2014-01-01, 19:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tio papp, vilket han hade sparat på att bo kvar. Jobbproblemet fanns kvar, lägenhetsproblemet förvärrades när han förlorade den bostad han hade.
Det räcker väl inte med tio papp!? - Här pratar vi om kontantuttag, ev. kontanter i huset samt mängder av säljbara prylar och samlarobjekt.
Citera
2014-01-01, 19:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så "larmet" skulle gå så fort FS återvänt från sina gastar? - Ja, det fanns en viss risk när FS läst sms:et: "Jag blir kvar tills i morgon." - Han måste ha trott att MJ barrikaderat sig i sitt sovrum.
Nej, han hade trott att hon åkt iväg, och ville kanske veta när hon kom tillbaka.
Citera
2014-01-01, 19:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det räcker väl inte med tio papp!? - Här pratar vi om kontantuttag, ev. kontanter i huset samt mängder av säljbara prylar och samlarobjekt.
Inget sådant lades honom till last i TR, så det är bara din fantasi. Annars hade åklagaren tagit upp det som motiv. Han tog bara upp tio papp, och antog inga andra ekonomiska motiv.
Citera
2014-01-01, 19:32
Medlem
Citat:
Så "larmet" skulle gå så fort FS återvänt från sina gastar? - Ja, det fanns en viss risk när FS läst sms:et: "Jag blir kvar tills i morgon." - Han måste ha trott att MJ barrikaderat sig i sitt sovrum.

"Jag blir kvar tills i morgon" kan vi nog lägga i samma korg som An*reas "Moroten" Joh*nssons sms till Ida i Trollhättan,där Moroten smsade ngt om att Ida kunde behålla pengarna......efter att hon blivit mördad.

Detta naturligtvis för att verka oskyldig.

Och jo, Båda dessa herrar AJ och FS åkte på roadtripp efter att Ida i det ena fallet och Marina i det andra blivit mördade i sina hem.
Och i båda fallen finns det en advokat som snackar om alternativ GM.

AJ blev dömd !!
Senast redigerad av zebop 2014-01-01 kl. 19:55.
Citera
2014-01-01, 19:33
Bannlyst
Citat:
Tio papp, vilket han hade sparat på att bo kvar. Jobbproblemet fanns kvar, lägenhetsproblemet förvärrades när han förlorade den bostad han hade.
Du menar att knarkare inte skulle mörda för 10000? Eller att de ibland handlar oöverlagt.
Jag tror att antingen:
* Blev han förbannad och sket i konsekvenserna - förutom de 10000
* Eller så visste han att han kunde bo hos sitt nästa offer, den stackars Maskroos.
Citera
2014-01-01, 19:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du menar att knarkare inte skulle mörda för 10000? Eller att de ibland handlar oöverlagt.
Jag tror att antingen:
* Blev han förbannad och sket i konsekvenserna - förutom de 10000
* Eller så visste han att han kunde bo hos sitt nästa offer, den stackars Maskroos.
Nej, det menar jag inte.
Citera
2014-01-01, 19:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Mer än ett dygn efter mordet? Du tror inte heller att Marina mördades under FS kyrkogårdsbesök?

FS är den enda som behöver mobilen som ett verktyg för att fördröja upptäckten. FS måste nämligen stanna i närområdet, eftersom han bor där (och också skulle ha saknats), medan en alt gm kan dra vart fan denne vill. Jag ser inga som helst skäl för denna att befinna sig endast en mil från brottsplatsen ett dygn efter mordet om inte denne också bor där.

Men, vad hände i så fall med linköpngsspåret samt nicken i den upphittade telefonen?
Nej, precis.
Inte ett enda litet pytteskäl fanns det för en annan mördare än FS att uppehålla sig
i dessa trakter. En brännhet plats som man illa kvickt skulle avlägsna sig så långt ifrån det
bara gick.

Att inte det går in i huvudet på samtliga här...ja, vad fan ska man säga om det?
Man tar sig för pannan och suckar så djupt det bara går.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-01 kl. 19:54.
Citera
2014-01-01, 20:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Inget sådant lades honom till last i TR, så det är bara din fantasi. Annars hade åklagaren tagit upp det som motiv. Han tog bara upp tio papp, och antog inga andra ekonomiska motiv.
Så han har inte olovandes lagt beslag på några som helst av Marinas ägodelar innan han
försvann för gott från hennes hem?
Det är du säker på alltså? Han tog bara med sig sånt som var hans eget? Inget annat alls?
Bra, då vet vi det.
Citera
2014-01-01, 20:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så han har inte olovandes lagt beslag på några som helst av Marinas ägodelar innan han
försvann för gott från hennes hem?
Det är du säker på alltså? Han tog bara med sig sånt som var hans eget? Inget annat alls?
Bra, då vet vi det.
Nej, det skrev jag inte. Lägg inte ord i min mun.
Citera
2014-01-01, 20:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nej, det skrev jag inte. Lägg inte ord i min mun.
Sorry för det.
Så han kan alltså ha plockat med sig prylar? Det är inte uteslutet?

Men skitsamma, det går ju inte att reda ut ändå hur det verkligen förhåller sig med allt detta,
så vi lägger väl det åt sidan.
Citera
2014-01-01, 20:25
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Alla datorer och mobiler har ett flyktigt arbetsminne och ett ickeflyktigt lagringsminne. Det förra förlorar data vid strömförlust, det senare behåller data vid strömförlust. I mobiler är arbetsminnet oftast ram och lagringsminnet flash. När det står i bruksanvisningen att data lagras hamnar det i lagringsminnet. Så det är skitsnack att all info sparas på samma utrymme.

Källa på att arbetsminnet är RAM och lagringsminnet flash på en Nokia 5100?
Jag tror fortfarande att du har fel, på sidan 29 i manualen kan du läsa bla följande:
http://nds2.nokia.com/files/support/apac/phones/guides/Nokia_5100_APAC_UG_en.pdf

Citat:
■Call register
(Menu 2)
The phone registers
the phone numbers of dialled calls,
and the approximate length and cost
of your calls.

The phone registers missed and
received calls only if the network
supports these functions, the phone
is switched on and within the
network’s service area.
When you press Options in the
Missed calls, Received calls and
Dialled numbers menu, you can, for
example, view the date and the time
of the call, edit or delete the phone
number from the list
, save the
number in the phone book, or send a
message to the number.

Vidare på sidan 30 står det:
Citat:
Delete recent call lists to delete
the recent calls lists. Select
whether you want to delete all
the phone numbers in the recent
call lists, or only those numbers
in the missed calls, received calls
or dialled numbers lists. You
cannot undo the operation.
Här framgår det klart och tydligt att användaren måste göra ett aktivt val för att radera samtalen

Vidare kan du läsa på sidan 30 att:

Citat:
• Call duration, scroll to view the
approximate duration of your
incoming and outgoing calls in
hours, minutes and seconds. To
clear the timers, the security
code is needed.

Each phone line has its own call
timers and the timers of the
selected line are displayed. See
”Line for outgoing calls” on page
34.
• Call costs (network service).
Select Last call units or All calls’
units to check the cost of your
last call or all calls in terms of
units specified within the Show
costs in function.
Select Call cost limit to limit the
cost of your calls to a certain
amount of charging units or units
of currency. The PIN2 code is
needed for the call cost settings

Telefonen har alltså en inbyggd samtalsmätare, ingenstans framgår det att man måste göra
ett aktivt val för att spara denna info. alltså sparas den per automatik.

För att radera timern krävs dessutom att säkerhetskoden används

Vidare kan du läsa på sidan 70 att:
Citat:
for example when you carry
a spare battery in your pocket or
purse. Short-circuiting the terminals
may damage the battery or the
connecting object.
Här skriver alltså tillverkaren att användaren kan använda ett extra batteri. Ingenstans får användaren en varning att om man byter batteri så raderas samtalslistorna eller numren.

Som jag skrev i inlägget till dig, återkom gärna när du har fakta. Ditt gissande och tyckande är oväsentligt.
Jag frågade efter en källa från första början och du hänvisade till denna länk.
Nu vill jag se från denna länk var det framgår att nummer, samtal osv raderas när strömmen bryts.
Citera
2014-01-01, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Om alla potentiella mördare i lugn och ro skulle tänka över följderna av att mörda skulle sannolikt mordfallen vara lätt räknade. Nu ser ju inte verkligheten ut så varför motiv i vissa fall kan vara obegripliga och synnerligen fattiga, iallafall för en utomstående betraktare.

Det handlar inte om statistik - det handlar om beviskrav (från Idafallets dom)
Citat:
Högsta domstolen har beträffande vilka krav som ska ställas på bevisningen i sådana
här mål angett att det endast i undantagsfall kan komma i fråga att grunda en
fällande dom enbart på den negativa omständigheten att utredningen inte synes ge
utrymme för någon alternativ gärningsman
, utan att det därutöver som regel måste
krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet
och positivt knyter just den tilltalade vid brottet (NJA 1991 s. 56).

Vi kan gissa om vem som är alternativ gärningsman, så längre det finns ett 12h tidsfönster så är det ÅKs jävla skyldighet att se till att Polisen utreder och avför alla tänkbara alt.gm.

Det är nu, 3,5år efter som det ljuset har gått upp för ÅK, och man helt plötsligt har en chart om 33 personer. INGENSTANS har de förklarat HUR dessa är avförda.

Jag undrar fortfarande var Francois är - som var den som chattade sist med MJ.
Jag undrar fortfarande om vem Linköpingsdejten är, en "norsk man" och Varg.

Antingen har det skett den 27/28e eller så skall FS släppas fri och förklaras oskyldig. Thats it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in