanssons, som framförs på ett sätt som överensstämmer med Marina Johanssons körsätt och körs av en person som liknar Marina Johansson. (Kontaktuppgifter till vittnet kan fås av utredare då vittnet är hörd inom ramen för förundersökningen, vittnet hördes också i tingsrätten vid tidigare förhandling)
Bevisuppgift — skriftlig bevisning
1. PM, kontobesked — Kia Häggqvist samt kontobesked, angående tidpunkt för inköp på Citygross. (FU-prot sid 425-426, se även bilaga sid 11-12)

Ska bli intressant att ta del av detta vittnesmålet.
Hanssons sk stjärnvittne.
Citera
2014-01-02, 00:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Vet ej. Men vad det gäller att han säger sej sett Marina rida så är det egentligen inte så svårt.
Han har förmodligen sett någon som är väldigt lik Marina. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Finns det fler blondiner än Marina i Spekeröds trakten ?
Finns det fler personer som liknar FS i Spekerödstrakten, eller som var på genomresa 27-28 juli 2010? LJ kan ha sett någon som var väldigt lik FS.
Citera
2014-01-02, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
smålandtintin har lämnat en definition.
Även om jag litar bra mycket mer på smålandtintin än advokat Hansson är det ingen trovärdig källa. Precis som jag skrev.
Citera
2014-01-02, 00:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Även om jag litar bra mycket mer på smålandtintin än advokat Hansson är det ingen trovärdig källa. Precis som jag skrev.
Det är den bästa definition jag kan ge. Så nu vet du hur jag definierar det.
Citera
2014-01-02, 00:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag tror ju att han skjutit henne i sömnen vilket ändå tyder på att hon var omisstänksam när hon gick o la sig. Jag tror i så fall mer på att han visste att hon snart skulle få nys om hans uttag på hennes kort och tänkte att det var bättre att förekomma än att förekommas.

Ja, det är också något att tänka på. Men den där dejten skavde nog bra i Fredrik också, och den skulle hon ha nästkommande dag. Men då va hon inte i livet.
Den svartsjuka, strypande kvinnomisshandlaren hade ingen kontroll över vem Marina träffade, så han tog sin mordplan och fulländade den just då den 28 juli efter 00:55.

Han har arbetat metodiskt med paketet och ombesörjt detta mycket noga. Han är totalt iskall och har agerat utan minsta samvete.
Citera
2014-01-02, 00:35
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Jag har inte påstått att hon satte in stora belopp kontant i banken som hon köpte fonder för, så jag behöver inte ange källa.

Vi pratar om 300 000, troligen under några år. Källa på att en bank lyfter på ögonbrynen för det?

Är du totalt okunnig om Sveriges lagar och finansinspektionens krav på hur banker hanterar kontanter?
http://www.finanssivalvonta.fi/se/Finanskund/Finansiella_tjanster/Pages/kundidentifiering.aspx#.UsSmJGTuI5A
Citera
2014-01-02, 00:40
Medlem
Citat:
Det är den bästa definition jag kan ge. Så nu vet du hur jag definierar det.

Stjärnadvokat Hansson (och du) definierar alltså utredningens fokus på FS utifrån ett påhittat begrepp?
Gott om trovärdighet är det ont om.
Citera
2014-01-02, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, det är också något att tänka på. Men den där dejten skavde nog bra i Fredrik också, och den skulle hon ha nästkommande dag. Men då va hon inte i livet.
Den svartsjuka, strypande kvinnomisshandlaren hade ingen kontroll över vem Marina träffade, så han tog sin mordplan och fulländade den just då den 28 juli efter 00:55.

Han har arbetat metodiskt med paketet och ombesörjt detta mycket noga. Han är totalt iskall och har agerat utan minsta samvete.

jasså, jadå kan vi vara säkra på att LJ inte såg FS jigga i kalsongerna på rastplatsen då.

hur skall man då visa att MJ mördades 27/28e och kunna begära förklaringsbörda ?

Det blir ett vanligt indiciefall, med sedvanliga krav om utredda alt.gm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in