Finns inte en möjlighet att vara CB-påverkad och utföra ett efterbrottsbeteende som inte lämnar spår.
Det är inte närheten av ett alkoholrus. Man är så inne i sina tankar att externa saker är oviktiga.
Du verkar mycket insatt i CB-rus. Brukar du samtidigt som du skriver här? Det skulle förklara många av dina inlägg. Däremot är det riskabelt att ta sina egna reaktioner som en allmängiltig sanning.
Själv har jag jobbat med missbrukare innan jag blev journalist och upplever att det är en extremt stor individuell skillnad. Många blir totaldegiga, andra kunde bli fruktansvärt aggressiva. För att finansiera missbruket krävs ofta en ordentlig organisering, så du har inte rätt i att de skulle vara inkapabla att utföra ett efterbrottsbeteende som inte lämnar spår.
För övrigt: En nedblodad säng är knappast "ett efterbrottsbeteende som inte lämnar spår".
Vi har två teorier. Antingen begicks mordet natten 27-28, och då är FS skyldig. Eller så begicks mordet natten 28-29, under det av FS påstådda kyrkogårdsbesöket. Om FS hade mobilen 29 kl 10 var han skyldig till mordet, och hade mobilen i över ett dygn efter mordet. Varför skulle han ha den kvar så länge? Kropp och madrasser var redan dumpade. Varför skulle han behålla en glödhet mobil?
Just det, vem bor under Stora Högas mast?
De finns kvar, såvitt jag vet.
FS behöver mobilen för att fördröja upptäckten. Vi vet inte hur det såg ut i huset vid den tiden.
Om en alt gm är skyldig är städningen och bäddningen klar vid den tiden och då finns ingen anledning att ytterligare skjuta upp upptäckten. Då är det go, go go som gäller.
Du håller fortfarande FB som främste alternativ, före FS och "alla" andra?
Jag respekterar det, men absolut inget pekar ju på det.
Du har uppenbarligen problem med läsförståelsen. Så jag får förtydliga mig.
FS var den enda möjliga gm som hade intresse av att behålla Marinas telefon. Genom att skicka fake sms till sig själv och Marinas syster ordnade han så att han fick mer tid.
Alla förstår det här utom du, tulpanen och han som har en fnurra på tråden.
Det är i högsta grad märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
FS behöver mobilen för att fördröja upptäckten. Vi vet inte hur det såg ut i huset vid den tiden.
Om en alt gm är skyldig är städningen och bäddningen klar vid den tiden och då finns ingen anledning att ytterligare skjuta upp upptäckten. Då är det go, go go som gäller.
Du håller fortfarande FB som främste alternativ, före FS och "alla" andra?
Jag respekterar det, men absolut inget pekar ju på det.
En alternativ GM hade anledning till att ha kvar mobilen, som han kanske inte ens hade hunnit göra sig av med, tillsammans med kropp, madrasser, kläder, pistol, handväska... Han behövde ett dygn till på att fundera ut vad han skulle göra med grejerna och göra det. Han kunde ha försökt skaffa sig den respiten med SMS:et, innan larmet gick.
Jag tycker villospåren som FB lägger ut pekar på honom.
/.../ Hur länge sen var det Fredrik hade rökt på? Det kanske är ett simpelt jävla rånmord för att få pengar till knarket han behövde mot abstinensen?? Vi kanske ger honom ett för ädelt motiv när vi tror att det var ett relationsmord, han blev svartsjuk osv. Han försatte ju sannerligen ingen tid när det gällde att ta ut pengarna efter att han skaffat undan kroppen och hjälpligt röjt upp i huset. Iväg till en bankomat o ta ut pengar och säkerligen handla knark. Sen blev han nog lugn och ville lyssna på musik, alldeles riktigt.
Månaden under vilken MJ spårlöst försvinner, försvinner också totalt 28.000 från hennes konton varav 18.000 är förenat med uttagsavgift 2% = 360 kr.
Visa bankkort 3/7: 10.000 + 28/7: 1 försök
Visa gold 3/7: 2 försök + 8.000 + 28/7: 10.000
Under rättegången uppskattade FS att det under tre års tid hade gått in 200.000 – 250.000 kr i form av oskattade sidoinkomster härrörande från fotografering. Han beräknade att det i juli 2010 borde ha funnits minst 50.000 och upp mot 100.000 kr någonstans i huset. Samtidigt upplyste han om sin växelkassa: 4.500 – 5.000 kr, som ska ha förvarats i understa lådan i hurtsen i hans skrivbord.
Det inställer sig nu med automatik minst två frågor:
1. Varför använde inte MJ lite av sina svarta pengar lördagen den 3/7 när hon ska ha inköpt ett flipperspel för 18.000, i stället för att ta ut pengar med åtföljande uttagsavgifter? – Ref. till Flipp-On bör MJ tidigt under torsdagen av FS ha fått vetskap om att spelet var till salu och då sagt sig vara beredd att köpa det.
2. Varifrån kom pengarna, minst 10.000 kr, till de inköp av verktyg mm till förestående altanbygge som bör ha gjorts i precis samma veva som flipperspelet ska ha inköpts?
Betr. de mystifika uttagen den 3 juli (MJ behövde enligt FS hjälp med att tyda sin skumt färgade kodnyckel) så kan det konstateras att FS samma dag tagit ut 200 kr på sitt eget bankkort – vilket f.ö. verkar vara ett känsligt kapitel: https://www.flashback.org/sp32818659
Följande hypotes bör formuleras gällande uttagen den 3 juli:
Ett flipperspel inköptes för 18.000 kr (enl. FS 28.000 kr) och denna summa, alt. del av denna summa, hade tidigare funnits i MJ:s ägo i form av upp till 36 femhundringar härrörande från fotoförsäljning mm.
FS och MJ, alt. FS ensam, stannade till vid den kameraförsedda bankomaten vid Statoil för att FS skulle ta ut pengar, alt. som kamouflage för uttag av MJ:s pengar.
FS innehade dessförinnan MJ:s kontokort, antingen genom ett "lån" ur hennes väska, eller genom att hon gett honom tillstånd att ta ut 5.000 kr, alt. 2 x 5.000 kr till inköp av verktyg - eller att han MJ ovetandes tog ut 18.000 kr och sedan snabbt körde tillbaka till bostaden för att hämta MJ f.v.b. till Flipp-On.
C:a tre veckor senare äger mordet rum; nya kontantuttag görs - och det är osäkert huruvida MJ hunnit ta del av sitt senaste kontoutdrag.
Röjde han med mobilen? Vad lade han ut för villospår med den?
Varför en alternativ GM skulle ha städat, tagit med sig lik och lagt ut villospår nämndes i tråden för mindre än en timme sedan. Följ med.
Alternativ.. Finns det verkligen en sådan ?
FS har i hela sitt mer eller mindre vuxna liv levt som en strulputte.
Ingen ordning och reda någonstans.
Med Marina hade han stora möjligheter att bli ngt.
Men icke.Istället fortsatte han sitt rökande,tvärt emot vad Marina ville.
Marina tröttnade och ville bli av med honom.
På födelsedagen spårade han tydligen fullkomligt ur och jag tror att det knappt fanns en lugn stund i övre röra efter det.
Jag tror att här fortsatte den irritable FS sitt grälande och ältande.
Och tillslut lade sej en trött och gråtande Marina, hon orkade helt inte med honom.
Men för FS var det verkligen inte slut, han var fortfarande rasande.
Ingen jävel ska tala om för honom hur han ska bete sej.
(kanske hade Marina sett till att hans älskade cb försvann)
Ilsken och förbannad slet han upp dörren med ord som inte är lämpade för skrift.
Marina blev livrädd och skott brändes av.
I vredesmod slet han tag i första bästa presenning lade den på golvet och drog över madrass och Marina på denna.och drog ur henne i detta paket.
Sen var det snabbt in i bilen och iväg.
(Här finns det möjlighet att lägga till och dra ifrån)
Senast redigerad av zebop 2014-01-01 kl. 18:48.
Tio papp, vilket han hade sparat på att bo kvar. Jobbproblemet fanns kvar, lägenhetsproblemet förvärrades när han förlorade den bostad han hade.
Det fanns ju en viss "blomma" som väntade runt hörnet och kunde stå till tjänst med
det där med boende och ny kärlek och allt vad det kan vara.
Glömt det?
Om alla potentiella mördare i lugn och ro skulle tänka över följderna av att mörda skulle sannolikt mordfallen vara lätt räknade. Nu ser ju inte verkligheten ut så varför motiv i vissa fall kan vara obegripliga och synnerligen fattiga, iallafall för en utomstående betraktare.
En alternativ GM hade anledning till att ha kvar mobilen, som han kanske inte ens hade hunnit göra sig av med, tillsammans med kropp, madrasser, kläder, pistol, handväska... Han behövde ett dygn till på att fundera ut vad han skulle göra med grejerna och göra det. Han kunde ha försökt skaffa sig den respiten med SMS:et, innan larmet gick.
Så "larmet" skulle gå så fort FS återvänt från sina gastar? - Ja, det fanns en viss risk när FS läst sms:et: "Jag blir kvar tills i morgon." - Han måste ha trott att MJ barrikaderat sig i sitt sovrum.