2014-01-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag undrar fortfarande var Francois är - som var den som chattade sist med MJ.

Jag undrar fortfarande hur det ska gå till?
Du begär något som enligt mig är omöjligt.
Citera
2014-01-01, 21:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är nu, 3,5år efter som det ljuset har gått upp för ÅK, och man helt plötsligt har en chart om 33 personer. INGENSTANS har de förklarat HUR dessa är avförda.
Genom Telias samtalslistor:
Det var bara en som stannade kvar till morgonen därpå: den raderande gärningsmannen.

Alla alternativa gärningsmän ringde antingen återbud - eller lovade att ringa:
http://www.youtube.com/watch?v=elPljiZBQjg
Citera
2014-01-01, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag undrar fortfarande hur det ska gå till?
Du begär något som enligt mig är omöjligt.

Det är inte jag som begär. Det är så rättssystemet fungerar. Omöjligt eller ej.
Kan inte Polisen utreda kraven som ställs i domstol skall FS frias såsom oskyldig.
Citera
2014-01-01, 21:03
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Om alla potentiella mördare i lugn och ro skulle tänka över följderna av att mörda skulle sannolikt mordfallen vara lätt räknade. Nu ser ju inte verkligheten ut så varför motiv i vissa fall kan vara obegripliga och synnerligen fattiga, iallafall för en utomstående betraktare.
Det handlar inte om statistik - det handlar om beviskrav (från Idafallets dom)
Jag förstår inte vad ditt svar har med mitt inlägg att göra. Eller menar du att alla mordfall är komna ur ett för omgivningen förståeligt motiv?
Citat:
Vi kan gissa om vem som är alternativ gärningsman, så längre det finns ett 12h tidsfönster så är det ÅKs jävla skyldighet att se till att Polisen utreder och avför alla tänkbara alt.gm.

Det är nu, 3,5år efter som det ljuset har gått upp för ÅK, och man helt plötsligt har en chart om 33 personer. INGENSTANS har de förklarat HUR dessa är avförda.

Jag undrar fortfarande om vem Linköpingsdejten är, en "norsk man" och Varg.

Antingen har det skett den 27/28e eller så skall FS släppas fri och förklaras oskyldig. Thats it.
Jag antar du kommer fortsätta yla om vargar även efter det att FS är dömd. Har du granskat vargunges alster i tråden? Om så - tycker du denne förefaller vara en ärlig person?
Citera
2014-01-01, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Genom Telias samtalslistor:
Det var bara en som stannade kvar till morgonen därpå: den raderande gärningsmannen.

Alla alternativa gärningsmän ringde antingen återbud - eller lovade att ringa:
http://www.youtube.com/watch?v=elPljiZBQjg

Det var bara en som chattade med Marina sist. Han finns inte i någon mast.
Citera
2014-01-01, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag förstår inte vad ditt svar har med mitt inlägg att göra. Eller menar du att alla mordfall är komna ur ett för omgivningen förståeligt motiv?
Jag antar du kommer fortsätta yla om vargar även efter det att FS är dömd. Har du granskat vargunges alster i tråden? Om så - tycker du denne förefaller vara en ärlig person?

HD säger inget om motiv i sitt beviskrav för indiciemål.
Man säger faktiskt inget om huruvida "snabbis" ett par år innan brottet påverkar utgången heller.

Risken är att det är Svenkvist som får yla.
Citera
2014-01-01, 21:10
Medlem
Citat:
Det är inte jag som begär. Det är så rättssystemet fungerar. Omöjligt eller ej.
Kan inte Polisen utreda kraven som ställs i domstol skall FS frias såsom oskyldig.

Haha. Dream on.
Du vet inte vad du pratar om. Domstolen kräver inte att man identifierar och utreder @-adresser.
Iallafall inte om det finns annat som kan fälla den skyldige.

Om polisen lyckas spåra adressen, kan man lita på resultatet? Eller skall också resultatet utredas till leda?
Glöm Francois. Iallafall tills dess att FS är friad.
Citera
2014-01-01, 21:11
Avslutad
Citat:
Det handlar inte om statistik - det handlar om beviskrav (från Idafallets dom)

Vi kan gissa om vem som är alternativ gärningsman, så längre det finns ett 12h tidsfönster så är det ÅKs jävla skyldighet att se till att Polisen utreder och avför alla tänkbara alt.gm.

Jag undrar fortfarande om vem Linköpingsdejten är, en "norsk man" och Varg.

Antingen har det skett den 27/28e eller så skall FS släppas fri och förklaras oskyldig. Thats it.
Fast ditt problem är att du inte har nåt av intresse att dra fram när det gäller de här kontakterna. En kille hade en fin röst - oj, så misstänkt! Du har inte större motiv att dra fram ang en dejt än vilken som helst av t ex marinas arbetskamrater. Nån av dem kan ju i hemlighet ha lånat pengar och inte velat/kunnat betala tillbaka. Tycker du att samtliga marinas arbetskamrater ska lägga under lupp?
Citera
2014-01-01, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Haha. Dream on.
Du vet inte vad du pratar om. Domstolen kräver inte att man identifierar och utreder @-adresser.
Iallafall inte om det finns annat som kan fälla den skyldige.

Om polisen lyckas spåra adressen, kan man lita på resultatet? Eller skall också resultatet utredas till leda?
Glöm Francois. Iallafall tills dess att FS är friad.

Vilken del av detta förstod du inte ?
Citat:
att utredningen inte synes ge utrymme för någon alternativ gärningsman
Det är inte en @-adress. Det är en person hon chattade med. Sista chatten i livet.

Låt mig hjälpa dig lite på traven hur man resonerade i Idafallet:
Citat:
Övrigt om alternativa gärningsmän
Enligt vad åklagaren angett sakframställningsvis har SB alibi för
den aktuella natten. Av utredningen har också framgått att PT mobiltelefon
vid flera tillfällen under natten, mellan kl. 23.44 och 02.36 kopplats upp mot en mobilmast i Götenetrakten.
Citat:
Det hade förutsatt inte bara att den personen skulle ha tagit sig in
genom den låsta entrédörren och släppts in i Ida Fässbergs lägenhet samt utövat
våldet mot henne under just de cirka 15 minuter som utredningen ger utrymme för//

Vilka av de 33 männen i charten har alibi ? Vem är Francois av dessa ?
ÅK har aldrig påstått att någon alt.gm har alibi.

Försvaret har frågat - svaren har uteblivit.

ÅK har inte koll på beviskravet, utan hoppas på 27/28e och förklaringsbörda.
Utan Roine och med Tele2 som motsäger LJ, är det inte möjligt.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-01 kl. 21:24.
Citera
2014-01-01, 21:22
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Brottsbalken 15 kap Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga

1 § Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst åtta år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till ansvar för allvarligt brott eller eljest synnerlig skada tillfogas nnan. Lag (1975:1292).

2 § Den som vid förhör under sanningsförsäkran i rättegång lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för osann partsutsaga till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

3 § Begår någon av grov oaktsamhet gärning som i 1 eller 2 § sägs, dömes för ovarsam utsaga till böter eller fängelse i högst sex månader.

4 § Prövas utsaga som avses i 1-3 §§ vara utan betydelse för saken skall ej dömas till ansvar.

Vad nu sagts skall ock gälla, om någon lämnat osann uppgift eller förtigit sanningen angående sådant varom han ägt vägra att yttra sig och omständigheterna innebära skälig ursäkt för honom.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

Apropå KH som vittne så anser jag att det bör beaktas att tala sanning om sina iakttagelser.
Det duger inte att sitta och titta på bilder på Marina över internet och ändra sig från dag till dag.
Hansson bör stryka vittnet det är hans plikt. Svenkvist kommer köra över detta vittnet och backa tillbaka. Noll värde med ett vittne som är påverkat.

Du är inte lite elak nu...
Det här är inte ett mål byggt på fakta. Det är byggt på indicier. Och ska du köra det stuket ang KH skulle jag vilja veta hur du ser på Lennarts vittnesmål. 3 år senare ska han beskriva något som skedde fel dag och eftersom Lennart kände till FS till utseendet så borde det vara klarlagt sedan länge om det var FS Lennart såg den där flaxande natten för tre år sedan.

Lennart är kanske kranen?
Citera
2014-01-01, 21:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det var bara en som chattade med Marina sist. Han finns inte i någon mast.
Det var inte han som sms:ade fordonsförfrågningar betr. JE:s bil, eller tog bort MJ:s filofaxstora kalender, eller ljög om sms:et den 29/7 kl. 10:01:39, eller satt och dinglade med benen på en gravstenskant i flera timmar, eller hade 24 kr kvar på sitt konto den 28/7, eller befanns ha åtta ovikta femhundringar i sin plånbok den 4 augusti, eller ljög om att MJ ville att han skulle hålla sig borta en natt, eller sms:ade till MJ:s syster att MJ var på väg till Linköping, eller blundade för jättelika blodfläckar, eller undanhöll två möjliga pistolgömmor, eller ljög om en provskjutning, eller... Det var heller inte någon av MJ:s övriga 999 vänner och bekanta; det var FS.
Citera
2014-01-01, 21:33
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerivar
Även narkotikabegäret kunde tillfredsställas efter mordet och det kan det vara bråttom med i vissa situationer,
tex om man är arg och abstinent eller bara rejält drogsugen, det var ju födelsedagskalas och alkoholen flödade, det startar drogsuget för alla nakomaner.

Eh va? Alkoholen flödade? På FS födelsedag? nej det tror jag inte, Marina skulle inte accepetera det.

Fortsatt fetade: Gör det? Startar alkohol sug efter cannabis om man rökt Cannabis tidigare i livet? Du har aldrig testat va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in